Ouderschapsverlof wel of niet?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ikkie97, 3 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.945
    113
    Ik werk in het basisonderwijs en zit erg te twijfelen of ik nu wel of geen ouderschapsverlof wil nemen.
    Ik werk nu 3,5 dag (maandag t/m donderdag) en eigenlijk valt dat best wel tegen. De oppas hebben we super geregeld, 2 dagen voor beide grootouders, maar ik heb er heel veel moeite mee dat ik zelf zo weinig bij mijn meisje ben, hoewel ik mijn werk ook wel erg leuk vind.

Van de 3,5 dag is 2,5 dag in vast dienstverband dus over die dagen zou ik (betaald) ouderschapsverlof kunnen opnemen.

Ik hoor veel mensen die zeggen; je kunt het beter opsparen en dan straks samen met het verlof van je tweede opnemen (die is er nog niet maar is wel een wens) of wacht tot ze naar school gaat, dan is het veel handiger om op te nemen!
    En aan de ene kant denk ik wel dat daar wat in zit, maar aan de andere kant wil ik nu zo graag zo veel mogelijk tijd doorbrengen met mijn dochtertje. Ze is nu nog zo klein.... en dat duurt maar zo kort! over ruim een half jaar is ze niet eens een baby meer...

Wat zouden jullie doen? Argumenten voor en tegen? Ervaringen?

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Als je er behoefte aan hebt, lekker doen! Ik neem ook een beetje op sinds vorig jaar en kan voor m'n oudste nog tot jan. 2014 doen en dan nog van de jongste opnemen. Gaf mij veel ademruimte.

3. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Als je het nu wilt, moet je het nu doen!

Je hebt recht op 26 x 2,5 dag; dit kun je evt in delen opnemen (wel duidelijk aangeven). En het is nog betaald ook! Als je de oma's niet hun dag wilt afnemen, zou ik lekker 1 dag per week opnemen. Prima toch? Bij een evt tweede, heb je weer recht op verlof. Dan zie je wel weer.

4. Janneke00

Janneke00 Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.870
    2
    38
    Brabant
    Ik werk ook in het basisonderwijs en heb wel ouderschapsverlof opgenomen. Ik heb nu nog betaald verlof en dat wordt in februari overgezet in onbetaald. Ik heb verlof op woensdag. Op deze manier behoud ik de woensdag in mijn contact.

5. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik werk ook 4 dagen en ben dus 3 dagen thuis. Mijn man idem dito, en de opvang is bij familie. Ik heb niet het gevoel dat ik te weinig thuis ben, het is eigenlijk juist zo dat als we samen thuis zijn ik ook echt tijd voor haar neem. Voordat ze geboren was was ik wel van plan ouderschapsverlof op te nemen maar het bevalt nu eigenlijk prima, en de 2e die er zometeen komt schuiven we er ook op deze manier tussen dus veel verandert er dan niet. Ik denk ook dat ik het pas ga opnemen als Simone naar school gaat, maar dat is pas over 2 jaar.

6. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik werk bij de overheid en heb ookbetaald ouderschapsverlof.
    Onze dochter is net 1 en ben weer begonnen toen ze 4 maanden oud was. Mijn ouderschapsverlof is een maand te laat begonnen dus ik heb 1 dag per week verlof totdat ze 17 maanden is.

Ik werk normaal 36 uur (4 dagen van 9 uur) en dat is fulltime bij ons.
    Nu werk ik 27 uur dus 3 dagen (9 uur per week betaald ouderschapsverlof en dat een jaar lang). Ik vind het heerlijk en kan m'n kindje nu niet meer uit handen geven. Ze is nog zo'n uk.

Bij een tweede heb je overigens weer recht op ouderschapsverlof, dus daar hoef je het niet voor op te sparen hoor! Nu hebben wij de mazzel dat mn vriend ook bij hetzelfde overheidsonderdeel werkt en ook nog recht heeft op een jaar lang 9 uur per week ouderschapsverlof. En dat per kind.

Ik zeg: neem het op, ze worden zo snel groot. Heerlijk genieten van je kleintje nu.

7. Ushi1982

Ushi1982 Actief lid

4 jun 2010
    141
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb een contract van 24 uur en neem nu ruim een jaar 4 uur per week op. Mijn ouderschapsverlof loopt dus drie jaar! Ideaal!

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.945
    113
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik ben niet zo goed in verschillende mensen quoten, dus ik reageer even in het wilde weg op een paar reacties.

