8 maanden en weer twee voedingen s nachts

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door RoAn1981, 4 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoAn1981

    RoAn1981 Fanatiek lid

    17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Onze jongste dochter die vorige week precies 8 maanden was, heeft sinds haar geboorte nog nooit standaard door geslapen. Af en toe gebeurde het eens en dat was dan erg fijn. De laatste weken echter, leek het wat toe te nemen. Sinds een dikke week is dat helaas weer helemaal voorbij en nu lijkt het wel erger dan eerder; ze komt vaak wel 2x in de nacht...Ik vraag me af of ik iets moet veranderen of dat ik me gewoon erbij neer moet leggen en dat dit wellicht sprongetjes-gedrag is. Willen jullie eens meedenken / meekijken?

    Ons schema momenteel:
    7.00 uur fles 210cc (gaat als ze in de nacht niet gekomen is helemaal leeg)
    9.00 uur fruit hap (2 stuks fruit meestal) plus een slok of twee rooibos thee
    > naar bed
    11.30 wakker en na een tijdje een boterham met margarine (zonder korst) en daarna een fles 210cc (op)
    > naar bed
    15.30 wakker en dan een stukje Baby Liga en wat slokken thee
    Vaak voor het eten dan nog een soepstengel
    18.00 warme hap (groente/vlees of vis/ aardappel, meestal wel zo’n 200 gram) gevolgd door 2 eetlepels Griekse yoghurt
    Tussen 19 en 19.30 uur naar bed met een fles van 210cc

    Vannacht was het 1.00 uur en 5.15, gisteren 23.00 uur en 3.30 uur..De tijden variëren. Ze heeft geen speen maar duimt. Aangezien we nog een meisje hebben die nogal snel wakker wordt, ga ik niet eindeloos wiegen maar krijgt ze gewoon een klein flesje. Daarna slaapt ze ook meteen weer door. Maar doe ik hier wel goed aan? Went ze er niet aan? En op zich heeft ze het toch qua voeding niet nodig? Voordat de zomertijd inging zat ze op 4 flessen (rond 16.00 uur nog 1) maar op een dag probeerde ik het gewoon met 3 en dat leek de eerste dagen prima te gaan. De 23.00 uur fles geven wij al heel lang niet meer; ze was nauwelijks wakker te krijgen en kwam vaak dan alsnog in de nacht.

    Pijn lijkt het niet te zijn; we hebben al eens een zetpil gegeven. Ik zie nog geen tanden maar we gebruiken voor de zekerheid wel Gengigel voordat ze gaat slapen. Volgens mij is het qua temperatuur ook prima; het is zo’n 19 graden in haar kamertje en ze ligt in pyjama, slaapzak en dekentje en lakentje (het is wel een koukleum).

    Moet ik de 4e fles toch weer gaan geven? Zo ja, hoe laat dan?
    Moet ik haar ‘s nachts geen flesjes meer geven? En dan maar gewoon eindeloos met haar rondlopen?
    Kortom: help!
     
