Hallo, Even een vraag want ik zit met een dilemma :S Ik heb 1 weekje moeten kolven omdat mijn dochter van 14 wk oud in een maand tijd niet heel veel aangekomen was, en zo kon ik zien hoeveel ze binnenkreeg. Dit ging heel goed en ze dronk de flesjes goed leeg. Toen ik na 1 week ging wegen was ze heel goed aangekomen dus mocht ik weer gewoon borstvoeding gaan geven. Om er zeker van te zijn dat ze genoeg uit de borst kreeg moest ik na de borstvoeding dan nog even kolven en kijken of ze dit nog lustte. Dit was elke keer 't geval en soms dronk ze nog zo'n 75ml op. (meestal was dit ook het maximale wat ik nog kon kolven daarna) Nu was het echter de laatste dagen zo dat ze maar heel kort uit de borst dronk en dan kreeg ze daarna van mij de melk die ik gekolfd had. Ik ben er nu sinds 2 dagen mee gestopt om daarna nog melk te kolven omdat het lijkt dat ze weet dat ze niet veel moeite meer hoeft te doen om uit de borst te drinken, omdat ze daarna toch de fles krijgt. Nu is het dus zo dat ze bijna niet meer uit de borst wil drinken. Wat moet ik doen? Moet ik haar toch daarna nog afgekolfde melk geven of houd ik het dan alleen maar in stand? Of moet ik het blijven proberen, met het risico dat ze dus veels te weinig binnen krijgt? Als ik het blijf proberen gaat ze overigens heel hard huilen. Echt frustrerend. Alvast bedankt voor het lezen. Gr. Carola
Sjonge, dat zou ik ook zo niet weten... Alhoewel, jawel, ik heb laatst iets gezien over een systeem waarbij er vanuit een flesje een slangetje over je borst loopt, die bij je tepel eindigt. Dan drinkt je kindje eigenlijk uit dat flesje, terwijl ie wel aan de borst moet zuigen, en dus leert dat daar melk uit komt. Volgens mij was dat vooral voor premature kindjes, maar daar kan een lactatiekundige je vast meer over vertellen... Die zou ik iig ook inschakelen, dan kun je samen kijken hoe en wat. Trouwens, is voeden met een tepelhoedje tijdelijk misschien handig? Dan hoeven ze ook wat minder hard te werken dan echt aan de borst, (Thirza heeft hier de eerste 6-8 weken, (pff, weet niet eens meer precies hoe lang! Wat vergeet je dat snel zeg!) met een tepelhoedje gedronken, omdat ze de borst niet goed pakte. Ze is toen helemaal uit zichzelf ook daar mee gestopt: op een dag lag ze tegen dat ding aan te miepen, en toen ik hem dus maar weghaalde, pakte ze zo de borst en heeft ze nooit meer anders gedaan, Ik heb dat ding toen nog wel een week of 2 in de buurt gehad, zeker als ik weg van huis was, voor alle zekerheid, maar is nooit meer nodig gebleken, ). Succes!
Overigens, weer een lekkere van het CB dat ze je dan aan het kolven en de fles zetten... was veel handiger geweest als ze je gelijk naar een lactatiekundige hadden verwezen. Maar goed, das mosterd na de maaltijd, maar mocht het bij een volgend kindje ooit weer gebeuren, dan zou ik als ik jou was direct een LK inschakelen,
Ik sluit me helemaal aan bij het laatste van Rozemarijke ! Niet bij het eerst van Rozemarijke (sorry Rozemarijke ) Niet zelf beginnen met tepelhoedjes en borstvoedingshulpset is Rozemarijke bedoelt lijkt mij hier ook niet de oplossing. Als je meisje niet goed aankomt door aan de borst te drinken zou er sprake kunnen zijn van niet efficient drinken en nu wil ze helemaal niet meer. Wat me verstandig lijkt is dat je contact opneemt met een lk IBCLC kun je vinden op www.nvlborstvoeding.nl word vaak (gedeeltelijk) vergoed in de aanvullende verzekering van je zorgverzekering. Algemene tip bij borstweigeren is veel huid op huid contact. Dus kindje lekker naakt bij je in bed. Samen in bad/douche, kindje bij je dragen. Of proberen (half) slapend aan te leggen.
Idd wat een slechte tip van het cb. Ik zou nog eerder voor en na elke voeding gaan wegen om te weten te komen hoeveel ze drinkt... Ik denk wel dat je dochter oud genoeg is om door te hebben dat ze nu toch wel een flesje krijgt als ze niet aan de borst drinkt... En eigenlijk, als ze te weinig zou drinken, zou ze vanzelf sneller voor een volgende voeding moeten gaan komen. Dan zou ze wel moeten leren dat ze dus uit de borst moet drinken, lijkt me. Maar ik ben geen deskundige. Ik denk dat je echt een lactatiekundige moet raadplegen hierover. En ik vind het ook heel raar dat het cb je dat niet heeft aangeraden.