Help.. wat kan ik doen (mango allergie?)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door 01Patricia, 18 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 01Patricia

01Patricia Actief lid

16 jun 2012
    463
    1
    16
    Ik heb vanmorgen mijn dochtertje (van 5,5 maand) verse mango gegeven .. geprakt. En nu heeft ze heel veel buikpijn. Ze moppert, kreunt veel en huilt af en toe een kreet. Het afgelopen uur is het er ook aan de bovenkant uitgekomen, maar ik zie aan haar dat ze het nog niet kwijt is. Wat kan ik doen voor haar dat de pijn weggaat?

2. LBlue

LBlue Bekend lid

10 jan 2012
    764
    0
    0
    Ik vrees dat je weinig kunt doen, behalve haar lekker bij je nemen en hopen dat ze het snel kwijt is.

Zo'n eenmalige reactie hoeft overigens niet gelijk een allergie te zijn. Hier was het met broccoli, dat was gewoon nog wat te heftig voor de darmen en banaan leverde de eerste keer ook best veel spuugwerk op. Dus laat het voor nu liggen en probeer het over een maandje of 2 weer eens.

Sterkte en ik hoop dat je kleintje er snel vanaf is!

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Is geen mango allergie.
    Het is gewoon te vroeg voor mango darmen kunnen niet aan.
    Met 7 mnd pas mango

Nu kan je wienig doen gewoon niet geven en pas met 7 mnd proberen

4. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Niet om het een of ander maar mango staat op de lijst met 4 maanden. Dus te vroeg is het niet het is alleen zo dat niet iedere baby er tegen kan.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Mango mag gewoon direct als je start met bijvoeden.

TS: was het de eerste keer dat je dochter mango kreeg? Zoja, dan is een allergische reactie eigenlijk uitgesloten, omdat een allergische reactie pas merkbaar wordt als een kind iets voor de tweede keer krijgt. Het lijf maakt bij een allergische reactie namelijk eerst antistoffen aan in reactie op een voedingsmiddel, en die kkomen dat de tweede keer dat je iets eet in actie, waarop de allergische reactie zich voordoet.

Dit lijkt me ofwel een kwestie van gevoelige darmen, ofwel misschien toevallig een buikgriep waardoor het even niet zo lekker valt. Gezien het overgeven lijkt me dat de meest waarschijnlijke.
    Nu even weer weglaten en niet geven en over een paar weken gewoon eens weer proberen.

Wat je nu kunt doen: buikje masseren, er iets warms opleggen, (heb je een pittenzak bijvoorbeeld?), fietsen met de beentjes, over jouw schoot heenleggen op haar buik en heen en weer bewegen met je benen, (koppie ondersteunen). Verder helaas niet zoveel dan afwachten tot het over is :(

6. 01Patricia

01Patricia Actief lid

16 jun 2012
    463
    1
    16
    Dank jullie wel voor de reacties..met name de uitgebreide uitleg over allergieën. Ik heb gekozen hoor mango omdat het indd al mocht (her zit ook in de potjes vanaf 4 maanden). Dit was de eerste keer.

De rest van de avond was ze erg onrustig. Overstrekken, overgeven, krijsen en niet willen slapen. Nu ligt ze in bed, hopelijk is het morgen gezakt. De mango laat ik voorlopig even in de vriezer liggen!

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Was het een ontdooid hapje dat je van te voren gemaakt had? Dan kan het ook gewoon een lichte voedselvergiftiging zijn. Liefst fruit vers maken en meteen geven en gewoon de rest zelf opeten, dan heb je daar geen last van!

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Waar is de lijst dan? Van cb of voedingcentrum vast?
    Cb adviseert ook smeerkaas dat zegt genoeg

Ik heb kennis dietiste en mango zei ze mag niet tot 7 mnd.
    Of wel mag wel maar is niet aanbevollen juist doordat darmen het nog vaak niet aankunnen. Het gaat echt om puur verse mango en niet potje want in mango potje zit geen mango ook al staat het op

Ik kan je zeggen dat ook uit ervaring: mijn dochter kreeg mango met 6 maanden en ze moest erg spugen en ook krampen (3 dagen gegeven beetje om te wennen)
    Met 6.5 at ze het elke dag bijna en steeds en niks aan het handje.
    Mijn dochter kon niks verdragen tot 6 maanden behalve milde fruit dn groente. Maar zelf banaan werd krampen. Werd ook gedacht aan allergie maar gelukkig die kennis van mij dietiste wees gewoon op en gaf eigen lijst die echt is en niet samengesteld op basis van waanzin.

Nu eet ze vis vlees kip banaan mango ei sinnasappels kiwi aardbei kwark alles gewoon geen krampen niks.

Allergie is toch echt iets anders.

9. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Mijn beide dochters eten al mango vanaf 4 maanden en niks aan de hand. Je zegt dat die vriendin van jou het beter weet dan het CB of voedingscentrum (of dat suggereer je tenminste) maar elke dietiste zegt iets anders hoor. Het voedingscentrum is het meest veilig om aan te houden.

en TS: inderdaad gewoon even nu laten tot ze weer wat beter is, het kan gewoon een griepje zijn aangezien dat heerst. Over een weekje nog een keer proberen :)

10. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Cb komen wij niet en het voedingscentrum doe ik niets mee.

Hier krijgen alle 3 mijn kinderen al mango als rapley sinds ze kunnen zitten niets geen geouwehoer. Wat ik al zij het ene kind is het andere niet

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Volgens de lijst van Stefan Kleintjes mag het vanaf 6 maanden.
    Hier ondanks hele gevoelige darmen geen enkel probleem geweest.
    En potjes waarop staat dat er mango in zit: daar zit ook heus mango in hoor. Friso had altijd 4maandenpotjes van alleen mango, en olvarit heeft ze ook, (alleen bij olvarit zit er dan altijd weer meest appel in en is mango eerder een toevoeging, in plaats van het hoofdingredient zoals het etiket doet vermoeden. Olvarit/Nutricia bedondert je altijd een beetje...).

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik woon in de tropen, en echt, mango is daar een van de beginhapjes.
    De lijst van Kleintjes is erg voorzichtig.

Maar so wie so, kinderen kunnen op van alles en nog wat reageren. Wortel staat bekend als heel mild, is een traditionele begingroente, maar toch zijn er kinderen die er niet tegen kunnen. Net als appel, of pompoen of wat dan maar ook.

Deel Deze Pagina