Ik heb een rekensheet gevonden ergens op internet. Als ik het goed invul heb ik volgens mij recht op 144 lesuren betaald verlof, dat zou precies een jaar lang 1 ochtend zijn (bijv. woensdagochtend).
    Die 26x is volgens mij betaald+onbetaalde deel. In mijn geval gaat het alleen om het betaalde deel.

Spreiden over langere tijd kan alleen met goedkeuring van de werkgever toch?

Ik las ook ergens dat je voor het tweede kind maar ongeveer de helft van de uren krijgt die je voor je eerste kind krijgt. Is dit alleen als je van beide kinderen tegelijk opneemt of ook als je nu eerst voor de eerste opneemt en dan later pas voor de tweede op zou nemen?

9. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113

Hoe kom jij aan 3jr?
    Ik werk ook 24u en neem 4u pw op maar ik heb 1 jaar volgens werkgever..

10. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Wendy: Het verschilt per CAO. Ik, CAO BVE, kan max. 1 jaar per kind op nemen, mijn man, overheid, 2 jaar (het 2e jaar is dan wel volledig onbetaald). Met 3 kinderen in 3,5 jaar tijd heeft hij al sinds maart 2009 1 dag per week ouderschapsverlof en dat gaat dus nog door tot 2015, we plakken alles achter elkaar. Heerlijk! En ook ik heb nu opnieuw ouderschapsverlof, waardoor we de kinderen nog nooit naar de opvang of oppas hebben hoeven doen. Qua salaris lever je natuurlijk wel flink in, maar dat is het voor ons absoluut waard.

Ikkie: Bij mijn weten heb je voor ieder kind recht op evenveel verlof hoor! Dus niet minder bij je 2e kind. Ben je lid van een vakbond? Zij kunnen het je vast allemaal haarfijn uitleggen voor jouw CAO.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je hebt recht op 26 maal je contractduur, per kind! je kunt dit opnemen totdat je kindje 8 jaar wordt. Dus je hoeft het niet meteen achter je bevallingsverlof aan te plakken, bij wijze van spreken.
    Er zijn geloof ik wel verschillen in welke tijd je het kunt opnemen. In sommige CAO's staat vermeld dat je je OV moet opnemen in 1 jaar tijd.

Bij ons is het verder niet vermeld.... dus ik neem 4 uur per week op en mag dit voor de oudste nog doen tot ergens halverwege 2014 ofzo.

12. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik heb het even opgezocht:

Elke werknemer moet zich aan de afspraken met de overheid houden en deze meld dat je de helft van je contr uren op mag nemen.

Er mag flexibel mee omgegaan worden maar dat mag de werkgever mits hij goede bedrijfs/contract redenen heeft weigeren..
    Heb net even een mailtje naar hrm gedaan op mijn werk om ge vragen hoe het bij mij zit..
    ik zit in cao VVT..

13. Ushi1982

Ushi1982 Actief lid

4 jun 2010
    141
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je hebt recht op 26 x je urencontract. Bij mij is dat dus 24 uur. 26x24=624 uren. Per jaar neem ik dus 4x52 weken=208 uur op. Dit kan ik dus drie jaar doen. Het ligt wel aan je werkgever, die van mij keurde het goed! Ik werk in de zorg.

14. adi

adi Niet meer actief

Dames hou rekenening mee dat de cao's van ambtenaren binnenkort rechtgetrokken worden met cao's van de rest van werkend Nederland.

Dus geen betaald ouderschapsverlof meer van overheid.

15. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik werk 0.75, dus bijna 4 dagen en mag betaald 3 maanden fulltime opnemen. Ik heb gekozen voor een jaar een kwart van de werktijd, dus ongeveer een dag in de week. Nu werk ik ongeveer 3 dagen (werk in het hoger onderwijs, en gaat met lesuren en voorbereidingsuren) per week.

Ik ben blij dat ik het nu heb laten ingaan. Bij nummer 2 neem ik het misschien wel in 1x op, dat weet ik nog niet!

16. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik heb er een mail ver weggedaan.. Ik ook zorg en ook contract voor 24u.. Hoop dat ze het zo willen doen.. Anders lever ik een hoop uren in voor niks..

En idd het klopt dat de korting waarschijnlijk verdwijnt, maar ik wil gewoon voor een tijdje mijn 24u achter de hand houden. Je weet maar nooit in deze tijden..

Deel Deze Pagina