@Katalaya Ik ben begonnen met buikslapen door hem eerst zitten tegen me borst te laten inslapen en dan steeds wat meer zelf in de lig stand te gaan. Toen hij zo goed kon slapen heb ik hem slapend op zn buik neergelegd op een lekker laken op de bank. Nu slaapt hij zelf in op zn buik en ligt hij heerlijk. lekker over zn rug en nekje wrijven en hij is super zoet. Met die zijligging heb ik van alles geprobeerd. Beetje zelfde idee als met de buik maar dan door iets achter zn rug te leggen. Hij word dan na een half uur wakker en begint agressief te wurmen. Dus dit heb ik maar gewoon op gegeven. Op zich heb ik ook liever mn handen vrij, maar ik vind het gewoon belangrijk dat die voorkeurshouding onder de duim te krijgen is. Dus overdag slapen op de buik en lekker naast hem zitten op de bank en in de nacht mag hij lekker liggen zoals hij wil. Slaap is idd belangrijk. Hopelijk heb je er iets aan.
Bedankt voor je reactie. Klinkt als een goede aanpak. Het enige is dus dat hier 'op de bank' slapen niet werkt, vanwege de prikkels. Dan zou ik de hele dag op de babykamer als levende matras moeten fungeren. Wat moet, dat moet... maar ik kijk daar niet echt naar uit. Zojuist ben ik overstag gegaan. Na de vorige voeding was hij al snel weer te moe voor zijn fysio-oefeningen, dus ik heb hem naar bed gebracht. Op zijn zij. Huilen, huilen, huilen... (och, hij was zooo verdrietig... ) Hij ligt nu lekker in zijn Puckababy, op zijn rug, zoals hij gewend is. Ik laat hem eerst even een paar uur lekker bijslapen, en ga me dan liever wat meer op zijn oefeningen concentreren. Ik heb liever een vrolijk jongetje die ik hier beneden kan helpen bij zijn ontwikkeling, dan dat ik constant een moe, boos en verdrietig jongetje in zijn bedje moet troosten. Ik kreeg nog een tip van een hydrofiel oprollen, en dan onder zijn hoofd leggen tot onder zijn schoudertjes, zodat de druk niet allemaal op zijn achterhoofdje komt. Ik ga maar eens met de fysio overleggen of dat niet een alternatieve oplossing voor Xavi kan zijn. En ondertussen gewoon met een blije baby oefenen op de zij- en buikligging als hij wakker en beneden is.
Hier was het geen zijligging maar buikligging. Ik denk dat ze zo'n anderhalve week heeft gehad dat ze na 3 kwartier wakker werd als ik 'r slapend weglegde en nog zo'n anderhalf tot 2 weken voor ze op d'r buik langer ging slapen dan 3 kwartier. Probeer anders eens of een goeie osteopaat nog wat voor je kan betekenen? Je had dat wel geprobeerd toch, maar die had de voorkeurshouding helemaal gemist? Bel anders nog eens, nu je weet waar het probleem precies zit, om te vragen of zij daar niet wat mee kan? Osteopathie geeft zoveel sneller dan fysio resultaat! Draagdoek: ook hier vrij forse BI, maar een draagdoek gaat prima. Je kunt ook met doek en al gaan zitten, en dus je bekken even iets meer rust geven en een doek is sowieso lichter dan zelf dragen. Wel een goeie ergonomische hebben. Boven de 5 kilo ook geen rekbare meer doen, maar een katoenen, omdat ze in die rekbare erg gaan hangen als ze te zwaar worden. En idd met de fysio overleggen wat wijsheid is...
Ik herken je verhaal deels. Mijn dochtertje was ook erg prikkelgevoelig en sliep in de puckababy. Ze had een voorkeurshouding en i.v.m. met veel huilen/moeizaam drinken zijn we bij een manueel therapeut terecht gekomen. Wij moesten ook oefeningen doen en inderdaad zijligging was ook een advies. Dit i.v.m. het risico op afplatting. Ik legde mijn dochter in de puckababy op haar zij, maar alleen overdag. 's Nachts lag ze gewoon op haar rug. Ze haatte het om op haar buik te liggen, dit deed ik alleen in de box of na het verschonen. In de box legde ik haar ook op haar zij. Met spelen stimuleerde ik het kijken naar beide kanten en de oefeningen deed ik na het verschonen op de commode. Ook legde ik haar zo in de box dat de mobile aan de "goede" kant hing. Ik zou het niet forceren hoor. Als iets niet gaat, gaat het niet. Die hydrofiel opgerold onder het schoudertje heb ik ook wel eens geprobeerd, maar ook alleen als ik haar in de gaten kon houden. Dit was mijn verhaal Succes!
