Down en verdrietig borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door LiefsteWens, 30 jan 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LiefsteWens

LiefsteWens Actief lid

15 apr 2020
    211
    37
    28
    Vrouw
    Lieve mama’s,

Dochter is vorige week woensdag geboren en is nu dus 8 dagen oud. Gedurende de afgelopen week had ik flinke, pijnlijke stuwing en tel daar kapotte tepels bij op. Het voeden was en is nog steeds een hele strijd. Omdat dochter wel gevoed moest worden en om mijn borsten rust te gunnen, zijn we een paar dagen over gegaan op kv geitenmelk via het flesje. Jullie raden het al…. De borst wil zij nu echt minimaal, ze wordt boos en gefrustreerd. Welke fles bootst qua zuigkracht het beste de borst na?

Ik heb zojuist gekolfd, ruim een half uur met de Medela huurkolf met een opbrengst uit beide borsten: 25ml. Mama’s ik kan wel huilen, ik vind dit zo erg!!!

Het liefst wil ik dochter gewoon aan de borst gevoed hebben. Maar zij raakt hier gefrustreerd van en op een gegeven moment wil zij niet meer. Mocht dit echt niet meer lukken, dan ga ik fulltime kolven, maar met zo’n magere opbrengt wordt het ‘m ook niet.

Lieve mama’s, wat moet ik nu? Ik heb zojuist borstvoedingskruiden van Mothers Gem besteld.

LK zal ik morgen benaderen.

Heeft iemand alsjeblieft tips voor me?

2. Nylla

Nylla Fanatiek lid

20 mrt 2022
    1.403
    1.255
    113
    Vrouw
    Lieve mama!
    Allereerst; je doet het echt heel erg goed! Je bent zo je best aan het doen voor je dochter, echt heel mooi. Dat het nog niet zo wil lukken is heel frustrerend. Helaas weet ik daar alles van. Ook hier wilde de bv in het begin niet zo vlotten. Ik ben toen ook gestart met de Medela huurkolf van het ziekenhuis, echt een topding! Dat hielp hier wel om de bv op gang te krijgen, maar het is echt heel intensief. 25ml klinkt niet als heel veel, maar de eerste dagen moet dit bij sommige vrouwen echt nog op gang komen. Hier was de gouden tip; aanleggen, aanleggen en nog eens aanleggen. Daarbij kun je ook afwisselen met kolven. Heb je al overwogen om een lactatiekundige te laten meekijken? Hier bleek de kleine ook niet goed aan te happen. Dat verklaarde ook de pijnlijke tepels. Mogelijk zit daar nog winst in. Tepelzalf van Medela hielp hier om de boel te verzachten.

Tevens kreeg ik als tip om te starten met Fenegriek tabletten en borstvoedingsthee (zat ook fenegriek in). Geen idee of dit echt geholpen heeft, maar ik vond het het proberen waard.

Mijn belangrijkste tip is, heb geduld en gun het wat tijd. Helaas gaat de bv niet altijd vanzelf, maar met de juiste hulp gaat het hopelijk helemaal goed komen.

LiefsteWens vindt dit leuk.
  3. Nylla

Nylla Fanatiek lid

20 mrt 2022
    1.403
    1.255
    113
    Vrouw
    Oh ja en om je vraag te beantwoorden, hier gebruikten we de flesjes van Medela met die speen die de borst nabootst, de Medela Calma.

4. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!
    Wat jammer dat het zo moeilijk loopt :(

Je kan proberen het een beetje te combineren, zodat ze via bv een slangetje kv of gekolfde melk krijgt terwijl ze aan de borst ligt. Dan wordt ze hopelijk minder gefrustreerd en krijgt jouw lichaam de tijd om een toeschietreflex te krijgen. Maar dit soort hulpmiddelen zou ik sowieso met een lactatiekundige bespreken en proberen, want zelf het wiel uitvinden is heel moeilijk.

Ik heb zelf bij beide kinderen een huurkolf gebruikt, die was goed krachtig en werkte voor mij heel goed. En bij allebei ook die Medela Calma fles gebruikt.

