Starten met kolven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door gewoon Sanne, 24 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gewoon Sanne

gewoon Sanne Actief lid

6 jan 2009
    438
    0
    0
    Breda
    #1 gewoon Sanne, 24 okt 2012
    Laatst bewerkt: 24 okt 2012
    Hoi,
    Mijn zoontje is nu 6,5 week oud en op zich gaat het prima met de BV.
    Nu gaat hij half november voor het eerst naar het kdv, dus ik moet echt beginnen met kolven. Bij mijn oudste heb ik destijds een voorraadje op kunnen bouwen door na enkele voedingen na te kolven. Dat gaf toen wel problemen omdat ze hierna bij de volgende voeding te weinig melk had, met een hoop gehuil tot gevolg.
    Mijn zoontje drinkt nu al een paar dagen bij elke voeding alles zowat leeg. Hij komt regelmatig nog elke 3 uur overdag, dus ik denk dat kolven na de voedingen lastig is.
    Ik zou graag weten hoe ik het beste kan beginnen om te zorgen dat ik straks voldoende heb om mee te geven naar het kdv?

En nog een tweede vraag: mijn zoontje geeft vaak na de eerste borst al een mondje vol melk terug. Omdat hij wat onrustig drinkt en niet zo goed aanhapt laat ik hem na de eerste borst even boeren. Hierbij komt er vaak ook wat melk mee. Betekent dit dat hij al voldoende melk binnen heeft? Ik bied altijd nog de andere aan die dus ook nog goed gedronken wordt, waarna ook weer melk terug komt. Ben nu bang dat ik hem overvoed ofzo...

Alvast bedankt!

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Kolven:
    Begin nu met na kolven na de ochtend voeding. In de ochtend heb je de meeste voeding. Tegen de tijd dat je kindje naar het KDV gaat heb je een voorraadje, die je dan op peil houd door op het werk te kolven op de tijden dat je kindje eigenlijk zelf uit de borst zou drinken.

Mondje spugen:
    Met borstvoeding kan je niet overvoeden. Ik denk dat het mondje melk terug komt door het boeren. Dat de melk op de luchtbel ligt en door het boeren mee komt naar boven.

Alle kindjes geven mondjes terug in het begin (ongeveer 4 maanden) Dit heeft te maken met het sluitspiertje tussen de slokdarm en de maag die nog erg soepel is en nog niet helemaal afsluit. Dit is na ongeveer 4 maanden wel zo.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina