hoi allemaal, bij mijn eerste vond ik het prettig om vanaf begin af aan FV te geven. Ik overweeg nu bij mijn tweede om BV te proberen. Ik twijfel echter omdat ik veel verhalen om me heen zie, waar je langzaam naar een situatie gaat die niet wenselijk is mijn ogen, bv: baby valt alleen maar in slaap aan de borst, baby wordt bij elk huiltje aangelegd voor een paar slokken omdat je nu eenmaal niet weet hoeveel die binnen heeft gekregen, baby weigert de fles, baby komt heel lang nog 's nachts voor een slokje 'troost'. (ik heb het niet over de eerste weken, maar meer op wat langere termijn) 1 nicht van mij die had al heel snel een ritme van elke 3 uur voeden, en daarna elke 4 uur. Als ze tussendoor eens huilde, dan werd ze opgepakt of kreeg een speentje. Maar dit is een van de weinige voorbeelden waar in mijn ogen een gezonde voeding-troost situatie was. Ik vind het zelf natuurlijk geen probleem om wat vaker te voeden of de ene keer elke 2 uur en de andere om de 4, het hoeft geen perfect ritme te zijn, zolang het dus niet 5x aanleggen in 2 uur wordt, want daar voel ik me niet prettig bij, of een van de andere bovenstaande situaties. Ik hoop dat er niet een enorme discussie nu oplaait... is zeker niet zo bedoeld! iedereen maakt zijn eigen keuzes en ik respecteer ieder zijn aanpak! Ik ben alleen benieuwd of er mensen zijn die het net als mijn nicht hadden lopen, of moet ik er vanuit gaan dat de kans groot is dat er 1 van de situaties ontstaat die ik boven heb beschreven? bedankt voor jullie ervaringen!
Hoi, Wat fijn dat je overweegt BV te proberen! Het is het allerbeste voor je kind, dus hoe lang je ook zal voeden, bedenk maar dat elke dag BV een dag is die heel veel bijdraagt aan de ontwikkeling van je kind. Je moet er rekening mee houden dat vooral de eerste 3 maanden het zoeken is wat ritme betreft. Bijhouden wat je kind binnenkrijgt is helemaal niet nodig. Drinkt je kind goed en krachtig, ontwikkelt hij zich goed en is hij vrolijk kun je er gewoon vanuit gaan dat het goed zit! Ik heb de BV momenten altijd gekoppeld aan de slaapjes. Tot ongeveer 4 maanden viel mijn dochter dus in slaap aan de borst. Ik vond dit helemaal geen probleem want ze sliep lekker. Later bleef ze wakker na de voeding en kon ik haar dus wakker in bed leggen, ook nooit een probleem mee gehad. Ik heb mijn dochter 16 maanden gevoed. De eerste 12 weken kwam ze elke 2,5 uur. Dit kan ook vaker zijn. Daar moet je rekening mee houden en dat is normaal en gezond. Voeden op de klok wordt trouwens ook niet aangeraden met flesvoeding, geef je kind wanneer hij erom vraagt. Na 12 weken kwam ze nog maar 7 keer op een dag en begon ze de nachten door te slapen. Ze is periodes later wel gekomen voor nachtvoedingen, maar ook dat is perfect normaal. Alles verandert in het eerste jaar, en het is logisch dat ze dan eens meer behoefte hebben aan een voeding 's nachts. BV is ook meer dan alleen voeding, het is troost, geborgenheid, hechting... Ik zou het idee dat je hebt een beetje loslaten en gewoon ervoor gaan. Elke dag is er een. Investeer in goede begeleiding, want de eerste periode kan zwaar zijn. Daarna wordt het alleen maar makkelijker en leuk! (mijn ervaring)
Borst- en flessenvoeding: de voor- en nadelen | Mens en Gezondheid: Zwangerschap Helemaal mee eens! Plus...veel van de dingen die je noemt kunnen ook bij fv van toepassing zijn... Hierboven een leuke link
Uiteindelijk is het je eigen keuze of je borstvoeding geeft en ook hoe je verder omgaat met bijvoorbeeld het ritme van je kind. Iedereen doet dit op z'n eigen manier en je zou heel lang kunnen discussiëren over wat nu het beste is, maar ik ben er echt van overtuigd dat de beste manier juist de manier is waar jij en je kindje je goed bij voelen. Je hoeft niet bij elke kik aan te leggen, na een aantal weken kan je het ritme best een beetje sturen en ook is er niemand die je verbied om een speentje te gebruiken. Na een week of vier kan je beginnen met het oefenen met een flesje, dat geeft je ook wat meer vrijheid. Op hele warme dagen als ik even geen zin heb in dat warme zweterige lijfje tegen me aan geef ik gewoon een flesje gekolfde melk bijvoorbeeld. Bij borstvoeding lijken de meningen altijd wat extremer, en ook word je overspoeld met informatie, hulplijnen en verhalen over wat er allemaal mis kan gaan en hoe het nou precies zou moeten. Dat begint al voor je kind geboren is en je aangeeft dat je borstvoeding wil geven. Na opmerkingen van zorgverleners als: "wat goed van je zeg!" en "als het niet lukt kunnen die en die en die je helpen" dacht ik al snel dat borstvoeding iets heel pijnlijks en ingewikkelds zou zijn. Ik ben er heel open ingestapt met een houding van: ik zie het wel, lukt het niet of vind ik het niks dan halen we wel kunstvoeding. Uiteindelijk bleek het voor ons heel makkelijk en logisch te zijn. Ik voed mijn dochter nu twee maanden en denk nog lang niet aan stoppen, ik vind het eigenlijk wel handig zo. Een zwijmelende moeder die het zo heerlijk vind om een kind aan de borst te hebben ben ik niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Ook krijg ik kriebels van alle theorieën en technieken waar mensen het graag over hebben, wat mij betreft is het allemaal prima zo lang als dochter tevreden is en goed groeit en ik nergens last van heb. Of haar haptechniek in orde is zal me verder een zorg zijn. Natuurlijk is het goed om te weten dat er hulp beschikbaar is als het nodig is. Maar borstvoeding hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn als je vaak leest en hoort. Op een forum als dit schrijven natuurlijk vooral de vrouwen met problemen en bijvoorbeeld de kraamzorg promoot natuurlijk de bij hun aangesloten lactatiekundige. Als je het wil proberen, zou ik dat gewoon doen. Stoppen kan altijd, een pak kunstvoeding is zo gehaald.
Eens met wat hierboven is gezegd. Bij mij verliep en verloopt de borstvoeding eigenlijk zonder problemen. In het begin kostte het opstarten wat tijd (da's even investeren) en ik heb de eerste maanden ongeveer 8-10 keer per dag gevoed. Maar daarna werd het zo makkelijk! Geen gedoe met flesjes en hoeveelheden. Kind honger? Hup aan de borst. Je kunt bij bv niet teveel geven, bij fv is dat nog wel eens een probleem. Mijn dochter sliep vrij snel door, dus nachtvoedingen geef ik al tijden niet meer. In het begin was er niet echt een ritme van om de zoveel uur voeden, maar dat kwam er na verloop van tijd wel (bij ongeveer 4 maand, denk ik). Wel een tip: lees je in over borstvoeding of ga naar een informatieavond. En vraag om een kraamhulp die er verstand van heeft. En bij problemen, vraag om hulp (van een lactatiekundige, het cb en huisartsen hebben helaas vaak weinig verstand van borstvoeding). Borstvoeding hoort niet ingewikkeld te zijn of pijn te doen.
Eens met alles hierboven. Ook hier totaal geen problemen met de borstvoeding, eigenlijk enkel voordelen. Ook we gelijk een redelijk ritme en voor het eerst doorslapen met 8 weken. Alhoewel er perioden zijn met wel weer nachtvoedingen. Zou dus zeggen, gewoon ervoor gaan als je het een kans wil geven. Stoppen kan altijd.
In je verhaal lees ik dat je bepaalde zaken er hebt uitgepikt mbt borstvoeding, die in jouw beleving een negatieve lading hebben. Dat snap ik ook wel, als je zelf kunstvoeding hebt gegeven, is het ook echt een totaal andere wereld, zeker de eerste periode. Maar zoals de mama's hierboven al beschreven, sommige dingen horen (soms)bij borstvoeding geven. Je zal bijvoorbeeld merken dat je kindje de eerste paar weken (meestal in de avonduren) zal willen clusteren. Meerdere uren achter elkaar bij jou liggen, slapen, af en toe een slokje, slapen. Vaak zijn ze ook wat onrustig. Veel mama's denken dan: ik heb niet genoeg melk! Dan maar een flesje na..Maar dit gedrag van baby zorgt er juist voor dat jouw borsten weten dat baby meer melk nodig heeft. Geef je daar niet aan toe, dan produceer je niet genoeg. Het is maar een voorbeeld, maar mijn point: je bent al een heel eind op weg als je weet hoe borstvoeding geven werkt. Hoe je borsten werken, hoe je productie werkt, hoe je kindje werkt. Hoe het de eerste periode gaat. En dat je hulp kan krijgen van een lactatiekundige, mocht je tegen problemen aanlopen. Want dat kan, maar meestal kan je met hulp die problemen gewoon aanpakken. Het CB en de huisarts zijn helaas vaak niet kundig op het gebied van borstvoeding. Je kan wel vragen om een kraamhulp die veel ervaring heeft met borstvoeding. Dus lees een boek, of ga naar een voorlichtingsavond. Dan ben je in ieder geval voorbereid qua kennis. En voor de rest..laat het lekker over je heen komen. Elke baby is anders, elke borstvoedingsteam is anders. Wat voor jou werkt, werkt niet voor de buurvrouw. Het is soms even zoeken, maar als het eenmaal loopt, is het gewoon makkelijk en praktisch
ieder kindje is anders... mijn oudste heeft altijd om de 3 uur gedronken bijvoorbeeld, totdat hij echt hele boterhammen ging eten. Mijn jongste gaat wel echt meer tijd tussen de voedingen laten en meer drinken per voeding en slaapt snachts bijna door (van 12 tot 6 ongeveer). Als je kindje ieder uur wil drinken heb je een regeldagje en is het juist belangrijk hieraan toe te geven, zoals Zoe123 ookal zegt. Als mijn kindje aan de borst in slaap wil vallen heeft hij wat extra troost en geborgenheid nodig, bijvoorbeeld omdat hij ziek is of een sprongetje heeft. Maar we doen dit bewust niet iedere dag, want papa moet mijn zoontje op bed leggen als ik er niet ben. En voor papa is het een ramp als we dan een baby hebben die alleen aan de borst in slaap kan vallen. Dus we trainen bewust ook met slapen zonder borst. Kijk je bent er zelf bij natuurlijk, als jij dingen niet wilt moet je ze niet doen! Verdiep je in hoe het werkt met het vraag en aanbod-principe en wat je in ieder geval wel moet doen, dan kun je altijd nog kijken welke dingen je niet wilt doen
Hoi! Ik had bij mijn dochter ook besloten om bv te gaan geven, mits dat lukte zonder al te veel moeite En ik had niets te klagen, geen pijntje gehad, geen kloven én genoeg voeding. Maar ik was inderdaad ook net als je nicht...als ik wist dat ze goed gedronken had aan beide kanten, hield ik zo goed als het kon de 3 uur aan (eerste weekjes). Dat werd soms 2,5 uur, maar eerder echt niet. Dan troostte ik haar ook met een speentje om het nog wat te trekken. Hier dus ook al snel een ritme van om de 3 a 4 uur drinken. Ik heb overigens na 2 maanden de dagvoedingen vervangen voor flesvoeding (dit was niet perse nodig maar wilde ik zelf graag) en heb haar tot 6 maanden 2 voedingen op een dag gegeven, ochtend en avond, lekker op bed Als ik jou was zou ik het gewoon proberen, en mocht het je heel erg tegenvallen, kan je altijd over gaan op de fles toch? Wat ik hier trouwens ook had gedaan is om al heel vroeg (de eerste week volgens mij gelijk al), te beginnen met een fles geven, zodat ze hier goed aan kon wennen. Door dit vaker te doen heeft ze ook nooit problemen gehad om dus over te gaan op de fles. Veel succes iig alvast en geniet nog even van je zwangerschap!
hoi dames, bedankt voor jullie reacties! Heel leuk om te lezen. Spathi en loesje, ik denk dat jullie aanpak het beste voor mij zou werken; maar goed het is idd misschien afwachten en uitpoberen. Een aantal mensen zeggen, gewoon uitproberen, je kan altijd stoppen. Dat wil ik misschien wel, maar mijn ' angst' is dat je juist dus niet zomaar kan stoppen, als bijv de baby echt afhankelijk ervan is geworden (dus fles weigeren, alleen inslapen aan borst ed). Dus juist als je in iets verzeild wat ik liever niet zou hebben, lijkt het me heel moeilijk om te stoppen. Fysieke ongemakken ben ik niet zo bang voor.
Je hebt echt wel redelijk veel zelf in de hand. Dat een kindje alleen aan de borst in slaap valt, een fles weigert o.i.d. ontstaat meestal niet in enkele weken....... Als ik het zo lees wil je het wel een kans geven, dan denk ik dat je dat gewoon moet doen.
Ga ervoor, zou ik zeggen. En je hebt heus veel zelf in de hand. Als je maar die eerste maanden ziet als opstartmaanden en dat clusteren en regeldagen erbij horen. Niet onzeker worden als je kind het schema omgooit, dat doen ze nou eenmaal. Na 3 maanden wordt het echt leuk en o zo makkelijk! Ik was zooo blij toen dat ik het niet eerder had opgegeven.
Ga er voor zou ik zeggen.. al die problemen hoeven zich helemaal niet voor te doen. Ik geef al 9 maanden zonder enig probleem borstvoeding. 8 uur achter elkaar slapen met 11 weken, met 12 weken klokje rond. Geen problemen met naar bed brengen, geen flesweigeren, eet en drinkt alles. Laat zich door papa of opa / oma prima troosten. Is super makkelijk en gezellig. Geen ontstekingen, geen productieverlies, geen kloven.. helemaal niets. Ja, twee keer geweigerd.. twee keer... hahaha, dat is dus verwaarloosbaar. Ik heb het mezelf wel makkelijk gemaakt. Ik voed op verzoek, maar wel op die van mij. Ik heb niets tegen kunstvoeding en heb een man die het allemaal wel best vindt (niet de grootste supporter maar is zeker niet 'tegen') Borstvoeding is hier vanaf een maand of 6 -7 wel voornamelijk 'drinken' geworden. Hij eet zo ontzettend goed (begonnen met iets meer dan 5 maanden) En de eerste 4,5 maand heb ik niet gewerkt.. dat hielp misschien ook wel.