Ik heb bij mijn oudste best veel gedoe gehad met bv geven, van stuwing en ontstekingen, over- en onderproductie, kloven en gewoon ontzettend veel pijn. Met hulp van een lactatiekundige ging het echt razendsnel beter, ik bleek vanuit het ziekenhuis en de kraamverzorgster echt verouderde adviezen te hebben gekregen over bv aanleggen. (Kraamverzorgster duwde dochter echt in mijn borst, hard ook, dat werkte voor geen meter.) Dus ik raad een lactatiekundige echt echt aan!

Zoe123 en LiefsteWens vinden dit leuk.
  5. Shalom

Shalom Niet meer actief

Wat goed dat je morgen de lactatiekundige gaat contacten.

Ik herken heel veel in je verhaal.

Een paar tips die ik kreeg: vaker en minder lang kolven in plaats van langer per keer en minder vaak. Dat zorgde voor een boost in de productie.

Kolven is anders dan live voeden. Zorg voor ontspanning bij jezelf, bv door borstvoedingsthee, lauw warme douche voor het kolven. De baby lekker huid op huid nemen en als het dan zoekt naar je tepel prima, maar geen stress als het niets of weinig oplevert.

Of een flesspeen helemaal uitmaakt weet ik niet zeker meer, maar ik weet wel de tip om je baby in zo'n houding met de fles te voeden als je met de bv zou doen, dan moet het wat meer moeite doen en houdt het ook de juiste houding aan.

Sterkte en succes. Probeer er vooral ontspannen in te zijn. Hoe lastig ook.

Oh ja en juist goed nacht kolven, dan en in de ochtend is de productie meestal het hoogst.

6. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.675
    1.787
    113
    Ach jeetje wat vervelend, heel herkenbaar van mijn eerste borstvoeding avontuur.

Maar.... Je bent pas 8 dagen onderweg en er is nog ontzettend veel mogelijk! Allereerst zou ik de kleinste flessen speen gebruiken om het haar minder makkelijk te maken. Grote flessenspeen is de grootste reden waardoor hier borstweigeren is ontstaan toen. Bij dochtertje altijd kleinste flessenspeen gebruikt en minder problemen gehad. En therapeutisch voeden.
    Ten tweede, blijven aanleggen. Aanleggen aanleggen aanleggen. Nog voordat je de fles geeft en zo min mogelijk fles geven. Ook lactatiekundige mee laten kijken, kan veel helpen en vertrouwen geven.
    Productie kan nog heel goed opgebouwd worden door heel vaak te kolven. Beter vaak en kort dan minder vaak maar lang.

7. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.415
    113
    Hier ook in het begin problemen, andere oorzaak, baby pakte niet goed, maar op advies van lactatiekundige tepelhoedjes gaan gebruiken, dit ontlastte ook de tepels. (Daarom benoem ik ze)
    Na vier maanden had de kleine het ineens door en alsnog maanden zonder tepelhoedjes gevoed.

8. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.708
    7.187
    113
    Vrouw
    @LiefsteWens, wat voor kolf heb je gebruikt? Het kan een hoop verschil maken welke kolf je gebruikt; of de schelp de juiste maat is en hoe krachtig het motortje is. Is je dochtertje ook gefrustreerd aan de borst als ze (nog) niet zo hongerig is? Heb je de eerste dagen vaak gevoed, met beide borsten? Of misschien om de 4 uur, omdat ze nog sliep? En misschien maar met één borst en niet met twee? Het kan best zijn dat je productie door factore nu wat lager is en als de melk dan niet zo snel komt/stroomt, dat je dochtertje gefrustreerd raakt. Maar als je snel een LK kunt spreken en goede tips kunt krijgen, is er nog wel veel mogelijk!

Wat ik zou doen:
    1. LK contacten en hopelijk zo snel mogelijk mee in gesprek
    2. Dochtertje aanleggen als ze nog niet zo veel honger heeft. Ga lekker met haar op de bank hangen en laat haar maar zuigen/sabbelen desnoods. Eventueel huid-op-huid.
    3. Kolven met een sterkte kolf, die kan je evt huren bij bijvoorbeeld een thuiszorgorganisatie. Zorg dat je verschillende borstschelpen probeert, om te kijken welke het beste bij jouw borsten past.

En jezelf vooral voorhouden: Je maakt de keuzes met de informatie die je hebt en probeert daarmee het beste voor je dochtertje te doen. Je doet het daarmee dus sowieso goed!

9. LiefsteWens

LiefsteWens Actief lid

15 apr 2020
    211
    37
    28
    Vrouw
    Bedankt voor je lieve bericht.

