Hoi hoi allemaal.... Mijn lieve jongen is nu iets meer dan 8 maanden oud. Vanaf zijn geboorte heeft hij moeite met slapen overdag. De nachten gingen al vrij snel redelijk en dat is nu nog steeds zo! Eerste maanden veel in de draagdoek laten slapen, maar met een jongen van ruim 9 kilo wil en kan ik niet de hele dag sjouwen, daarnaast wil ik hem ook gewoon leren om in slaap te vallen en te slapen in bed. Meestal valt hij sochtends een half uurtje in slaap in zijn kamertje, verder eigenlijk niet.... soms kunnen we hem slapend wegleggen. Doen we dit in zijn bedje, dan gaat het vrijwel nooit goed. Slapend in de kinderwagen leggen, zorgt ervoor dat hij soms nog een beetje extra slaap pakt overdag. V. is een verder heel gezellig, vrolijk en actief. Hij lijkt niet moe te zijn, maar als ik hem bij mij op de arm dwing tot rust, kan hij best een paar keer een uurtje slapen! Dit betekent naar mijn idee dat hij wel moe is, maar (alleen) slapen hem niet lukt. Lichte/donkere kamer, muziekje aan, steeds terug om hem gerust te stellen, even laten mopperen/ in slaap wiegen en wegleggen/ wakker in bed leggen/ etc. etc. .. Heb vanalles geprobeerd... en ik vind dat hij toch wel wat meer rust verdiend dan hij nu krijgt.. Heb gedacht aan een baby lichtprojector... of aan een knuffel met geluid (zoals ZAZU DEX)... maar of dat wat is? Wie heeft de gouden tip?
Ik heb bij mijn 3de het boek baby in een droomritme gelezen en dit toegepast. Even doorzetten in het begin mmaar ik heb nu een super slapende dochter van 22mnd die met plezier naar bed gaat. Mijn vierde kindje is nu 6 weken en we zijn ermee begonnen en het gaat super. Beetje moeilijk uitleggen, maar het gaat om ritme in dezelffe volgorde en op tijd in bed leggen. Het is heel duidelijk als je het leest.
Mijn zoontje is nu 8 en halve maand oud en slaapt nog 3 keer overdag 2 keer anderhalf uur en 's avonds een half uurtje Wij zijn al vanaf 8 weken a 9 weken ook begonnen met het boek baby in een droomritme DT heeft voor ons ontzettend gewerkt en en mijn zoontje kan nu alleen in slaap vallen Ik kan hem zelf gewoon heel wakker wegleggen Ik heb altijd geleerd dat slapend wegleggen alleen maar averechts werkt omdat ze dan heel erg schrikken als ze wakker worden want dan is mama er niet meer In het boek staat ook zo goed als dat ze moeten leren zelf in slaap vallen en zelf moeten leren doorslapen Maar ja als jij hem met 8 maanden altijd gedragen hebt en bij hebt gehouden met slapen Dan heb je gewoon kans dat dat dus het probleem is Heb je op het consultatiebureau geen slaapconsulent Misschien dat je daar nog raad aan kan vragen
Hoii Juules... dankje voor je reactie. Het boek klinkt goed.. Sochtends kon mijn zoontje wel zelf in slaap vallen.. nu niet meer zo goed.... idd alleen bij ons.. Leg hem.elke dag wel een paar keer in zijn bed... maar hij valt niet in slaap.. kletst en huilt daarna (hard) Van het slapend wegleggen snap ik... maar.. na 8.5 maand is het soms best fijn om.je handen af en toe vrij te hebben. Goede tip van t cb
Snap ik hoor dat je je handen vrij wilt hebben Ik bedoel het isook je momentje rust dat Zo'n kleintje even op bed ligt. Alleen het zelf in kunnen slapen en het wakker weg kunnen leggen gaat gewoon heel veel tijd kosten Toen ik er mee begonnen was mijn zoontje 8 weken maar die van jou is al 8 maanden dus dat is best wel een gewenning waar ze doorheen moeten Ik kan het boek zeker aanraden er staat ook in Hoeveel hoeveel slaap ze nodig hebben En hoe lang ze eventueel wakker kunnen zijn want mijn zoontje gaf bijvoorbeeld geen slaapsignalen aan en dan sta je ook te rotzooien! Het zal niet makkelijk worden meis....echt niet
Ik zou hem toch echt nu wel willen leren zelf in z'n bedje te slapen. Dat hoeft niet te betekenen in bed leggen en laten huilen, er zitten heel veel mogelijkheden tussen. Wij zijn er rond de 8-10 weken mee begonnen en probeerden hem eerst in bed te troosten. Als dat niet werkte dan haalde ik hem er even uit, troostte hem en als hij rustig was legde ik hem weer terug. Werkte dit na een half uur nog niet, dan nam ik hem bij me en liet hem bij mij in slaap vallen, was hij in diepe slaap, na 10-15 minuten dan legde ik hem weer over in bed. Werkte dit ook niet, dan sliep hij bij mij en probeerde ik het de volgende keer weer. Dat hij langere slaapjes ging doen heeft echt wel lang geduurd, maar hij kon na 1-2 weken wel zelf in z'n bedje in slaap vallen. Maar soms had hij weer een 'terugslag' en dan moest ik hem weer even in slaap wiegen en kon hem dan slapend weer overleggen, rond de 8-9 maanden ook zo'n periode gehad (denk ook verlatingsangst), maar sinds hij 1 jaar is nooit meer nodig geweest. Ik zou dus zoeken naar een manier die bij jullie past om hem te leren in z'n bedje te slapen en daar de komende 2 weken even de tijd voor uittrekken. Hier hielp het ook om op vaste tijden de slaapjes te plannen, nadat ik wist hoelang hij ongeveer wakker kon blijven. Wij zaten op 8 maanden meestal op 2 slaapjes, waren deze wat korter dan deed hij soms nog een 3e slaapje.
