Baby wil NIET slapen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Lori072, Nov 1, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lori072

Lori072 Lid

Nov 29, 2013
    5
    0
    1
    NULL
    NULL
    #1 Lori072, Nov 1, 2018
    Last edited: Nov 1, 2018
    Hoi allemaal,

Mijn dochter is bijna 4 maanden en wil overdag niet slapen. Nu weet ik dat ik vast de duizendste ben die zich meld met dit probleem, maar ik zit compleet vast. Voor m’n gevoel heb ik alles geprobeerd. Ze wil. gewoon. niet. slapen.
    Er zit enig ritme in onze dag, maar niet superstrak, dit lukt gewoon niet. Het ziet er nu als volgt uit:
    7:00 wakker, drinken en eruit. Rond 8:30/9:00 uur douchen en daarna weer naar bed. Dan gaat ze meestal nog wel gemakkelijk even slapen, maar nooit langer dan 30 min.
    Dan naar beneden en hierna is de regelmaat qua slapen compleet zoek. Ze drinkt in elk geval overdag rond 11 en 15. Ik probeer haar bij de eerste tekenen van vermoeidheid in bed te leggen, maar zodra ik de slaapkamer in draai zet ze het al op een gillen. Ze huilt gerust 45-60 minuten (elke 10 min kom ik troosten en dan is ze ook stil), om vervolgens totaal overstuur in slaap te vallen, en slaapt dan nooit langer dan 40 minuten. Je begrijpt dat ze aan het eind van de dag compleet oververmoeid is, we tellen af tot 19:00 uur zodat ze dan naar bed kan (ook met veel moeite).
    Enige manier waarop ze wel slaapt is in de kinderwagen of aan de borst in slaap vallen. Maar ook dan echt niet langer dan 40 minuten, wat voor m’n gevoel gewoon niet lang genoeg is. Hoe later op de dag, hoe chagerijniger ze is. Vaak maak ik wel gebruik van de voedingen van 11 en 15 door haar dan op bed te voeden en dan weg te sluipen. Soms werkt dit, maar veel vaker doezelt ze 5 minuten en zet het daarna op een schreeuwen. Hierna gaat ze dan helemáál niet meer in slaap vallen, omdat de ergste vermoeidheid eraf ia. Is dus altijd een gok.
    Inbakeren al geprobeerd, vast ritueel rond slapen heb ik (schone broek, slaapzak aan, liedje zingen, in bedje, ‘weltrusten lieffie’, muziekmobiel 1x aan).

‘s Nachts gaat overigens beter, ze wordt wel 1-3 keer per nacht wakker maar gaat na het drinken dan heel gemakkelijk weer slapen, ook als ik haar wakker in bed leg.
    Ik geef volledig borstvoeding, overdag dus ongeveer op vaste tijden (7, 11, 15, 19), maar als ze zich eerder/vaker meldt drinkt ze eerder of vaker. Na 19:00 uur voed ik op verzoek, ik maak haar niet wakker voor een laatste voeding (wel tijdje geprobeerd, maar hierna slaapt ze lichter en onrustiger).
    Ik vind de nachten totaal geen issue, doorslapen is eht nog geen doel voor nu.

Zoals gezegd zit ik echt vast, ik begin ook het gevoel te krijgen dat het nu een spelletje wordt. Zodra ze de deur naar boven hoort open gaan is ze stil, en als ik de kamer in loop kijkt ze me glimlachend aan.
    Ik wil dit echt doorbreken. Heeft iemand tips voor mij?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

2. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Ik denk dat je wellicht te lang wacht met haar weer op bed leggen. De wakkertijd voor een baby van die leeftijd is 90 minuten.

Daarnaast is een slaapcyclus 45 minuten en die kleintjes moeten gewoon nog leren om meerdere cycli achter elkaar te plakken.

Is zou dus eens proberen om haar strikt steeds na maximaal 90 minuten op bed te leggen.

En is zou persoonlijk stoppen met voeding in een schema. Waarom doe je het overdag niet ook op verzoek?

3. Lori072

Lori072 Lid

Nov 29, 2013
    5
    0
    1
    NULL
    NULL
    #3 Lori072, Nov 1, 2018
    Last edited: Nov 1, 2018
    Het voeden overdag op die tijden is zo gegroeid, en die tijden zijn ongeveer. Ze meldt zich niet veel eerder of later dan deze tijden, maar als ze dat wel doet voed ik gewoon. Het is meer dat ik ze noem omdat ik hoop dat iemand er een slaapschema omheen kan bedenken.