Ja, een LK wordt ingeschakeld, ik heb al een LK telefonisch gesproken en zij heeft me tips gegeven.

10. LiefsteWens

LiefsteWens Actief lid

15 apr 2020
    211
    37
    28
    Vrouw
    Balen dat je verouderde informatie kreeg. Gelukkig heeft de LK je goed geholpen.

En bedankt voor je lieve bericht ♥️

11. LiefsteWens

LiefsteWens Actief lid

15 apr 2020
    211
    37
    28
    Vrouw
    Bedankt voor je fijne tips, ik ga er mee aan de slag.

12. LiefsteWens

LiefsteWens Actief lid

15 apr 2020
    211
    37
    28
    Vrouw
    Bedankt voor je lieve reactie.

Welke kleinste flessenspeen raad jij aan?

Therapeutisch voeden ga ik opzoeken.

Kolven doe ik inderdaad al :)

13. LiefsteWens

LiefsteWens Actief lid

15 apr 2020
    211
    37
    28
    Vrouw
    Bedankt voor je lieve bericht.

Ik heb de huurkolf van Medela. Ik vind het geen fijn apparaat, m’n tepelhof doet pijn en het schild heeft de juiste maat.

Ze is niet gefrustreerd als ze geen honger heeft, ze vindt het dan wel gezellig bij me :)

De eerste dagen heb ik allebei de borsten aangeboden.

14. LiefsteWens

LiefsteWens Actief lid

15 apr 2020
    211
    37
    28
    Vrouw
    Dames ik ga de Medela Calma bestellen, ben benieuwd.

Kunnen jullie me een fijne, draadloze kolf aanraden?

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Er is al veel geschreven.
    Mijn enige tip is: echt liever vandaag dan morgen nog een IBCLC geschoolde (heel belangrijk!) lactatiekundige laten langskomen, ipv alleen telefonisch consult
    Ik hoop dat de LK die je hebt ingeschakeld dus echt IBCLC geschoold is. Dat maakt het verschil
    Hoewel kraamverzorgster vast haar best heeft gedaan, lees ik al wat dingetjes die wellicht anders hadden gekund
    We hebben trouwens hier op het forum een LK…wellicht leest ze mee
    Maar goed, voor nu, ik hoop dat je die afspraak zo snel mogelijk kan inplannen
    De problemen waar je tegen aan loopt komen heel veel voor, met geduld en de juiste hulp komt het goed.
    Je baby is pas 1 week, dus je hebt de tijd.
    Maar die hulp moet wel komen, anders is de kans groot dat je stopt.
    Ik had het, zeker bij de oudste, niet gered met de borstvoeding, als ik geen hulp had gehad.

https://www.nvlborstvoeding.nl/locaties/
    Mocht je nog verder willen zoeken: zie link

Succes!

Edit: als je nu alleen kolft, zal je dat minimaal 8 keer per dag moeten doen. Anders komt je productie niet goed op gang

JupitR vindt dit leuk.
  16. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    De natuurlijke maaginhoud van een baby van een week oud is 45-60ml. Als jij de eerste keer 25ml kolft is dat hartstikke netjes! Heb geduld en schakel de juiste hulp in.

Zoe123 en evaleana vinden dit leuk.
  17. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Heb geduld. Duurde hier 2x 9 weken voordat het lukte. En tot die tijd mij vooral ook stress bespaard door gewoon ook poedermelk erbij te geven zodat die druk eraf en ik wel rustiger kon kolven. Ik geef nu al 5 jaar onafgebroken borstvoeding.

18. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik zou 1 huren. Zo'n prof medela kolf die ze ook in t ziekenhuis hebben. Die zijn het beste om mee op te starten

Zoe123 vindt dit leuk.
  19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Beter even wachten met kopen.
    De beste kolf om de borstvoeding op gang te laten komen is de Medela Symphony
    Die gebruik je in het ziekenhuis
    Eenmaal thuis huur je die, via de Thuiswinkel, of de lactatiekundige

Als je met de lactatiekundige een plan hebt gemaakt, en alles loopt, kan je gaan kijken voor een gewon kolf.
    Maar voor nu echt nog niet aan beginnen

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Hoe gaat het nu? Hopelijk is er al een lactatiekundige langs geweest

Deel Deze Pagina