Hier hetzelfde, mijn dochter slaapt sinds een week veel beter, doordat ze op haar buik ligt! En zoveel beter dat ze ook snachts ineens doorslaapt. Mijn dochter vind op haar zij dus ook helemaal niks. Heb ook een zijligkussen vanaf dag 1 gebruikt, maar ze sloeg haarzelf elke keer wakker. Instoppen werkte ook niet, inbakeren werd ze helemaal boos van. Dus ben haar op dr buik gaan leggen, en jawel hoor. Het was gelijk over. Overigens zijn al mijn kids buikslapers, en sliepen allemaal al heel vroeg op hun buik. Weet dat veel mensen hierop tegen zijn, maar daar heb ik werkelijk lak aan. Je kent je eigen kind het beste, observeer je kind en kijk wat de oplossing is. Mijn kids konden al vrij vroeg hun hoofdje optillen, de jongste tilde haar hoofd al gelijk op toen ze 5 minuten oud was. Ze hoorde haar broers en zus praten tegen haar, en ze tilde haar hoofd op en draaide gelijk in hun richting. Zelfs de vk stond er versteld van. Dus of ik bang ben of ik mijn kind met buikligging vermoord? NEE totaal niet! Maar zoals je zelf al aangeeft, geeft hij duidelijk een voorkeur aan, dat hij liever meer op buik kant ligt dan rug kant. Dus zou zomaar kunnen dat jouw kindje toch een buikslaper is.
Ik ben ook van mening dat buikslapen echt niet meteen leidt tot een melding bij het AMK. Na de ochtendfles van zojuist ging ik weer het buikliggen oefenen. Hij stak zijn vuistje in zijn mond, en ging lekker liggen chillen. Ik heb een dekentje over hem heen gelegd en laat hem dus lekker liggen. Elke minuut dat hij went aan niet op zijn rug liggen, is er één. Mocht hij zometeen hier naast me op de bank in slaap vallen, dan zet ik de TV wel uit en zorg voor zo min mogelijk prikkels. Misschien krijg ik hem ook nog wel zo ver dat hij op zijn buik wil slapen. Alhoewel... toen ik het gisteren probeerde, werd hij zo boos, dat hij in één keer al zijn snotjes kwijt was...
op zijn buik in een slaapzak proberen??? Kan je er nog een lakentje overheen doen voor t instoppen. Lijkt mij veiliger dan op zn zij met de puck en een kussen, te veel spul in bed is nooit goed..
Zou goed kunnen dat als je hem in speeltijd aan buikligging laat wennen, hij het straks met slapen ook wel wil! Ik duim voor je, want dit is echt prut zo
Hebben jullie misschien huis-tuin-en-keukentips hoe ik een afplatting schuin rechts achter kan voorkomen? Ik weet bijvoorbeeld van mijn nichtje, die had een afplatting midden-achter; die sliep met een opgerolde hydrofiel als een omgekeerde U, met de uiteinden onder de schouders. Zo kon het platte gedeelte weer rond groeien. Maar Xavi heeft dus een platte plek schuin rechts. Als ik zijn hoofdje wil draaien, schrikt hij wakker. Of hij draait terug. Ik heb gisteren bij de Prénatal gekeken naar een Supreme Sleep (http://www.kamielenco.be/online-babyshop/published/publicdata/MYWEBASYST/attachments/SC/products_pictures/supreme%20sleep_enl.jpg), maar ik vind die erg klein, en twijfel of die goed werkt. (en te duur om 'even' te proberen.) Misschien iemand er hier ervaring mee?
Mijn dochter had ook een voorkeurshouding naar rechts en ook een afplatting op dezelfde plek als jij vertelt. Bij haar was het wel behoorlijk hardnekkig en stonden haar oortjes zelfs scheef. Omdat de oefeningen van de fysio niet genoeg hielpen (bedje draaien, fles recht van voren geven, etc ook niet) moest ze ook op haar zij slapen. Dus een zijligkussen gekocht. We bakerde daarvoor altijd in in een puckababy, maar dat durfde ik in eerste instantie niet. Maar ze wilde echt niet slapen dus heb ik het met de Fysio besproken. Zij heeft me laten zien hoe ik haar in het zijligkussen echt vast kon leggen, met opgerolde handdoeken. Toen sliep ze wel. Overdag heb ik het zo gedaan en 's nachts heb ik haar gewoon op haar rug gelegd. Ik vond slapen ook belangrijk, dan maar een helmpje. Maar gelukkig was dit voldoende en is en hoefde ze geen helmpje. De afplatting is nu bijna helemaal weg, je ziet het alleen als je het weet. En dan moet je nog heeeeeeel goed kijken. Nou moet ik er wel bij vertellen dat de osteopaat echt een wereld van verschil gemaakt, maar daar ben je al geweest lees ik.
Jouw verhaal lijkt een kopie van het mijne. Hierdoor overweeg ik alsnog een keer naar een andere osteopaat te gaan.
Mijn zoontje had ook een flinke afplatting door voorkeur, naar links. Hij zat in zijn nek helemaal vast. Mij is toen ook verteld dat je kan blijven draaien, snachts, maar zolang de voorkeur erin zit dit geen nut heeft. Je geeft zelf al aan, hij draait toch weg. Bij ons was het zo toen ik met bijna 3 maanden bij de fysio kwam hij met die afplatting met 6 maanden een helmpje moest hebben. Omdat hij pas 3 maand was veel ge-oefend en met 6 maanden was de afplatting zodanig dat hij niet eens meer het advies zou krijgen om naar de fysio te gaan! Ik liep overigens wel bij een osteopaat, welke de voorkeurshouding eruit heeft gehaald. En dus bij de fysio voor oefeningen. Zodra hij kon draaien wou hij op zn buik slapen, maar verder nooit 'gedwongen' in een houding te slapen. Ik zou contact opnemen met een andere osteopaat en kijken wat die zegt. Verder goed luisteren naar jouw gevoel en kijken naar jouw zoontje. Ieder kindje is anders en heeft andere behoeftes.
Na een korte pauze heb ik het project 'zij-slapen' weer opgestart. Dit keer met slaapzakje, en zowaar: het lijkt een goed alternatief voor de Puckababy. Vanaf gisteren heb ik Xavi tot vier keer toe probleemloos op zijn zij te slapen kunnen leggen. Alhoewel.. niet helemaal probleemloos: nu lekt zijn luier elke keer door aan de bovenkant! Heb vannacht tot twee keer toe een was gedraaid. Iemand tips?
Z'n piemeltje naar beneden doen als je de luier omdoet? Dan plast ie iig naar het midden van de luier?
Mja, volgens mij doe ik dat al, maar ik ga er nog eens extra op letten. Wat gegoogel levert mij al op dat ik een grotere luier kan proberen, en zijn piemeltje met wat sudocreme vastplakken. (?)
LOL. Maar goed, ik denk wel dat dat idd kan helpen: dan heb je ff tijd om de luier dicht te slaan, voor z'n piemeltje weer terugveert...
De fysio is geweest. Ze benadrukte dat ik me vooral niet druk moest maken. Met Xavi was niets aan de hand, de afplatting was zeer mild, en met de paar aanwijzingen zou het allemaal vanzelf goed komen. Ik kreeg zowaar op mijn kop dat ik het allemaal te serieus nam. Ik moest ook vooral niet naar een osteopaat gaan. Er zat niks scheef of vast, en het zou alleen maar extra spanning opleveren voor zowel Xavi als mij. Eh.. Owkay..? Ennieweej... het slaapzakje lijkt wel de oplossing: alweer is Xavi na een klein beetje jengelen op zijn zij in slaap gevallen. Ondertussen heb ik bij de V&D drie dezelfde slaapzakjes besteld, één in maatje 70, en twee van 90. (Wie bedacht heeft dat die dingen niet in de droger mogen, moesten ze #$%^& met een heggeschaar: Het maatje 70 is flink gekrompen, en het is een kwestie van tijd voordat Xavi daar uit gegroeid is. Maar tegelijkertijd benadert een klein slaapzakje wel het ingebakerde gevoel het beste.)