baby wel of niet alleen laten

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door tweeling, 15 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

baby wel of niet alleen laten voor 5 a 10 min

1. ja kan best

2. absoluut geen optie

3. kan ook best iets langer...

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Loess

Loess Actief lid

14 feb 2007
    267
    0
    0
    absoluut gin optie om de baby alleen te laten ok gin 2 minuten... stel er gebeurd iets dat vergeef je je eigen tog nooit

2. pienie

pienie Fanatiek lid

29 okt 2006
    1.418
    1
    0
    zuid holland
    Persoonlijk vind ik het niet je taak als ouder om iedere mogelijke valpartij of huilpartij te voorkomen. Wél vind ik het je taak als ouder om er te zijn voor je kind wanneer dit hem gebeurt. Een kind mag (moet zelfs) vallen en huilen om te ontwikkelen, maar wanneer je kind troost nodig heeft moet je het wel kunnen bieden vind ik.

Nu is het misschien een verschil dat mijn dochter een moeilijke slaper was en ik er dus niet op kon en kan vertrouwen dat ze slaapt. Toch denk ik als mijn tweede beter slaapt, ik het ook niet alleen zal laten. Nogmaals: iedere moeder maakt het mee dat het kind in paniek wakker wordt van een droom, een bloedneusje of een hevig gevecht met zijn deken. Een kind hoort in mijn optiek wel te leren dat het altijd op zijn ouders kan vertrouwen, een veilige basis daar gaat het mij om (niet om die ene seconde waarin iets mis kán gaan, maar om al die secondes daarna...)

3. Ayvida

Ayvida Actief lid

28 nov 2006
    321
    0
    0
    Hoorn
    Het zal waarschijnlijk ook wel schelen als je kinderen hebt die moeilijk slapen. Maar als die van mij slapen, dan slápen ze.. en de buurman kan rustig in de muur gaan boren, dan nóg worden ze niet wakker. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt dat ik thuiskwam en er lag een schreeuwend kind boven. Dus óf ze zijn helemaal niet wakker geworden, óf ze zijn wakker geworden, hebben hun longen uit hun lijf gekrijst en zijn daarna weer in slaap gevallen.. gezien de tijdsduur van 10 minuten denk ik niet dat dat het geval is.

In mijn geval wachten tot Ayla wakker is is ook wat lastig.. aangezien ik aan schooltijden gebonden zit. En Dano laten wachten op het schoolplein? Dacht het niet....

Dat ik zo denk, daar voel ik me niet schuldig over. Ik vind het alleen maar erg bevrijdend, want je kan het jezelf ook erg moeilijk maken door je kind overal tegen te willen beschermen. Ik ben erg blij dat ik wat makkelijker ben. En ja, misschien zou ik me wel vreselijk schuldig voelen als er wél wat zou gebeuren. Maar in die vijf jaar dat ik nu kinderen heb ís er nog nooit wat gebeurd. Dan ga je ook niet meer de hele tijd nadenken "als ik wegga, wordt ze misschien wel wakker, en dan..."

4. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    ik denk dat je pas echt kan oordelen als je 2 kinderen hebt,
    en dan 1 op de basisschool en 1 kleintje thuis.

en dan geen baby, want die slapen idd overal,
    maar als je een kleuter en een dreumes hebt?

je moet wel 4x per dag op en neer naar school!
    dan ga ik toch echt mijn dreumes niet wakker maken!
    die blijft dan gewoon die 5 - 10 minuutjes lekker
    slapen in zijn eigen bedje!

die krijgen anders zo'n verstoord ritme,
    daar worden ze alleen maar kriegel van.
    daar help je je dreumes niet mee en jezelf ook niet!

5. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    lekker makkelijk om je kindje alleen te laten, omdat het jezelf even uitkomt. het is mijn mening en daar blijf ik bij, het is hier een discussie forum. een ongeluk krijgen vind ik wat anders dan een kind alleen achter te laten met dat hele kleine risicio waar je dan voor "kiest"
    daarbij wil ik alleen mijn mening geven, iedereen mag het voor zichzelf weten.
    en mischien kwam ik heftiger over dan ik bedoelde, net als jij nu komt

6. missyb

missyb Niet meer actief

Ik zou mijn kindje ook never nooit alleen laten.
    stel dat een van onze katten op het hoofdje gaat liggen ofzo.

7. Niet meer actief

Ik zou wel naar de buren ofzo lopen (als ik die zou hebben haha) die zijn bij ons minimaal 1 km verderop, MAAR als ik straks ga werken neem ik cameraatje mee en blijft de kleine in haar (of zijn) slaapkamer (ongeveer 30-40 meter van me vandaan) ik kan alles zien en horen via mijn systeem en zie dan het probleem niet maar zou het zonder camera of babyfoon ook niet doen denk ik, alhoewel mijn hondjes ook altijd alleen thuisblijven (wel een sticker op de ruit met "wij zitten binnen help ons bij brand e.d." maar goed ik ben ook maar 30-40 meter van ze vandaan haha

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ach dit is ook een discussie waarbij ieder zijn of haar eigen mening heeft, en de een vindt het onverantwoordelijk de ander vindt het net zo makkelijk om ff gauw heen en weer te rennen om binnen 5 min. weer terug te zijn of weet ik veel wat...

wat risico's betreft vindt ik het wel degelijk hetzelfd als met je kind op de fiets stappen o.i.d. dan maak je ook bewust de keuze om je kind aan "ergere" gevaren bloot te stellen dus hoe je het ook went of keer het leven is nou eenmaal een groot risico....

leven en laten leven zou ik zeggen... :)

9. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Als een baby overal slaapt waarom doe je haar dan niet in de kinderwagen en ga je samen met de baby de kinderen van school halen want dan zal ze toch wel veder gaan slapen in de wagen..... :rolleyes:

10. Ayvida

Ayvida Actief lid

28 nov 2006
    321
    0
    0
    Hoorn
    Een baby is geen dreumes... en mijn kind is ook geen baby, maar bijna 2,5. En die krijg ik écht niet meer zo ver dat ze in de buggy gaat slapen.

