baby wilt niet alleen gelaten worden?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Shaana, 25 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.853
    1.061
    113
    Ik ken dat gevoel zo goed. Een kindje dat aan je vastgeplakt wil zijn en dat je soms het gevoel hebt geen 'lucht' meer te hebben. En dan ook nog sommige mensen die dan beweren dat je er geen gewoonte van moet maken, omdat je kindje dan nooit zelfstandig leert zijn.

Wat het meeste hielp? Toch aan toegeven. En nu weet ik dat die schreeuw om nabijheid zo sterk is omdat het van levensbelang is voor je kindje. Een goede hechting is heel belangrijk voor de rest van haar leven. De ene baby uit dat sterker dan de ander. Ik denk juist dat je blij mag zijn dat je dochter zo goed laat merken wat ze nodig heeft!

Maar dat het zwaar is, dat is zo. Je bent net moeder geworden, de wereld op zn kop. Je lichaam en hormonen zijn nog niet de oude en dan zegt ook iedereen nog dat je ervan moet genieten. Het beste advies wat ik kreeg (en wat ik regelmatig doorvertel): "De moeder in je is nog jong, geef haar de tijd om te worden wie ze is." En ondertussen dicht bij je gevoel blijven, doen wat werkt (negeer al die adviezen) en als ik het zo lees kon je net als ik wel eens heel veel plezier hebben van een draagdoek of drager.

De draagwereld is enorm en iedereen vindt een andere drager prettig. Jammer is dat het met name online leeft en je weinig stenen winkels vindt met goede dragers (prenatal heeft veel dure, onprettige opties). Daarom is het een idee om op zoek te gaan naar een draagconsulente. Zij heeft vaak veel verschillende ergonomische dragers die je kunt proberen en leert je hoe je het fijnst draagt. Draagpraat op facebook is ook een goeie.
    Ik vond het eerst nogal overdreven, maar geloof me, als je het gemak en de liefde voor het dragen van je kindje ontdekt dan ga je het begrijpen :D.

En om nog een paar merken te noemen. Ik droeg met een bondolino en later met een tula (toddler).

Oh en zelfs mijn plakbaby wil sinds hij 1,5 is nauwelijks meer gedragen worden en als ik hem nu s avonds in bed iets te lang knuffel zegt ie:"Weg mama, doei doei." :cool: Dus verwennen kan niet. Het is juist prachtig om mee te maken hoe een baby vanzelf en in zijn eigen tempo zich steeds ietsjes meer losmaakt uit de armen van mama en papa. Daar kun je op vertrouwen!

Nog 1 ding: als je voelt dat het je teveel wordt, trek dan aan de bel. En denk klein. Je hoeft niet gelijk een heledag oppas te regelen, maar je kunt al weer heel veel nieuwe energie krijgen als je jezelf even een uurtje in de badkamer kunt opsluiten. Of alleen boodschappen doen, naar de kapper of koffie drinken met een vriendin.

Veel succes. Ik hoop dat je wat aan mijn woorden hebt. En nu ga ik ontbijten :p

2. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.497
    2.948
    113
    Mooi verwoord.
    En over dat verwennen. Dat vind ik zoiets raars. Alsof je een baby kunt verwennen met liefde ;)

3. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Dank jullie wel nogmaals, heb er zoveel aan.. :)
    Heb inderdaad een draagconsulente op het oog, namelijk draagdoekkindje.nl. Denk daar dan het e.e.a. te vragen.

Heb ondertussen (op advies van consultatie) geprobeerd om een regelmaat te creeren. Voeding, babbeltje, evt in de box en anders in de wieg lekker gaan slapen. Klinkt simpeler dan het is, maar het lijkt soms wel te werken. Ze slaapt overdag kort in de wieg, maar het is een begin.

4. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.853
    1.061
    113
    Goed om te lezen dat je al een stapje vooruit bent.

5. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    In groningen zit mevrouw mus. Heeft een stenen winkeltje met dragers.

Onze dochter wilde de eerste 4 maanden ook alleen maar bij mama zijn. Ze is heel nieuswgierig en wil alles zien. Maar wel veilig bij mama. De wereld is een brij van geuren/kleuren/geleuiden en zo'n kleintje kan dat allemaal nog niet filtreren. Het is trouwens onderzocht dat baby en mama op elkaar afstemmen. Als baby warm heeft, word de temp van mama kouder zodat baby zich daar op afstelt. Dus ook buiten de baarmoeser heeft het lichaam van mama veel invloed op baby.
    Nu is dochter 4 maanden. Slaapt al 3 nachten in haar eigen bed aan de andere kant van de gang. Bah. Vind het maar leeg zo in bed zonder mn lieve kacheltje. Verder wil ze overdag van alles doen en ontdekken, ze heeft mama niet meer zoveel nodig.

6. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Enige tip die ik heb is:
    Geef er aan toe. Heb je kleintje veel bij je. De eerste tijd is de kleine inderdaad een onderdeel van je, maar na tijdje neemt dit ook af. Bewaak jezelf. Als je de kleine tegen de muur op wil gooien, laat dan iemand oppassen en ga iets voor jezelf doen.

7. Jughi

Jughi Bekend lid

28 okt 2014
    710
    1
    0
    Heb je al proberen in te bakeren? Wij hebben de pacco kunnen lenen via het consultatiebureau en bleek een uitkomst :)
    Daarnaast dragen wij ook graag trouwens!

8. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    #48 Shaana, 17 feb 2016
    Laatst bewerkt: 17 feb 2016
    Dank voor de reacties.
    Het inbakeren helpt! Alleen gelaten worden vindt ze nog steeds geen fijn idee, maar (als ik geluk heb) doet zo nu en dan een dutje in de wieg ipv in mijn armen. Door dat inbakeren dus :).
    Daarnaast zijn er momenteel wel wat probleempjes met de voeding, spugen en te gulzig drinken etc. Dus dat doet er nog s een schepje bovenop waardoor ze wat hangerig en huilerig wordt.

Draagdoek nog niet in kunnen verdiepen trouwens. Maar begreep het beter online aan te kunnen schaffen dan bijv. bij de prenatal ofzo.

9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.497
    2.948
    113
    Draagdoek.nl is een fijne site.

10. butterblue

butterblue Bekend lid

7 nov 2014
    716
    156
    43
    Werk in het ziekenhuis!
    NL
    Draagdoek moest mijn zoontje erg aan wennen maar dat is uiteindelijk wel gelukt omdat ik doorzette. Zo kon hij slaapjes doen bij me en ik nog wat andere dingen. Hij wilde zelfs niet bij papa, was (en is!) een echt mama's kindje :) ik deed ook wel eens als ik aan het koken was, hem in de maxi cosi achter me zetten. Lekker dekentje erover zodat hij het warm genoeg had en zo kon hij me in de gaten houden en viel hij zo weer in slaap :)

Deel Deze Pagina