In potjes zit vaak ook veel water, maakt het smeuiig maar ook dat kindjes er meer van eten. Ik zou niet blind staren iop hoeveelheden. Als je kind honger heeft dan eet het wel meer.
Een kindje van bijna 1 jaar hoeft ip ook niet meer zo'n smeuiig prakje te eten... Lekker zelf laten doen! Rijst/nasi etc ging hier ook met de handjes naar binnen... Gekookte aardappel snijden wij gewoon in blokjes en die eet ze zo op, soms met een beetje jus erover. Nu je toch overstapt naar vers, zou ik zeker geen gladde prakjes meer maken, maar dat is mijn mening... (iedereen moet dat voor zichzelf weten, maar anders kun je daar ook weer de overstap in maken straks)
hoi, heb dat probleem wel en niet. heel in het begin gaf ze vers gewoon over en ben dan ook begonnen met potjes. in KDV eet ze wel vers( soms redelijk soms bijna niks) maar daar eten ze om 11u dus ja thuis dan maar potjes want hier krijg ik het eten ni altijd klaar om 11 uur. en soms heeft ze om half 11 al honger. nu ik heb ne kleine eter en geef haar dan al potje, dan heeft ze het ten minste binnen. hier lust ze zo droog eten ook niet, maar ik ook niet. bv bloemkool in witte saus gaat zonder problemen al de rest vers wil ze niet echt. nu ik eet alles bij mayonaise , dus denk dat hier vooral het probleem is dat vers te droog is. ik bied wel aan als er dan vers is bv om 17 u, maar meestal lekt ze er is aan en dan beland het op de grond. nu een strijd van maken heeft geen nut, maar als ze hier nog minder eet slaapt ze helemaal niks. dus ja ik blijf nog maar potjes bijgeven , of ik krijg snachts niks slaap niet meer. hier dus en slechte eter en slechte slaper en dat is al van bij de geboorte. de KA zei toen ' je hebt een koppige trien met een eigen willetje' en toen was ze dus 4 weken oud. dus ik laat haar eig meer kiezen. soms eet ze dan wel super vers ( als het gaar zin is) wil ze niet geef ik wel potje, gewoon omdat ze op een dag al te weinig binnen krijgt. bv fruit wil ze thuis niet en in KDV alleen als het helemaal gemixt is. dus stukken fruit ( beetje bannaan) maar voor de rest niks van binnen te krijgen. dus hoe je een kind alles leert eten geen idee vrees hier dat dat nooit zal lukken, net zoals brood ook niet lukt. gr
We zijn bij Jesse een week voor hij een jaar werd begonnen met aan tafel samen eten.. Hij had al een tijdje zo'n interesse in wat wij aan het eten waren! Nou het is geweldig!! Hij vind het heerlijk en de potjes hebben we voorgoed vaarwel gezegd! Ik kook lekker aardappels en bak ze daarna (alleen gekookt vind ie ook heerlijk). Ik voer het hem wel, gewoon met een vorkje.. En gewoon alles laten proeven.. Alle groenten, vlees.. etc.. Ben helemaal blij en trots op ons mannetje! En wat ik ook wel gemerkt heb; niet te druk maken.. Jesse geeft bijv heel goed aan als hij genoeg heeft gehad.. Dan kan ik wel denken dat hij niet genoeg heeft gehad omdat vers gewoon meer vult dan potjes! (beetje onsamenhangende zin ).. Maargoed.. Wij zijn dus om En dan moet je nagaan dat hij echt tot die tijd alleen 6 maandenpotjes at.. Die met stukjes vond ie vreselijk!!
Wat ik wel merk is dat als we vers eten prakken ze er weinig van eet. Maar als we stukjes geven (bijvoorbeeld hele boontjes) ze zelf dit goed in haar mond stopt en eet. Alleen met gekookt ei of aardappel knijpt ze te hard erin en dan breekt het en krijgt ze het niet goed vastgepakt. Dit zal met rijst ook zo zijn denk ik. Dan gaat het korreltje voor korreltje. Niet echt handig dus.
Ik maakte altijd risottorijst, dat kleeft lekker. En nu werkt hij rijst echt prfi naar binnen met een lepel, zit vaak (stiekum ) met verbazing te kijken.
Hier wilde hij ook alleen maar potjes, tot op een dag, toen wilde hij die ook niet meer.. hij houdt gewoon niet van uitgesproken smaken, meer van zachte smaken. Maar tussen 1 en 1,5 heeft hij toch meegegeten met de pot. Door vol te houden en van alles te proberen. Bleek hij dol te zijn op tomatensaus bijvoorbeeld. Nu is hij inmiddels een peuter die helemaal geen avondeten meer wilt, tsja weer een andere fase hè. Rijst en aardappel zou ik gewoon op een lepel doen trouwens. Gebakken aardappeltjes kan je ook proberen.
Opzich gaan aardappeltjes en zachte groente (wortel, broccoli, bloemkool en boontjes) wel goed, maar om nou elke keer dit te geven, is ook zo saai. Zal ik ook al lasagne en spaghetti kunnen proberen? Hij eet nog maar een week (zoals jullie weten) met de pot mee...
Denk dat je dat ook wel kan geven hoor. Hier is ze gek op pasta (uit potje). En vorige keer vond ze vooral de pasta zelf zeg maar ook heerlijk. Lekker zelf met de handjes. Vandaag aardappels gekookt en daarna in stukjes nog gebakken, boontjes en schnitzel. Alles met de hand zelf laten eten (en aan vork geprikt en toen deed ze het zelf in haar mond, zo knap).
Zeker weten proberen! Pasta is hier zwaar favoriet....Je kunt het beste penne of fusili nemen, die kan ze lekker zelf eten met de handjes of vorkje! Ik maak de saus altijd van groenten zelf (courgette, aubergine, champignons oid), even lekker wokken en dan met de blender saus maken. Beetje tomatenpuree of creme fraiche oid erdoor. Dan nog gehakt rul bakken en alles mengen!!
Die van mij mag met de pot meeeten dus koop gewoon een pot saus vandaaf uit de hand, na zijn prakje broccoli/aardappel, schijfjes rundervink gegeten! Hij smikkelde!!!
Pasta is hier ook favoriet. Maar ik zou toch proberen om de saus zelf te maken aangezien in veel van die potten saus best veel zout is toegevoegd. Wij vinden zelfgemaakte saus veel lekkerder en je kan veel varieren.
Ik doe het zo: - Groenten (courgette/aubergine/champignons/broccoli) in stukjes snijden en roerbakken met een fijngesneden uitje en teentje knoflook - Als ze gaar zijn doe ik ze allemaal in de babycook en 'pureer' ze met evt wat water/olie oid, evt met wat provencaalse kruiden of zo - Blikje tomatenpuree/gezeefde tomaten of creme fraiche erdoor - Gehakt rul bakken en pasta koken (kan natuurlijk ook tegelijkertijd!) - Groentenmengsel bij het gehakt mengen en pasta erdoor - Op een bordje met wat geraspte kaas erover - KLAAR!!! Hier is het namelijk zo dat ze de groenten in stukken gewoon laat liggen en de pasta er tussenuit pikt... deze saus gaat lekker ín de penne of fusili zitten en het gaat gewoon lekker naar binnen!
Hier maken we de pastasaus altijd zo (moeders recept); Gehakt rullen (peper/zout) - ui erbij - paprika erbij - hamblokjes - oregano - ketjap - tomatenpuree - beetje water. En klaar is Kees! Ik ben totaal geen keukenprinses, maar zelfs dit lukt mij
Ik gebruik meestal dezelfde ingredienten alleen ik pureer het niet. Ipv gehakt gebruik ik ook wel eens een blikje tonijn op eigen water of een blikje roze zalm. Makkelijke pastasoorten zijn: fusilli, penne, macaroni of vlinderpasta. Enkele variaties: pasta met broccoli en zalm in roomsaus pasta met tomaat, gegrilde paprika en tonijn en de favoriet van dochterlief: pasta met gerookte zalm, rucola en citroen
Ik ga het proberen, ben benieuwd wat hij ervan vindt! Zal het ook moeten pureren denk ik met al doe groentes.. En hoeveel moet hij daarvan etrn.. Zie hem al 1 voor 1 een penne naar binnen werken.... Pfffttt...
Als je hem pasta geeft dan went hij weer niet aan pure smaken. Pastasaus is immers een combinatie van allerlei smaken. Begin gewoon eens met pure wortel. Dat is lekker zoet. Daarna spruitjes ofzo; die zijn tegenwoordig ook zoet. Dat vindt hij vast lekker. Daarna geef je hem een keer aardappel aangemaakt met flesvoeding. De dag er op combineer je de wortel of spruiten met aardappel. Daarna geef je hem er vlees bij. Zo bouw je het een beetje op. Met een maand heeft hij alles wel een keer voorbij zien komen en kan hij waarschijnlijk met de post mee eten. Het is nooit te laat om te stoppen met potjes maar dan moet je kindje nog wel smaken aanleren zoals een aantal al hebben gezegd. Ohja nog een tip: bij de Blokker hebben ze hele kleine plastic bakjes. Die kun je mooi gebruiken om alles in te vriezen. Zo hoef je niet elke dag dubbel te koken Ik wens je veel succes!