Ze begint steeds minder te slapen s'middags en gaat steeds vaker mee mijn zoon ophalen, maar als straks de baby een paar maanden oud is en zijn of haar slaaptijden overeenkomen met de afhaaltijden van mijn zoon, doe ik het weer. Ik zie er nou eenmaal geen probleem in. Tenzij de baby een heel moeilijk ritme heeft, gauw wakker wordt, gauw overstuur raakt.. is weer wat anders. Maar als het een kind is van hetzelfde kaliber als mijn twee andere kinderen... ja hoor.

@ Smoekie: Precies.. leven en laten leven. Wordt nog wel eens moeilijk gevonden... (opmerking in het algemeen.. niet persoonlijk tegen iemand bedoeld)

11. Danique

Danique Bekend lid

19 nov 2006
    572
    0
    0
    Ik laat Danique ook niet alleen thuis, al zou ik het willen ik kan het gewoon niet, dan maar een overbezorgde moeder, nu heb ik wel makkelijk praten, mijn schoonouders wonen naast mij en die zijn altijd thuis en mijn man is er ook vaak dus er is altijd oppas in de buurt en wanneer dat niet het geval is dan wacht ik tot Danique wakker is en gaat ze mee.

maar ik snap best dat moeders met 2 kids waarvan er 1 op school zit simpel weg gewoon geen andere optie hebben, dan moet je toch wat en een kind wakker maken om 10 minuten heen en weer te fietsen dat zou ik persoonlijk ook niet doen.

12. pienie

pienie Fanatiek lid

29 okt 2006
    1.418
    1
    0
    zuid holland
    Wat betreft inlevingsvermogen scoor ik heel hoog dus ik denk dat ik best kan meedoen aan deze discussie ook al heb ik nog geen tweede. Ik heb er allang over nagedacht hoe ik het wil doen als mijn baby er straks is. Ik leg me er dan bij neer dat het slaapritme van mijn tweede aangepast moet zijn aan de schooltijden van de eerste. Dat betekent misschien een paar maanden lang investeren in leven tussen thuis en school en helaas verder weinig bewegingsvrijheid. Toch kies ík liever hiervoor dan mijn kind alleen te laten. Iedereen die het anders doet moet dat inderdaad zelf weten, heb er niet zoveel problemen mee. Ik heb alleen het basis gevoel van veiligheid erg hoog in het vaandel staan en dat creeer je onder andere door er consequent/structureel voor je kindje te zijn. Zo kiest iedereen uit zijn eigen prioriteitenlijstje...

13. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    je leest niet goed!
    een baby slaapt overal en kun je dus meenemen naar school,
    die slaapt wel in de wandelwagen,
    maar een dreumes niet!

14. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ow pardon hoor :D

15. Anz

Anz Actief lid

21 dec 2006
    288
    0
    0
    Den Haag
    Zoals Noura goed zei.
    Dit is een risico waar je voor kiest!

Naar mijn idee is alles wat je daarover bagataliseerd, gemakzucht.

Je kan ook het ritme van je baby aanpassen aan de tijden van je kleuter en dreumes.

Leg de brandweerman en je familie (maar vooral jezelf)
    maar uit dat je daar geen zin in had.

16. Anz

Anz Actief lid

21 dec 2006
    288
    0
    0
    Den Haag
    Indeed!

17. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Ik hang ook wel eens de was buiten op, of veeg ff de oprit aan.
    Ik laat hem ook wel eens in de auto, als ik binnen ga bij de bakker, heb dan zicht op de auto.
    Maar als je weggaat van huis, en je kindje ligt in bed, en je krijgt zelf wat, een ongeluk ofzo, wie weet er dan dat jou kindje alleen thuis is?
    Er zijn genoeg moeders die snel naar school fietsen om hun oudere kindje op te halen.
    Gelukkig wonen wij niet dicht bij de school, zal best puzzelen zijn, maar dan zou ik een 2e kindje gewoon meenemen.

18. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0

ik heb 3 kinderen, maar vind dat iedereen hier een oordeel over kan en mag hebben hoor, of je nu al wel of geen kinderen hebt, dat maakt toch niets uit?

ik neem aan dat iedereen hier het beste met zijn kinderen voor heeft. niet dat iedereen het met mekaars manier van opvoeden eens is, maar er moet wel respect zijn,en ik vind dat je je mening geven mag.

19. Anz

Anz Actief lid

21 dec 2006
    288
    0
    0
    Den Haag
    Dat vind ik zeker ook hoor.
    Ik geloof oprecht ieder het op zijn/haar manier het er het beste van probeert te maken. Maar zodra je andere mensen afvalt omdat ze er een andere mening op na houden, denk ik dat je naar de zuiverheid van je eigen mening moet kijken.
    Niet de mening van een ander bagataliseren omdat je het er zelf niet mee eens bent.
    Daarme bedoel ik jou dus niet.

20. Ayvida

Ayvida Actief lid

28 nov 2006
    321
    0
    0
    Hoorn
    Precies. Dus laat ik mijn kind lekker slapen terwijl ik de ander haal... hoe iemand anders dat doet.. lekker zelf weten. Als iemand mij daarom gemakzuchtig noemt, of zich zorgen maakt over wat de brandweer zegt... lekker doen zou ik zeggen.. ik zie dat nou eenmaal anders! Zoveel mensen, zoveel meningen...

Deel Deze Pagina