Gastouder....ons meisje vind het niks denk ik

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Vlinder3, 13 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Onze dochter gaat sinds 3 weken naar een gastouder.

Nu wilde ze daar iedere keer niet slapen en ging ik een vermoeid kind ophalen. Ik dacht dat het wennen zou zijn en dat het wel goed zou komen maar het lijkt alleen maar erger te worden:(

Thuis slaapt ze goed, speelt ze alleen, drinkt goed en is vrolijk.

Bij de gastouder wilt ze echt niet slapen, wilt ze niet alleen spelen en is ze alleen stil te houden als ze met haar rondloopt, drinkt ze de fles niet leeg en is dus huilerig en chago. Zodra ze maar een poging doet om haar op bed te leggen is het krijsen.

Ze is iedere keer zo moe als ik haar ga halen, zodra we dan thuiskomen leg ik haar in bed en is ze vertrokken.

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen eerlijk gezegt.
    Voorheen paste mijn moeder bij ons thuis op en dat ging altijd super maar omdat ze binnenkort geopereerd moet worden en daarna een tijdje niks mag doen leek dit onze oplossing....

De gastouder heeft het bedje net als ons omhoog gezet aan het hoofdeinde, doet een slaapzakje aan....eigenlijk alles zoals we dat thuis ook doen.

Wat zouden jullie doen??
    Ik weet het echt even niet meer.

Woensdag moet ze er weer naartoe van 9 tot 3 en ik zie er nu alweer tegenop.:(

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bah, wat is dat vervelend zeg! Ik kan me voorstellen da je er tegen opziet om haar weer te brengen.

Hoeveel kindjes zitten er bij de gastmoeder? Mijn zoontje wilde daan het begin ook niet slapen, er was zoveel te zien voor hem! En thuis viel hij dan als een blok in slaap. Dat heeft gewoon zijn tijd nodig gehad.

Zou jouw gastmoeder er voor openstaan om bijvoorbeeld een draagdoek te gebruiken? Dan heeft ze haar handen vrij, maar kan jouw dochter wel lekker bij haar hangen en vanuit een veilige plek wennen aan de nieuwe situatie.

Mijn zoon vond het fijn om in een campingbadje beneden in de camer te spelen. Dan kon hij alles zien, maar het was wel een rustig "eigen" plekje. Misschien kun je een knuffeltje meegeven dat ze thuis ook in de box heeft ofzo? Eigen geur, bekend ding in een vreemde omgeving.

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik zou haar vaker wegbrengen, denk dat t nu 1x in de week gebeurd? ze moet echt nog wennen hoor.

4. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Ze heeft altijd haar eigen slaapzakje en knuffeltje bij als de daar is. ;)

Ze heeft op de dagen dat mijn dochter daar is 1 of 2 andere kindjes maar die gaan tussendoor ook nog naar school.

Ik ga woensdag denk ik iets eerder zodat ik even het eea kan bespreken met haar.

@Patroeschka:Ze gaat 2x per week en vaker is geen optie want heeft de gastouder geen plek plus de kosten lopen dan ook op;)

5. adi

adi Niet meer actief

Het is even wennen voor haar denk ik. Heb je zelf een vaste dagindeling thuis? En houdt de gastouder die ook aan?
    Heeft zij thuis een eigen muziekje? Misschien dat je die mee kunt geven voor het slapenn en ook haar eigen gebruikte lakentjes (niet gewassen!). Hetzelfde geldt voor slaapzak en de knuffel, in het begin kun je die beter niet speciaal wassen voor bij de GO. Babys herkennen hun spullen niet aan uiterlijk, maar aan de geur.

Daarnaast is het denk ik even doorbijten en heel veel geduld hebben, ook door de GO.

6. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik weet niet hoe je gastouder erover denkt, maar kun je er eens een ochtendje bij blijven? Misschien zie je dan wat ze anders doet dan jij...? Legt ze je dochter bijv. op tijd naar bed? Ik weet niet hoe gevoelig je meisje is voor veranderingen in haar ritme?

7. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Ze is daar niet zo gevoelig voor.
    Ik denk dat het wennen is aan de andere omgeving dan thuis en andere geur enzo.

Woensdag ga ik wat eerder zoals ik al zei en dan bespreek ik het eea met haar en leg haar nog eens goed uit hoe ik haar in haar bedje leg.
    De slaaptijden van onze dochter zijn wisselend, de ene dag slaapt ze meer dan de andere dag dus daar is voor mij al geen pijl op te trekken. Wel geeft ze goed aan wanneer ze moe is, als ik haar dan thuis op bed leg slaapt ze gelijk maar dat is bij de GO niet het geval.

Ik denk indd dat het even tijd nodig heeft.

8. babyproject

babyproject Niet meer actief

Wij legden onze meid ook vrij snel op bed als we zagen dat ze moe was en ze sliep dan ook meteen. Maar als we haar signalen niet oppikten en dus "te laat" waren, wilde ze niet meer slapen.

Niet vervelend bedoeld voor je GO, maar herkent ze je dochters signalen van moeheid? En reageert ze er tijdig op?

Nu ja, hopelijk is het gewoon een kwestie van wennen. Voor je dochter en voor de gastouder. Ze moeten elkaar waarschijnlijk gewoon even leren kennen. Het zal binnenkort wel beter gaan! Zeker als je nog even de tijd neemt dingen door te spreken.

9. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Laat je gastouder haar wel eens huilen in bed? Eventjes?? Het kan ook zijn dat ze al die prikkels even kwijt moet.

Heb jij een reiswieg die los kan op je kinderwagen?? Past ze daar nog in? Ander zou je even een paar weken de reiswieg mee kunnen nemen, dan slaapt ze op een bekende, veilige en kleine plek(voelt vaak geborgener) die ze al kent, wat veiligheid in al het nieuws.

Slaapt ze in een gewoon bed? Mijn gokindje heeft aan het begin in zijn reiswiegje gelegen en daarna het gewone bed, was drama. Nu een campingbedje(="dichter" dus geborgener bij hem) en daar slaapt hij wel in. Dit zou ze ook nog kunnen proberen.

En ik weet niet of je een wippertje hebt of een schommelstoeltje of een speelkleed? Hier zou je iets van mee kunnen nemen voor beneden bij de GO. Dan kan ze vanuit een veilig plekje wennen.

10. Noekie84

Noekie84 Lid

17 feb 2012
    21
    0
    0
    Eigenaar Gastouderbureau (www.Gastouderbureau-Okid
    Heemskerk
    3 weken is echt nog heel kort hoor, ze moet echt nog heel erg wennen. Ik werk op een kinderdagverblijf op een groep met kindjes van 0-1 jaar. Daar hebben we 1 kindje, die komt nu al een paar maanden 1 dag in de week en die slaapt heel slecht bij ons en volgens moeder slaapt hij thuis heel erg goed. Hij wil gewoon alles zien en meemaken, hij wil de andere kindjes volgen en vind het veel te leuk allemaal.

1 dag in de week is ook net even te weinig, dus met jullie zal het vast snel beter gaan met 2 dagen in de week. Het is een andere omgeving, een andere verzorger, andere kinderen. Dat is heel wat voor zo'n kleintje. En veel prikkels betekent soms ook moeilijker slapen of alles mee willen maken. Dat heeft echt tijd nodig.

Veel succes in ieder geval, geef het niet te snel op kan ik je alleen adviseren!

11. brabantse1982

brabantse1982 Fanatiek lid

26 feb 2009
    2.137
    0
    0
    lerares
    west brabant
    Echt.....geef.je dochter tijd om te wennen, iedereen wil zo snel, dit soort dingen.kost tijd!

Deel Deze Pagina