  2. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Bij honger rond die maanden kun je er beter naartoe werken om meer vast voedsel aan te bieden dan extra flessen te geven.
    Ze krijgt al enorm veel zuivel; 3x230cc, twee eetlepels Griekse yoghurt en dan haar evt nachtfles nog.
    In de ochtend zou ik haar een goed ontbijtje geven en minder voeding aanbieden (om te beginnen 180/6 en dat naar 150/5 afbouwen.
    Tussen de middag zou ik haar zoveel gevarieerd laten eten als ze maar wil. Boterhammetje, eitje, avocado en daarna pas haar fles wat ze ervan opkrijgt.
    Door meer het vaste voedsel eerst te geven en gezonde alternatieven aan te bieden gaat ze (hopelijk) minder drinken en meer eten waardoor ze misschien minder in de nacht komt.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Hier komt ze 's nachts ook nog steeds, valt inderdaad meestal niet alleen met een speen weer in slaap, ze kan doorslapen dat weten we want zo af en toe doet ze dat.
    Hier krijgt ze 's nachts water, geven we ook in d'r bedje, dus klein flesje bodempje water erin, zo'n 50cc en als dat op is speen er weer in en wegsluipen. Dit pikt ze prima, maar is wel een periode van afbouwen aan vooraf gegaan.
    Vorige week is ze ziek geweest en momenteel nog flink verkouden, dus ze komt nu wat vaker 's nachts, meestal 2x een beetje water en tussendoor soms nog voor d'r speen. Ze rolt nu ook continue op d'r buik en gaat dan liggen huilen, dus dat werkt ook niet echt mee. Maar ik verwacht dat ze straks vanzelf door gaat slapen. De 2 weken voor het ziek worden sliep ze ongeveer 50% van de nachten door, nu weer even een stapje terug dus.
    Verder hebben wij hier ongeveer hetzelfde schema op de dag, de flessen zijn alleen kleiner, dit is wat onze dochter ongeveer krijgt op een dag:
    8.00: Bordje pap 150/5
    9.30: gepureerd of geprakt fruit met water uit rietjesbeker
    10.00-11.30/12.00 slapen
    12.00: 1 boterham met smeerbaar beleg, water uit rietjesbeker en half uurtje later fles 120/4
    14.30: Wat te knabbelen, we oefenen nu veel met fruit in stukjes, verder krijgt ze van die maisknabbels of een soepstengel of cracotte + water
    15.00-16.30/17.00 slapen
    17.00/17.30: Meestal hetzelfde als dat wij eten, maar nog wel geprakt of grof gepureerd doorgaans ook een flinke hoeveelheid, nu ze ziek en verkouden is eet ze nog niet eens de helft daarvan, maar dan krijgt ze nog een bakje griekse yoghurt. Als ze goed gegeten heeft niet want dan blijft ze het steeds opboeren of gaat overgeven, dat is d'r dan teveel.
    19.30 fles 180/6, gaat niet altijd leeg

    Hier ook nooit een late voeding gegeven, ze heeft namelijk heel lang van 20.00-4.00 geslapen en dan nog weer door tot 8.00/9.00. Nu zijn de tijden dat ze komt heel wisselend, maar ik vind het wel prima zo, late voeding werkt echt niet hier.
     
  4. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Heel bekend, ik denk dat dit iets is dat de meeste baby's hebben. Mijn oudste dochters hebben gespookt van 7 maanden tot ongeveer 14 maanden, daarna was het over. Mijn jongste is er nu aan bezig. Zij vraagt wel om voeding (BV) maar omdat ze overdag minder drinkt vind ik het logisch dat ze er behoefte aan heeft. Wij gaan er dus in mee en zullen wel zien hoe het gaat als ze 1 jaar is geworden.

    Ik vind de flessen wel erg groot. Zoals hierboven al werd aangegeven zou ik misschien meer vast voedsel aanbieden en dan de fles 'erbij'. 210/7 en dat drie keer, het verbaast me dat ze ook nog andere dingen lust.
     
  5. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

  6. RoAn1981

    RoAn1981 Fanatiek lid

    17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Dank voor de reacties. Die flessen zijn we gaan geven op aanraden van het cb. Ik weet het, er word heel wat gemopperd op het cb maar onze ervaringen, ook met onze oudste dochter, zijn altijd erg goed geweest dus vandaar dat ik het advies ook opgevolgd heb.
    Vandaag heeft ze van elke fles wel zo’n 40cc laten staan dus wellicht trekt ze het nu zelf recht. Hopelijk resulteert dat niet in extra gedoe vannnacht..
     
  7. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Mijn zoontje had hetzelfde hoor. Ik gaf dan gewoon een klein flesje en dan sliepen de weer. Toen hij 1 werd waren de op vakantie in Spanje, daar sliep hij ineens helemaal door maar thuis ineens weer wel een flesje in de nacht tot 1 jaar en 3 maanden. Duurde dus best lang maar nu slaapt hij (en wij) heerlijk. Ik zou niet ellenlang gaan wiegen.
     
  8. RoAn1981

    RoAn1981 Fanatiek lid

    17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Wat me wel dwars zit: haar ontlasting is nogal hard. Daardoor ben ik dan toch weer bang dat ze te weinig vocht binnen krijgt..
     
  9. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    En dan drie flessen van 180 ipv 210 en dan rond 15:30 uur een flesje van 90 of 120 geven?

    Dat doen wij nu en merk dat dit beter werkt bij onze jongste. Hij komt in de nacht niet meer. Net het idee of zijn flessen wat meer verspreid zijn en minder hongergevoel heeft.

    Kan ook toeval zijn :)
     
  10. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ze krijgt voldoende vocht binnen. Het zijn drie flinke flessen en dan nog een evt nachtfles erbij en het vocht uit fruit en groente.
    Harde ontlasting kan ook komen door te weinig vezels of dingen als banaan.
    Met 8 maanden zat mijn zoon op 2x 180/6 en 1x 150/5(met schepjes pap en dan van een bordje) en hij kreeg ook gewoon genoeg vocht.
     
