Ochtenddutje!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nonamenononsense, 12 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nonamenononsense

Nonamenononsense Bekend lid

16 mrt 2018
    839
    242
    43
    Vrouw
    Hoi! Mijn jongste van 13 maanden is nooit een slaapkampioen geweest, ik heb in het begin ook ondersteuning gehad van een coachingorganisatie omdat hij alleen maar huilde. Daar is uiteindelijk wel een oké situatie uit ontstaan, maar de nachten bleven heel slecht. Tot een maand of 8, toen veranderde er een hoop. Hij sliep snachts door, van 20.00 tot 07.00, at en dronk beter vaste voeding en ging langzaam aan gelukkiger worden.
    De dutjes overdag gingen oké, behalve bij de gastouder en mijn moeder. Ik moest hem wel altijd wekken, er is door meerdere mensen met kennis ingepeperd dat bijvoorbeeld een ochtenddutje niet te lang moest zijn. Als je wanhopig ben luister je :)

Nu is het een heerlijk tevreden mannetje, maar het slapen gaat mu al weer een maand of 2 vervelend overdag. Sochtends slaapt ie geweldig, ik maak hem dan na 30 a 45 minuten wakker. Hij is even aan het frobelen en valt dan tevree in slaap.

Smiddags... Oef. Dan kan het spoken rustig 2 uur duren om dan nog maar 30 minuten te kunnen slapen. Anders wordt het zo laat, dan komt de nacht in het geding.
    Soms slaapt hij dus maar een uurtje op een dag, terwijl ik wel het idee heb dat hij meer nodig heeft. Hij geeft slecht signalen aan, altijd al zo geweest (vandaar coaching O.a.)

Ik zit nu dus te denken om de ochtend dut juist langer te laten, althans. Hem niet meer wakker maken. En smiddags dan die 30 minuten, of minder als het niet mee zit.

Zijn er hier meer kindjes die juist een lange ochtenddut doen? Zijn dat dan gelijk vroege vogels?
    1 slaapje vind ik nog te vroeg, red hij ook echt niet. (gastouder had het geprobeerd, resulteerde in een heel zielig kind)

2. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Je maakt hem na 30 - 45 minuten wakker? Dan zou ik hem inderdaad wat langer laten slapen. Mijn oudste was een slaapkopje. Zij sliep tot 18 maanden van 10.00 tot 12.00 en van 14.00 tot 16.00. Mijn middelste en jongste sliepen vanaf 9 maanden alleen na de lunch een paar uur.

3. Pien86

Pien86 Bekend lid

3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Ja hier ook een lange ochtendslaap! En mijn zoontje is net zo oud. Een dut kan ik het niet eens noemen want hij slaapt zo 2 a 2,5 uur (of zelfs 3 als we hem niet wakker zouden maken).

Laten hem nu expres die 2 uur liggen want smiddags lukt het meestal niet om te slapen. Rond 15:00 uur speelt hij een half uurtje in bed (heel soms slaapt hij 20 minuten) en daarna is hij weer genoeg opgeladen tot aan bedtijd 19:00, soms 20:00 uur. Hij slaapt tot 's ochtends 8:00 uur gemiddeld.

's Ochtends eerder wakker maken maakt hier geen verschil, of nouja het werkt averechts. Dan is hij nog te moe, wil 's middags juist helemaal niet alleen in bed, schieten we dus niks mee op :)

4. Orangeapple

Orangeapple Fanatiek lid

29 aug 2016
    1.051
    381
    83
    Ik zou hem ook niet meer wakker maken in de ochtend. Hem in ieder geval dan langer laten slapen. Het kan zo zijn dat hij smiddags niet in slaap kan komen omdat hij al veel te moe is (omdat hij in de ochtend te weinig geslapen heeft). Mijn zoontje sliep op die leeftijd 2 keer 1,5 uur en had dat met name in de ochtend erg nodig.

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.265
    6.159
    113
    Ik heb mijn kids nooit wakker gemaakt (tenzij ik weg moest school etc) Lekker laten liggen ’s ochtends hoor :)

Op die leeftijd sliepen mijn kinderen meestal van 9-11 en 13-14-30 als ik naar school moest en anders kon het wel 15 uur-15:30 worden. Soms nog een powernap van 3 kwartier rond 17 uur, anders waren ze te moe voor het eten.

Maar die van mij sliepen wel veel en lang, tot 3-3,5 jaar zeker. Mijn jongste is bijna 3 en slaapt nog zeker 2-3 uur smiddags.

6. Lomo

Lomo Fanatiek lid

17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Hier zijn wij het ochtend slaapje gaan rekken toen hij in de ochtend lang ging slapen en in de middag niet echt meer naar bed wou. Steeds iets later in bed tot het een lang middag dutje was van meestal 3 uur.

7. linkiepinkie

linkiepinkie Niet meer actief

Is het een idee om het ochtendslaapje er toch uit te halen. En een week aankijken hoe dat gaat. Dat gaat zijn middagslaap misschien vanzelf beter en langer worden. En zodra deze wat langer en beter wordt, zal hij misschien ook fitter worden en gezellig blijven gedurende de dag!

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Ik zou dan idd het ochtend slaapje gewoon laten slapen. En dan smiddags indien nodig een kort slaapje.
    En dan op een gegeven moment de ochtend slaap steeds later te doen zodat het 1 slaapje wordt.

(hier sliepen ze trouwens allebei met 9 maand al 1 slaapje)

9. Nonamenononsense

16 mrt 2018
    839
    242
    43
    Vrouw
    Bedankt voor alle tips! Het gaat heel erg tegen de adviezen van slaapcoach es in om een lange ochtend slaap te hebben, maar ik ga eens aankijken hoe het gaat. Hij was vanochtend zo vertrokken, heb 'm tien uur naar bed gebracht en half 12 gewekt. Even aankijken of er dan smiddags nog een kort slaapje vanaf kan, ga 'm rond drie uur brengen.

Het is niet reuze praktisch met weg gaan, dat was iets makkelijker met een ochtendslaapje van 30 min. Maar ik zie het wel, op die enkele dagen dat ik een hele dag weg wil valt het vast wel te overzien. (heb wat dagjes weg op mijn lijstje staan voor over een tijdje, heb ook nog een ouder kindje)

10. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.786
    7.374
    113
    Ik heb ze ook bijna nooit wakker gemaakt. Hier ging juist eerst een middagdutje er af, en dan schoof ik langzaam het ochtenddutje op zodat het een slaapje vanaf 12.30 ofzo werd.
    Ik zou hem eens laten slapen, kijken tot hoe laat hij slaapt en of er dan nog wel een middagdutje nodig is. Mijn jongste zoon sliep met 13 maanden 1 keer per dag, en dan vanaf 11 uur.

11. Nonamenononsense

16 mrt 2018
    839
    242
    43
    Vrouw
    Zo zijn wij gecoacht, we gingen van een hysterisch huilend en niet slapend kind naar een kind wat redelijk tot oké sliep. Ik was allang blij, en toen ik zijn ochtenddutje ging inkorten ging hij doorslapen. Was rond de 8 maanden. Van 30 x per nacht naar niks... Wat een verademing.

Laten slapen gaat qua brengen/halen van de oudste niet lukken, over een paar weken is het zomervakantie. Dus een lange ochtenddut en een kort middagdutje zou voor nu een mooie middenweg zijn!

12. NdNk

NdNk Fanatiek lid

8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Nooit slapende baby's wakker maken :eek: why?! Alleen wakker maken mocht het in de avond niet meer okay gaan. Maar 1x een lange slaap lijkt mij beter en fijner dan 2x een kleine slaap, waarin je hem wakker maakt.

nizzie86 vindt dit leuk.
  13. Nonamenononsense

16 mrt 2018
    839
    242
    43
    Vrouw
    Tja, dat vond ik ook altijd. Tot in 2 vreselijke slapers kreeg die hun uurtjes niet goed konden indelen. Dan stuur je toch bij... Althans. Ik wel. Na 8 maanden op mijn tenen te lopen ging ik hem wakker maken, en het werkte tot die tijd echt voor ons. Hij was elke nacht zo vaak wakker, zo lang aan het keten en feesten, gillen en lachen. Hij sliep nauwelijks snachts, en dat was echt niet meer een fase of een ander vaag excuus. Vanaf 4 uur sliep hij niet meer, en dat haalde hij overdag in.

Mijn oudste sliep klokje rond dag en nacht toen hij eenmaal had ontdekt dat slapen in bed heel fijn was.

Het ging vandaag best oké, vanochtend goed anderhalf uur geslapen en smiddags niet maar wel half uurtje rustig op bed gelegen. Hij was iig de hele dag vrolijk en blij, dat vind ik belangrijker dan al het andere.

14. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Kinderen van deze leeftijd zou ik max 5 uur wakker laten zijn. Als ze oververmoeid zijn slapen ze ook niet meer. Dus als hij een ochtend slaap lang doet en daarna niet meer slaapt is hij in de middag lang wakker.

Hier paar ochtenden doorgebikkeld. Kind continu afleiden. En dan om 12 uur in bed voor een lang slaapje.

Een slaapcyclus is 45 minuten. Dus als je hem wakker wilt maken hou daar rekening mee.

15. Nonamenononsense

16 mrt 2018
    839
    242
    43
    Vrouw
    12 uur gaat hier nog even niet lukken, ik zit met oudere broer en school. Nog een paar weken, dan zomervakantie gelukkig.

Ik bied al een hele tijd 2 dutjes aan, ochtend en middag. Volgens de boekjes de wakker uren ertussen, maar hij slaapt 9 vd 10 x de middag niet meer en dan de ochtend maar 30 a 45 minuten volgens "schema".
    Een kort ochtenddutje zou een beter middagdutje moeten geven... Hier niet dus.

Op vrije dagen kan ik 'm wel wat later naar bed brengen, want hij is idd in de middag nu lang wakker. Maar op schooldagen lukt dat gewoon niet. Mijn man gaat het vandaag even aankijken, ik moet werken.

16. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Slaapt hij alleen maar in bed? Want onze jongste heeft het eerste jaar niet overdag in bed geslapen omdat ik het niet gepuzzeld kreeg tussen het op en neer lopen naar de psz voor haar broer, basisschool voor haar zus en het uitlaten van de hond. Ze sliep dus gewoon wanneer ze moe was in de kinderwagen/draagdoek/box. Pas toen ze overging op 1 slaapje. Slaapt ze tussen 12.00/13.00 en 14.30.

17. Nonamenononsense

16 mrt 2018
    839
    242
    43
    Vrouw
    Ja helaas wel!! Had zoveel makkelijker geweest haha. Een maand of 2 geleden lukte het ochtenddutje met veel geduld nog wel, maar ondertussen is meneer zo wijs en alert. Nope, is echt al baby af deze kleine vent.

18. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Hier was als de 1e slaap te kort was de 2e drama te moe om lekker in slaap te vallen. Bij 2 slaapjes was het hier 2x 1.5 uur ongeveer. Nu 1 x 2.5 a 3 uur. Ik zou dus inderdaad even aankijken hoe het gaat met een langere ochtenddut en die dan proberen e verschuiven zodat je 1 slaap overhoud

19. NdNk

NdNk Fanatiek lid

8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Misschien is hij al toe aan 1 slaapje. En dan een langer slaapje. Hier is het het 1 middagslaapje en dan leg ik hem hem op bed wanneer jet het beste uitkomt met halen van oudere broer en zus.
    Hier gaat hij rond half 11/11 uur weer op bed. En dan max 2 uur slapen.
    Tis altijd flink puzzelen als ze overgaan naar een nieuw ritme dus goed kijken wat haalbaar is en kan.

20. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.698
    4.306
    113
    noord holland
    Hij lijkt zijn slaapbehoefte echt uit die ochtend slaap te halen. Ik zou hem daar laten slapen tot dat hij zelf wakker wordt. Stel dat hij dan in de middag niet meer slaapt, is dit voor hem blijkbaar genoeg. Ik denk doordat jullie met de coaching nu zo'n fijn nachtritme hebben al erg goed op dreef zijn. Hij geeft nu zelf aan dat hij in de ochtend slaap nodig heeft en in de middag (al dan niet doordat hij wakker gemaakt wordt en s middags daardoor wat ontregelt is in zijn slaapritme). Maar t kan ook zijn dan hij met de nacht en ochtend genoeg uren maakt en zijn lange ruk wakker daarna heeft. Ik zou hem volgen en kijken of hij de nacht wel netjes blijft doen. Zal na verloop van tijd zijn ochtend slaap misschien vanzelf opschuiven naar later.

nizzie86 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina