Baby wil nog maar nauwelijks gepureerd fruit :-(.

Discussie in 'Voeding' gestart door humptydumpty, 6 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mn eigenwijze babymonstertje heeft besloten dat gepureerd fruit zóóó eerste helft 2015 is en wil nu echt alleen nog maar stukjes. Nu was één van haar gepureerde favorieten altijd mango, maar kan ik dat veilig in stukjes geven? Het is altijd zo gibberig en ik ben zo bang dat het "het verkeerde keelsgat" in glijdt. Enneh hoe zit dat met druiven en bessen? Tot nu toe plette ik ze altijd eerst voor ik ze aan haar geef, maar dat geeft zo'n rommel. Zou ze die (doormidden gesneden) al veilig zelf kunnen eten? Zelfde voor partjes mandarijn... Ze is overigens net 11 mnd.

Voor de Rapley moeders: Zijn er echte no-go dingen op het gebied van fruit qua verstikkingsgevaar?

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.347
    10.309
    113
    Banaan is goed te geven, heb je al geprobeerd om te prakken in plaats van pureren.met 11 maanden is pureren niet meer nodig.
    Appel vind ik nog wat link of je moet ze in stukjes snijden en kort koken.
    Peer is ook lekker zacht ( ook gekookt met appel super lekker)

3. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik zou mango wel aandurven. Denk ook heel afhankelijk van je kindje. Hier eet dl hele snoeptomaatjes. Lekker afhappen en smikkelen maar. Ze heeft wel 8 tanden en 3 kiezen dus dat kauwen gaat wel goed.
    Anders kan je altijd nog geprakt geven zoals hierboven ook gezegd .

4. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mango in reepjes, kan ze ze vasthouden en af happen. Banaan geef ik gewoon zo. Druiven snijd ik in kwarten, omdat een hele druif precies in de luchtpijp past en doordat het wat flexibel is, krijg je 'm dan heel moeilijk los; het sluit dus af als een perfecte kurk zeg maar. Daarom in 4en.

Appel geef ik in dunne partjes. Peer in repen. Kiwi ook in reepjes.

5. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    Gewoon lekker stukken geven en zelf laten eten :)
    Druiven en tomaatjes sowieso doormidden snijden

Hier at zl vanaf 6 mnd zelf :)

Banaan gewoon een stuk geven, je kan hem in 3 en splijten, en dat in stukken geven wat ze zelf kan afhappen
    https://youtu.be/gJOZ0iAFcEE

Appel zou je even kunnen koken zodat het iets zachter word, gewoon in partjes geven

Peer in repen

6. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik ben een rapley moeder ;) en heb dus nog nooit gepureerd of geprakt fruit aan m in kind gegeven. Dl is bijna 3 en nog nooit gestikt.

Ik zou haar dus gewoon stukken geven. Geen stukjes maar stukken. Zo groot als haar vuist en lekker laten sabbelen. Druiven het beste in vieren of door de helft, omdat druiven erom bekend staan dat ze uit kunnen zetten als je je erin verslikt ( hier nog nooit gebeurd)

Appel even kort koken zodat het zachter is ( dit deed ik na een jaar niet meer, maar mijn dl was het natuurlijk gewend).

Je dochter is bijna 1 toch? Lekker laten gaan zou i zeggen! En geniet ervan :p

7. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Wat hier een groot succes is (5 maanden oud manneke): meloen! Gewoon een groot stuk wat hij heerlijk kan afhappen (heeft nog geen tanden) en aan kunt sabbelen. De kleine is nog niet zo van de hapjes maar dit vindt hij echt geweldig.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ook nog nooit in iets gestikt...vanaf 6 maanden gelijk stukke, mango, peer in repen. Druiven in kwarten, banaan zo, appel in vieren of eerst achten.

9. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Mijn zoon van 11 maanden eet aardbei,mango,banaan,nectarine,druif en meloem allemaal in stukjes.
    Doet die al vanaf 9 maandne ongeveer.

10. Lutty

Lutty Actief lid

26 okt 2012
    469
    0
    0
    Ik snijd mango in kleine stukjes (formaat dikke erwt) en prik het dan op een vorkje, kan mijn zoontje zelf in de mond steken.

Kiwi lepel ik, banaan doe ik de schil gewoon af, appel en peer snij ik in reepjes, appelsien in partjes!

11. a flower

a flower Actief lid

13 aug 2013
    295
    0
    16
    Hier een Rapley mama. Ook mijn kindje heeft nooit gepureerd gegeten. Hier snij ik mango in stukken, druiven 1x doormidden. Met druiven heb ik wel een tijdje gewacht omdat ik het wat eng vond, maar toen mijn kindje een ervaren eter werd en hij tanden en kiezen kreeg durfde ik het wel aan. Mandarijn partjes ging/gaat hier ook prima.
    Volgens mij kan een kindje alles eten qua fruit en is er niets gevaarlijk. Pinda's wel (uiteraard) en doperwten prakte ik ook eerst. Nu eet mijn kindje (16 maand) ze gewoon zo op.
    Appel heb ik nooit gekookt, gewoon in stukken gesneden en dit ging/gaat prima.

12. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ook Rapley... Meteen alles in stukken.
    Geen kleine stukjes geven, maar inderdaad grote stukken die ze goed vast kunnen houden en stukjes af kunnen happen (en niet in een keer alles in de mond kunnen steken haha).
    Mango inderdaad repen, evt eerst deppen met keukenpapier als het ze glibberig is. Dat is bij peer ook handig.
    Banaan stuk schil eraan laten en 'losse flappen' eraf snijden...
    Druiven en snoeptomaatjes snij ik ook in vieren of doormidden.

Groenten, aardappel, pasta etc eet hij ook altijd al in stukken. Inmiddels zelf met een vorkje prikken of mijn zijn handen...
    Gewoon doen, het is een genot ze lekker zelf te zien eten!

Bijgevoegde bestanden:

13. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Lijkt mij ook dat dat prima moet kunnen hoor! Neem aan dat ze ook brood e.d. eet?
    Hier zou ik willen dat hij fruit in stukjes ging eten. Elke dag weer een strijd om er op z'n minst een stuk geprakt fruit in te krijgen.
    Fruit in stukjes smijt hij allemaal weg en houd z'n mond stijf dicht. En dan zit z'n neefje van 10 maanden van het weekend gewoon naast hem een kiwi in stukjes en wat druifjes te eten.

Dus als iemand nog tips heeft om m'n zoontje stukjes fruit te leren eten? De smaak bevalt hem wel, maar de structuur blijkbaar niet zo, bij macaroni, rijst en andere pasta overigens precies hetzelfde. Hij eet alleen aardappel en groente... ;)

14. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ah, bedankt voor jullie reacties! Eigenlijk kan al bijna alles dus. Dat is goed nieuws!

Grote ipv kleine stukjes is een goede tip. Daar had ik zelf niet aan gedacht, maar reepjes klinken me inderdaad alweer een stuk veiliger dan kleine stukjes.

Ik ga het morgen gelijk proberen. Ik durf te wedden dat ze er blij van wordt!

15. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Succes!
    En fototoestel ook bij de hand haha... zo leuk om ze te zien rommelen (ook al gaat er misschien eerst niks naar binnen)

16. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    Hier heeft caylen nu 2 onder en 4 boven tanden
    Geen kiezen.. maar eet koekjes, brood,vlees,pizzakorsten 🙈 enz

Deel Deze Pagina