Snachts niet in eigen bedje slapen

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door HOG, 10 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HOG

HOG Niet meer actief

Hallo :)

Mijn dochtertje is nu inmiddels een maand oud, maar zij wil 's nachts niet in haar ledikantje slapen. Ik heb al van alles geprobeerd:

- een kledingstuk van mij in haar ledikantje leggen
    - een boog gemaakt van een opgerolde baddoek zodat het ledikantje wat kleiner aanvoelt
    - de kinderwagenwieg in haar ledikantje gezet
    - warme kruiken voor het slapen

Ze slaapt overdag wel gewoon in haar reiswiegje, maar als ik haar snachts in haar ledikantje leg (met of zonder reiswieg), dan wordt ze meteen weer wakker, gaat huilen en valt pas in slaap als ze bij mij mag slapen. Dan slaapt ze wel de hele nacht goed. Ik weet natuurlijk dat dit gevaarlijk is en wil daarom dat ze leert in haar eigen bedje te slapen.

Maar hoe?

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

En als je haar overdag in haar ledikant legt, wat doet ze dan?

Groetjes Adrienne

3. HOG

HOG Niet meer actief

Hoihoi,

Eesrt sliep ze er wel in, maar inmiddels ook niet meer. Ze wil constant in slaap gewiegt worden en vervolgens wordt ze weer wakker in haar edikantje. In de reiswieg wil ze wel slapen overdag (ook nadat ze in slaap gewiegt is).

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Blijkbaar heeft ze erg veel behoefte om dicht bij je te zijn. Heb je de puckababy al eens geprobeerd. Dat geeft haar wat meer bescherming, waardoor ze zich misschien wat veiliger voelt. Je kunt haar ook inbakeren. Dat zou ik wel onder begeleiding doen van het CB.

Het is heel lastig he, want eigenlijk wil je hier doorheen en er voor zorgen dat ze in haar bedje gaat slapen, maar eigenlijk wil je haar die veiligheid geven die ze graag wil. Maar het is wel zo, dat het op deze manier niet vol te houden is. Dus zul je iets moeten doen. Ik geef je een richtlijn; Een goed ritme is om te voeden, even te tutten met haar op schoot, nog even in de box te leggen, en zodra ze laat zien dat ze moe is, meteen op bed leggen. Als ze huilt, laat haar dan tien minuten huilen. Als ze tussendoor stil is, begin je opnieuw met tellen. Als je toch naar haar toe gaat, praat met lage stem geruststellend, maak geen oogcontact, en ga weer gewoon weg. Stel geen vragen, en niet met hoge stem praten. Ze hebben anders meteen het gevoel dat ze iets moeten!! Geef haar als ze wakker is, wel die bescherming die ze wil, knuffel veel met haar, maar slapen is slapen. Door deze aanpak gaat ze het verschil zien tussen wakker zijn en aandacht krijgen, en slapen op bed. Voel je niet schuldig, dit hoort bij het opvoeden, en je zult zien, dat jullie er allebei er wel bij varen. Spreekt voor zich dat je 's nachts alleen maar voedt, en meteen weer terug in bed legt.

Je zou eens iets kunnen lezen op de site van Ria Blom.

Hoe is de bevalling gegaan? Daar kan het ook mee te maken hebben.

Succes Adrienne

5. HOG

HOG Niet meer actief

Hoihoi,

Bedankt voor je reactie! Hoera, het is gelukt, gisternacht heeft ze wel in haar eigen ledikantje geslapen. Normaal gesproken deed ik haar overdag in bad en heb het nu voor het slapen geprobeerd. Nu maar hopen dat het zo blijft.

Maaaar sinds een paar dagen slaapt ze overdag weer heel slecht. Steeds een kwartiertje slapen, en dan weer wakker worden. Moet ik hierbij ook hetzelfde toepassen, tien minuten laten huilen?

Bevalling duurde wel lang, 25 uur na de gebroken vliezen was ze geboren. Maar op zich ging het goed, geen complicaties.

Groetjes.

6. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Overdag telt hetzelfde, ook die tien minuten aanhouden. Wat goed dat het is gelukt!

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina