Mijn zoontje is nu 8 weken en krijgt volledig moedermelk maar grotendeels via fles omdat de borst niet goed was voor onze relatie (mijn zoontje en ik). Op het begin lukte borstvoeding helemaal niet en toen het dan eindelijk toch lukte was hij al zo gefrustreerd dat hij een erg driftige drinker geworden is zeker als het niet snel genoeg gaat. Nu had ik tot 4 dagen geleden steeds s ochtends 2 flesjes vol met het kolven en iedere keer als hij een flesje kreeg kolfde ik er ook 1 vol 150 tot 175 uit 2 borsten. Ik heb al wat ingevroren en had zeker 9 a 10 flesjes in de koelkast staan gevuld. In die 4 dagen is die voorraad geslonken naar 4 a 5 flesjes omdat ik ze gewoon niet meer vol krijg. Moet er zeker 2 soms 3 x voor kolven om 1 flesje te vullen. En als hij bij me drinkt is hij ook niet voldaan dus drinkt nog extra uit een flesje dan. Ik weet echt niet wat ik er nog aan kan doen probeer vaker te kolven om het weer op gang te krijgen. Maar voor mijn gevoel werkt het niet. En nu zegt iedereen wel hij heeft al 2 maanden gehad en je hebt het goed gedaan maar ik vind het vreselijk het voelt voor mij als falen en ik wil ook nog niet stoppen. Ik hoop dat u mij kunt helpen ben vrij radeloos. Want ja ik wil dat het terug op gang komt maar ik wil niet nog een hele tijd hele dagen kolven want dan heeft mijn zoontje ook niks aan me. Groetjes bezorgde moeder
Hoi, Wat voelt dat naar he, als je niet het gevoel hebt dat je genoeg kunt kolven voor je kindje Goed dus dat je aan de bel trekt. Wat ik zou doen: - kolven volgens schema: hierbij combineer je massage met afwisselen en kolven, waardoor je op meerdere manieren je productie aanspreekt: door massage wordt je melk vaak wat vetter, wat mooi is voor je kindje, door wisselen geef je steeds opnieuw signaal aan je lichaam dat er meer melk mag komen. Je doet dit als volgt: start met korte massage van de borsten, om aan te geven aan je lijf dat je nu gaat kolven. Wanneer je dit steeds doet, conditioneer je je lichaam, dat wil zeggen dat het op den duur makkelijker zal toeschieten. Massage kan zijn richting oksel, rond de tepelhof: doe wat goed en natuurlijk voelt voor jou, er is geen goed of niet goed. Massage duurt een halve minuut tot een minuut. (maak er geen sportmassage van ) Dan kolf je: 7 min. dan weer massage, en kolf je weer zo'n 5 min. Wissel nog eens af met massage en kolf nog 3-5 min. Bovenstaande schema is voor dubbelzijdig kolven en maakt dat je met zo'n 15-20 min. klaar kunt zijn. Heb je een enkelzijdige kolf, dan herhaal je steeds de stappen aan de andere borst voor je verder gaat: dus start ook met massage, dan 7 min. ene kant, 7 min. andere kant, massage, 5 min. ene kant, 5 min. andere kant enz. Zorg dat beide borsten gestimuleerd worden. Wanneer je alle voedingen voor je kindje afkolft is het aan te raden een dubbelzijdig elektrische kolf te gebruiken. Enkelzijdige kolfapparaten zijn niet gemaakt (motortechnisch) om alle voedingen af te kolven en productie in stand te houden. Kolf je nog niet dubbelzijdig, kijk dan wat mogelijk is. Sommige verzekeraars vergoeden overigens kolfhuur voor een dubbelzijdige kolf, informeer hier ook naar of kijk in je polisvoorwaarden. Wanneer je het kolf schema toepast moet je met een dag of 5 duidelijke verbetering kunnen zien. Je kunt nog combineren met borstvoedingsthee of andere middelen om je productie te stimuleren. Let ook goed op je voeding en plan je voedingsmomenten goed. (niet te lang er tussen) Voor sommige moeders is het handig om 1 moment in de nacht te kolven, al is het maar even kort (dus niet hele schema) om productie in evenwicht te houden. Zorg dat er geen 6 uur tussen de voedingen zit, dat kan de truc al zijn. Dan: kun je bedenken waarom het ineens zo omlaag ging: denk aan start van de pil, misschien is je cyclus weer op gang gekomen en ga je bijna menstrueren? Rook je? Ben je ziek geweest? Ik hoop dat je wat hebt aan het schema, veel succes en houd je kindje als dat kan een paar dagen heel dicht bij je, veel knuffelen, badderen, samen in bed met een boekje; dichtbij zijn helpt!
Bedankt voor de reactie opzich deed ik veel al wel alleen heb ik inderdaad een eenzijdige kolf wat dus erg lang duurt en ik ben zoiezo vaak al erg lang bezig wissel te lsst af... Een dubbelzijdige kolf zou ik best willen maar kraamzorg zei medela en daar vind ik de dubbelzijdige wat duur van... Lactatiekundige word wel vergoed die is ook bij ons geweest op het begin. Kolf weet ik niet moet ik eens naar kijken... Waar ik ook vooral mee zit is dat het zo opeens niet lukt... Slik geen pil. Rook niet. Nog geen menstruatie niet ziek... Wat ik wel aanmezelf merk is dat ik vaak minder geduld heb dan denk ik al een dik kwartier bezig te zijn is het nog maar 5 minuten... Ga eens kijken wat er te doen is voor een dubbele kolf. Scheelt ook in tijd natuurlijk
Ik heb de medela swing maxi tweedehands kunnen kopen. Ik had al de gewone medela swing dus vond dat wel makkelijk werkt opzich goed alleen nog even meer handigheid krijgen in het dubbel kolven. Kom handen te kort. Haha. Het is nog niet zo als voorheen maar het gaat wel alweer beter en ben nu al (na 2x kolven) blij dat het niet meer zo lang duurt. En wilde graag medela omdat onze kraamzorg en lactatiekundige daar beide altijd mee werken en ik er al gewend aan en tevreden over was. In ieder geval bedankt voor de tip had al over het dubbel kolven gelezen maar uw reactie heeft me wel over de streep getrokken😃
Hoop dat de kolf en het kolven in stapjes snel meer voeding laat zien! Wil je nog een stap verder dan kun je nog aan stimulerende middelen denken.
Het leek al beter te gaan. Maar nu krijg ik weer een flesje niet vol nu weet ik dat ik dan moet stoppen en de volgende kolfsessie weer aan zien. Maar ik raak altijd gelijk in paniek. Ik hoop dat de aankoop niet voor niks is geweest en het straks weer beter gaat. Dat mijn zoontje zijn flesjes ipv in 1 x in 2 of 3 x leegdrinkt helpt ook niet echt mee asn mijn gemoedstoestand zo ben je hele dagen bezig met voeden van hem...