Hallo, ik zit met het volgende: mijn zoontje is nu iets meer dan 6 weken. ik heb hem vanaf het begin borstvoeding gegeven. dit ging meteen goed. maar ik moet zeggen dat het me nu steeds meer tegen begint te staan. normaal gesproken drinkt hij 15 tot 20 minuten aan één borst, ga ik hem verschonen en dan nog ongeveer 10 tot 15 minuten aan de andere borst. dan is hij tevreden en gaat hij lekker slapen. Maar gisteravond was ik 1,5 uur (!!) aan het voeden voordat hij tevreden in zn bedje lag. dat put mij zo compleet uit. ik hou dat gewoon niet meer vol. en ik merk dat ik er vandaag ook gewoon 'last' van heb. ik ben nog steeds hartstikke moe. ik zit er dus sterk over te denken om over te stappen. of kan ik bijvoorbeeld eerst alleen de laatste voeding kunstvoeding gaan doen? zou dat een mogelijkheid zijn? als ik wel besluit om helemaal over te stappen, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken? zijn voedings schema ziet er nu, ongeveer, zo uit: -6.30 -9.30 -12.30 -15.30 -18.30 -20.00 -22.30 soms is het een half uur eerder, soms een half uur later.
Wanneer je 1 of 2 voedingen vervangt, dan geef je die tijden een andere voeding en kolf je enkel je spanning af. Het is dan handig wanneer je die 2 voedingen verspreid over de dag, zodat je de voedingen die nog wel makkelijk en goed gaan in stand houdt. Kijk dat een wek of wat aan, mogelijk geeft dat je voldoende rust en energie weer en kun je zo verder. Blijkt na een week of 2 dat je toch verder wil met afbouwen, dan vervang je een voeding per 3-5 dagen ongeveer. Start met de voedingen die minder geven en blijf verdelen tussen fles en borst. Wanneer je stuwing krijgt zorg je dat je borst weer soepel wordt. Wanneer je lichaam aangeeft dat het goed gaat (geen stuwing, rode plekken, harde plekken) kun je een volgende voeding vervangen. 6 weken is ong. leeftijd van regelen, mogelijk is het van korte duur. Goed gedaan hoor! Succes verder en laat maar horen als je nog vragen hebt. Heidi
bedankt voor je antwoord! ik heb nu twee dagen de laatste voeding vervangen voor kunstvoeding. hij slaapt nu wat langer 's nachts en slaapt ook rustiger in. helemaal prima dus. alleen nu zit ik zelf met stuwing. de eerste avond/nacht niet, maar afgelopen nacht wel. toen het echt zeer begon te doen (kwart voor 4) heb ik bryan wakker gemaakt en aangelegd. dat heilp. maar nu heb ik de hele dag door last van stuwing en harde plekken. het doet echt zeer. als hij gedronken heeft, is het een half uurtje weg. daarna komt het weer terug. is dit iets waar ik even door heen moet omdat mijn lichaam moet wennen? Of is het iets anders? en wat kan ik er aan doen om de pijn wat te verzachten? hoop niet dat er een borstontsteking aan zit te komen...
Ja, je lichaam moet dit verwerken zeg maar. Bij teveel spanning zorgen dat je soepel bent zonder volledig te legen. Evt. ondersteunen met een kopje saliethee: dit remt productie. Neem dit dan ook 's avonds zodat je in de nacht niet zo'n stuwing opbouwt. Succes!
bedank voor je goede tips! Ik ben nu aan het afbouwen met de bv. borsten doen soms wel wat zeer, maar gaat elke dag wat beter. nu zit ik wel met nog een vraagje... bryan zn schema ziet er nu (ongeveer) zo uit: 7.00: bv 10.00: bv 13.00: fv (125 cc) 16.00: fles (125 cc) 18.00: Borst 20.30: borst 22.30: fv (125 cc) hij krijgt de voeding van de kruidvat. de laatste dagen drinkt hij de 125 cc ook echt helemaal op. op de verpakking staat dat hij 200 cc per keer mag hebben. is dat niet een beetje veel? Hij krijgt dat ook niet op denk ik, maar hij wil nu wel graag wat meer hebben. en hoeveel voedingen mag hij (van de kunstvoeding) op 1 dag hebben?
Hoi, Fijn dat het goed gaat bij jullie. Heb je je vraag al beantwoord gekregen bij het cb? Ik denk dat je daar het best kunt overleggen over hoeveelheden flesvoeding! Succes! geniet van je zoontje!