Onrustig drinken, geen ritme en geen flesje

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door AnnaC78, 18 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnnaC78

AnnaC78 Actief lid

12 jul 2012
    192
    0
    16
    Vrouw
    Overijssel
    Beste dames,

Wat fijn om hier antwoord te krijgen op vragen over borstvoeding. Ons kleine meisje is nu bijna 10 weken en groeit goed (5.3 kilo). Ze drinkt ook goed. We hebben alleen nog helemaal geen ritme en de tijd tussen voedingen is wisselend van 2.5 uur tot 5 uur. Meestal komt ze om de 3 a 3.5 uur, ook in de nacht. Ik heb nu een paar nachten gehad dat ze tussen de 5 en 6 uur sliep. (ze slaapt in een wiegje naast ons bed.) Nu moet ik over 2 weken weer werken (3 dagen ben ik dan weg van half 8 tot half 7). Nu lijkt het me wel fijner om iets van een ritme te hebben, kan ik dit oefenen door haar wakker te maken en op vaste tijden te voeden of komt dat vanzelf wel?

In de ochtend en avond drinkt ze ook soms wat onrustiger en trappelt ze met de beentjes en hapt, sabbelt en trekt ze aan mijn borst. Ze wil geen speentje, dat hebben we wel geprobeerd, want soms denk ik dat ze gewoon wil sabbelen ipv drinken. Het speentje spuugt ze uit (ze sabbelt de laatste dagen wel ineens heel veel op haar handjes)

Hetzelfde doet ze ook met de fles. Nu ging dit best wel goed, maar door privé omstandigheden (overlijden) heeft ze me ineens onverwachts een paar dagen langere tijd moeten missen en kreeg ze dus ineens de hele dag de fles. Dat ging best goed, maar nu de rust is terug gekeerd lijkt ze de fles (avant) niet echt meer te willen. Vanavond bijvoorbeeld bleef ze de speen van de fles naar de zijkant van haar mondje duwen en kwam er geen druppel in (ik heb haar eerst de borst gegeven), toen maar de andere borst gegeven en dat ging wel goed, al was ze wel onrustig aan het trappelen met de beentjes. Van een vriendin begreep ik dat wanneer een baby voldoende heeft gedronken haar tongetje tegen het gehemelte gaat. Dat doet ze ook wel en dan is ze heel duidelijk dat ze genoeg gehad heeft, maar wanneer ze zo onrustig gaat doen lijkt het ook alsof ze genoeg gehad heeft, maar gaat haar tongetje niet tegen het gehemelte. Wat kunnen we het beste doen om haar weer goed uit het flesje te laten drinken. Ik werk namelijk te ver weg om straks in de pauze naar huis te rijden en haar de borst te geven en het lijkt me niet goed als ze overdag weinig drinkt en dat misschien 's nachts in wil halen.

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,
    Klinkt heel gewoon hoor, dat je nog niet echt een ritme hebt. Wel fijn wanneer je kindje in de nacht iets meer door zou slapen inderdaad.

Veel kindjes zijn onrustig de eerste 10-12 weken. daarna komt er een soort van ritme. Dat valt tegelijk met wanneer jij weer aan het werk gaat, hopelijk komt dit mooi samen!

Je zegt dat je kindje wel de hele dag goed de fles dronk toen jij er niet was. Heb je dat nu uitgeprobeerd? Of ze dat doet wanneer jij echt weg bent? (boodschappen, koffie drinken met een vriendin) Wie weet, heeft ze er dan geen moeite mee, maar heeft ze gewoon in de gaten dat jij er bent.

Ook zou je een ander speentje kunnen proberen. Maar ik zou het gewoon nog eens uitproberen wanneer ze nog niet heel erg hongerig is maar wel zin heeft in wat drinken. En dat iemand anders het dan geeft. Overigens is 40 cc al goed hoor, om te oefenen. Wanneer ze het flesje wegduwt zal ze niet zo'n honger hebben.

Wanneer het echt niet werkt, dan zie je inderdaad vaak dat kindjes minimaal drinken en bij mama inhalen als mama er weer is. Dat is dus 's avonds om half zeven. Zorg dat je er dan kunt zijn voor haar, dat eten makkelijk is geregeld etc. Zeker de eerste weken. Veel aanleggen en knuffelen is dan heel fijn. Voor jullie allebei.
    En tja, sommige kindjes halen dan snachts in. Kan even vervelend zijn, maar ze drinken dan heel waardevolle voeding! En je kunt samen weer verder slapen.

Veel succes
    Heidi

Deel Deze Pagina