De wakker-tijden lees ik vaker, en heb ik ook geprobeerd. Maar dat betekent dus dat ze lekker ligt te spelen, en ik haar dan mee naar boven neem om te slapen. Verder doe ik dan hetzelfde als normaal (ritueeltje), maar met hetzelfde resultaat. Dit heb ik echt 2 weken geprobeerd maar heeft niets uitgehaald.

Vaak lees ik dat mensen ‘proberen’ de baby te laten slapen, en als het na 30 min niet slaapt halen ze het er weer uit en ‘proberen het met de volgende voeding weer’. Maar dat is volgens mij geen optie als er 4 uur tussen voedingen zit?!
    Ook vind ik het na 1 keer ‘proberen’ moeilijk om te bepalen wanneer ik het dan weer moet proberen, omdat er geen ‘eerste tekenen’ meer zijn (ze is immers nog steeds moe en wordt alleen maar meer moe). Dit resulteert er dan in dat ik het spoor steeds meer bijster ben naarmate de dag vordert..

4. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ik zou haar niet langer dan een half uurtje laten huilen, ookal kom je elke 10 minuten terug.
    Als ze echt verdrietig is, geen zeur huiltje dan zou ik haar eruit pakken en iets anders proberen.
    Ze moet namelijk het slapen en haar kamertje wel als iets leuks gaan zien waar ze zich prettig voelt en niet als iets wat stres oplevert.

Wat ik zelf deed op het hele begin was zijn deur open laten en gaan rommelen op de gang...af en toe voorbij lopen en als hij dan sliep dan deed ik zijn deurtje wat dichter.
    Ook liet ik hem in zijn bedje ‘spelen’ als ik de was aan het opvouwen was zodat hij zou merken dat zijn kamertje fijn is om te zijn.

5. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

Feb 5, 2011
    1,118
    266
    83
    Female
    Werken en moeder zijn.
    Mijn zoontje is net 5 maanden en slaapt ook heel slecht overdag. Ook maar 30 minuten per keer. Daarom slaapt hij ook een keer in de draagdoek zodat hij een uur of twee achtereen slaapt. Mijn andere kids deden dit ook. Het wordt vanzelf makkelijker.
    Alleen dat laten huilen vind ik heel zielig. Uit de slaap boeken begrijp ik dat je pas een kind van 6 maanden kan ‘trainen’. Daarvoor moet er zo min mogelijk tranen er aan te pas komen. Maar goed, ik liet ze pas na een jaar een beetje huilen. Ze zijn nog zo klein en ik wilde niet dat ze slapen niet leuk zouden vinden. En het heeft gewerkt. Ze zijn nu 2 en 5 en vinden het heerlijk om te gaan slapen.

6. ffff

ffff Bekend lid

Oct 9, 2012
    911
    545
    93
    Had ik maar raad voor je :rolleyes: Onze kleine was precies zo'n draak. Heb ook weleens gevoel gehad dat het een spelletje was en moeite gehad niet boos/gefrustreerd te raken. Hier werd het beter toen ze ouder werd, vanaf 1 jaar hebben we echt regelmaat in slaapjes en sliep ze door. 1 slaapje van een uur overdag. Ben nog wel eens jaloers op slaapjes van 2-3 uur. Hier was het beste me erbij neerleggen, meegaan in de flow cq maar wat aanmodderen. Sterkte!

Lori072 likes this.
  7. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

Mar 5, 2018
    1,165
    868
    113
    Thuis
    Mijn zoontje sliep op die leeftijd een paar keer 40/45 min per dag, meestal in de draagdoek of wagen. Dat.is ook prima hè, kamertje komt wel! Hier ging hij pas 1 slaapje in bed slapen overdag toen hij een maand of 7 was. En echt ritme in zijn slaapjes kwam pas toen hij met 10 maanden naar 1 slaapje ging. Toen sliep hij ook ineens 2 uur achter elkaar. Daarvoor nooit langer dan 45 min.

Zou gewoon mee gaan in de flow.

