1,5 jr en sinds paar weken weer een nachtfles

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Royal, 25 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Royal

Royal Lid

16 jul 2015
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sinds een paar weken wordt onze zoon weer wakker voor een nachtfles. Meestal rond dezelfde rijd. Eerst dachten we dat het kwam omdat hij slechter at maar ook al eet hij wel meer dan komt hij alsnog voor een fles.
    Hij gaat pas weer slapen als hij een voeding heeft gekregen..

Ik mag hopen dat dit een fase is en daarom hoop ik dat iemand dit verhaal herkent en evt een tip heeft ;)

2. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Kan je geen water geven ipv een voeding?

3. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik herken het wel, ik ging mee in haar behoefte.
    Wat je kan doen is 150 cc melk met 3 schepjes maken. Die fase duurde hier trouwens maar een paar weekjes

4. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Present!
    Ze slaapt hier ook vreselijk slecht. Ze heeft vanaf voor het eerst in weken doorgeslapen! Ik ga er maar in mee..

5. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Mijn dochter is iets jonger, maar komt sinds 2 maanden ook weer soms voor een nachtvoeding (of een vroege ochtendvoeding). Ze is rond de periode gaan lopen en ook slechter gaan eten, dus ik herken het echt als honger. Ze komt ook alleen 's nachts voor een fles als ik ook duidelijk zie dat ze slecht gegeten heeft (komt dan wel meestal ook voor een speen, maar dan slaapt ze meteen weer in).
    Ik ga er in mee en geef haar gewoon een fles van 120 of 150cc. Maar als je merkt dat het bij je zoontje een gewoonte wordt is het idd wel een idee om de fles minder 'aantrekkelijk' te maken dmv minder schepjes door de fles.

6. Royal

Royal Lid

16 jul 2015
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties meiden!
    Goed idee om de fles wat minder aantrekkelijk te maken. Ik ga er nog maar wel in mee maar hoop dat dit de behoefte iets zal verminderen.
    Water geven was geen succes helaas.
    Ik hoop dat het te maken heeft met doorkomende tanden/kiezen want due zijn op t moment nog schaars bij hem 😊

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier komt hij sinds 9 maanden weer voor een nachtfles en nu eigenlijk nog steeds. Ik denk puur gewenning, maar pas een keer geprobeerd te stoppen en was elke ochtend (want hij komt pas rond 5.00), ruim 1,5 uur bezig om hem weer verder te laten slapen en met een fles lig ik binnen 2 minuten weer in bed.
    Hier krijgt hij 100cc halfvolle melk, hij krijgt al maanden geen poedermelk meer en meestal valt hij hierna weer in slaap tot een uurtje of 8.00.
    Hier moet hij trouwens ook geen water. Ik geef hem soms wel half water, half melk, dat drinkt hij wel.

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.946
    113
    Ik zou juist geen fles geven.
    Ook al zou de behoefte er zijn, nodig is het niet. Volgens mij houd je zo juist meer in stand dat ze overdag minder eten. Daarnaast als het lichaam gewend is 's nachts een voeding te krijgen, zal het daar op ingesteld raken (denk aan de bekende 4 uursdip) en dan om voeding blijven vragen, met andere woorden gewenning!
    Ik zou hooguit een beetje water geven, maar dan proberen weer zo gauw mogelijk te slapen, want dat is toch de bedoeling 's nachts.

9. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

10 jun 2013
    1.324
    184
    63
    Gelderland
    Ik ben het hier mee eens. Waarom zouden ze overdag goed eten als ze weten dat ze 's nachts toch wel wat krijgen. Ze hebben het snel genoeg door. Daarbij wen je je kindje aan een voeding 's nachts, wat me niet de bedoeling blijft. Dat zal misschien een paar nachten pittig zijn, maar daarna zal het vast beter gaan.

10. Royal

Royal Lid

16 jul 2015
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Daar ben ik het ook mee eens wat een gewenning mag het niet worden.
    Ik ga vannacht eerst wat minder melk aanbieden. Kijken of we al wat kunnen bereiken met afbouwen.
    Als dat niet lukt toch maar proberen zonder fles.

11. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

10 jun 2013
    1.324
    184
    63
    Gelderland
    Succes! Hopelijk slaapt ie 's nachts snel weer lekker door!

12. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Dit

13. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Als het goed is zou een nachtvoeding ten overvloede op iedere leeftijd ten koste van de ochtendvoeding moeten gaan. Je geeft blijkbaar de nachtvoeding al een paar weken, zie je veranderingen in het eetgedrag 's ochtends? Als je niets anders ziet denk ik dat wel sprake is van honger. Ik zou het alleen niet wenselijk vinden om die honger 's nachts te verhelpen. Ik zou daarom eerder alles in het werk stellen overdag meer eten te geven of meer calorierijk eten (wel gezond). Dat is misschien in het begin lastig, omdat je met de nachtvoeding erbij juist weer meer geeft dan waar behoefte aan is.

14. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier wordt hij wakker, ongeacht hoeveel hij overdag eet. Het is een kleine vreetzak.
    Daarnaast denk ik wel dat het hier inderdaad gewenning is. Al vanaf dat hij 3 maanden was kreeg hij een fles om 5.00 (dat was toen zo zijn ritme). Hij sliep door van 21.00-5.00 en nooit gelukt om dit te verschuiven.
    Hij heeft van de 7-9 maanden wel doorgeslapen tot 7.00-8.00 en toen opeens weer niet.
    Wat ik me alleen af vraag, waarom is het voor kindjes die nog borstvoeding krijgen geen probleem om 's nachts een slokje te drinken en kindjes die de fles krijgen moeten er zo snel mogelijk vanaf?!

15. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.946
    113
    Het gaat hier niet om een baby he, het gaat over een bijna peuter.
    Volgens mij krijgen lang niet alle kinderen die uberhaupt nog borstvoeding krijgen met 1,5 jaar, dit ook 's nachts.
    Ze kunnen dan nl ook gewone melk drinken, of dat nou uit een fles of beker is.

16. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Volgens mij is het verschil dat borstvoeding lichter verteerbaar is dan kunstvoeding, dus dat je in principe vaker/sneller voedt met borstvoeding. Vandaar dat nachtvoedingen langer nodig zijn. Per kind verschilt het natuurlijk ook. Sommige kindjes slapen gelijk door op borstvoeding en andere heel lang niet op kunstvoeding.

En het 'moeten' doorslapen bepaal je als ouder zelf. Ik ben erg blij als het gebeurt, maar ik ben niet bereid mijn zoontje alleen te laten huilen van de honger. Dus bij honger een nachtvoeding en anders een knuffel. Ik merk heel duidelijk als de nachtvoeding niet nodig is. Dan gaat 3 uur later de ochtendfles er nog niet voor de helft in.

17. Royal

Royal Lid

16 jul 2015
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Overdag meer eten geven of calorierijk hebbdn we al geprobeerd maar t is geen grote eter. Het is sowieso een krielkip en te licht voor zijn lengte en leeftijd.
    S ochtends eet hij dus ook weinig maar ja das de rest Vd dag ook niet anders.
    Ik vind het ook zielig om hem te laten huilen terwijl hij honger heeft. Ik ga eerst uitzoeken of we het met minder voeding af kunnen bouwen en zo niet weer verder kijken.
    T gekke is dat hij eerst wel doorsliep op weinig eten en nu niet meer. Er is geen verandering en zijn bewegingspatroon.

18. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ja, maar als je gewend bent om op een bepaald tijdstip eten te krijgen, zul je automatisch op dat moment honger krijgen. Dan is het geen kwestie meer van echt honger hebben, maar gewenning. Hoe langer jij voeding blijft geven, hoe groter de kans op gewenning, hoe langer hij op dat moment "honger" blijft houden. Plus dat misschien ook meespeelt dat hij de aandacht fijn vindt.

Ik zou overdag eventueel wat meer eten geven, als hij weinig eet. Of meer eetmomenten op een dag. Als je 's avonds heel erg vroeg eet, zou je dat misschien wat kunnen opschuiven naar een later tijdstip. En dan 's nachts eerst water geven en op een gegeven moment niks meer. Een kind van 1,5 heeft lichamelijk gezien 's nachts geen voeding meer nodig.

19. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

10 jun 2013
    1.324
    184
    63
    Gelderland

Maar jouw kindje is 6 maanden, het kindje van ts 18 maanden. Dat is wel een verschil. Ik vind dat een kindje van 1,5 jaar idd moet doorslapen. Uitzondering zoals ziekte, pijn, tandjes etc. daar gelaten. Tuurlijk, ieder kindje wordt wel eens wakker 's nachts en zet het op een blèren maar standaard wakker worden en een voeding krijgen is een gewenning. Ieder z'n opvoeding hoor, maar een kindje van 1,5 jaar snapt het allemaal dondersgoed.

20. Cooks

Cooks Fanatiek lid

9 mrt 2011
    1.312
    66
    48
    Overijssel!
    Hier met 21 maanden ook nog heel zelden, ik geef dan gewoon.. Ik heb hier zon pak dreumesmelk staan, dat is niet meer voeding, maar echt melk maar dan met toegevoegde vitaminen oid. Ik gebruik het gewoon omdat het in de nacht makkelijk te maken is :p

Deel Deze Pagina