De eerste dagen blijft baby sowieso alleen bij papa en mama. Nou is onze jongste gisteren gelijk doorgestuurd naar het ziekenhuis ivm dysmatuur, heeft hij een dubbele duim, waardoor hij gelijk meerdere keren door meerdere artsen is nagekeken en is hij regelmatig geprikt op suiker. Wij gaan eerst bijkomen, zorgen dat hij goed gaat groeien. Kennismaking met broer en zus zal al heftig genoeg zijn. Pas als iedereen goed bijgekomen is mogen opa en oma hem vast houden. Bij schoonouders gaan we op bezoek, opa mag hem wel vasthouden, oma niet, die kan dat niet meer. Gastouder mag hem straks ook al snel vasthouden, alleen maar handig als die alvast aan elkaar wennen. Voor de rest familie en vrienden mogen ruim na de kraamweek langskomen. Zus zal wel eerder komen, maar die hoeft niet perse te babyknuffelen. Waren we gisteren thuis gebleven dan hadden mijn ouders iets eerder kunnen babyknuffelen, maar ook pas na 1-2 dagen. Voor de rest zou er niet veel anders zijn geweest.
Ik ben “pas” in oktober uitgerekend dus hopelijk is de wereld een beetje anders dan. Maar het idee is om opa en oma (zijn nu al deels gevaccineerd) wel vast te laten houden (mits geen klachten) en mijn schoonouders zijn tegen die tijd ook gevaccineerd ga ik vanuit. Verder komen in die week eigenlijk alleen mijn zus en beste vriendin en ja die laat ik ook wel vast houden. Maar die zijn tegen die tijd net zoals mijn man en misschien ik zelf ook wel gevaccineerd. Klachten thuisblijven. En dat is het. Ik heb namelijk ook nog 2 kinderen die wel naar school, zwemles. BSO, opvang en voetbal gaan en hun zusje uiteraard ook willen knuffelen en kussen straks. Dus ik kan het risico toch al niet op 0 zetten. 1 positief kind in de klas of bso en een kind zonder symptomen en ik heb het al in huis.
Vooropgesteld: ik leef niet in angst Hier hebben we met de opa's en oma's en tantes/ooms de afspraak dat ze de eerste tijd genoegen moeten nemen met 1,5 meter afstand. Dit omdat we niet weten wat corona bij de baby zou kunnen aanrichten. Omdat wij in onze omgeving genoeg kindjes hebben meegemaakt die vanwege het RS virus in ademnood zaten, nemen wij wat knuffelen betreft geen enkel risico. De gezondheid van mijn kind gaat voor het pleasen van kraamvisite. Er komen met de kinderen al genoeg risico's in huis, daar hoeven er voor de baby niet nog meer bij te komen. Gelukkug snapt iedereen in onze omgeving deze insteek.
Maar je maakt de kans op besmetting wel heel erg veel kleiner. Er komt ook steeds meer bewijs dat je na vaccinatie het virus nauwelijks meer door kan geven. Daarbij het feit dat de kans dat je zelf besmet raakt veel en veel kleiner is, zou voor mijn voldoende veiligheid geven.
Wij hebben alleen opa's en oma's laten vast houden en die zijn heel voorzichtig. Ik heb er ruzie over gehad met een vriendin (meer een zus voor mij). Maar diezelfde vriendin heeft ons wel besmet nu ze 5 maanden is. Dus ik zou voorzichtig blijven. Je wilt gewoon geen corona met zo'n klein hummeltje!
Ik ben vorig jaar in de eerste golf te vroeg bevallen met 34.3 van onze 1ste. De eerste week lag ze in het ziekenhuis en is ze zo min mogelijk door anderen vast gehouden. Niet omdat dat zo afgesproken was maar omdat het gewoon zo liep, wij deden eigenlijk alles met haar. Toen we na die week naar huis mochten is er niemand binnen geweest en pas toen ze zo'n 6 weken oud was hebben haar grootouders en mijn beste vriendinnen haar voor het eerst vastgehouden. Wat vond ik die rust heerlijk zeg! Echt even bijkomen van de vlotte, vroege bevalling en alle dingen die daar omheen komen en voor onze dochter was de rust ook alleen maar goed.