borstvoeding en kunstvoeding combineren

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door juultjeT, 6 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juultjeT

    juultjeT Fanatiek lid

    23 mei 2011
    2.026
    1
    0
    ambulant hulpverlener
    Drenthe
    Hallo,

    Ik heb dit bericht ook geplaatst bij de voedingsdeskundige, maar weet niet of hij hier beter past.

    Mijn zoontje is 5,5 maand oud en kreeg tot nu toe borstvoeding en sinds kort af en toe wat vers fruit als bijvoeding. Dat laatste hebben we vanaf 4,5 maand gedaan, omdat het consultatiebureau vond dat 6 voedingen per dag (wat heel stabiel was en waar mijn zoontje het erg goed op deed en de nachten op doorsliep) teveel was. Vanaf het moment dat we gingen bijvoeden raakten de voedingen in de war (toeval?) en nu zit ik, na wekenlang ellende van 8-9 voedingen per dag) weer op 6 a 7 voedingen (met nachtvoeding).

    Ik ben inmiddels aan een nieuwe baan begonnen en ben het kolven eigenlijk heel erg zat. Ik ben ambulant hulpverlener, wat betekent dat ik achterin mijn auto moet kolven (achterin heb ik zonneschermpjes waardoor ik van buitenaf niet te zien ben). Niet prettig, maar ik vind het ook gewoon lastig. Ik wil zeker wel borstvoeding blijven geven, maar ik wil van het kolven af en heb besloten borstvoeding en kunstvoeding te gaan combineren.

    Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil er naartoe dat ik tijdens werktijd (zeg maar van 8 tot 16, ook op vrije dagen) niet hoef te kolven en daar buiten de voedingen zelf aan de borst geef. Volgens het CB zou ik 4 keer per dag moeten gaan kolven, die voedingen met de fles aan mijn zoontje geven en zonodig aanvullen met kunstvoeding. Ondertussen moet ik het kolven dan afbouwen tot ik op 2 kolfmomenten per dag zit en die kolfmomenten dan vervangen door live voedingsmomenten aan mijn zoontje. Dat lijkt me niet alleen erg omslachtig, maar ook niet prettig. Ik vind het kolven juist erg vervelend en de live voedingsmomenten juist erg belangrijk vanwege het intieme contact en het genieten van het voeden. Borstvoeden is meer dan alleen eten geven vind ik.

    Gezien het wisselend aantal voedingsmomenten vind ik het erg moeilijk in te schatten hoe veel flessen mijn zoontje op een dag zou moeten krijgen en hoe veel daar dan in moet (en welke limiet ik aan moet houden, omdat er aan borstvoedingv geen limiet zit en aan kunstvoeding wel).

    kortom: HELP?!
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

    je kunt inderdaad gaan afbouwen, maar daarvoor hoef je zeker niet alles te gaan kolven. Je kunt gewoon starten met 1 voeding minder, meestal is er wel een bepaald moment in de ochtend om 10 of 11 uur bijv. dat je kindje meestal drinkt. Je laat die vallen en kijkt of je borsten het redden zonder kolven tot de volgende voeding. Als de spanning te groot wordt kolf je alleen de spanning eraf. Op dat moment geef je je zoon een fles of een fruithap. Na een dag of 4-7 kun je dit meestal goed aan en laat je een volgende voeding vallen. Als hij bijvoorbeeld normaliter om 14 en om 17u drinkt, laat je die van 17u vallen.
    Ik kopieer ook nog een schema van borstvoeding.com:
    Gedeeltelijk afbouwen bijvoorbeeld in verband met werken

    Soms hoef je niet volledig af te bouwen, maar heb je de behoefte een aantal voedingen te laten vallen. Veel vrouwen blijven bijvoorbeeld een ochtend en een avondvoeding geven op het moment dat ze gaan werken. Omdat je borsten de eerste maanden veel stimulatie nodig hebben om voldoende melk aan te maken, is het de eerste maanden lastig om dit te doen. Maar na een maand of vier lukt het sommige vrouwen wel, vooral als zij dan op de dagen dat ze niet werken hun kind weer volledig borstvoeding geven. Sommige moeders lukt het om op de dagen dat ze werken kunstvoeding te geven en de overige dagen volledige borstvoeding. Meestal lukt dit alleen maar als je parttime werkt.
    [​IMG]Wanneer je een aantal voedingen wilt laten vallen, begin je met één voeding te laten vallen. Als dit goed gaat, en je hebt slechts matige stuwing en geen harde plekken of schijven in je borst, kun je een volgende voeding laten vallen.
    Sommige baby's gaan in deze periode wat 'bijdrinken'. Op het moment dat je thuis komt willen ze heel graag bij je drinken; in dit geval komt er dan een voeding bij!

    Het kan er ongeveer zo uitzien:
    7.00 uur borstvoeding
    10.00 uur fles
    14.00 uur fles
    17.00 uur borst
    20.00 uur borst
    23.00 uur borst
    04.00 uur borst
    Hoeveel je dan per fles moet geven is inderdaad lastig, ik zou niet teveel doen, want hij zal toch ook wat inhalen bij jou op de momenten dat hij wel mag drinken aan je borst. Kijk maar een beetje hoeveel hij wil drinken, maar 120 zal hij wel nodig hebben denk ik.
    Succes en bij vragen hoor ik het wel weer.


    Mirjam
     

Deel Deze Pagina