Wist ik niet? Ik heb het weleens gedaan omdat ik ff een boodschapje moest doen en ik had echt geen zin haar uit de auto te halen, de wagen uit te klappen en ook weer terug in de auto voor 2 komkommers.
Ik kan er niet over oordelen want ik heb nog geen kids maar ik schreef eerder dat ik best mijn kindje 5 max 10 minuten alleen kan laten als het slaapt in z'n bedje. Maar..... Dan zal ik het wel even melden bij de buren. Verder dan 20 meter van mijn huis ga ik niet. Als ik bijv wat uit de auto moet halen, de post beneden haalt, of op de hoek even een pakje melk moet halen bij de groentebuur ben ik binnen 5 minuten terug. Ik denk dat dat best kan vooral met een babyfoon op zak. Buiten dat vind ik dat iedereen zijn eigen kijk erop heb. De een vind het verantwoordelijk de ander stom. Zo hebben we allemaal een eigen mening over verschillende dingen en zijn we gelukkug niet allemaal hetzelfde, en dat moeten we respecteren. Ik vind je geen slechtere moeder als je je kindje 5 minuten alleen laat.
Ik kan er idd ook niet over oordelen. Ik weet alleen dat mijn moeder regelmatig met 2 babyfoons zat, omdat de buurvrouwen de kids ergens moesten gaan halen. Waar ik wel moeite mee had, waren mijn eigen buren. Die hadden 4 kinderen allemaal best klein. Zij werkte 's avonds in de verzorging en hij ging ze dan om half 12 ofzo iets halen. Dan was hij zeker ruim een half uur weg. Dat vond ik dus wel onverantwoordelijk. Want de oudste twee konden heel makkelijk uit bed, maar waren nog zo klein, dat ze niet begrepen waar papa of mama konden zijn. Ik heb toen een keer gezegd, dat ze bij mij de sleutel wel even konden afgeven. Maar dat hebben ze nooit gedaan. Als i hem dan 's avonds weer zag gaan, stonden mijn oren op stokjes, want stel dat er eentje wakker werd. Dat weet ik nu wel zeker, dat zou ik dus nooit doen. Voor de rest, moet ik maar afwachten. Ik weet het niet.
Vind het echt absoluut niet kunnen! Echt onverandwoord Heb het nog nooit gedaan en zal het ook nooit doen!Ook met deze straks niet. jessica
Ik durf niet te zeggen wat wij straks wel/niet doen. Dus ik stem niet. Echter volgens mij mag je geen kind onder de x jaar onbeheerd alleen thuis laten volgens de wet. (Zelfs niet als de buren bijv de sleutel en de babyfoon hebben.) Weet iemand hier eigenlijk het fijne van?
Nee, ik zou ook mijn oudere kind van school halen en dan de beeb lekker in de kinderwagen. De kans dat er iets in die korte tijd iets gebeurd is welicht heel erg klein, maar toch als er iets gebeurd...........Maare van af welke leeftijd vinden jullie wel dat je je kind alleen thuis kan laten.of is dat zowiezo geen optie?
Mijn oudste 2 zijn bijna 7 en sinds kort mogen ze alleen thuis blijven als ik even snel een kleine boodschap moet halen bij de winkel en dus binnen 15 minuten weer thuis ben. Ze kunnen me eventueel mobiel bellen als er iets is. Moet zeggen dat ze het geweldig vinden....helemaal trots.
Gewoon even alleen laten, geen enkel probleem mee. Het risico is me te klein. ( uiteraard aleen als hij/zij slaapt, en met briefje in tas, waar door hulpverleners ALTIJD direct naar gezocht wordt, en met speciale lange afstands babyfoon mee ) Ik heb dochter die bijna 11 wordt, daar loop je pas risico's mee: sportblessures, auto ongelukken , alleen over straat, zelf boodschappen doen, noem maar op. Als ik hier over al die super bezorgde moeders lees, dan denk ik dat een aantal daarvan het daar heel moeilijk mee gaan hebben. En je wilt toch een zelfstandig , zelfbewust kind opvoeden. In het andere topic had ik het ook even over brandwonden , dat is pas een echt groot risico voor kleine kids, en daar ben je zelf bij. Daar overlijden veel kinderen aan helaas. gif, andere ongelukjes in huis ,mishandeling, van de commode vallen, etc etc etc. Nee je kind geen seconde alleen laten vind ik een overdreven maatregel. Ik lees hier trouwens over een stel hele zielige honden, die veel te weinig beweging krijgen ach zelf krijg ik er niet mee te maken denk ik. Mijn dochter gaat smidags een half uur met de honden lopen, en na drie maanden ben ik gewoon weer aan het werk. Uiteraard voel je je leven lang schuldig als er iets mis gaat. Maar dat geld ook voor een autongeluk, brandwonden, een te voorkomen val, een beet van een hond, mishandeling door je partner.... allemaal veel meer voorkomende zaken. uberhaupt als j kind iets overkomt ben je je leven lang ongelukkig. Maar dat is mijn mening maar.
Als Piet slaapt, ga ik gerust (mét babyfoon) achter de stallen uitmesten oid, als ik maar bereik heb en hem dus kan horen. Toen hij nog in de box zat, ging ik 's morgens wel eens de paarden buitenzetten als hij in de box zat. Dat was veilig, er kon niets gebeuren en ik was binnen 5 minuten klaar (en dus weer binnen). Nu Piet groter is, neem ik hem óf mee, of ik zorg ervoor dat ze al buiten staan voordat hij wakker wordt.
Ik laat ook de hond uit als de kleine nog in bed ligt , ik ben alleenstaande moeder en ik kan er niet aan denken om die kleine iedere keer wakker te maken als de hond uit moet , ben in 5 minuutjes terug , en je kan in huis ook van de trap vallen of flauwvallen ...
Sorry dan vinden jullie dat wat wij doen ook niet kunnen we gaan ongeveer 1x per 4 weken gezellig kaarten bij de buren. Wij leggen Daan dan gewoon in zijn eiegn bedje babyfoon mee. Daan licht vast in bed dit is een gerust gevoel en we gaan gewoon bij onszelf naar de wc haha dan kijken we snel om een hoekje.
Ik vind dat echt idereen hier zijn eigen gevoel een beetje moet volgen... met mate uiteraardt. Ik ken bv een meid die ging gerust stappen, der kids alleen thuis deur op slot gedraaid........... natuurlijk wist ik dit niet toen ik haar kon, want ik zou haar dan wel aanspreken hierop. Een ander die ging gerust op de fiest (5 min) naar de winkel boodschappen halen en weer terug op de fiets , soms dus wel zeker 30 min weg, terwijl der zoon lag te slapen. Dat zou ik zelf dus ook nooit doen. En dan roepen mensen van dat is een NO GO of NO WAY, maar wat ik veel erger vind dan je kind laten slapen en rond je huis wat te doen of kids op 3 min aftand ophalen, en dat ik mensen die er bij zweren dat nooit te zullen doen, maar wanneer ze even snel met de auto een snelle stop maken DE KINDEREN LOS IN DE AUTO LATEN ZITTEN>> OF TUSSEN D BANK IK LATEN STAAN............. dat is pas een NO GO of NO WAY! de kans is veel groter dat er dan wat met je kind gebeurt DOOR JOU TOEDOEN, dan wanneer ze bv slaapt en jij ben 5 min weg. zou jejezelf dat ooit vergeven dan? Maar al die tijd had ik geen kinderen en zei ik dus van ik laat ze noooooit alleen, maar dat doe je soms wel bewust of onbewust. Bv toen me kids waren geboren liet ik hen ook alleen in de auto als ik moest afrekenen na het tanken........ en heel eerlijk laat je je kind dan toch ook alleen! want er kan eerder brand uitbreken bij een benzinepomp bijwijze van dan die paar min thuis. ik heb een keer "geprobeerd" brood te halen bij de bakker ( die letterlijk 3 deuren naast ons huis was), maar toen ik zag dat er een stuk of 4 mensen stonden ben ik weer trug naar huis "gerent", omdat ik mezeld ook steeds voorhield van "wat als..." En wat als jij gezellig me je vriendinen aan de telefoon bent en grote lol heb, hard op aan het schatteren ben en dat gesprek wel een uur duurt, heb je dan naar je kind gekeken..... of dat er brand was, of dat ie stikte, of dat ie was meegenomen door in ingeslagen raam...? Ik zou persoonlijk me kids niet alleen laten om bv een boodachap te doen of andere van school te halen, daarom toen we voor deze beeb gingen zei ik ook "pas als die andere twee zelf naar school kunnen, want ik vind het zielig om de beeb steeds uit bed te halen en laten liggen is geen optie". Maar als ik echt nadenk heb ik hun dus ook wel eens alleen gelaten.... sorry voor me lange verhaal, maar ik denk idd dat je pas weet wat je zal doen als je zelf al kids heb en voor zo'n situatie komt te staan.
