Baby wil geen groente en fruit

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mammavantwee, 4 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Dit is onze 3e baby, ik maak me er ook niet druk om, maar omdat de andere 2 gelijk fruit en groente goed aten heb ik nu even geen idee waar ik goed aan doe.

    Ons dochtertje van 6 maanden bied ik al vanaf 4 maanden groente aan en de laatste 2 weken ook fruit. Maar wat ik ook probeer, bij alles moet ze kokhalzen en na 2 hapjes doet ze haar mond niet meer open. Na die 2 happen stop ik ook gewoon, ga het niet opdringen ;). Ik geef elke x een aantal dagen hetzelfde zodat ze eraan kan wennen. Maar na 2 maanden vind ze nog niks lekker.

    Hebben jullie tips om te doen? Of gewoon nog even wachten met geven?
     
  2. S2909

    S2909 Fanatiek lid

    14 nov 2019
    2.299
    3.083
    113
    Vrouw
    En via de rapley of kleintjes methode? Daar volgen ze hun eigen tempo. Geen ramp als ze enkel spelen en af en toe eens proeven of zelfs niets proeven.

    Probeert ze soms het eten uit jullie handen te nemen als jullie eten? Is mss een goed moment om ook iets aan te bieden. Het is even aanpassen qua mentaliteit (en vooral bezorgdheid, want oei, stukjes) maar sommige kindjes hebben het liever zo.
     
    zonnetje2015, Zoe123 en Mammavantwee vinden dit leuk.
  3. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ze is er waarschijnlijk gewoon nog niet aan toe. Sowieso altijd handiger om eerst alle groentes te laten eten, en daarna pas te beginnen met fruit!

    Voor nu zou ik over een maandje nog eens proberen.
     
    zonnetje2015, Vero0504 en Mammavantwee vinden dit leuk.
  4. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.032
    17.046
    113
    Vrouw
    Onze dochter heeft ook lang moeten wennen, in het begin gingen potjes beter. Als het niet zacht genoeg gepureerd was, ging ze ook kokhalzen.. stopte dan ook met een paar hapjes.. dat kokhalzen is eigenlijk een normaal reflex, ligt nog ver voor op de tong en bij sommige baby's duurt het wat langer voor het naar achteren gaat..
    Onze dochter was tegen de 7 maanden dat het eindelijk beter ging dan een paar hapjes. Helemaal prima hoor, melk blijft de hoofdvoeding en gewoon blijven proberen ;)
     
    Mammavantwee vindt dit leuk.
  5. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Dat is indd wel een goede.

    Vorige week probeerde ze indd een peen te pakken toen ik een hap wilde nemen. Ik heb ze toen een stukje gegeven, alleen moest ze toen ook kokhalzen. Maar ga het is proberen, dankjewel voor je berichtje;
     
    S2909 vindt dit leuk.
  6. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Vind dit fijn om te lezen ;)! Dankjewel, blijf het haar gewoon aan bieden, potjes indd ook een goed idee van de week is een aantal halen.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  7. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Dat dacht ik ook, alleen het CB zei 2 weken terug, s ochtends gewoon groente geven en s middags fruit..

    Moet wel zeggen dat ze nog niet veel fruit op heb, want ze heeft het Rs dus vind melk op dit moment dan even belangrijker.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  8. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    CB zegt zoveel haha! Mooi maling aan hebben. ;)
    Soms hebben ze prima advies hoor, maar geregeld ook niet haha.
     
    Vero0504 en Mammavantwee vinden dit leuk.
  9. S2909

    S2909 Fanatiek lid

    14 nov 2019
    2.299
    3.083
    113
    Vrouw
    Kokhalzen is, zoals hierboven aangegeven, volledig normaal en maakt deel uit van het ontwikkelingsproces.

    Als je stukjes geeft, steeds juist snijden en in handige vorm voor vast te nemen. Dus een peen bv in de lengte in 4 snijden (frietvorm) is handiger om vast te nemen en de ronde vorm is weg, wat wel gevaarlijk is om te stinken.

    Wat ik deed was harde groenten en fruit even stomen tot het een textuur had waarbij het zat was, maar niet moes zeg maar.
     
