Baby vroeg in zwangerschap al langere tijd in stuit

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Marlena, 7 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.676
    1.787
    113
    Hoi allemaal,

ik weet dat ik me waarschijnlijk gewoon aanstel, maar het houd me ontzettend bezig. Tot vorige week voelde ik het getrappel van de baby overal in mijn buik, maar voornamelijk bovenin. Nu sinds een week alleen nog maar getrappel op mn blaas. Ik had eergisteren een echo (als proefpersoon) en inderdaad lag het hoofdje boven en de beentjes beneden.Mijn zoontje heeft nooit in stuitligging gelegen, ook niet vroeg in de zwangerschap. Altijd al in hoofdligging vanaf de termijn dat dit gezien/gevoeld kon worden en alleen maar trapjes bovenin mijn buik.

Ik weet dat kindjes nog tot halverwege de 30 weken kunnen draaien, maar ik ben heel klein van postuur en de baby ligt nu dus al een week in exact dezelfde houding. Bij mijn zoontje bleef dezelfde houding ook gedurende de gehele zwangerschap aanhouden.

Ik maak me veel te veel zorgen dat dit nu ook zo blijft en ik straks een keizersnede moet... Zijn er positieve verhalen of mensen met ervaring? Of gewoon mensen die me even met de neus op de feiten kunnen drukken en me willen vertellen dat ik me aanstel?:p ik heb er vannacht gewoon niet van kunnen slapen...

2. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik heb geregeld gehoord van baby's die pas op het allerlaatste ineens toch goed gingen liggen terwijl ze de hele zwangerschap in stuit of dwars lagen. Je kunt er dan ook echt, echt niets over zeggen.
    Het heeft daardoor echt geen zin om daar nu al mee bezig te zijn, het komt zoals het komt, probeer het los te laten.
    Zelfs bij een stuitligging zijn er nog andere opties dan een keizersnede. Bepaalde therapie (moxa), lichamelijke oefeningen om ruimte te creëren, een draaipoging en daarnaast is zelfs een normale bevalling in stuit mogelijk wanneer de baby in de 'juiste' stuit ligt.

Marlena vindt dit leuk.
  3. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Mijn derde heeft vanaf 15 weken tot aan 38.6 weken in stuit gelegen en is toen zelf gedraaid. Ik ben ook klein van stuk en hij was een grote baby.

Naast een keizersnede, kan jij ook een stuitbevalling doen en zijn er verschillende oefeningen om de baby te laten draaien, moxa en kan je nog een versie laten doen. Maar dat gaat allemaal pas spelen na de 36 weken ;). Tot die tijd kunnen babies alle kanten op draaien, stuit, dwars enz enz.

Heeft echt geen zin om je daar nu al druk om te maken. allerlei oefeningen ook niet, want hij is nu nog zo klein, dat hij echt alle kanten op kan draaien. Tegen de 34/36 weken zou ik me daar langzaam druk om gaan maken. Dan weet je ook pas of het een volledige stuit is of niet en wat de echte opties zijn. (dat weet je nu allemaal nog niet).

Marlena vindt dit leuk.
  4. djoyz

djoyz Fanatiek lid

29 mrt 2019
    1.468
    1.510
    113
    Vrouw

Onze zoon draaide met 36 weken nog zelf.
    Dochter was nog steeds aan het draaien met 36 weken dus heb een versie gehad op 37 weken (dan draaien ze het kindje in je buik). Dit is gelukt en in principe is een keizersnede nu van de baan, tenzij ze nu nog een keer gedraaid is.. dus maak je niet druk, er kan nog van alles gebeuren.

Marlena vindt dit leuk.
  5. Minimensje83

Minimensje83 Fanatiek lid

19 jan 2014
    1.757
    1.067
    113
    Vrouw
    Je bent pas 25 weken zwanger. Hier andere twee zwangerschappen braaf met hoofd naar beneden vanaf week 27 ofzo maar deze zwangerschap doet ie vanalles. Draaide vorige week weer even in stuit (waar ie daarvoor wel week of 4 achter elkaar in lag) en toen dag later weer terug. Tweede en volgende zwangerschappen is er meer ruimte dus zou het de komende 2 maanden maar even loslaten

6. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje heeft tot 36 weken in stuit gelegen (al vanaf vroeg in de zwangerschap) en is toen zelf gedraaid naar hoofdligging rond 36,5 week. Ben zelf ook klein en tenger qua postuur. Uiteindelijk wel een keziersnede gehad, maar dat had een andere reden (spoedkeziersnede ivm langdurig gebroken vliezen en pre-eclampsie).

Marlena vindt dit leuk.
  7. Plukdedag24

Plukdedag24 Actief lid

30 jan 2024
    318
    71
    28
    Vrouw
    Mijn beide dochters dansten alle kanten op en dat waren echt grote baby's. Bij meerdere Echo's richting einde zwangerschap moest ik allerlei trucjes doen of de andere dag terugkomen omdat ze er irritant bij lagen voor de Echo's.. Zoals de rest ook zegt nu nog niet te druk om maken.

Maar geef jezelf ook niet teveel op je donder, het is heel normaal om je over vanalles druk te maken. Dit komt ook door alle hormonen.

Probeer weer even lekker te genieten!

Marlena vindt dit leuk.
  8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Los van alles wat al gezegd is (mijn 2e is met 36 wkn gedraaid, mijn 3e met 37 wkn, beide thuis geboren zonder complicaties), is een nieuwe baby ook 'nieuw gedrag'. Dat je kindje in eerste zwangerschap bepaalde houding (en mate van trappelen, bewegen etc) had, betekent niet dat 2e (of 3e, 4e...) dat ook gaat doen. Ze hebben zelfs in de buik al variatie in hun 'persoontje' ;) en je voelt de dingen ook anders. Iedere zwangerschap is uniek.

Marlena vindt dit leuk.
  9. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.676
    1.787
    113
    Bedankt allemaal voor de reacties! Stelt me toch wel gerust.

Daarnaast (durf het bijna niet te zeggen) maar is de baby vannacht weer goed gedraaid. Beentjes overduidelijk boven ipv op mijn blaas. Baby kan dus nog alle kanten op en ik ga probeeeeren me er niet te druk om te maken mocht ze weer verkeerd om draaien;)

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.956
    15.001
    113
    G lag langdurig in voetligging (voetjes in bekken). Kennelijk lag t voor haar wel lekker.

Dat heeft 4 versiepogingen gekost (met pauze tussendoor voor monitoring)
    3x vooruit, geen beweging in te krijgen. laatste poging was achterover toen draaide ze wel.

Versiepoging vond ik echt super meevallen, je hoort en leest horrorverhalen maar dat had ze bij mij gerust de hele dag kunnen doen.

De periode daarna was alleen mn maag slachtoffer ipv blaas en bovenbeen zenuwensetje. Dat was wat minder geslaagd. Leek wel een indoor MMA event.

Marlena vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina