Hi dames, Ik ben ruim 7 maanden geleden bevallen en ik heb nog steeds een bal tussen mn benen (vagina) zitten Dit is een typisch verschijnsel voor verzakking maar dat heb ik volgens de gyn (met de 6 weken post partum naar gekeken) niet. Ik doe al vanaf week na de bevalling bekkenbodemoefeningen onder begeleiding van de fysio maar de bal blijft. Ik moet eerlijk zeggen dat het eerst een bowlingbal was die erdoorgedrukt werd (gevoelsmatig dan he) en nu niet echt druk meer maar wel een balletje. Zijn er meer dames die daar zo lang na bevalling nog last van hebben? Ik vind het erg lang duren en vraag me af of ik niet terug naar de gyn moet. Ik had aan het begin enorme klachten zoals winden en ontlasting niet op kunnen houden dat is nu gelukkig wel over dus er zit wel verbetering in. Ik ben benieuwd of er nog meer dames met bal zijn
Ja ik. En ik heb een vaginawandverzakking. Ik moet over een maand naar de gynaecoloog en evt door naar de bekkenbodemkliniek. Mag dat allemaal niet baten dan wordt er een ringetje geplaatst. Ik verlies ook voortdurend urine en kan niet zonder maandverband.
ik ook. bevalling is deze week precies een jaar geleden en ik loop nog bij de bekkenfysio. ik heb een voor en achterwand verzakking. ik zou dus eerst even een afspraak maken bij een bekkenfysio zodat die kan kijken of je een verzakking hebt. ik krijg op dit moment neuro-feedback. is een training waarbij je aangesloten wordt op de computer en zo oefeningen moet doen. je ziet dan meteen hoe je bodem reageerd en of je het goed doet. hiermee gaat het niet helemaal weg, verbeterd alleen iets. als ik echt last ga krijgen dan kan ik een ring laten plaatsen of in het uiterste geval, een operatie.
@Lautjuh, pfff wat vervelend van dat urineverlies ook zeg, en bevalling is al ruim 2 jaar geleden zo te zien...echt waardeloos!! Alleen bij inspanning, niesen etc of anders ook? Kun jij wel sporten? Ik kon aan het begin amper lopen nu wat beter maar de bal is er altijd, ik zou zo graag wat willen sporten maar ben bang dat dat de boel verergert??? Ben benieuwd naar de ring! @Droebeltje: Balen ook voor jou! Ik zit al vanaf week 1 na de bevalling bij een bekkenfysio en doe ook neurofeedback, zij is niet helemaal zeker van een verzakking en laat het eventueel aan de gyn over. Wat voor operatie zou dat zijn bij jou? Ik heb al wat horrorverhalen gehoord over matjes? Wat zijn er verder voor operaties? @Smile, ik denk ook zelf dat het een verzakking is hoewel ik nogsteeds keihard hoop van niet totdat het tegendeel bewezen is
Ik hoop dat het wat anders is...heb er zelf een tijdje op gegoogled...en 'die bal' is toch wel heel kenmerkend voor een verzakking. Heb je ook een drukkend gevoel??
@TS: ik ben 2 jaar geleden bevallen en voor een maand terug nog een keer Na de 1e bevalling had ik alleen urineverlies bij niezen e.d. en nu dus constant. Maar omdat het nog maar een maand geleden is kan het allemaal nog veranderen. Ik ben toen weer gaan paardrijden en dat wil ik nu ook weer oppakken. Daarmee werd het wel iets beter.
had ik 2 jaar na de bevalling van ons meisje ook nog...ben toen naar de fysio gegaan. Die heeft me goed geholpen! het was niet helemaal weg...entijdens de 2de zwangerschap oefeningen blijven doen en nu is het minimaal.... dus zou zeker eens bij een goede bekkenbodemfysio langs gaan hoor! succes ermee, het is geen pretje...
Hier ook iemand met een voorwand verzakking...In het begin was het ook mijn baarmoeder, maar die is gelukkig weer redelijk gepositioneerd. Nu voel ik alleen als ik druk ben geweest een bal. Ik ben ook de eerste keer na de bevalling ongesteld geworden en nu is het gevoel van 2 maanden geleden weer terug. Ik hoop dat het tijdelijk is. Ik loop ook al vanaf de 4e week bij een bekkenfysio. Zij heeft bij mij een inwendig onderzoek gedaan omdat mijn klachten op een verzakking leek. En zij constateerde inderdaad een verzakking. Ik vroeg me af of er dames zijn met een verzakking die aan een sport doen. Ik basketbal en wil graag mijn sport weer doen na de bevalling. Alleen is mij geadviseerd om in iedergeval tot 4 maanden na de bevalling te wachten. Dan kan pas een ring geplaatst worden. Hebben vrouwen hier ervaring mee? Zijn er vrouwen die een ring hebben?
Hi dames, Bedankt voor de reacties weer, erg fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met zulke klachten! @Marike: Ik zou ook graag weer gaan sporten; mij werd aangeraden 15 maanden te wachten...pfffff... @Antares, klinkt wel goed bij jou, misschien wordt het toch tijd voor een andere fysio voor mij. Voel me alleen beetje schuldig tegenover haar want ze is heel lief en doet erg haar best. Suf van mij natuurlijk want het gaat om mijn klachten maar goed. @Lautjuh: Met paardrijden schijn je flink je bb-spieren te trainen toch, ideale sport wat dat betreft! Ik heb altijd hardgelopen, dat is wellicht wat minder gunstig, ik weet het niet zeker en kreeg er weinig duidelijkheid over. @Smile: Dat drukkende gevoel had ik het eerste half jaar wel maar nu niet meer, sinds ik weer ongesteld ben is dat eigenlijk weg, alleen de bal is er nog Ondertussen wat meer gelezen op het www en denk zeker wel dat het verzakking is, ga dan binnenkort toch maar naar de gyn terug, ik hoop dat ik daar zo terecht kan en niet via de ha moet ofzo.
ik verloor de eerste maanden ook urine. vooral bij het paardrijden. bij het lichtrijden kon ik het echt niet ophouden maar dat is nu helemaal weg.
met paardrijden kan het 2 kanten op. als je je BB-spieren goed gebruikt dan kan het grotendeels goedkomen en heb je er weinig last van. maar als je BB erg verzwakt is dan kan paardrijden ook tegenovergesteld werken. door bijv. te draven en te galopperen, komt er toch extra veel druk en "klappen" op je BB te staan en dit kan het juist verergeren. ik heb de eerste tijd soms gedraaft met 1 hand tussen m'n benen (in het bos als niemand mij zag). ik had echt het gevoel alsof er elk moment van alles uit kon vallen. bal gevoel. hardlopen geeft veel klappen op je BB. bij elke stap dat je neerkomt, drukken je organen tegen je BB aan. ik voel het nog als ik even een sprintje trek met de hond. dan drukt het gigantisch. al wisselt dat wel erg. rond het maandelijks gebueren wordt alles slapper door hormonen en voel ik het extra erg.
@Droebeltje: Inderdaad het gevoel alsof alles er uit gaat vallen...Fijn dat het paardrijden nu wel goed gaat Ik denk dat ik maar een andere sport moet gaan kiezen voorlopig ipv hardlopen