Mijn zoon wilt op zijn buik slapen, maar snapt het nog niet!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MissyZuilen, 19 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Mijn zoontje is bijna 8 maanden en sinds 3 dagen draait hij zelf op zijn buik in bed.
    Alleen hij snapt nog niet helemaal dat hij zijn hoofd naar beneden moet doen om te slapen.
    Hij houdt dus zeg maar de hele tijd dan zijn hoofd rechtop en blijft "roepen" naar ons.
    We weten dat hij echt moe is, dus laten hem dan maar gaan.. Want ja, hij doet 't zelf dat draaien dus moet het ook zelf leren.
    Na een tijdje valt hij wel in slaap en zien we door t raam dat hij dan met zijn neus half in het matras ligt. Heb een Aerosleep, dus geen probleem.
    Maar.. na 15 min word hij dan weer wakker en gaat weer rondkijken met zijn hoofd omhoog.
    Hij snapt nu niet dat hij op zijn buik gewoon verder kan slapen als hij zijn hoofd naar de zijkant laat zakken.
    Ook terugdraaien heeft geen zin, we zijn de kamer nog niet uit of hij ligt alweer op zijn buik.

Heeft iemand dit ook meegemaakt en hoelang duurde het voordat jou kindje het doorhad en gewoon heerlijk op de buik sliep?
    En heeft iemand tips hoe we dit kunnen bevorderen en hem kunnen helpen verder slapen op zijn buik?
    (We dwingen hem nergens toe, maar als we hem op zijn rug leggen zelfs met de dekens strak draait hij zelf op zijn buikje want zo vind hij het prettig. Alleen snapt dus niet hoe hij dan moet slapen.)

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier hetzelfde probleem overdag. In bed valt het wel mee: in de slaapzak draait ze alleen als ze echt wakker is en gaat spelen op haar buik, maar als ze dus eenmaal wakker is, is dat bijna wel een automatisme, dat draaien. Ik heb niet de indruk dat ze dat nou perse de hele tijd zo fijn vindt, alswel dat ze het bijna automatisch doet nu. 't Is hier echt even wachten tot ze doorkrijgt hoe ze op haar rug weer moet draaien :( Thirza snapt dus ook niet dat ze haar hoofdje neer kan leggen als ze op haar buik ligt...

3. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ja, herkenbaar. Op een gegeven moment waren we het zat om hem steeds terug te draaien op zijn rug en hebben we het laten gaan. Nu slaapt hij altijd op zijn buik. Op een gegeven moment hebben ze het door en geven zich over. Het heeft wel best lang geduurd, ik denk een maand of 3.

4. madelief78

madelief78 Bekend lid

26 feb 2009
    561
    63
    28
    wat toevallig ik heb net dit gepost:

ons zoontje kan al een aantal weken omrollen. hij rolt ook wel om in zijn bedje als hij wakker is kruipt dan op de een of andere manier naar boven in ijn bedje en gaat dan spelen met zijn muziekknuffel. we hebben dit altijd goed gevonden omdat hij overdag slecht slaapt en als hij dan weer een keer heel vroeg wakker is van zijn slaapje dan toch nog even de rust heeft van zijn bedje ook al is hij aan het spelen.
    nu draait hij ook om als hij nog maar net in bed ligt. dan kan hij alleen op zijn buik draaien omdat hij zo strak is ingestopt en dan is het huilen omdat hij dan niet tot rust komt. dit deed hij ineens gisteravond. en ook vannacht. ik heb hem iedere keer als ik hem hoorde omgedraaid en weer ingestopt zonder iets te zeggen en met het lìcht uit. dit hielp redelijk. hij heeft zo toch nog van 20.00 tot 22.00 geslapen. van 22.30 - 1.00 en van 1.30 tot 6.15...
    maar iedere keer als hij dus even wakker is blijft hij niet rustig maar draait hij om. op zijn buik slapen zal hij niet gaan doen denk ik want hij heeft nog nooit zijn hoofdje rustig neergelegd als hij op zijn buik ligt.
    heeft er iemand tips?
    misschien is het maar een fase en gaat hij straks wel op zijn buik slapen..
    de muziekknuffel hebben we al uit bed gehaald.

ik heb zo te lezen hetzelfde probleem...
    ik hoop toch niet dat het drie maanden gaat duren.. hij was zo'n goede slaper..... :(

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.240
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat grappig, Eva had precies hetzelfde met 4 maanden! Maar je leest het 'probleem' niet zo vaak ;). Wij hadden altijd zoiets van, Eva gaat echt nooit op haar buik slapen, want ze vertikt het om haar hoofd neer te leggen. Maar dat liep vrij onverwachts dus anders ;).

Wij hebben haar telkens maar weer terug op haar rug gelegd, want ze legde dus echt haar hoofd niet neer op haar buik (had ze echt nog nooit gedaan, alleen als ze bij ons op haar buik sliep). Gelukkig deed ze het alleen maar overdag, 's avonds bleef ze we op haar rug liggen. Toen ze bijna 6 maanden was legde ze tijdens het spelen opeens haar hoofd neer elke dag een paar keer, heel kort. En vlak daarna ging ze op haar buik slapen. Overdag en 's nachts.

6. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Hij gaat nu steeds meer op zijn buik rollen in bed, maar we laten hem nu gewoon eerst even gaan tot het echt krijsen word natuurlijk.
    Maar hij slaapt nu dus af&toe wel even op zijn buik.
    Tussendoor word hij nog wel eens wakker en is dan wel even de weg kwijt.
    Maar vannacht en nu ligt hij op zijn buik te slapen.
    Hij doet nu wel gelukkig zijn gezicht helemaal goed schuin en niet meer half met zijn neus in het matras.
    Voor hier niet erg, we hebben een Aerosleep maar bij de oppas niet.

7. ToetieL8

ToetieL8 Niet meer actief

Hier duurde het ongeveer 4 weken voordat mijn zoontje door had, dat hij ook op z'n buik kon slapen. Nu wil hij niet anders meer en draait ook gelijk op zijn buik als ik hem in bed leg. Soms ligt hij languit op zijn knuffelbeer, zo schattig....

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hahaha ik vind het wel een grappig probleem eigenlijk (totdat het jezelf overkomt natuurlijk ;)). Tobe draait nog niet, maar ik zie hem er ook wel voor aan om het niet te snappen ;)

9. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Oh, dit is zoooooooooo herkenbaar! Het lijkt inderdaad wel een automatisme: als ik op m'n rug lig, moet ik rollen! Onze dame kan wel terugrollen, dat heeft ze woensdag in het ZKH aan de fysio laten zien. En wij hebben het ook al wel eens gezien. Maar... ze doet het uit nieuwsgierigheid en ondernemingsdrift, omdat ze iets wil hebbe, hebbe, hebbe, en er niet bij kan. En dan bedenkt ze dus ineens dat ze op haar ruggetje er wel bij kan en dan: hup, daar gaat ze! Maar als ze moe wordt, bedenkt ze dus niet dat ze op haar rug moet draaien. Ze legt dan haar hoofd op haar handjes en gaat liggen grommen (ook schattig). En dan moet er iemand komen om haar terug te draaien. Als we haar dan in de box laten liggen, ligt ze binnen de kortste keren weer op haar buik. Soms is de "oorzaak" van dat steeds maar terugdraaien trouwens heel logisch: een enorme poepluier.

In bed blijft ze tot nu toe lekker op haar rug liggen. Maar dan moet ze wel in de slaapzak. Van de week hadden we haar even teruggelegd in haar bedje omdat we zelf nog moesten aankleden en op ons bed laten liggen is tegenwoordig echt geen optie meer. Geen slaapzak aan en toen lag ze dus wel ineens helemaal boven in d'r bedje met de beentjes door de spijlen, beetje klem :(. Ze vindt het ook gewoon erg fijn om op haar buik te liggen. Maar ik zie haar nog niet snel op haar buik in slaap vallen. Of ze moet echt uitgeput zijn.

Volgens mij kun je niet zoveel doen, hij zal het zelf moeten uitvinden. Ligt hij trouwens in een slaapzak? Als dat niet zo is, zou je dat nog kunnen proberen. Maar anders denk ik dat het afwachten is tot hij snapt hoe het moet.

10. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ja hij ligt in een zomerslaapzak zonder mouwen..
    'S nachts met een pyjama + pyjamabroek en overdag alleen zijn romper en t-shirt met langwe mouwen.
    Maar zelfs met de slaapzak aan en de dekens om hem heen draait hij nu.
    Dus ik laat hem maar gaan en op een gegeven moment geeft hij het op en draait terug of valt op zijn buik in slaap.

Deel Deze Pagina