Tweeling, allergie en productie die terugloopt: tips?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door afrola, 13 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Beste Saskia en Mirjam,

Hopelijk kan een van jullie mij advies geven.
    Ik loop namelijk tegen een aantal problemen aan die allemaal in relatie tot elkaar staan en met het borstvoeden van mijn zoon en dochter (tweeling) van 5 maanden.

Voorgeschiedenis:
    V&S zijn geboren na 37,3 wk zwangerschap na inleiden. Het inleiden duurde lang de bevalling was daarna erg snel en zonder problemen. De tweeling deed het snel goed, hebben beide binnen het uur een beetje gedronken/gesabbeld. De eerste 24 uur hadden ze niet zo'n behoefte om te drinken en daarna langzaam wat meer. We mochten dus na twee nachtjes naar huis :). Eenmaal thuis bleken ze toch wel snel en veel af te vallen omdat ze onvoldoende kracht hadden om zelf genoeg te drinken dus kregen ze bv via de fles. Toen ze weer goed gingen groeien hebben we de fles weer afgebouwd en konden ze weer volledig live bij mij drinken :).

Zowel het meisje V als het jongetje S hebben beide de eerste weken veel gespuugd. We hebben daarom even nutriton uitgeprobeerd (als papje voor de bv) dat was geen succes. Rond 8 weken stopte het overmatige spugen bij S volledig en was het een heel makkelijk tevreden en vrolijk mannetje. Dat alleen af en toe een mondje voeding teruggaf. V daarentegen ging rond 8 wk even heel veel overgeven, daarna ging ze vrolijk verder met veel spugen en er ook overduidelijk last van hebben (overstrekken, onrustig, veel huilen). Hiervoor zijn we bij een osteopaat geweest. Op haar advies ben ik begonnen met een koemelkvrij dieet om te kijken of dat de klachten zou verlichten. Behalve spugen had ze ook groene poep en osteopaat vond de combi van klachten daarom verdacht. Direct na het weglaten van yoghurt en yoghurtdrink werd de poep van V weer mosterdgeel. Dus blijkbaar vertoont ze idd een reactie op de yoghurt. Langzaam leek ook het spugen wat minder te worden. Dus ik zette door. Later heeft V wel eens wat afgekolfde melk van voor mijn dieet gekregen en dan merkte je gelijk een reactie met groene poep en overstrekken/onrust direct na voeden.

TOen V&S 3 1/2 mnd oud waren ben ik weer gaan werken en gingen zij naar het KDV. Kolven ging goed, ze hadden alleen allebei moeite met de fles, V nog het meest. Op het KDV hebben ze met veel geduld de flesjes geoefend en nu pakken ze beide de flesjes goed.

Maar toen ik begon met het werken ontstonden er ook wat problemen waarvoor ik jullie nu uiteindelijk om advies wil vragen.
    Vlak voordat ik weer ging werken kreeg ik een eerste (lage) luchtweginfectie (aangestoken door mijn oudste dochter van nu net 3). Die infectie was nogal hardnekkig (hield 3 wk aan) en daardoor sliep ik slecht, door het vele hoesten kon ik moeilijk in slaap komen.

V&S sliepen voordat ik ging werken vrijwel een volledige nacht door, ik haalde ze er vaak rond 6 uur uit voor een voeding omdat mijn borsten op knappen stonden. Vanaf dat ik weer ging werken komen ze weer vaker, eerst 1 keer, later 2 keer en soms zelfs 3 keer.

Met het werken en de infectie merkte ik ook dat mijn melkproductie omlaag ging. Ik had moeite om genoeg te kolven en V&S wilde thuis (zeker na een werkdag) heel vaak drinken.

Ook was ik flink aan het afvallen ondanks dat ik heel veel at/eet. Best lastig als je op een KMA dieet zit en zelf last hebt van voedselinteloranties.
    Op het moment dat ik ten einde raad was ging de infectie over, ging mijn melkproductie omhoog. Alleen het afvallen zette nog even door.
    Na ruim een week werd het afvallen gelukkig minder.