    Zoe123 en Chechi vinden dit leuk.
  10. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.201
    3.255
    113
    Vrouw
    J is bijna 9 maanden en gaat pas sinds 1.5 maand echt lekker zn fruit en groente eten.
    Pap en brood moet zo minuscuul mogelijk. Hij is der gewoon wat later mee.
    Ik ben ook toen hij ziek was gewoon 1 week volledig gestopt daarna ging het wel een stuk beter. Of het toeval was het stoppen geen idee maar vond toen zijn flessen belangrijker dus heb de hapjes even aan de kant gezet.
     
    Mammavantwee vindt dit leuk.
  11. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.834
    372
    83
    Hier ging de oudste vooral kokhalzen als t te gepureerd was.

    Gevolg met iets meer dan 4 maanden had hij potjes van 6 maanden

    Met 6 die voor 8

    En ga zo maar verder. En dan ging t wel, gecombineerd met replay top!

    Jongste gewoon zelfde aangepakt niet eens gedoe gedaan met 4 maanden potjes was er klaar mee haha
     
    Mammavantwee vindt dit leuk.
  12. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Gewoon aanbieden, maar niet opdringen. Kijken of uit het vuistje wel gaat.
    Mijn oudste ging pas hapjes eten met 7,5 maand, eerder had hij geen interesse. Toen hij het eenmaal ontdekte, vond hij het heerlijk!
     
    Mammavantwee vindt dit leuk.
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.157
    113
    Dochter een reflux kind, die moest echt geen fruit hebben.

    Zoete waren wennen ze makkelijk genoeg aan. Bruine bonen met appelmoes...whoaaaaaaah!!! Ultieme favoriet!!! Maar broccoli deed ze ook een moord voor. Bloemkool vond ze gruwelijk.

    Die van ons at gewoon twee keer groente. Fruit vond ik echt niet boeiend.

    Waar andere kinderen dolblij op een vitalu cracker los gingen genoot zij van dr potje broccoli. Die rare vitalu dingen moest ze ook echt niet (dat gebakken melkschuim spul).

    Pas tegen 9/10 maanden at ze fruit. Dan wel appel banaan peer uit de blender.

    Heb je natuurlijk veel te veel maar gelukkig had bonbebe die multifood bakken. Van die siliconen vormen in een ring met een deksel, 90ml per portie. Ideaal ding!!! Gebruik m nu nog maar dan voor andere diepvries dingen zoals spagettisaus in blokporties in te vriezen. Die gooi ik in een grote ziplock en haal er uit wat ik nodig heb.
     
    Mammavantwee vindt dit leuk.
  14. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Kokhalzen is niet gek. Het is een mechanisme voor babies om zich niet te verslikken in voedsel. Dit is geen teken dat ze iets niet lust.

    Ik zou via de Rapley methode eten gaan aanbieden. Onderdeel van leren eten is ook het voelen en zien van eten. Ze zal ermee gooien, een likje nemen en weg doen. En dan moet je er juist mee doorgaan.
    Ze moet het minimaal 10 keer proeven om er aan te wennen, maar vaak ook heel vaak zien voordat ze het in de mond stop.

    Een voorbeeld: ik heb 3 maanden lang 1 stukje courgette op het bordje van m’n zoontje gelegd iedere dag. Hij vertikte het te eten, maar ik bleef aanbieden. Na 3 maanden begon hij het te eten en nu is het zijn lievelings groenten.

    Ik had altijd stukjes groenten in de vriezer in een zakje van de Ikea (van die afsluitbare). Op die manier kun je dus ook dagelijks een paar stukjes aanbieden.

    Het helpt overigens ook om juist maar een paar stukjes aan te bieden en geen bord vol; babies raken overrompeld door hoeveelheid.
     
    Mammavantwee, Zoe123 en Jessi79 vinden dit leuk.
  15. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Grappig, dat advies om te beginnen met groente... Hier bij de oudsten steeds begonnen met fruit en dit heeft geen enkel effect gehad op hun reactie op groenten. Sterker nog, ze eten nu bergen met groente en amper fruit hahaha

    Mijn zoontje zat vanwege sterke reflux vanaf 6 maand al volledig aan de vaste voeding omdat ik juist de flessen er niet meer in kreeg.

    Lastig als het eten nog niet echt wil lukken. Rapley kan idd nog wel eens helpen. En voor de rest is het proberen, proberen, proberen.
     
    Summerbelle en Mammavantwee vinden dit leuk.
  16. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Ik denk ook niet dat het veel uitmaakt als je eerst met fruit begint ;)!

