Alles, maar dan ook écht alles op verzoek

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamamama81, 4 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamama81

21 feb 2010
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedenavond!

Zijn er mensen die net als ik alles, maar dan ook écht alles op verzoek doen? Nog steeds bedoel ik dan? Dus eten, slapen, spelen, drinken? Ik doe dit allemaal op verzoek, mits redelijk en het bevalt super! Zoonlief is nu 14 maanden en ik vind het zo makkelijk. Anderen vragen weleens of het niet lastig is, maar zolang ik geen vaste tijden heb, vind ik het juist niet lastig. Ik eet en slaap ook wanneer ik daar behoefte aan heb! Ik hoef de oma`s geen instructies te geven, want alles is op verzoek! Wanneer ik boodschappen wil doen, plan ik dit gunstig, maar als ik een dagje weg ga, gaat meneer gewoon mee. Ik hoef ook nooit na te denken over hoeveel slaapjes, want het wisselt gewoon. Zoonlief is erg tevreden, maar niet verwend (vind ik). Daarnaast moet hij wel gewoon zijn bed uit als ik moet werken, maar op de een of andere manier is hij meestal dan toch wel wakker, terwijl hij op de vrije dagen uitslaapt net als mama :D

Kortom hoe doen jullie het?

Groetjes!

2. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ja hoor, hier ook alles op verzoek....oke nee niet alles, avond eten moet hij gewoon met ons mee eten ;)

3. mamamama81

21 feb 2010
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oepsssssss inderdaad, avondeten wanneer wij eten en eigenlijk ook lunchen wanneer ik daar ook zin in heb, gelukkig lopen we vrijwel paralel qua eetlust. Wat er op het menu staat en wat er op brood zit, dat bepaal ik nog.

@ mejojo; ik zie dat je 2 kindjes hebt en dat gaat prima, beiden op verzoek?

4. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Hm, klinkt goed :) Ik dacht dat ze naarmate ze ouder worden juist meer op vaste tijden moeten slapen?

Maar ik neem aan dat je niet 100% op verzoek doet, als je kind om snoep gaat vragen, of straks en een Wii, en een Xbox 360, en een PS3 wil, bij wijze van spreken ;)

5. Rosado

Rosado Niet meer actief

Mijn dochter is nu 8 maanden en ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht, maar nu ik dat wel doe kan ik wel zeggen dat ik hier thuis ook alles wel op verzoek doe. Op de dagen dat ik vrij ben en op vrijdag (dan past mijn moeder bij ons thuis op Ayla) maak ik haar 's morgens nooit wakker. Soms wordt ze wakker om 08.00 uur en soms om 09.00 uur. Dan gaan we samen ontbijten, soms is ze dan 3 uur wakker, maar soms ook maar 2 uur. Ze gaat naar bed wanneer ze aangeeft moe te zijn en komt eruit als ze uitgeslapen is. Als ik wel weg moet (zoals donderdag naar het cb), dan kan het natuurlijk niet helemaal op verzoek.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb ook altijd alles zoveel mogelijk op verzoek gedaan. Nu met Lisa nog steeds, maar als ze moe is en het is 2 uur geleden dat ze heeft ontbeten, geef ik haar toch haar fruit, ook al geeft ze dan nog niet aan honger te hebben, maar met een bijna lege maag naar bed is ook zo sneu ;). Eva kan ik niet eten geven op verzoek, dat zou betekenen dat ze ergens rond 12 uur (vermoed ik) eens zou willen eten en een paar slokjes drinken op een dag neemt. Als ze iets ouder zijn (hier vanaf een jaar of 2) wordt het gewoon lastiger. Dan willen ze soms ook niet naar bed eigenlijk, maar als je weet hoe ze dan aan het eind van de dag zijn, doe je het toch maar wel en dan gaan ze gewoon slapen ;)

7. adi

adi Niet meer actief

Ik vraag me altijd af wat mensen precies verataan onder ALLES op verzoek.
    Want als je bijvoorbeerd in de winkel staat, of net aangekomen bent bij een vriendin op de koffie, en je zoon bedenkt dat ie dan toch iets anders wil (spelen thuis oid), pak je dan je spullen en ga je meteen? Omdat alles op zijn verzoek gaat?
    Of als hij 's ochtends NIET uit zijn bed terwijl jij moet werken, wat dan?
    Zo kan ik nog best veel dingen bedenken.
    Eten jullie het avondeten ook op het moment dat je zoontje dan honger heeft? Of moet hij dan apart eten op het moment dat hij dat wil, en jullie eten op het moment dat jullie willen?

Of bedoel je gewoon dat je geen dagschema hebt met vaste tijdstippen? En vaste slaaptijden?
    Hier wordt overdag volledig op verzoek geslapen. En ik maak ze niet wakker voor het eten, dan eten ze maar wat later. MAAR, wij bepalen hier nog steeds wanneer het eten opgediend wordt, en ik ga niet 5 keer de tafel dekken voor het eten.
    Als we moeten werken maken we de kinderen wakker op tijdstip die ons uitkomet, om op tijd op het werk te komen. Dus is niet alles op verzoek.
    En als ik onderweg ben oid, en de kindjes honger hebben dan moeten ze toch echt wachten totdat we op de bestemming zijn, of thuis. Ze zijn geen pasgeboren baby dat ik de auto aan de kant zet om ze a la minute voeding te geven. Dus ook niet volkomen op verzoek.

8. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Hier dus niet! Alles op verzoek is niet haalbaar! Dan drinkt meneer 5 bekers leeg achter elkaar en blijft het eten naar binnen gepropt worden!

Qua slapen is het een beetje. We kijken naar hoe laat hij in de ochtend is wakker geworden, wat we gedaan hebben en hoe moe hij is. Maaaaarrrrrr....we leggen hem wel op bed als wij dat nodig vinden...Hij geeft zelf niet zo goed aan wanneer hij moe is (hoewel dat begint te komen) dus dan heb ik een kind wat 3 dagen van slag omdat het allemaal op verzoek zou gaan! Haha!

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    #9 NiekeKris, 5 jan 2011
    Laatst bewerkt: 5 jan 2011
    Ik doe wel veel op verzoek, zoals slapen, spelen, eten, enz., maar soms kan iets op dat moment gewoon niet, lijkt me ook geen drama om te leren voor een kind. Ze regelt het meeste ook gewoon zelf: ze heeft honger rond dezelfde tijd en is moe rond dezelfde tijden en spelen doet ze ook vanzelf. ;) Maar ze krijgt niet altijd chocopasta op haar boterham, niet altijd melk of appelsap als drinken en niet altijd rozijnen als tussendoortje (of nog liever chips en chocolade, maar dat krijgt ze helemaal niet ;)), terwijl als het aan haar zou liggen ze dat best zou willen. ;)

10. Popkoorn

ja dat gaat echt super..... bij zoonlief ben ik begonnen met NIET op verzoek...... je weet wel...dat wat het cb zegt...rust en regelmaat.

bah..!!! verschrikkelijk zeg, ik had al een huilbaby en hij werd er niet bepaald makkelijker op.

toen maar eens begonnen met echt alles op verzoek te doen, en dat ging echt gelijk goed, en het voordeel vind ik ook, hij slaapt nu overal, in de buggy,in de auto, op de bank bij ander mensen, hij heeft geleerd overal door heen te slapen,

dochterlief hebben we meteen alles op verzoek gedaan, ook de eerste al waar de kraamzorg bij was, ze gaf zelf wel aan wanneer ze wou en hoeveel ze wou.

ik heb maar 2 keer zorgen gemaakt bij dochterlief, en dat was dat ze om de 2 uur wou drinken steeds maar 20 cc, toen bleek ze gevoelig te zijn voor koemelk.

en 1 keer toen ze naar 4 flessen ging....van maar 100 cc per keer, maar dat is ook vanzelf weer goed gekomen.

