help! welk soort lakentje/dekentje heb ik waar voor nodig?

Discussion in 'De babyuitzet' started by hanna76, Oct 13, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

Nov 15, 2007
    3,124
    0
    36
    Zoooo, ik ben dan ook maar eens begonnen om precies na te gaan wat wij allemaal moeten aanschaffen voor onze baby. De babyuitzetlijst dus.

Ik heb verschillende uitzetlijsten op internet gelezen, maar dit snap ik niet. De ene lijst heeft het over 3 molton hoeslakens/onderleggers en 3 'gewone' hoeslakens. Een andere lijst heeft het over 3 hoeslakens/onderleggers en 3 molton hoeslaken. :(: :(:
    Ik snap het niet meer. Wat is eigenlijk zo'n 'hoeslaken/onderlegger'? En wat is het verschil tussen een molton hoeslaken en een 'gewoon' hoeslaken?

En dan zijn er ook nog uitzetlijsten die het hebben over 'molton bedzeiltjes'. Wat is dát dan nou weer? Ik dacht altijd dat molton een soort van stof was en een zeiltje lijkt me meer iets van plastic.
    En waar heb je deze 'molton bedzeiltjes' eigenlijk voor nodig? :confused:

Wie kan mij een beetje op weg helpen met hoe je bedje voor je baby opmaakt? Dus als er alleen een matras in het ledikantje ligt, wat komt er dan als eerste op (en hoe heet dat) en wat dan, en daarna etc.

O ja, en dan nog een vraagje. Wij gaan een wiegje in onze eigen slaapkamer doen en een ledikantje in de babykamer. Plus nog een reiswieg op de wandelwagen.
    Op de uitzetlijst staat dan bijv. dat je 3 bovenlakentjes nodig hebt. Geldt dat dan voor 1 bedje? En betekent dat dan dat als je een wieg èn een ledikantje hebt, dat dan dubbel moet hebben? Dus 6 bovenlakentjes? :( En hoe zit het 'opmaken' van de reiswieg/wandelwagen?

Nou..... wie wil mij een beetje op weg helpen met deze wirwar van lakentjes, dekentjes, hoeslakentjes, zeiltjes, etc.etc.? :( :rolleyes:

Groetjes,
    Hanna

2. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hoi,

Een molton onderlegger/hoeslaken zit als allereerste om je matras van het ledikant heen en dient om deze te beschermen. Een soort van extra hoeslaken zeg maar.

Daaroverheen gaat dan een gewone hoeslaken.

Het feit dat er staat dat je er 3 moet hebben is dat je er 1 op het bedje hebt, 1 in de was en 1 in de kast zeg maar. DFan pak je nooit mis. Maar dat is ook aan jezelf.

Een molton zeiltje is voor onder het hoeslaken en onder de molton onderlegger/hoeslaken. Dit moet ook van molton zijn omdat een plastic zeiltje helemaal niet meer mag.

Als je kindje net geboren is mag je uberhaupt geen molton zeiltje in het bedje hebben want stel dat de kruik gaat lekken dan houd die de warmte vast met alle gevolgend van dien. Als je geen kruiken meer gebruikt dan mag het zeiltje er wel weer in en dat leg je onderin het ledikant waar de beeb met zijn lijfje op komt te liggen. Het mag echter nooit onder het hoofje liggen.

Hoe maak je het bedje op: (overigens kijkt de kraamverzorgster ook alles nog na, dus je hoeft het niet perce te doen) en alles wordt kort opgemaakt vanwege veiligheidsredenen. Dit i.v.m. dat een kindje er makkelijk onder kan schieten.
    * als eerste het zeiltje (dus niet als je kruiken gebruikt)
    * dan de molton onderlegger/hoeslaken
    * dan de gewone hoeslaken
    * hydrofiele luier op de plaats waar je beeb met het hoofdje komt te liggen
    * en dan het lakentje met deken of dekentje in
    dekbedhoes

Het fijnste is idd om alles dan dubbel te hebben. Omdat je toch niet elke dag wast en dan heb je een reserve voor als het vies is. Maar nogmaals het is je eigen keuze om alles dan 6x te hebben. Het kan bijv. ook met 4x. Dan zul je iets vaker moeten wassen.

De reiswieg van de wandelwagen maak je in principe het zelfde op als het bedje. Maar ook afhankelijk van het weer. Als het bijv. warm is gebruik je alleen een lakentje, komt je beeb in de winter dan gebruik je meteen een laken met dekentje.
    Daar heb je:
    * hoeslaken (of aankleedkussenhoes volstaat ook)
    * hydrofiele luier voor het hoofdje
    * lakentje en dekentje

Hopelijk heb je hier iets aan.

3. MamavanJordy

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Oja, vergat nog te zeggen dat een zeiltje dient om ook het bed te beschermen. Stel dat je kindje doorlekt met urine of ontlasting dan vangt het zeiltje dat als eerste op. Zo trekt het niet in het matrasje.

4. bellina

bellina Actief lid

Aug 13, 2008
    371
    0
    0
    ik heb helemaal geen molton hoeslaken gebruikt, ik had een soort van matje wat je op het matrasje legde en daarover heen het hoeslakentje, dat werd mij aangeraden bij sterre en tijl en het werkte erg goed want het matje is ademend dus kans op verstikking is vrijwel nihil

5. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

Nov 15, 2007
    3,124
    0
    36
    Bedankt MamavanJordy en bellina!
    Hier heb ik wel wat aan! :D

6. maar zo een zeiltje ademt toch niet? Het is gewoon een plastic zeiltje?

7. MamavanJordy

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Nee een echt plastic zeiltje mag niet meer.

Dit is een soort van molton zeiltje en ademt wel.

8. bellina

bellina Actief lid

Aug 13, 2008
    371
    0
    0
  9. saartje32

saartje32 Actief lid

Oct 29, 2007
    287
    0
    0
    Heheh, nu snap ik het eindelijk ook! :)

Maar wanneer gebruik je nu een slaapzakje? :(

10. MamavanJordy

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Een slaapzakje gebruik je als je het zelf fijn vind als je kindje daar in ligt.

En als je kindje een zogenaamde kruiper is en naar boven kruipt zodat hij niet meer onder de dekens ligt. Ook als je kindje alle dekens van zich aftrapt kan je een slaapzakje gebruiken zodat hij toch iets extra's aan heeft als hij wat bloter komt te liggen.

Meestal ligt een pasgeboren kindje nog niet in een slaazak, meestal als ze een paar weken oud zijn.

Let wel goed op dat de armgaten niet te groot zijn (evt. een drukkertje ertussen maken of een veiligheidsspeld ertussen zetten) en het gat waar zijn hoofdje door heen moet moet ook niet te groot zijn want anders kan hij of zij erin schieten. Met alle gevolgen van dien.

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

heerlijk zoveel duidelijkheid, ik had ook zoiets van leuk ik koop al die dingen wel maar wat moet nou waar..

12. saartje32

saartje32 Actief lid

Oct 29, 2007
    287
    0
    0
    Mooi, die heb ik niet voor niets gekocht dus :)

13. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

Nov 15, 2007
    3,124
    0
    36
    Hoef je bij de reiswieg van de wandelwagen niet ook eerst een molton onderlegger/hoeslaken te gebruiken, zoals bij het ledikantje/wiegje?

14. MamavanJordy

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Dat mag maar hoeft niet perce. In die wandelwagen liggen ze in principe maar kort in.

15. valhalla

valhalla Niet meer actief

Daar snapte ik nou ook helemaal niets van, van hoe je die bedjes 'moet' opmaken.

Ik had in de kinderwagen op het matrasje een aerosleep en een hydrofiele luier er over. Baby erop en op de baby of een fleece dekentje of een lakentje, al naar gelang het weer.

In het bedje een molton (gewoon zo'n standaard ding van de Hema), matrasovertrek (zoals je op je eigen bed ook hebt), baby erop, en dan een lakentje met een fleece of katoenen dekentje er overheen.

Heb met 6 weken een slaapzakje voor 'r gekocht omdat ze haar hele bed doorspookte. Al die dingen kan je bijv. bij de Hema halen.

16. SeRa24

SeRa24 Actief lid

Oct 10, 2008
    248
    0
    0
    ik gebruikte ook alleen een soort matrasbeschermer, daarover een hoeslaken ( met elastiek zodat die om het matras goed blijft zitten)
    verder lakentje met dekentje erover

ik las iets over een lekkende kruik in 1 vd vorige berichten
    ik had geen kruik

er zijn tegenwoordig van die knuffelbeesten op de markt soort pittenzakje, deze stop je even in de magnatron en deze blijven een aantal uren lekker warm, dus geen geknoei met water en kruiken
    deze heb ik altijd gebruikt

17. kahrin

kahrin Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,020
    0
    0
    Die pittenzak word vaak afgeraden (ik heb trouwens geen flauw idee waarom)

Share This Page