    Vandaag heeft ze voor het eerst zo'n ijsblokje met bloemkool helemaal op:D. Ze is ook weer opgeknapt, hopelijk gaat ze nu alles langzamerhand eten:)
     
    Dubbeltje82 vindt dit leuk.
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ieder kind is anders. Wij hebben beide kinderen altijd stukken gegeven die ze zelf vast konden pakken en een beetje mee konden 'rotzooien'. Kregen ze er wat van binnen: prima. Zo niet: ook prima. Ruiken en proeven gebeurde vanzelf wel. Ook als ze geen echte happen namen, smeerden ze het toch ook wel van langs / in hun mond.
    Daarnaast gaven we ook gepureerd eten vanaf een lepeltje.

    Het mooie is: de oudste 'spaarde' lepeltjes, maar moest niks van de gepureerde spul hebben. Ik heb nog een foto van hem waarbij hij met 6 van die babylepels tegelijk in zijn mond zit. :roflmao: Bij elke hap die we aanboden werd hij boos, want die troep die erop zat moest hij niet, maar het lepeltje wilde hij wèl hebben. Dus op een gegeven moment gaven we hemnéén lepel om mee te spelen en gebruikte we een andere om te voeren. Maar dan wilde hij die andere ook. Dus dan twee lepels geven (elke hand 1) en met een 3e voeren. Maar dan nog: die lepel wilde hij óók.
    Dus een keer geprobeerd elke hap op een nieuwe lepel aan te bieden en dus de hele lepel met hap te geven, haha. Dat eindigde er dus in dat hij op een geven moment met 6 lepels zat en eens ging kijken of die allemaal in zijn mond pasten.
    En ik moet zeggen: het is nog steeds een bijzonder eigenzinnig kind, dat je vooral zoveel mogelijk dingen zelf moet laten doen.

    De jongste is, eerlijk is eerlijk, een stukje makkelijker wat dat betreft. Die vindt het prima als we hem ergens mee helpen of dingen samen doen. Die liet zich dus al baby gewoon die gepureerde zooi naar binnen lepelen.

    Overigens is onze oudste een veel betere eter. Ze miepen allebei wel over dingen die niet lekker zijn. Dat hoort zo. Maar de oudste eet gewoon door en stopt als hij genoeg gegeten heeft. Onze jongste eet traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag. En vindt op een gegeven moment zelf dat het wel lang genoeg geduurd heeft en stopt dan met eten omdat hij liever wat anders gaat doen. Maar hij heeft wel licht ondergewicht. Niks zorgwekkends, het heeft ook met zijn bouw te maken. Maar het zou voor hem zeker geen kwaad kunnen om wat meer te eten.
    Je ziet hiermee wel dat dus die eerste periode van groentehapjes niks zegt over hoe ze later eten. Het is niet per se zo dat je 3e kindje die nu dus wat 'lastiger' is, uiteindelijk een slechte eter blijft. Het kan net zo makkelijk andersom zijn.
     
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Hier precies zo met de oudste. Tot ruim 1 heeft ze potjes gegeten en opeen was ze er klaar mee en wilde ze met ons mee eten. De jongste gruwelde van de smurrie in potjes en at juist Rapley. Ze houdt nog steeds niet van dingen als soep, appelmoes en saus ed. :roflmao:
     
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.157
    113
    Fruit "moeten" is onzin, daar wennen ze ontzettend makkelijk aan omdat het overwegend zoet is (dat wat je nu mag geven althans). Zoet is de makkelijkste smaak om aan te wennen. Bitter is veel lastiger. Zeker als je nog aan t klooien bent en het voor t effect geen verschil maakt zou ik lekker groente pakken en de fruit nog even laten voor wat het is.

    Je mag prima 2x groente aanbieden, het zijn oefenhapjes o.a. coordinatie van t slikken en het wennen aan smaken. Melk blijft hoofdvoeding.

    Dochter hier is een reflux kind, dus die was zeer content met 2x broccoli (potje). Maar fruit...brrrrrrrrr echt echt echt niet. Die cracotte dingen van de KDV moest ze ook niet, dus waar andere wild enthousiast op een cracotte zaten te soppen, lepelde zij dr potje groente weg. (ik trok al weg van de lucht...)

    Pas aardig wat maanden later was t peer, appel, banaan in de blender en dat kreeg je niet aangesleept zowat.
     
    Mammavantwee vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina