Hallo dames, Nieuwbakken (borstvoeding)moeders krijgen vaak van alle kanten adviezen, zo ook ik, en ondanks dat ik een sterke wil heb en me niet zomaar dingen laat aanpraten, weet ik soms ook niet wat voor "beleid" ik moet voeren. Voorbeeld 1: Zoonlief had krampjes. Ik las overal dat dat kwam door te veel voormeld en te weinig achtermelk. Ik gaan clusteren (3 uur maar 1 borst aanbieden) hij kwam niet vaker vanwege honger en hij stikte niet steeds in mijn toeschietreflex. Advies CB: zorgt voor terugloop, niet te lang volhouden. Voorbeeld 2: Zoonlief is inmiddels een hele effectieve drinker en is, tenzij het avond is, na 7-10 minuten verzadigd van 1 borst. Hij drinkt hem dan ook helemaal leeg en komt pas na 1,5-2,5 uur weer voor een voeding. Advies andere bv-mama: 10 minuten aan elke borst. Advies schoonmoeder: 10 minuten aan elke borst (en ze wordt behoorlijk boos als ze me dat niet ziet doen). Ik kan verschonen en zijn voeten er bijna af kietelen, na die ene borst zit hij toch echt vol en vaak drinkt hij die zelfs in minder dan 10 minuten leeg. Maar ik kan er ook wel weer inkomen dat 4-5 uur tussen de tijd dat de borsten weer gestimuleerd worden kan zorgen voor terugloop. Wat is wijsheid?
Mijn dochter dronk ook altijd maar één borst leeg. ik bood de tweede wel altijd aan, maar van de 10 keer wilde ze die niet meer. Ik heb zelf gemerkt dat naarmate ze ouder werd en er meer melk nodig was, je een regeldag(en) krijgt en de melkproductie gewoon mee gaat met wat het kindje nodig heeft. Vooral luisteren naar je gevoel! een moeder weet zelf vaak wat het beste is
Haha oke kort maar krachtig ja hij doet het goed hoor, maar ben bang dat mijn geklungel op een dag een niet zo'n gunstig effect gaat hebben.
Klopt! Maar bijvoorbeeld dit. Eergisteren een paar regeldagen gehad en toen zat ik echt om het uur met hem van borst te wisselen. Nu blokt hij niet meer, en is ook heel effectief gaan drinken ineens, maar betekent dat dan echt dat hij in 7 minuten klaar is met een gehele voeding aan een borst. Klinkt heel cliché maar ze voelen slap aan en ze lekken niet eens, ik weet dat dat niks betekent maar hoe is het mogelijk...?!
Mijn dochtertje drinkt ook al van het begin af aan heel effectief. Binnen 5 minuten 1 borst leeg en dan verzadigd. Wel kwam ze toen om de twee uur en deed ik op die manier de borsten afwisselen. Zo rond vier maanden begon ik beide borsten bij 1 voeding aan te bieden. Die heeft ze nu heel snel leeg en is dan ook tevreden. Ik heb nooit last van stuwing of lekkende borsten, behalve als ze nu niet binnen 4 uur drinkt. Dan voel ik mijn borsten vol zitten, maar nog niet tot het pijnlijke toe. Volgens mij doe je het gewoon prima hoor. Mijn inziens; gewoon wisselen per voeding met de borst en blijven letten op de plasluiers. gr Jasia