@Juules.. Dat het niet makkelijk wordt begrijp ik... maar ik heb het nu ook niet makkelijk...alles voor ons kindje.. @olifantje.. Op zich valt hij wel zelf in slaap . Jouw werkwijze hebben wij maanden terug toegepast... en dat heeft geresulteerd in t half uurtje sochtends... middags lukt t alleen niet Is direct krijsen..
Maar wat als je dan gewoon bij hem blijft? Naast z'n bedje blijven zitten, evt. wat zingen/neuriën en dan blijven zitten tot hij slaapt? Hier ging het ook met periodes minder en dan moesten we echt weer even doorzetten om het weer voor elkaar te krijgen. Het is ook maar net hoe belangrijk het voor je is, sommige moeders hebben er geen problemen mee als kinderen bij hun op schoot of in draagdoek of kinderwagen slapen standaard. Hier vind ik dat slaapjes standaard in bed worden gedaan, maar als het zo uit komt kunnen we best eens afwijken. Maar de basis is het bedje en daar wil ik dan ook best wat energie in steken. Dus kijken wat bij jullie past en daarvoor gaan. Als jij wil dat hij in z'n bedje gaat slapen, dan gaat hij dat uiteindelijk echt wel doen. Ik weet niet of je het doet, maar als jij hem bij krijsen direct uit bed haalt, dan heeft hij dat nu met 8 maanden echt wel door. Betekent niet dat hij dan maar in z'n eentje in bed moet krijsen, maar ik zou hem er bijv. ook niet gelijk uithalen. Wat doen jullie 's avonds als hij naar bed gaat en geeft hij dan geen problemen? Wellicht kan je daar nog wat mee?
Wij kregen van een bekende die pedagoog en slaapcoach is het volgende advies en dat heeft hier gewerkt als een trein: Ongeveer 2 a 3 uur nadat hij 's ochtends wakker is geworden breng je hem weer naar bed (hou de signalen waarmee hij laat merken dat hij moe is goed in de gaten: aan de oortjes plukken, starende blik, ineens heel druk worden, enz.) Weet niet of jullie een vast slaapritueeltje hebben? Hier is het: uitkleden, verschonen, slaapzak aan, kort verhaaltje, knuffels een kus geven, lampje uit doen en naar bed. En verder masseer ik voor de nacht het buikje, de beentjes en voetjes van onze dochter met lavendel- of kamilleolie. Wordt ze heel rustig van. Als je hem in bed legt ben dan kort en duidelijk, bijvoorbeeld: 'lekker slapen lieverd, tot straks.' Dan ga je de kamer uit en je komt de eerste DRIE KWARTIER ook niet meer terug (of er moet een levensbedreigende situatie zijn natuurlijk maar dat lijkt me vrij logisch ). Je mag alleen met hem communiceren via de babyfoon. Zeg dingen als: 'papa en mama zijn bij jou, ga maar lekker liggen en slapen, wij houden van jou...enz' en je maakt 'shhh shhh' geluidjes. Komt erop neer dat het belangrijk is dat je kleintje weet dat jij er bent en hij het vertrouwen krijgt om zelf te gaan slapen. Ik vond het heel moeilijk maar heb wel doorgezet met het volgende resultaat: eerste keer slapen overdag ging onze dochter na een half uurtje liggen en slapen. Tweede slaapje overdag waren het 20 minuten en toen was het liggen en slapen. 's Avonds legde ik haar in haar bedje en tot mijn grote verbazing ging ze meteen liggen en slapen! Tot de volgende ochtend! De dag erop ging het zelfs met de slaapjes overdag zo. Na ongeveer een week kreeg ze een terugval maar dan blijf je gewoon dezelfde methode hanteren en weer was het met een dag weer helemaal prima. Kort samengevat: totdat je zoontje ongeveer 15 a 16 maanden is heeft hij overdag ongeveer 3 uur slaap nodig verdeeld over in ieder geval 2 slaapjes. (Sommige kindjes pakken deze drie uur of zelfs langer in 1 slaapje maar bij ons sliep ze 1,5 uur per keer ongeveer) Dus na het wakker worden in de ochtend na 2 a 3 uur weer naar bed, ongeveer 1,5 uur slapen, dan weer na 2 a 3 uur naar bed en 1,5 uur slapen en dan gaat hij naar bed voor de avond na ook weer ongeveer 3 uur. Werkt bij ons perfect! Heel veel succes!
