Kolven en voeding bij de oppas

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Zara123, 1 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara123

Zara123 Bekend lid

25 sep 2015
    654
    26
    28
    Over een paar weken moet ik helaas weer aan het werk. De borstvoeding loopt nog steeds boven verwachting goed en zelfs zo goed dat ik er mee door wil gaan en zal moeten kolven op mijn werk. Nu is daar al een ruimte voor gereserveerd dus dat is geen probleem maar hoe weet ik nou welke kolf handig is? Ik ga 3 dagen werken en kolf nu thuis af en toe met de handkolf van Avent. Ik heb ook een Medela swing (enkelzijdig) maar dat duurt een eeuwigheid. Hoe lang mag je per dag eigenlijk kolven? Ik kan moeilijk een uur weg blijven om te kolven.. Ook vraag ik me af hoeveel voeding je mee moet geven naar de oppas. We oefenen wel met flesjes maar dan drinkt ie heel wisselend. De ene keer drinkt ie 60 en een andere keer weer 100.

2. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Ik heb altijd alleen met een handkolf gekolfd, dus als die voor jou werkt zou je daar prima mee kunnen kolven. Anders zou ik voor een elektrische dubbelzijdige gaan, dat gaat dan sneller omdat je twee kanten tegelijk kolft. Misschien zou je eerst eens kunnen kijken of je er eentje kan huren.

Je heb recht om een kwart van je werktijd gebruiken om te kolven. Dus stel je werkt 8u per dag mag je 2u gebruiken om te kolven.
    Ik heb zelf het geluk dat alles heel goed loopt, dus heb aan 1 kolfbeurt op de dag van nog geen half uur voldoende, maar bij de meeste is dat wel meer.

Hier geef ik 2 flesjes van 100 á 120 cc mee en ik zorg dat er daar altijd eentje in de vriezer ligt. 60 tot 100 per voeding is heel normaal voor borstvoeding, ze drinken dan vaak kleinere porties. Zou dus in jou geval 100 per voeding meegeven.

3. Zara123

Zara123 Bekend lid

25 sep 2015
    654
    26
    28
    Ik heb net even de tijd opgenomen (zit nu te kolven). Ik kolf ongeveer 120 in 30 minuten. Zou ik aan 2 keer kolven per dat voldoende hebben?

4. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Over een paar weken kan het weer heel anders zijn, hou daar ook rekening mee.
    Qua hoeveelheid is het echt heel erg wisselend. Mijn oudste dronk met 4 maanden 200 ml en dat 2 keer op een dag op de opvang. Ik kolfde ook 2 keer. Jongste dronk met 4 maanden 3 flesjes van 100 ml en ik moest ook echt 3 keer kolven op mijn werk om voldoende te kolven. Beetje kwestie van uitproberen dus. In eerste instantie zou ik uitgaan van hoe vaak hij op een dag thuis drinkt, zoveel voedingen geef je mee. En dan eentje extra in de vriezer.. en een gemiddelde hoeveelheid.

5. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    120 ml per 30 min is heel erg netjes hoor.
    met 6 maanden dronk mijn dochter 150 ml, dat kon ik ook kolven toen. Ik kolfde 2 keer dag, zo vaak dronk ze ook, en ik kolfde één borst per keer. Ik deed ook aan borstcompressie op het eind, dus ik had ook mijn extra hand nodig hiervoor.

Je zou aan de oppas kunnen aangeven dat ze een gemiddelde van bijvoorbeeld 80 ml aanhoudt, en als hij dan extra wil drinken dat ze nog een beetje opwarmt. Of gewoon alles opwarmen en dan met het risico dat je iets weg moet gooien. Maar dat kon ik makkelijker zeggen, want ik kolf best gemakkelijk.

En als je aanhoudt dat, wat je kolft je ook meegeeft, dan heb je altijd genoeg. In de wetenschap dat je kindje bij jouw bij mag drinken als hij weer thuis is. En dus het gemiste weer kan inhalen.

6. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.335
    8.341
    113
    Amsterdam
    Als je 3 dagen gaat werken zou ik echt een dubbel zijdige kolf aanschaffen hoor. Gaat sneller en veel makkelijker dan met de hand, dat is mijn ervaring tenminste. Ik kolf 2 keer per dag 15 min en kom dan gem op 400cc, moet ook wel want de kleine drinkt 200cc per voeding:).

7. Zara123

Zara123 Bekend lid

25 sep 2015
    654
    26
    28
    Welke kolf heb jij? Ik vind de meeste dubbelzijdige kolven echt schandalig duur maar als de opbrengst ook echt hoger is doordat ze misschien ook krachtiger zijn wil ik het nog wel overwegen. Eens kijken of i kan huren anders.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb een medela Freestyle. Kost inderdaad belachelijk veel, maar ik werk voltijds dus ook vaak nodig. Op letterlijk 10 minuten kolf ik zo'n 300 ml, dus ik vind het perfect.

Voor zover ik weet worden enkel ziekenhuiskolven aangeboden voor verhuur. Dat zijn die grote bakken die je niet bepaald makkelijk mee naar je werk neemt.

9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ik gebruikte de dubbelzijdige kolf van medela. In 10 minuten had ik 150/200 ml gekolfd!

10. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.335
    8.341
    113
    Amsterdam
    Ik gebruik ook de Medela freestyle, idd wel prijzig in aanschaf maar ik ben er blij mee. Zijn volgens mij ook nog meer goede kolven voor een redelijke prijs hoor, moet je wat rondkijken of via de zoekfunctie op het forum misschien.

11. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Ik ben begonnen met de medela swing maxi, ook dubbele kolf. Ik had daarmee echter dat mijn borsten nooit leeg waren na het kolven; ik kon uit elke borst met gemak nog 20ml met mijn hand kolven.
    Bem uiteindelijk overgestapt op de Horigen chicture, dat is een dubbele kolf met flexibele siliconen schilden die ook op je tepel "knijpen". Ik krijg met deze kolf veel sneller een toeschietreflex en ook het kolven gaat veel sneller (ben inmiddels al 7.5 maanden bv aan het geven maar ik kolf nu 160ml in 7min, met de medela deed ik daar 20 min over).
    Bijkomend voordeel is dat hij ook op accu werkt dus niet altijd een stopcontact nodig hebt.
    2 nadelen: de afwas is wat omslachtiger, en de siliconen schilden en slangen trekken stof aan dus moet je altijd goed opbergen.
    Maar ben verder zeer tevreden met mijn Horigen!

Wat de hoeveelheden betreft: mijn dochter was (en is) ook niet zo'n grote eter. Ze gaat vanaf 4 maanden naar de opvang en dronk in het begin ook 80-100ml per keer. Ik maakte eerst flesjes van 100ml en vroeg om bij te houden hoeveel er telkens over bleef. Toen de flesjes vaker op begonnen te zijn ben ik ze gaan vergroten naar 120 en inmiddels 150ml. Voordat ze met fruit en hapjes begon dronk ze 3 flesjes bij de opvang (ik werk van 8-18u), nu zijn dat er nog 2.
    Flesje in de diepvries laten zetten is altijd handig.

12. Zara123

Zara123 Bekend lid

25 sep 2015
    654
    26
    28

Bedankt nog voor je reactie. Ik twijfel nu tussen de Medela freestyle of de Horigen chicture. Lastig, het is best een aankoop. Vind jij dat 3d systeem fijn?

13. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.024
    3.257
    113
    Ameda lactaline en Ardo calypso zijn ook behoorlijk betaalbare dubbelzijdige kolven.
    Ik vond de ameda het fijnste.

14. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.306
    113
    noord holland
    ik heb fulltime gekolft met een ameda, ik vond hem perfect. Kan ook op batterijen eventueel.
    Van veel verzekeraars krijg je een kolf (gedeeltelijk) vergoed. de ameda kost 150 euro ofzo, ik kreeg 80 euro vergoed. Dan is het wellicht nog te doen?
    dubbel electrisch vond ik erg handig.
    Over de horigen heb ik ook veel goeds gehoord!

15. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Ik heb de medela freestyle en vind hem prima. Maar is moeilijk in te adviseren denk ik omdat het geel persoonlijk is. Ik heb toentertijd gewoon wat uitgeprobeerd. Veel lactatiekundigen verkopen ook kolven dus wellicht dat je dat kunt doen?

Qua hoeveelheid hield ik de formule aan 150 ml x kg lichaamsgewicht per dag. En dat deel je dan door het aantal voedingen. Die formule kreeg ik van mijn lactatiekundige.

16. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Oh aanvulling: tot max een liter per dag

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874