baby weigert ingevroren moedermelk

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door cw26, 17 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.082
    310
    83
    HI,

Ik zit met een groot probleem, en ben er behoorlijk verdrietig van.

Vorige week vrijdag had ik bedacht dat me man maar eens een flesje moest gaan geven. Altijd handig, zodat ik wat meer kan doen.
    Ik had 120 ml uit de vriezer gehaald ( nooit bij stil gestaan, dat ze dit niet lusten).
    Ze wilde helemaal niets. Meerdere flesjes geprobeerd, omdat ik dacht dat het daar aan lag.

Zondags heb ik verse melk afgekolfd, en weer einde van de middag mocht me man dit weer geven. En ze dronk wel wat, maar niet veel, en heel langzaam.

Dinsdag en Donderdag me moeder verse melk gegeven, en dat ging aardig. Ze dronk in ieder geval 50 ml leeg. Wel langzaam maar het zat er in ieder geval in.

Gisteravond weer wat melk uit vriezer gehaald, 70 cc, en weer compleet weigeren.

Me stemming is gedaald naar het nulpunt, en me hoofd knalt uit elkaar. Hoe ga ik dit nu aanpakken?
    Me man zegt gewoon doodleuk, dan geef je toch flesvoeding ( poeder) de dagen dat je werk....
    Ik wil het eigenlijk niet, de borstvoeding gaat zo goed, ik wil het eigenlijk niet opgeven.

Wat moet ik doen???

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Hoe oud is je kindje? En is ze gewend om uit een flesje te drinken met regelmaat of was dit nieuw voor haar? Of dat het lang geleden was. Als kindjes uit een flesje leren drinken is het zaak om dit bij te houden, zodat ze het elke dag een keer doen. Dan hoeft het geen hele fles te zijn maar kleine beetjes om het bij te houden is genoeg.

Het kan zijn dat je kindje moeite heeft met omschakelen naar het flesje. Blijf oefenen en aanbieden op momenten dat ze niet heel erg hongerig is om te wennen.

Ruikt je melk ook anders? Naar zeep of beetje ranzig wanneer het is ontdooit? Dan kan het zijn dat er een verandering heeft plaatsgevonden in je melksamenstelling. Het kan helpen om je melk kort te verwarmen voor je het invriest. Of kijk of het wel nodig is om te vriezen. Als je het de ene dag kolft kan het wel zo zijn dat het goed gaat wanneer je het dezelfde dag of de dag er na gebruikt. Dit zou je uit moeten proberen. Bij sommige vrouwen treedt het al op na uren, bij andere pas na 2 dagen.

De melk die je al hebt gevroren zou je met vers gekolfde melk kunnen aanlengen, vaak nemen kindjes het dan wel. Probeer het gewoon en kijk wat voor jullie werkt.
    Tot slot kun je misschien buiten het kolven om werken: dat je kindje inhaalt bij jou aan de borst als je er weer bent. Dit houdt vaak in dat kindjes 's avonds en 'nachts extra komen in het begin voor voeding. Mogelijk kolf je dan op je werk wel even spanning weg, maar het voeden gaat live aan de borst. Nogmaals, kijk wat mogelijk is!

Veel succes!

3. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.082
    310
    83
    HI Heidy,

ALvast bedankt voor het eerste antwoord.

Ons dochtertje is 9,5 week oud. Met week 5 hadden we met de fles al geoefend met verse melk, dat was geen probleem.

Afgelopen week, weer begonnen nu met ingevroren en weigeren.

Afgelopen zondag geprobeerd met 40 cc ingevroren en 60 cc vers. Nee dat dronk ze ook helaas niet.
    Omdat we ons toch afvroegen of het aan de fles lag ( afgelopen week meerdere keren met verse melk geoefend en dit liep wel) toch maar een zakje nutrilon opgelost ( deze had ik nog liggen voor noodgeval). Deze dronk ze gelijk op.

Dus het ligt niet aan de fles, maar dus aan de ingevroren melk.
    Ik heb het van te voren geroken en geproefd, maar ik kon niet echt verschil ruiken of proeven, nu ben ik ook geen fijn proever.....

Ik ga dan de methode met het verwarmen proberen.

Mochten er nog meer methodes zijn, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Het is geen probleem voor darmen om poeder en borstvoeding af te wisselen??? Ivm werk over 4 weken???
    Als ze deze melk ook niet neemt, moet ik toch iets achter de hand hebben.

Dank je

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Je kunt proberen om te combineren in de flesjes: dus half moedermelk, half poedermelk (die je dan al wel hebt aangemaakt voor je het bij elkaar voegt, of neem kant en klare kunstvoeding) Mogelijk dat dat goed gaat, dan kun je later altijd nog eens proberen of het lukt met helemaal kunst of helemaal borst. Het kan namelijk best een periode zijn....Gebruik je iets anders zelf, medicatie, is je cyclus op gang gekomen...Krijgt ze misschien al last van tandjes. Dat kan ook klachten geven, maar het lijkt hier zo niet aan te liggen denk ik.

Heb je geprobeerd om het te geven op kamertemperatuur, dus van de kou af, maar niet opgewarmd, soms nemen kindjes dat ook....Gewoon veel uitproberen dus!

5. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.082
    310
    83
    Hi Heidy,

Vandaag heeft de buurvrouw ( die wel vaker over huis is) geprobeerd om het ingevroren verwarmde melk te geven. ( zoals je eerder aangaf). 1 slokje dronk ze, maar toen ging het gezicht op "onweer"... En dat was het.

Over het poeder en verse melk, is ook nog een idee. Dat kan ik ook nog proberen, beide lust ze.
    Als ik dan het weekend kolf, dan heb ik misschien net genoeg voor 3 voedingen. Borst / poeder.

Ik zal morgen weer wat verwarmen en invriezen. En dan blijf ik het gewoon aanbieden.

Tot zover bedankt!!!

Deel Deze Pagina