Het huis verlaten zonder babyfoon zou ik niet doen, maar met babyfoon even op visite bij de buren moet toch zeker wel kunnen. En ja, misschien een hele vreemde, maar soms moet ik wel eens een grote boodschap doen op het toilet en aangezien dat dat mij niet altijd even makkelijk verloopt duurt dat ook wel eens langer dan 10 minuten. Wat moet ik dan doen? In m'n broek poepen of zelf een luier om doen ! Soms ontkom je er dus niet aan! Nu heb ik geen huisdieren meer, maar ik zou de kleine niet alleen laten bij een hond of bij katten, dat vind ik iets anders, maar als de kleine rustig in de box ligt (waar ie ook zeker niet uit kan komen) dan moet ik toch best even naar het toilet kunnen? Je kunt toch niet de hele dag langs de kleine blijven zitten? Ligt hij/zij wel op zijn/haar rugje, ademt hij/zij nog wel? Volgens mij word je dan echt helemaal gek hoor. Maar goed, ieder z'n eigen mening. Na verloop van tijd wordt dat echt wel wat makkelijker. De eerste paar dagen wilde ik ook steeds naar de babykamer gaan om te kijken of alles wel echt goed was, maar daar maak je alleen jezelf gek mee. Maar het huis verlaten zonder babyfoon of baby is hier absoluut niet aan de orde! Zeker niet om een boodschap te doen, dan gaat de kleine mee of wacht ik tot mijn man thuis is. Groetjes manou
Allereerst sorry voor mijn wat felle reactie gisteren, zullen de hormonen wel geweest zijn Winnydepooh, jij vroeg wat ik dan wel onverantwoordelijk vind. Ik heb dat aangeslingerd, dus heb je inderdaad recht op een antwoord. Ik zal dus even wat dingen opsommen die ík persoonlijk niet vind kunnen: - kind in de auto laten - langer dan die 10 minuten weggaan. Zéker niet als het om iets onbenulligs is als shoppen. - fietsen met een buikdrager (slaat niet op dit thema, maar goed) - Je kind alleen laten met huisdieren, ook al vertrouw je die door en door. Het blijven huisdieren. Overigens moet ik aanstippen dat ik mijn kinderen wel eens 1x langer alleen gelaten heb. Ik ging s'avonds de deur uit, terwijl de oppas er nog niet was.. maar ik moest naar de bevalling van een alleenstaande vriendin, die helemaal alleen lag te gillen van de weeën.. nou, dan wil je wel hoor En mijn schoonouders waren onderweg en de kinderen sliepen allebei, dus heb ik het schoorvoetend maar gedaan. (Maar heb wel even gebeld of ze er al waren). Maar dit vond ik dus een noodgeval. Voor de rest: ja.. in die tien minuten zie ik echt geen kwaad. Risico's zijn er altijd. Het leven bestaat uit risico's. En ze zeggen niet voor niets: de meeste ongelukken met kinderen gebeuren thuis, onder het wakend oog van de ouders... je kan ze nou eenmaal niet 24 uur per dag op hun lip zitten, ook al zijn ze nog zo klein. Zou ook bijzonder ongezond zijn. Zou je kind stapelgek van worden, en jijzelf ook. Ik heb wel eens het idee dat onze Westerse wereld anno nu een beetje tever doorslaat in die overbezorgdheid. Maar ik hou absoluut net zoveel van mijn kinderen als iedereen die hier gereageerd heeft En fietsen met een huilend kind achterop, structureel twee keer per week? Tja.. dat vind ík dus zielig.... dan laat ik haar liever even lekker slapen. Zij gelukkig, ik gelukkig. Lopen is een optie, maar niet altijd.. ik ben rugpatient en een eindje lopen kan de ene dag wel, de andere dag niet. Fietsen gaat veel beter én sneller. Een paar mensen hebben al gezegd: je kan pas oordelen als je eenmaal een kind hebt. En daar ben ik het mee eens. Tot die tijd zijn de gedachten over dergelijke onderwerpen theoretisch. Toen ik zwanger was van mijn eerste dacht ik ook vol afschuw "hem een paar tellen alleen laten? Noooooit!". Maar je wordt vanzelf makkelijker. Je moet ook wel. Anders wordt je knettergek. Zo stond ik bij de eerste nog om de haverklap boven zijn bed of hij nog ademde. Bij nummer twee heb ik daar geen seconde aan gedacht en heb dat dus ook nooit gecontroleerd. Gelukkig maar. Want je maakt jezelf alleen maar knetter.
