Melk niet genoeg vet?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Divarg, 8 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Mijn dochter is bijna 5 maanden en krijgt uitsluitend (koemelkeiwitvrije) borstvoeding. Het is niet een enorme hongerlap en is snel klaar nmet drinken waardoor ik haar soms wel 8 keer per etmaal aan moet leggen om zo genoeg voeding aan te bieden.

Ze kwam in het begin aan als een bezetene maar dat is gestagneerd nu en ze is sinds haar geboorte 5 maanden terug 2.5 kilo bijgekomen. Op de curve zit ze nu net onder de middenlijn terwijl ze er met haar lengte ruim boven zit.

Heel soms kolf ik met de hand en dan valt me op dat er echt maar een minilaagje vet op de melk zit. Als in misschien maar 1 of 2 mm. Kan het zijn dat mijn melk niet genoeg vet bevat? Moet ik beginnen met bijvoeden?

Alvast bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Het vetgehalte verandert tijdens de voeding en kan ook elke voeding anders zijn. Ik zou nog even doorgaan zoals je doet, en met 6 maanden starten met hapjes oefenen.
    Je kindje zal nemen wat ze nodig heeft. Het ene kindje drinkt het in 4 momenten bij elkaar, het andere verdeelt het over meerdere porties. Van nature doen kindjes wat het best bij hen past. Zo min mogelijk aanpassen dus zou ik zeggen!

Je melk is echt goed voor haar. Als ze goed ontwikkelt hoeft er geen probleem te zijn. Wil je toch iets doen, dan kun je eens na het voeden kolven: hoe later in de voeding, hoe vetter de melk. (probeer het niet een ingewikkeld ding te maken, waar je vooral meer handelingen krijgt. Liever je aandacht en tijd aan je gezin geven!)

3. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Bedankt voor je reactie. Het hele probleem is dus dat ze niet voldoende aankomt. Ik heb dus helaas niet zoveel aan je advies. Ik trek er al maanden aan maar het is drinkminuten en aankomgrammetjes sprokkelen..

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Een vergaande manier om te zien of ze meer groeit is je melk kolven, afromen en de meest vette melk geven met melk die ze daarna nog drinkt (aan de borst of door te kolven) Hoe later in de voeding hoe vetter de melk, maar dat weet je volgens mij al. Minuten sprokkelen lijkt me lastig omdat kindjes op die leeftijd gewoon veel korter drinken en veel meer interesse in de wereld om hen heen krijgen.
    Ook kun je kijken naar je eigen inname: hoe is jouw vitamine opname. Krijg je alle stoffen binnen of volg je een dieet? Met name vitamine B en D kunnen aanvulling nodig hebben.

Nogmaals: als je kindje een lijn volgt en daar niet in stil blijft staan of keldert (zonder dat je het kan terugzien op een ander vlak van groei of ontwikkeling) hoeft er niet zoveel aan de hand te zijn!
    Bijvoeding starten is in deze leeftijd niet zozeer gericht op calorische inname voor kindjes, maar overleg ook eens bij het consultatiebureau of bel met een vrijwillige borstvoedingsorganisatie!

Succes verder!

Deel Deze Pagina