Baby wil NIET meer beneden in de box slapen?!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Druif78, 13 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Onze meid sliep vaak al vanaf dat dr fles erin zat tot de volgende fles; op schoot, in de box of waar ze op dat moment ook lag!
    Nu sinds 2 dagen merk ik dat ze echt "overprikkeld" raakt beneden. Ze valt wel na de fles in slaap maar na een half uur toch weer wakker en huilerig etc. Dacht eerst aan krampjes/ lucht ( ze kreunt en steunt en perst ook veel) maar gaande weg wordt t echt huilen. Oppakken helpt wel even maar ik kan ook niet aan de gang blijven :)
    Ik heb gemerkt dat ze in dr eigen bedje met de puckababy WEL in slaap valt en dan vaak wel 2 uur achter een! Dus nu leg ik dr steeds boven in dr eigen bedje als ze dus huilerig wordt.
    Herkenbaar?
    Ergens ben ik wel huiverig dat ze straks nergens anders meer dan in dr eigen bedje wil slapen....Kan ik die flexibiliteit op een of andere manier erin houden?

2. Mayon

Mayon Niet meer actief

Ik ben juist geen voorstander van in de box laten slapen, bewust dan. Ik vind dat de plek om te spelen. waarom leg je haar niet af en toe in de kinderwagen als je bang bent dat ze alleen maar in haar eigen bedje wil? Als ze dat willen is ook fijn want di ebak neem je vaak mee naar anderen is mijn idee. Maar overigens, wees blij dat ze in haar bedje wil, als ze zo klein zijn slapen ze vaak nog overal.

3. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Ik herken het half.. Ons mannetje sliep ook eerst juist alleen maar in de box of in elk geval beneden en niet in zijn eigen bed (behalve s avonds laat en s nachts). Op een gegeven moment kon hij er niet meer in slaap vallen en slaapt hij sindsdien boven in zijn eigen bed. Soms valt hij per ongeluk tijdens het spelen zomaaar ineens in slaap in de box, maar ik leg hem er niet meer in als hij "moet" gaan slapen..

En wat hier tegenwoordig wel standaard is: na de groentehap (rond 18.30u) valt hij in de wipstoel in slaap (als het rustig is in de kamer). Stoel zet ik dan in de ligstand en slaapt hij gerust anderhalf uur, terwijl als ik hem na de groentehap in bed leg, hij het juist verrekt om te slapen :D Vreemd kind hè...? Haha nee hoor, blijkbaar is hij dit nu zo gewend...

En hier slaapt hij ook nog wel in de kinderwagen (niet in een rumoerige ruimte) of bijvoorbeeld bij mijn (schoon)ouders, die hebben een kamertje voor hem met een "eigen" bedje..

Misschien dus af en toe in een campingbedje of bak van kinderwagen en die in een andere ruimte zetten dan haar eigen kamertje? Dan went ze aan andere ruimtes en niet alleen aan haar eigen kamertje. Hier lukt het slapen meestal niet als het te druk is, wat logisch is, want ik wil ook geen rumoer om me heen als ik ga slapen ;)

4. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Lukte hier niet. Met 6 weken was het echt over, tot die tijd sliep ze beneden in de kinderwachten en op een gegeven moment ging het net zoals jij beschrijft. Heel licht slapen, constant wakker en veel huilen.

Tja, helaas wil ze nu wel alleen maar in haar eigen bedje slapen, das minder, maar ik heb liever dat ze goed slaapt dan dat ze overal slaapt... ;)

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Kinderwagen heb ik niet in huis staan, maar in de schuur ivm ruimtegebrek, dus die bak mee naar de woonkamer is ook niet handig...

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Misschien is het een gebruikelijke ontwikkeling dat baby's minder diep slapen als in het begin?
    Ik ben het met je eens dat goed slapen belangrijker is dan overal kunnen slapen, dat wel!
    Hoop alleen wel dat we dr nog wel makkelijk mee kunnen nemen ergens naar toe. Zonder dat ze oververmoeid raakt omdat ze zich niet kan overgeven aan de slaap. Hoe is jouw ervaring daarmee?

Vind het overigens wel lastig om te ontdekken of ze nu daadwerkelijk huilt van de vermoeidheid, toch niet krampjes of omdat ze opgepakt wilt worden...

7. Mayon

Mayon Niet meer actief

Ik denk dat het echte 'minder diep slapen' nu nog niet aan de orde is hoor! Oke je bedoeld dat je geen plek in de woonkamer hebt voor de kinderwagen? en de bak op de bank? Of kan dat niet ivm je zoontje. je kunt de bak ook boven zetten, deed ik ook vaak. Een wiegje heb je dus niet? Moeilijk..

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik heb mijn dochter vroeger veel in de kinderwagen laten slapen, maar na enige weken (weet niet meer precies wanneer) merkte ik dat ze van elk geluidje wakker werd. Voorheen was dat niet zo. Daarna ging ze toch elke keer in haar bedje. Onderweg viel ze nog wel in slaap in de kinderwagen. En in de auto slaapt ze ook. En van de vakantie: geen probleem om in het campingbedje te slapen. En op het KDV is het weer anders. Neem anders een dekentje / slaapzakje o.i.d van huis mee als ze ergens anders moet slapen. Of zing altijd voor het slapen gaan een bepaald liedje, doe een ritueeltje. Altijd een bepaald slaapknuffeltje mee. Dan weet ze: nu ga ik slapen.

9. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Misschien wel, al zal het natuurlijk ook altijd per kind anders zijn.
    Mijn ervaring is helaas niet zo denderend tot nu toe... MiniNooNoo wil nergens anders dan thuis slapen. In de MaxiCosi doet ze wel korte dutjes en als we heel veel geluk hebben in de kinderwagen eventjes, maar echt slapen... nee, al een hele tijd niet meer. En als we dan niet wandelen dan is het in no-time brullen geblazen en houdt ze niet meer op.
    We blijven het wel proberen, we hebben al snel een campingbedje gekocht in de hoop dat ze daar ook aan went. Laatst de proef op de som genomen, campingbedje in haar kamer opgezet en wat denk je... ze heeft geslapen als een roosje! En bij een ander, nou dan berg je maar, ze vertikt het gewoon. Ligt dus puur aan de omgeving ;)
    Ik hoop niet dat het met jouw dochter ook zo zal gaan want het is echt heel erg lastig.

Wat betreft het herkennen van de huiltjes, dat ging hier heel geleidelijk en nog weet ik het soms niet. Krampjes was hier echt gieren en duidelijk te herkennen aan het komen en gaan. Krampje kwam op, zij begon te huilen, vervolgens te gieren/krijsen en daarna zwakte het weer af. Ze schopte dan ook met de beentjes, balde haar vuistjes... zo zielig (en zó blij dat ze daar nu vanaf is).

De babylanguage van Dunstan (ofzoiets, weet niet precies hoe je het schrijft) hielp hier ook nog weleens. Je hebt 'neh' en 'owh' en dat soort geluidjes. Is te vinden op Youtube en dan maar goed luisteren naar de soorten huiltjes van je baby en in je achterhoofd ondertussen dingen wegstrepen, zo van: schone luier, check! Buikje vol melk, check! Niet te warm/koud, check!
    En soms huilen ze omdat ze graag even willen huilen...

10. Chai

Chai Niet meer actief

Mijn dochter slaapt in haar bedje, box, maxicosi, bij mij, zonder problemen.
    Hoe je het misschien aan zou kunnen leren is wachten tot ze slaapt in je armen en dan wegleggen waar je wilt dat ze 'ook' leert slapen.

Wat betrefd de huiltjes is hier:

- kramp, heel histerisch gillen dat je er bijna zelf pijn van krijgt.
    (heeft ze al niet meer vanaf een maand of anderhalf gelukkig)

- Moe, als ze net heeft gedronken en lekker verschoont is en eigenlijk niks te klagen heeft weet ik al gewoon dat dat het is. Ook gaat mijn dochter zich altijd op een bepaalde manier gedragen.

- Honger, Happen naar alles wat in de buurt komt.

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik leg haar nu steeds in dr bedje ongeveer een uur na de fles. Beetje een gok. Soms leg ik dr wakker in dr bed, soms is ze toch op schoot in slaap gevallen maar als ik ze dan weg leg dan schrikt ze wakker en doet ze steeds hazeslaapjes. Als ik te laat ben en ze is al wat huilerig dan is het drama. Vanmorgen bijv ben ik om de 10 minuten naar dr toe gelopen omdat ze steeds weer huilde in dr bed. Vind het zo lastig dan: wil ze niet slapen? Opgepakt dan is ze wel stil maar valt ze later toch wel in slaap. leg ik dr dan weer in bed dan is ze na 10 minuten weer wakker.
    Mamma honger?? Misschien.... maar bij mij is ze ook op een gegeven moment huilerig... denk dat ze dan echt te moe is maar "over dr slaap heen is"??
    Ik herken de huiltjes dus nog niet bepaald maar probeer bij de eerste pruttel haar op bed te leggen.

12. zustertje

zustertje Niet meer actief

Nina heeft in het begin vaak in de kinderwagen geslapen na 3 weken is ze lekker in haar bedje gaan slapen.
    Nina slaapt niet zo snel in de kinderwagen dan moet ze echt moe zijn.
    Ze slaapt erg veel maar kan ook goed een dag met veel minder slaap. Gisteren een hele dag op pas geweest (08.00 tot 20.30) en ze heeft 3 keer een half uurtje geslapen en voor de rest lekker gespeeld gelachen enz.
    Als we uit eten gaan gaat Nina gewoon mee dan ligt ze lekker te spelen in de kinderwagen en af en toe zit ze een poosje bij ons op schoot de vorige keer viel ze zelfs lekker in slaap bij mij op schoot.

13. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Dat zal best wel meevallen dat niet overal kunnen slapen. Hier beide kids altijd boven in hun bed laten slapen, ben namelijk helemaal geen voorstander van slapen in de box. En ze kunnen allebei overal slapen als we op pad zijn. Ik zou me er niet zo druk over maken, maar juist blij zijn dat ze zo goed in haar eigen bed slaapt.

Deel Deze Pagina