zoonlief is echt heel lief voor haar, en als zijn zusje gaat huilen voor de fles ( :(volgens mij kent hij zelfs haar huiltjes !! ) dan pakt hij de fles al, en gaat 9 van de 10 keer dan even lief spelen tot zijn zusje de fles op heeft,

dat maakt het ook al makkelijker,

onze kids hebben eigenlijk door het op verzoek te doen beide een eigen ritme ontwikkeld, en dat lijkt met mekaar aan te sluiten :p

en als ze willen slapen terwijl ik op bezoek ben bij iemand...ga ik echt niet eerst naar huis, dan slapen ze daar maar. ( anders vallen ze mij ook nog eens op de fiets in slaap :p:p)

11. Popkoorn

ja sommige kindjes hebben het nodig hé de regelmaat,

12. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier doen we het op schema, op verzoek leek niet te werken..

Dus fles op vaste tijden en ook 's morgens op dezelfde tijd op staan,ochtendslaapje, middagslaapje en 's avonds op dezelfde tijd naar bed, hetzelfde ritueel enz..
    Als ze overdag eerder moe is, gaat ze gewoon naar bed en is ze wakker dan haal ik haar eruit maar dat komt eigenlijk maar zelden voor, ze is redelijk gewend aan het ritme inmiddels.. Dit doen we vanaf dat ze 10 weken oud is en dit gaat prima...

Ik vaar zelf ook het beste op structuur en mijn dochter dus ook..

13. jesjuh

jesjuh Actief lid

29 mei 2007
    429
    0
    0
    Nijmegen
    Op verzoek... tja ik heb het zo nog niet bekeken eigenlijk. Wij noemen het hier vooral "go with the flow". Met andere woorden, we kijken vooral naar ons zoontje wat hij aangeeft aan te kunnen. Als ik niet hoef te werken laat ik hem af en toe uit zichzelf wakker worden. Kan wel 9 uur 9:30 worden soms. Maar dat doe ik ook niet altijd want dan word de rest van de dag zo lastig kwa tijden. Maar soms wel lekker als mama zelf ook uit wil slapen ;). Wat eten betreft zit er wel een klein schema in. Hij geeft zelf niet echt aan dat hij honger heeft. Maar ja dat wisselt ook per dag. En slaapjes geeft hij zelf wel heel goed aan. Moe is slapen en naar bed. Als ik weg moet dan kijk ik wel enigzins naar hem maar soms is dat ook andersom. Dan moet hij zich ff aan mij aanpassen. Hier werkt het prima tot dusver.

14. Yukl

Yukl Niet meer actief

Hier juist geen goede ervaringen met drinken en slapen op verzoek. Ik denk dat het echt per kind verschilt of het werkt of niet.

Maar mag je kind ook zelf bepalen hoe laat het 's avonds naar bed gaat? Met als gevolg dat het ook wel eens pas om 22.00 uur op bed ligt? Of valt dat laatste wel mee?

15. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik hou zelf trouwens ook heel erg van voorspelbaarheid. Daarom kan ik me goed indenken dat het voor zulke kleine kinderen als mijn zoontje juist erg prettig kan werken als dingen in een bepaald schema gebeuren. En natuurlijk wijk ik daar wel vanaf als mijn oudste daar bijv. echt behoefte aan heeft. Ik leg hem gerust wat eerder of wat later op bed als ik zie dat dat kan of nodig is. En om fruit mag hij bijvoorbeeld altijd vragen als hij honger heeft en dat krijgt hij dan ook.

16. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Hier ook wel bijna alles 'op verzoek'... Ik heb Jayro nooit gedwongen om op bepaalde tijden te slapen overdag. Resultaat is dan misschien wel dat hij nu bijna niet meer slaapt overdag, maar hij heeft vanaf baby af aan nooit veel geslapen en lijkt daar ook totaal geen last van te hebben. Als hij wel moe is dan valt ie gewoon overal in slaap.. in bed, op de bank, in de autostoel, in de buggy.. vind ik ideaal.. heb nooit thuis moeten blijven voor z'n slaapjes.
    Eten bied ik hem wel op redelijk vaste tijden aan, maar als hij niet wil dan maak ik daar ook geen probleem van.
    Als we 's ochtends weg moeten, naar de oppas etc, tja dan moet ie toch wel wakker worden hoor.
    Maar als ik vrij ben laat ik hem liggen, meestal wordt hij rond dezelfde tijd wakker, soms slaapt hij dan een periode uit tot een uur of 9.

Wat wel vast staat is dat hij om 19:00 naar bed gaat. En dan maakt het niet eens uit of hij die dag overdag heeft geslapen of niet, om 19:00 wil hij ook zelf naar bed zonder problemen.

17. Popkoorn

Hier gaat hij om 19.00 naar bed, hij slaapt in een 1 persoonsbed dus hij mag/kan gewoon op zijn kamer spelen, en ja hij slaapt soms pas 21.00 uur,

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    In het begin ging ze inderdaad wel eens om 22.00u of 23.00u naar bed, maar een kind dat een schema heeft krijgt dan toch ook vaak nog een fles? Nu gaat ze eigenlijk altijd tussen 18.30u/19.00u naar bed, dan is ze gewoon moe. Soms speelt of kletst ze dan nog even in bed, soms gaat ze direct slapen.

Ik houd ook van voorspelbaarheid, maar ik ben van mening dat voorspelbaarheid ook heel goed samen gaat met dingen op verzoek doen. Hetzelfde geldt voor rust en regelmaat, ook dat gaat prima samen met op verzoek iets doen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat sommige kinderen en ouders wel behoefte hebben een een echt schema. Iedereen moet dan ook uitzoeken wat voor hem/haar en zijn/haar kind goed voelt en goed werkt.

19. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    tja, wat is op verzoek.... als hij wakker word krijgt hij een fles(is altijd om 8uur).... maar als ik hem op de grond zet gaat hij spelen.... ? en tussen 12 en 1 krijgt hij brood, maar daar 'vraagt' hij niet om, eigenlijk vanaf een maand of 4 werd er niet meer 'gehuild' 'gevraagd' om een fles, hij kreeg dus wel volgens schema om de 4 uren en vanaf 4 maanden dus de groente en/of fruithapjes erbij gedaan, toen met 6 maanden een brood erbij, en een fles minder, gaat allemaal super bij hem! hij heeft dus wel een soort van schema, ik ga niet zitten en wachten tot dat hij honger krijgt, hij eet gewoon op de normale tijden dat wij ook eten, ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor, warm eten en flesje voor het slapen gaan. de tijden varieren uiteraard wel eens een kwartier tot half uurtje, maar hij en wij zijn tevreden zo :)
    Slapen gaat wel op verzoek, dus soms ligtie smiddags om half 1 en soms pas om 2 uur! maar dat maakt mij niet uit

20. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik ben begonnen met alles op verzoek, maar heer en dame kregen zelf een vast ritme en dat ben ik uiteindelijk blijven vasthouden.

Met name mijn dochter, die heeft 4,5 maand volledig BV gehad, maar die had binnen no-time een ritme van elke 4 uur. 'spelen' en slapen daaromheen deed ik ook op verzoek, maar ook binnen no-time zat ze op vaste slaapjes van 2 uur. En later 2x 2 uur en de rest wakker.

Ik heb gewoon kindjes die zelf heel graag een vast ritme hebben denk ik, want ik heb nooit iets hoeven dwingen en ik heb altijd heel regelmatige schema's gehad, tot op de dag van vandaag (zoon is 3,5 en dochter 20 mnd.) En eerlijk gezegd ben ik ook iemand die graag een duidelijk ritme heeft (zullen ze het van mij hebben...), dus ik ben er toch wel blij mee dat ik precies weet wat ik kan verwachten.

Deel Deze Pagina