8. Zohra

Zohra Fanatiek lid

May 20, 2015
    2,005
    322
    83

9. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

Feb 10, 2013
    612
    86
    28
    Wat ik doe maar weet niet of je dat kan is overdag samen slapen..ze zal ook oververnoeid zijn door die korte slaapjes en is daarom haar slaapritme helemaal verstoord.. als jullie samen in het grote bed slapen heb je de kans dat ze 2 uur achter elkaar pakt. In eigenbedje slapen komt echt nog wel maar een oververmoeid kind is niet leuk

10. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,102
    3,488
    113
    Hier precies zo.
    Zoon heeft altijd 45 min per keer geslapen tot hij over ging op 1 slaapje met 9,5 maand, dat werd anderhalf uur. Toen hij ging lopen met 14 maand ging hij iets langer slapen.

Dochter heeft ook tot 6 maand maar 45 min per keer geslapen.
    Ze sliep 45 min en was dan 90 min wakker.
    Na het slapen bood ik altijd de borst aan.
    Met 6 maand ging ze over naar 3 slaapjes, wat al heel snel 2x anderhalf uur werd.
    En ook met 9 maand naar 1 slaapje, nu meestal iets van 2 uur.

Go with the flow.

honkeytonk likes this.
  11. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Met 4 maanden sliep onze kleine ongeveer 4 a 5 x per dag en dan meestal 25min en soms een uitschieter tot 45min. Ze sliep toen 1 of 2 slaapjes in bed en de rest in de wandelwagen/draagzak. Ik liet haar niet huilen, nog geen 2 minuten. Bleef in haar kamer tot ze sliep of haalde haar uit bed. Bij 10minuten huilen ging ze zo overstuur dat ze helemaal niet meer sliep. Ze dronk toen trouwens nog wel ongeveer om de 3uur. En we hadden het geluk dat ze de nachten hooguit nog 1x kwam.

12. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Hier ook maar slaapjes van 40-45 minuten overdag, tenzij hij in de draagdoek zit. Ik doe dus 1 keer per dag een lange dut in de draagdoek, dan blijven we allemaal gezellig:p

13. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,611
    2,404
    113
    Onze jongste is drie maanden en slaapt ook nog niet langer zelf in bed, überhaupt niet zo heel veel zelf in bed. Soms draai ik hem op zijn buik en dan slaat hij toch in. Ik heb een babyfoon met monitor, dus dat zit wel goed. Maar omdat ik al twee oudere kinderen heb, ben ik gewoon heel vaak op pad met de auto of de wandelwagen en slaapt hij dan altijd makkelijk in. Ook doe ik hem regelmatig in de draagzak, laten huilen doe ik nooit. Dat vind ik op deze leeftijd sowieso geen zin hebben, maar ook oudere kinderen heb ik nooit echt laten huilen.

14. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,496
    2,948
    113
    Dat een slaapje maar 40 minuten duurt is eigenlijk prima. Dat is namelijk 1 slaapt clus. Als baby's wat ouder zijn plakken ze meerdere slaapcyclussen achter elkaar en doen ze minder slaapjes op een dag. Dat komt wel.
    Ik zou haar echter niet zo lang laten huilen in haar bed. Je zegt wel elke 10 minuten terug te komen, maar zo'n kleintje heeft geen tijdsbesef. De reden dat ze dus lacht als ze jou ziet is gewoon omdat ze blij is mama te zien!
    Zoveel huilen is erg stressvol voor zo'n kleine baby dus ik zou haar eerst in bed proberen te leggen. Werkt dat niet, eruit halen. Slaapritueeltje eventueel herhalen en haar dan in de kinderwagenbak leggen en een rondje wandelden. Of in een draagdoek. Slapen moet ontspannen zijn, niet een stressmoment zoals het nu is.

Blijdorp and Fristi2012 like this.
  15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,965
    15,008
    113
    Heb je de slaapsignalen wel goed? Soms veranderd de gebruiksaanwijzing namelijk ineens. Hier letten we op wallen, kleur van dr gezicht en rode oortjes en neusje. Eigenlijk alles waar ze zelf verdraaide weinig invloed op hebt. Wachten tot gapen, oogjes wrijven etc is hier veels te laat.

16. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Buikligging geprobeerd? Onze oudste ging toen beter slapen ook al werd het nooit langer dan 45 minuten.

Share This Page