  11. RoAn1981

    RoAn1981 Fanatiek lid

    17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    En nu is het al sinds donderdagnacht dat ze om de 2 uur wakker wordt..Vannacht eens geprobeerd geen flesje te geven. Maar ze blijft onrustig; om zich heen kijken, met haar armen slaan, ogen wijd open, zelfs als ik haar vast heb. Ze springt bijna uit mijn armen als het ware. Uiteindelijk na 3 kwartier proberen te troosten toch maar weer een klein flesje gemaakt, maar ze had om 19.00 uur een fles van 210 gehad en om 23 uur een van 165. Dan kan je toch 's nachts niet nog twee keer willen eten??
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Heb je de oren al laten nakijken? Rond deze leeftijd is de miserie bij onze zoon begonnen qua oren...
     
  13. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Bij ons was zo'n terugval met voedingen achteraf altijd te linken aan tanden,kiezen of een sprongetje. Net toen ik er vaak bijna doorheen zat in de nacht was ze na 2 of 3 weken weer in het oude ritme van 1 keer voeden in de nacht.
    Maar poeh wat was dat steeds zwaar.
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.797
    14.142
    113
    Wij hebben wel vaker een spontane hongerlap, zijn er altijd in meegegaan nooit een probleem van gemaakt. Als het na 4 dagen nog zo was ging ik de flessen aanlengen. Zelfde hoeveelheid water maar een of twee scheppen minder fv. (probeerde eerst een, werd dat probleemloos geaccepteerd dan was de volgende met 2 minder). Meestal was t met een dag of 4-7 wel weer over en was ze ineens een stuk langer.
     
  15. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Wat doet ze als je haar in bed laat? Gaat ze huilen of jengelen?

    Mijn zoontje lag ook altijd in een slaapzak met lakentje en dekentje en gewoon stil in bed.
    Rond 8 maanden werd hij, naast het hele speen in en uit doen gedoe, nog onrustiger en begon te trappen in bedje en omhoog te schuiven....we hadden geen idee wat hij deed.
    Opeens zagen we halverwege de nacht dat hij op zijn buik draaide en hij sliep opeens rustig.
    Dekentje en lakentje hebben we toen gelaten voor wat het is en hem alleen in slaapzak te slapen gelegd.
    Sindsdien draait, kruipt en loopt hij zijn hele bed door, maar hij slaapt als een roosje.
    Hij werd dus geïrriteerd van de beperking die hij in bed had.

    Dat uit je armen springen doet mijn zoontje ook als hij gewoon rustig verder wil slapen zonder teveel gedoe.
    Als hij in de nacht wakker wordt en huilt ga ik naar hem toe na een halve minuut wachten.
    Als dat niet de bedoeling is volgens hem dan is hij gewoon boos dat ik hem optil en probeert weg te komen :D
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  16. RoAn1981

    RoAn1981 Fanatiek lid

    17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Dat heb ik dus vannacht geprobeerd, juist omdat ik dat gemaai met die armen en omdraaien zag als een teken van: laat me met rust, ik wil slapen. Maar als ik haar neerleg, dan begint ze heel kwaad te huilen. Ik vind het wel grappig wat je zegt. Tot voor kort lag onze dochter in een winterslaapzak onder een dekentje en lakentje. Ze heeft nl heel lang ingebakerd geslapen en ik kreeg het gevoel dat ze de veiligheid van het beperkt zijn nodig had. Maar nu zie ik inderdaad ook dat ze zichzelf helemaal omhoog schuift en als ze wakker wordt, is het eerste wat ik zie op de camera (hebben beeld babytelefoon), dat ze probeert omhoog te komen, om te gaan 'zitten', zeg maar. Dat kan ze nog niet maar ze wil het duidelijk wel :)
    Ik ga er ook niet meteen naartoe, wacht meestal wel even.
     
  17. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ja dat gebeurt hier ook...mijn zoontje is ook kwaad als ik hem dan weer neerleg.
    Als ik hem even laat dan gaat hij vanzelf weer slapen. Overigens ga ik bij echt huilen altijd naar hem toe...bij jengelen kan ik beter niet gaan.