Lief dat je zo mee denkt Olifantje.. ALs ik bij mijn zoontje blijf zitten, dan helpt dat meestal niet... Op een gegeven moment wordt hij boos en wild... dan wordt hij nog meer overstuur. Liedjes zingen, melodietjes neuriën, muziekje van de babyfoon aan.. niks helpt. Gisteren toevallig wel toen ik bij hem bleef, maar verder vrijwel nooit.. Daarbij: als hij dan in slaap valt, is hij standaard na een half uur wakker... dus soms.. als het hem lukt... is hij na een kwartier/half uur alweer klaar wakker.. Ik vind ook dat slaapjes zoveel mogelijk in bed horen.. maar als ik nu moet kiezen tussen een oververmoeid kind.. of een kind dat wat dutjes in de kinderwagen doet en daardoor een vrolijker kind is.. ja, dan is mijn keus wel snel gemaakt. Mijn zoontje slaapt altijd lang als we buiten de deur eten/op een verjaardag zijn.... alsof hij geluid en beweging juist heel fijn vindt.... Boven op zijn kamer vindt hij denk ik te stil.. wellicht een radiootje neerzetten voor hem? Ik probeer hem eerst te troosten als hij hard huilt/krijst.. maar hij wordt soms zo overstuur... ja dan haal ik hem eruit en troost ik hem. Ik probeer het altijd meerdere keren.... 's nachts is er geen probleem. Hij is moe van de laatste fles en valt dan binnen een paar minuten in slaap. Vaak leggen wij hem slapend weg (we moeten hem ivm reflux altijd iets langer omhoog houden, maar ja... in die tijd is hij al in dromenland)... als hij 's nachts wakker wordt, dan valt hij gewoon weer zelf in slaap.. soms heeft hij ons of een speentje nodig, dus dat valt mee.. Lastig lastig vind ik het... van mij hoeft hij niet perse te slapen, maar ik merk dat hij soms best wel moe is..
Hoi Fennes.. Wat fijn dat je de tips van een professional en jouw ervaring met mij deelt! Even wat vraagjes n.a.v. jouw manier: * 2 á 3 uur na het ontwaken sochtends heeft hij ook zijn fruithap.. hoe ziet jouw dagelijkse ritme er dan uit? * Die drie kwartier.... kom je dan ook niet als hij huilt/krijst? Groetjes!
Idee om de fruithap dan iets naar voren te schuiven en daarna naar bed? Dagritme hier is: tussen 7 en 8 opstaan en ontbijt (ligt eraan of er gewerkt wordt of we een vrije dag hebben en aan hoe laat onze dochter wakker is) Rond 10 uur fruit met beetje yoghurt. Tussen 10 en 11 naar bed (afhankelijk van hoe laat ze die ochtend wakker was) Na het slapen lunchen. Dan lekker spelen of naar buiten/rondje fietsen, boodschapje doen. Rond 14:30 a 15:00 uur rijstwafel of cracker en evt nog wat fruit of wat komkommer/tomaat/paprika. Daarna weer slapen. En als ze na dat slaapje weer wakker wordt hebben we de namiddag en de avond. We eten tussen 18:00 uur en 18:30 uur zo'n beetje. Rond 19:00 a 19:30 uur gaat ze weer naar bed. En op je vraag over de drie kwartier: dat is nog nooit voorgekomen. Ruim voor die tijd lag ze te slapen als een roos. Maar als het wel gebeurd: de instructie was na drie kwartier terug te gaan en dan je kind uit bed te halen. Dan even spelen of een verhaaltje en na een half uurtje ongeveer probeer je het nog een keer. Maar dit is bij ons dus niet nodig geweest.
Okee ik snap je.. maar wat als zij hard huilde. Heb t vandaag geprobeerd..maar na 20 min was hij het zat en was worst...lag bovenin ned en helemaal overstuur toen ik ging na een half uur. Zeer onprettig.. want ik ben geen laten-huilen-type.. Vanmiddag opnieuw gedaan..maar dan een kusje gebracht na een paar minuutjes en toen viel hij zelf in slaap. Helaas maar een half uur..maar goed.. t begin is er
Ja ik snap het hoor. Soms is je eigen potje ook even leeg en dan moet je gewoon doen wat voor jullie beiden op dat moment werkt. Je kan bijv. ook 's morgens in z'n bedje doen en dan in de middag lekker wandelen als dat werkt. En wij hebben hier ook wel een poosje een fles gegeven voor het slapen. Dat was toen hij nog 3 slaapjes deed, maar dat 3e slaapje niet meer goed pakte, maar wel nodig had. Dan kreeg hij een flesje van 90+3 en viel vervolgens met flesje en al in slaap waarna ik hem zo in bed kon leggen. Je moet echt zelf kijken wat bij jullie past en wat je op dit moment trekt. Hier ging het ook pas echt beter toen hij goed op 1 slaapje zat zo rond de 11-12 maanden.
Ja, dat heb ik in mijn omgeving ook gehoord..ook een kindje wat bijna niet sliep, maar toen hij de ochtend slaap kon overslaan.. toen sliep hij smiddags 2 a 3 uur... Ik kan niet wachten.. hihi!
Laat ik voorop stellen dat ik ook echt geen laten huilen type ben. Alles behalve dat zelfs. Misschien was dat ook wel het probleem hier: zodra er gehuild werd was ik al bij haar. Wij hebben denk ik het geluk gehad dat onze dochter deze methode gewoon snel doorhad en 'pikte'. Ze huilde wel, maar was zeker niet totaal overstuur. Ik denk dat je het verschil ook wel hoort toch? Je zegt dat jullie zoontje het na 20 minuten zat was. Heeft hij wel gelegen of geslapen in die tijd of niet? En hoe reageert hij als je tegen hem praat via de babyfoon? En waar ik ook wel benieuwd naar ben, hoe reageert hij als hij huilt en je gaat naar hem toe? Is het dan meteen weer goed? Dat was bij ons namelijk wel zo. Onze dochter had maar al te goed door dat ik naar haar toe kwam als ze huilde. Maar op die manier lukt het natuurlijk nooit om haar zelf te leren slapen. Dus dit was voor mij wel even lastig maar hoe lastig ook, daar moest ik echt even doorheen. Wij hadden het geluk dat dit met een dag gepiept was. En geloof me, dat heeft ons, maar vooral onze dochter, zo ontzettend veel rust gegeven! Veel kindjes huilen even om de spanning van de dag kwijt te raken voordat ze kunnen gaan slapen. En dat klinkt nog steeds niet leuk maar het heeft mij wel geholpen om er wat rustiger in te kunnen staan. Het vergt echt wel even wat daadkracht en doorzettingsvermogen. Daar ben ik me zeer bewust van en elk kindje reageert weer anders natuurlijk. Als dit voor jullie niet de manier is, dan is dat zo en is er vast wel iets anders dat wel werkt. Ik hoop dat het snel lukt. Heel veel succes en mocht je nog wat willen weten dan hoor ik het wel.
Ik heb echt geen moeite met doorzetten, maar ik merkte gewoon dat dit effe niet voor hem werkte! Hij was het zat.. dat merkte ik aan het meer huilen en mopperen (zingen/praten door de babyfoon werkte tot die tijd redelijk)... toen ik boven was was hij wel wat rustiger, maar nog wel echt aan het snikken en helemaal rood! ZO zielig.. was ook uit boosheid helemaal boven in bed gaan liggen, heeft hij nog nooit gedaan, zoveel afgezet in bed! Huilen en mopperen kan ik heel goed aanhoren tegenwoordig. Heb ik wel geleerd, omdat mijn zoontje tot een maand of 5/6 gewoon niet weggelegd kon worden zonder te huilen, maar ja.. ik moet ook eten, omkleden, naar het toilet.. en douchen enzo! Wat hier werkte was in het begin elke minuut terug, daarna na 5 minuten, daarna 8 en daarna 10.. zodat hij wist dat ik er was. Het werkte alleen voor de ochtend.. en dan is hij na 30 minuten wakker! Dat is ht probleem. Hij slaapt soms wel, maar zooo kort. Alleen maar hazenslaapjes en dat lijkt me niet genoeg voor ons vriendje.
E slaapt ook weinig overdag Ochtend max een uurtje en middag 1,5 uur max en heel Soms voor eten halfuurtje Heb bij zoontje destijds dat boek gevolgd en ja Dat werkte maar bij e niet helaas Wat ik wel weet is dat als e om 13:00 de fles krijgt Ze dan wel es langer dan 1-1,5 uur slaapt