Ik laat de jongste wel af en toe alleen. Als hij lekker in bed ligt, kan hem niks overkomen. Wel steek ik altijd een kaartje bij me waarop staat dat er in huis nog een baby ligt te slapen, tevens staat daar het adres op en de vindplaats van de sleutel. Ik heb er dus geen moeite mee. Groet van Kiki
Ik laat de honden ook wel eens 10 minuutjes uit als Emme op bed ligt. En soms is het ook zo dat ik yoga heb en mijn man moet werken en dan passen de buren met de babyfoon op. Ik vind dat het wel kan hoor.
Tja, ik vind het eigenlijk ook niet kunnen om je kind alleen te laten. Als moeder heb je niet voor niks overontwikkelde zintuigen (die zijn om 'gevaar' op te speuren bij je kindje-> een gaslek ruiken, horen wat er boven gebeurt etc etc). Ik ben persoonlijk niet echt bang voor die ene minuut waarin net dan een brand uitbreekt (wat op zich natuurlijk ook kan). Ik vind het belangrijker om in de buurt te zijn wanneer je kind op die ene manier huilt, die alle mama's zullen herkennen (die paniekerige huil wanneer het verstrengeld zit in het slaapzakje, wanneer het is gevallen tegen de spijlen van het bed en een bloedneusje heeft of voor het eerst is omgerold en niet weet hoe het terugkomt). Dit zijn geen uitzonderlijke situaties, maar iets wat ieder kind/iedere moeder weleens meemaakt. Ik zeg niet dat je altijd binnen een tel op de kamer van je kindje moet staan, maar wanneer er iets is heeft je kindje het nodig om te leren vertrouwen op zijn omgeving (,,mijn verzorgers zijn er altijd voor me"). Ik vind dit erg belangrijk en ben blij dat ik dat mijn dochter tot nu toe heb kunnen meegeven. En inderdaad zal het bij een tweede misschien wel nog verleidelijker zijn wanneer de oudste naar school moet. Maar ik zal sneller aan andere oplossingen denken dan dat ik zal vervallen in het mijn kind alleen laten. Mijn zwager/schoonzus lieten kun kind altijd in de auto terwijl ze zelf de paarden gingen verzorgen. Eens per 10 minuten ginen ze even kijken. Van dit verhaal kreeg ik echt de kriebels en als ik dit in mijn werk zou zijn tegengekomen (ik werk in de jeugdhulpverlening) had het iets kunnen zijn waarvan ik me verplicht had gevoeld om het te melden bij Bureau Jeugdzorg...
Ik laat mijn kind nooit alleen. zelf als het boven ligt te tukken ga ik regelmatig even spieken. Dat doe ik overigens ook nog steeds bij mijn jongste zoon die bijna twee is ook al is het in de avond en ik zit tv te kijken dan ga ik zo elk uur even spieken. Als ik de hond uit ga laten en hij slaapt in de middag ja sorry moet de hond toch echt even wachten of laat ik haar even snel voor de deur op het gras een plasje doen om later met mijn zoon haar even goed uit te laten.
Sorry als jij je door mij persoonlijk voelde aangevallen want dat was ook niet mijn bedoeling... Ik blijf wel bij mijn standpunt want ik vind je kind alleen in de auto laten net zo onverantwoordelijk als dat je je kind thuis alleen laat... Maar zoals ik al eerder zei iedereen heeft zijn mening en ik denk er nu eenmaal zo om ik vind dat je als moeder je kind gewoon niet alleen kunt laten al moet je naar de overkant voor een pak melk... er zijn meerdere meiden die zeggen '' ja maar het is maar 5 min '' maar wat als er nou wat gebeurd in die 5 min? ik denk dat je het jezelf echt nooit zult vergeven en de kans is dan misschien te klein dat er wat kan gebeuren maar die kans is mijn ogen groot genoeg om niet weg te gaan... Nee sorry vind dat de gene die dit doen het het helemaal zelf moeten weten maar ik zou het nooit doen want in mijn ogen is het gewoon overantwoordelijk... Maar nogmaals mijn excuus als ik je persoonlijk heb aangevallen was niet de bedoeling. Sorry.. Zullen ook wel de hormonen zijn geweest Liefs Chantal