    Kan ze wel al draaien beide kanten op? Je zou kunnen proberen om haar overdag eens op haar buikje te leggen.
    Misschien is ze het halverwege de nacht wel zat om steeds in 1 houding te liggen.
     
  18. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Hier heeft ze sinds kort wat last van verlatingsangst. Dus ze wordt wakker 's nachts, gaat huilen omdat ze ons niet ziet, dan komen we en dan is het even goed, maar ze weet niet zo goed wat ze met zichzelf aan moet.
    Ik geef d'r dan vaak even een slokje water en stop d'r weer lekker in en vervolgens blijf ik bij d'r tot ze weer slaapt, dit is meestal binnen 5-10minuten. Ze wil gewoon weten dat we bij d'r in de buurt zijn.
    Ik baal d'r ook wel een beetje van, ze heeft net 2 weken beroerd geslapen omdat ze ziek/verkouden was, sliep ze vlak voor het weekend 2 nachten zo goed als door en nu komt ze steeds weer 1-2x per nacht/vroege ochtend. Maar goed, kan er ook niks aan veranderen, dus ik doe maar wat het beste werkt.
    Bij mij in bed liggen wil ze bijv. niet, maar als ze in bed maar blijft huilen, dan neem ik d'r even bij me en ga wat heen en weer lopen of even op bed zitten (mag absoluut niet gaan liggen, dan is het weer brullen) als ze dan weer goed slaapt leg ik d'r weer terug.
    Hier is het 's nachts eigenlijk nooit honger en dat weet ik omdat ze na het wakker worden zo weer een paar uur verder slaapt, als ze echt honger had dan zou ze binnen een korte tijd weer wakker worden. Dit deed onze zoon namelijk, als ik dan binnen een half uur weer m'n bed uit moest dan wist ik gewoon dat hij honger had (of hij moest echt ziek zijn of pijn hebben natuurlijk).

    Heb je al eens een zetpil geprobeerd voor de nacht? Echt om de 2 uur wakker worden klinkt eigenlijk wel als pijn, bijv. van tandjes of oortjes doordat ze verkouden zijn/worden. Hier helpt het altijd wel om in elk geval tot een uurtje of 3.00/4.00 rustig te slapen.
     
  19. RoAn1981

    RoAn1981 Fanatiek lid

    17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Zetpil inderdaad al meerdere keren geprobeerd, maakt geen enkel verschil. Oortjes zijn toevallig vorige week nog gecheckt, ook niets te vinden. Ik heb ook aan verlatingsangst gedacht maar dan blijf je toch niet doorhuilen als ik er ben? Speentje heeft ze niet, ze duimt, maar op zo'n moment wil ze ook niet duimen.
     
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.797
    14.142
    113
    Hier haalde paracetamol weinig uit, maar dat was geen huilen meer maar krijsen van de pijn wat door merg en been ging en wat je ook deed niks hielp behalve heel dicht tegen me aan houden en met haar in de houtgreep op een stretcher in haar kamertje gaan liggen. Geen rug meer over uiteraard maar dat boeide niet.

    Het andere waar ze mee doorhuilde waren nachtmerries. Dat kwam uit de lucht vallen, we hadden toen ook nog geen camera dus weet niet of ze daarvoor onrustig aan het draaien was oid. Toen huilde ze angstig door in mn armen en het duurde echt een tijd voordat ze weer online was en uberhaupt doorhad dat ik er was. Ze registreerde me compleet niet, keek dwars door me heen en toen ze pas écht wakker was was t nog ff toontje harder brullen van schrik maar toen al snel weer getroost. Begreep toen pas dat ze nachtangst /nacht terror had gehad, dan kan je ze beter laten liggen schijnt. Gelukkig had mn neefje ze ook anders had ik me rot geschrokken, is nogal creepy gezicht als ze dwars door je heen kijken.

    Gebeurd gelukkig niet vaak, maar nu praat ik gewoon zachtjes tegen dr, of leg mn hand op dr rug en is t goed, daar reageert ze dan ook aanzienlijk beter op. Ze wordt dan niet wakker, maar kalmeert en slaapt verder.

    Verlatingsangst hebben we hier tot nu toe nauwelijks gehad, alleen check-ins. Ze "roept" dan met een bepaald toontje en dan roept mn man of ik onderaan de trap dat we er zijn en dat t goed is en ze mag slapen. Maar owee als de response uitblijft of de verkeerde antwoord geeft...(temperamentje...welneeeeeee)
     

Deel Deze Pagina