Maar wat een pech, na een week infectievrij te zijn kreeg ik een hoge luchtweginfectie, waar ik nu nog flink last van heb (inmiddels 2 wk). Na een ruime wk een goede productie te hebben gehad is die inmiddels ook weer omlaag gegaan. Dus weer veel moeite om genoeg te kolven. Ik moet nu dagelijks gaan kolven om op mijn drie werkdagen genoeg melk te hebben.

De laatste 2/3 weken is V bovendien weer veel onrustiger, poept veel minder maar heeft wel krampjes en laat heel veel windjes. Kan ontzettend boos worden, overstrekken en huilen zo'n 15-30 minuten na een voeding. Soms komt er uiteindelijk een boer en wordt ze weer rustiger maar vaak ook niet. VOrige week bedacht ik me dat het misschien aan de Soja kon liggen waarmee ik was begonnen als alternatief op melk. Maar duidelijke verbetering zie ik niet nu ik de soja weer weglaat. Misschien heeft ze ook wel weer gewoon last van de reflux klachten ze slikt/spuugt veel meer na een voeding.

Dit weekend probeer ik veel rust te pakken om de infectie te boven te komen en hopelijk helpt dat ook voor mijn productie. Dat houdt natuurlijk verband met elkaar. Wat ik me afvraag is heeft mijn lage weerstand te maken met dat ik teveel van mezelf vraag of heb ik gewoon pech?

Wat betreft V ben ik ook zover dat ik daar een blik van een professional bij wil wat is het bij haar precies? heeft ze idd KMA, heeft ze mogelijk andere allergieen zoals Soja, is het gewoon reflux. Of is ze gewoon moeilijk?

V&S groeiden na de moeilijk start enorm goed. Ze hebben tot 3 mnd een enorme groeispurt gehad, daarna leken ze hun eigen lijntje te pakken. Maar met 4 mnd zie je de curve duidelijk afvlakken (ook op de groeicurve van bv.com). Ik heb V van de week (thuis) gewogen en het afvlakken op de curve lijkt door te zetten al groeit ze nog wel. Vandaag ging ik S wegen maar werkte de weegschaal niet. Maandag ga ik ze bij het CB wegen om meer duidelijkheid te krijgen over gewichten en hun groei.

Gezien de afvlakking van de curve lijkt het erop dat ze idd maar net voldoende voeding binnen krijgen. Op mijn thuisdagen heb ik wel het gevoel dat ze tevreden zijn over de hoeveelheid voeding die ze bij mij kunnen drinken. Van het KDV krijg ik regelmatig melk terug dus ik geef niet te weinig mee. Wel merk ik op de kdvdagen dat ze 's avonds en 's nachts willen inhalen en dat vooral S dan soms boos is omdat de tsr wat lang op zich laat wachten en dat ze zich snel na een voeding opnieuw melden.

Ik wil eigenlijk heel graag 6 mnd volledig bv kunnen geven om de allergiekans te verkleinen. Om ze optimaal voor te bereiden op de start van bijvoeden. etc. Eigenlijk wil ik dat ze goed zitten zodat we kunnen starten met bijvoeden ala rapley. Maar is dat reeel?

Gezien de klachten van V durf ik haar eigenlijk niet zomaar kv te geven? Bij S durf ik dat wel aan, maar liever niet.

Is het verstandiger om tot 6 mnd eventueel met kv bij te voeden of zou ik de krappe productie op kunnen vangen door nu al te starten met bijvoeding?

Het is een heel verhaal geworden en ik hoop dat je het een beetje begrijpt. Ik weet op dit moment gewoon niet waar ik goed aan doe en ik maak me zorgen.
    Zorgen om V vanwege al haar klachten. Zorgen om V&S of ze wel genoeg krijgen. Zorgen om mezelf, vraag ik teveel van mezelf? Stel ik mezelf te hoge eisen door zo ontzettend graag mijn kindjes volledig bv te willen geven?

Ik realiseer me dat ik hulp nodig heb, maar weet ook even niet zo goed waar ik het beste kan aankloppen. Omdat ik in elk geval een borstvoedingsvriendelijk advies wil vraag ik jullie om advies.
    Daarnaast is het denk ik ook goed om met de Huisarts contact op te nemen over de klachten van V.

Alvast bedankt voor het lezen!

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Bedankt voor je uitgebreide verhaal, dat is erg fijn. Het geeft ons veel inzicht.

Vervelend voor je dat je zoveel zorgen hebt.

Stap voor stap:

Klachten V:
    Ik zou inderdaad naar je huisarts gaan en evt. laten doorsturen naar een kinderarts. Het kan nooit kwaad om er even extra aandacht aan te besteden. Beter 1x teveel naar een arts, dan 1x te weinig. En dan heb je ook meer zekerheid en vertrouwen in je meisje. Zoals je haar klachten beschrijf lijkt het inderdaad op een KMA evt. gepaard met reflux. Bespreek je zorgen met hen.

Gezien de kans op KMA best groot is, zou ik alleen hypoallergene KV bij geven als je dat wilt gaan doen, of KV van geitenmelk. Maar doet dit pas, als je bij de huisarts bent geweest en dit hebt overlegd.

Genoeg voeding V&S:
    Het is goed om ze te gaan wegen en hun gewicht in de gaten te houden. Vergeet alleen niet dat die groeischema's gemiddelden zijn.
    De afvlakking van de curve kan ook komen doordat ze een sprongetje maken en dus extra energie verbruiken op dit moment.
    Sprongetjes kunnen vanalles zijn, bijv. tandjes of een verkoudheid.

Het is heel gebruikelijk dat kinderen na een dagje KDV 's avonds extra willen drinken. Ze drinken toch minder op het KDV en dat halen ze 's nachts in.

Het TSR kan je evt. met de hand opwekken, waardoor je kindjes niet te lang hoeven te wachten op de melk. Dit kan je doen met een warme natte doek en licht masseren richting de tepel.
    Als je 3 grote druppels heb dan is je TSR er al.

Jijzelf:
    Of je veel van jezelf vraagt, kan alleen jij beslissen.
    Je luchtweg infecties kunnen zijn omdat je weerstand verminderd is, of gewoonweg toevallig. Het heeft in ieder geval invloed op je melkproductie. Jou ziek zijn, je zorgen/stress en jou afvallen.

Is het een idee om een gesprek aan te gaan met een dietiste? om jou zo optimaal mogelijk te voeden?

Gezien de allergie bij jou en wat V laat zien, zou het prachtig zijn als je in ieder geval 6 mnd BV kan geven. Ongeacht kan je de Rapley methode altijd proberen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Je doet het in ieder geval hartstikke goed!

Een tweeling fulltime volledig borstvoeden is geen gemakkelijke opgave. Petje af!!!

Groetjes Saskia

3. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Beste Saskia,

Bedankt voor je reactie.
    Er is afgelopen week best veel gebeurd.

V&S gingen regelen, productie is opgeschroefd en op mijn thuisdagen heb ik zeker genoeg. Ik kolf nog steeds met moeite genoeg bij elkaar, voor mijn rust besloten dat ik niet elke dag bij ga kolven, als het niet genoeg is dan kv voor op het kdv als aanvulling.

Met V ben ik naar de HA geweest. Zij vond ieg KMA aannemelijk en ook soja vond zij verdacht haar advies was om V over te zetten op nutramigen om zo koemelk en soja te mijden. En ook omdat een koemelk en sojadieet voor mij wel heel zwaar zou zijn.
    Op dit moment ben ik wel al even koemelk vrij aan het eten en een week of 2 zo min mogelijk soja. volledig sojavrij is wel lastig. Overleg met diëtiste is wel belangrijk als ik dit lang(er) wil volhouden.

Ik vind het moeilijk om een besluit te nemen. Ook omdat ze thuis de fles weigert, op KDV gaat het wel goed. BV betekend zoveel meer dan alleen maar melk geven. en praktisch zie ik op tegen het combineren van een bv kind en een fvkind.

Maar voor V en het creëren van rust is het denk ik wel goed om het tenminste uit te proberen.

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    fijn dat je ons op de hoogte houdt.
    Goed dat je productie weer op peil is, en ik zou inderdaad verder niet bijkolven op je thuisdagen, het moet wel leuk blijven en te doen voor je.
    Als je meer vragen hebt mag je ze stellen hoor!

Mirjam

Deel Deze Pagina