Potje geven?

Discussion in 'Voeding' started by LindaenSven, Apr 1, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. LindaenSven

LindaenSven Niet meer actief

Hoi meiden,

Onze dochter Rosalie is nu ruim 4 maanden en we zijn inmiddels begonnen met groentepotjes. Tot nu toe heeft ze 2 keer een potje worteltjes gekregen, het kleinste potje (4+).
    Natuurlijk is het allemaal wennen en ik verwacht dus echt niet dat zo'n potje op gaat ofzo. Maar ik vraag me wel af hoeveel ze er wel van hoort te eten. Voorlopig lukt het haar nog niet echt om veel binnen te krijgen van wat we haar voeren, maar dat gaat vast elke keer wat beter.
    Maar hoe snel moet ze nou echt 'veel' van zo'n potje gaan eten?
    En is zo'n potje dan (als ze er wel veel van eet) een vervanging van een borstvoeding? Of moet ik het er gewoon bij geven? (bijv. tussen 2 voedingen in?)
    Ik weet dit soort dingen gewoon echt niet.....
    Hoop dat iemand me een beetje uit m'n verwarring kan helpen :p

Groetjes,

Linda

2. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

May 20, 2008
    3,051
    1
    0
    In m'n huis
    Kijk eens bij voeding, daar staat misschien een soort gelijk topic!

3. LindaenSven

Haha, lekker slim.. Wist niet eens dat er een onderdeel "Voeding" was.... :S

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ze hoort er nog helemaal niks van te eten. Niets hoort namelijk. Verder is de borstvoeding tot zeker 6 maanden ruim voldoende. Maar als je bijvoeding wil geven mag je dat helemaal zelf weten!

Wanneer je toch al met bijvoeding begint, zou ik dit zeker na een voeding aan de borst doen en het lekker bij een stuk of 2-3 hapjes houden. Gezien meer gewoon niet nodig is, alles wat ze nodig heeft zit in de borstvoeding dat je onbeperkt mag en kan geven.

Op deze leeftijd vervangt bijvoeding absoluut nog geen borstvoeding, daarom heet het dus ook bijvoeding ;). En melkvoeding is de hoofdvoeding. Verder zou ik het dus echt na de borstvoeding geven (hoewel nee ik zou het op deze leeftijd helemaal nog niet geven, maar je snapt wat ik bedoel neem ik aan) zodat je productie enigsinds stabiel blijft. Een buikje dat helemaal vol zit met bijvoeding, daar kan immers geen belangrijke hoofdvoeding in. Doordat je productie nog lang niet stabiel is, zou het dus kunnen zijn dat wanneer je veel bijvoeding geeft ze minder borstvoeding gaat vragen en je productie erg achteruit gaat. Maar dat is een keuze die jij maakt, in principe komt het gewoon neer op afbouwen van de borstvoeding als je het mij vraagt.

Succes in ieder geval! En idd dit topic hoort bij voeding ;) maar zal wel verplaatst worden.

Liefs, Hanneke!

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,230
    7,277
    113
    Female
    Brabant
    Wij beginnen met 6 maanden met bijvoeding en Eva begon met 7 maanden een beetje redelijk te eten. Ze geven zelf wel aan wat ze willen hebben.

6. LindaenSven

Ja ik weet dat borstvoeding tot 6 maanden voldoende is, het leek me ook al niet dat het een voeding zou vervangen (eigenlijk bedoelde ik die vraag meer voor als ze straks 6 maanden is).
    Het gaat ons er ook meer om dat ze gewoon alvast wat hapjes kan proeven, kijken of het haar bevalt.
    Ze heeft ook pas 2x een potje gekregen (althans, 2x een paar hapjes van een potje) en daar zat ook nog een paar dagen tussen, het is dus nog geen 'vast' iets.
    En zolang de borstvoeding goed gaat (en tot nu toe is dat gelukkig nog zo) zal ze ook niet veel anders krijgen hoor (hoewel ik niet vind dat ik me schuldig zou moeten voelen als dat wel zo was).
    Ik vind het heerlijk om borstvoeding te geven dus zolang het kan blijf ik dat zeker doen :D

7. caroline16

caroline16 Niet meer actief

toen wij begonnen deden we het tussen twee flessen in.. en al snel at ze een heel potje op hoor! nu met de 6+ potjes blijft er soms wel iets staan, maar zeker de helft gaat op

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Na de 6 maanden kan je gewoon lekker kijken naar wat je kindje aan geeft kwa eten en drinken. Maar ik zou er niet vanuit gaan dat ze meteen hele potjes leeg eet ;) en meteen een voeding laat vervallen.

Wanneer je het gewoon aan je kindje over laat komt dat ongetwijfeld helemaal goed. Ze geeft zelf wel aan wanneer ze voldoende bijvoeding heeft gehad. Overigens zou ik na de 6 maanden ook nog gewoon doorgaan met eerst aan de borst en dan de bijvoeding. Of evt eerst aan de borst, dan de bijvoeding en dan nog even aan de borst om het buikje vol te maken ;)!

Je merkt vanzelf wanneer ze een voeding weg laat en dus meer van de bijvoeding wil.

Liefs, Hanneke!

9. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,807
    4,191
    113
    Ze moet wennen aan smaak en structuur. Dat werkt bij ieder kind anders. Mijn dochter at met 4 maanden direct zo'n heel potje weg (maar ja, daar ging de melkvoeding ook niet goed...die moest bijvoeding hebben.nou ja, lang verhaal)
    Blijf, indien je dat wil, gewoon regelmatig aanbieden dan zul je zien dat het steeds iets beter gaat. Maar op dit moment vervangt het nog geen melkvoeding

10. LindaenSven

Thanks allemaal! En sorry voor het verkeerd plaatsen van de topic, ben beetje blond geloof ik :D

11. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

Nov 7, 2007
    2,717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    onze kleine at eerst een paar thee lepeltjes vol. en steeds meer komt vanzelf eigenlijk en dan ineens denk je he het hele potje op.

Share This Page