Hallo dames, Onze dochter van 9 maanden is een heerlijk vrolijk en tevreden meisje. Toch maken we ons zorgen om haar. Al vanaf de geboorte heeft ze een sterk aanwezig kokhalsreflex. Toen ze nog borstvoeding kreeg kokhalste ze regelmatig tijdens het aanleggen. Toen we overstapten op flesvoeding leek het kokhalzen te verminderen maar daar voor in de plaats kwam het verslikken. Toen we begonnen met vast voedsel kwam het kokhalzen weer terug en bleef ze zich vaak verslikken tijdens het drinken. We zijn naar de kno arts geweest en die vond dat haar neusje en mondje er goed uit zagen. Volgens hem kon de oorzaak zijn dat het kraakbeen in haar slokdarm nog niet goed ontwikkeld is. Hij dacht dat ze er over heen kon groeien maar als we er behoefte aan zouden hebben kon ze verder onderzocht worden onder narcose. Dit hebben we in eerste instantie afgewezen omdat we er niet veel voor voelden om onze kleine meid onder narcose te laten gaan en ook omdat het kokhalzen en verslikken op dat moment wat verminderd leek. Helaas is het verslikken sinds een aantal weken weer verergerd. Ze moet soms zo hard hoesten dat ze vervolgens spuugt. Ook het kokhalzen is weer erger geworden. Het lijkt alsof ze het eten te lang op haar tong houdt en niet goed weet wat ze er mee moet. Ik heb inmiddels een pre-verbaal logopedist gemaild, en wacht nog op antwoord. Wat kunnen we verder nog doen? Moet ik het cb bellen en mijn zorgen uiten? De huisarts? Of moeten we haar toch verder laten onderzoeken in het ziekenhuis? We weten niet of een pre-verbaal logopedist iets voor ons kan betekenen (iemand ervaringen?) maar we willen het liefst alles geprobeerd hebben voordat we haar in het ziekenhuis verder laten onderzoeken. Verder is ze op een normaal gewicht maar ik maak me soms wel zorgen of ze wel genoeg binnen krijgt. Even haar schema: 7:00 --> papfles 200 ml 9:30 --> fruit, vers of potje (een potje krijgt ze ongeveer 3 kwart leeg) en water. 12:00 --> fles 13:30 --> 1 boterham die ze nooit helemaal op eet en drinken 15:00 --> soepstengel of ander tussendoortje en drinken 17:00 --> avondeten en drinken 19:00 --> papfles 200 ml
Ik zou zelf even afwachten wat het advies van de logopedist is. Het cb zou ik niet speciaal hiervoor bellen aangezien je al een stapje verder bent met de hulpvraag. Misschien dat je als de logopedist niks voor je kan doen weer naar de kno arts kan of anders eerst langs de huisarts. Yoshua verslikt zich ook bijna iedere fles wel en brood en vlees krijgt hij niet goed weg. Soepstengel en andere hardere dingen vind hij ook lastig. Hij weet nu dat het in zn mond zacht wordt en dan gaat het wel. Ik ga dit toevallig morgen even aankaarten op het cb, kijken of hun tips hebben. Vertrouw op je moedergevoel. Als jij denkt dat verder onderzoek nodig is moet je dat zeker laten doen. Al is het maar voor je eigen gemoedsrust.
Ik zou ook even wachten op de logopedist. Waarschijnlijk wil deze even langs komen om het te zien en kan erna bruikbare tips geven.
De afspraak met de logopedist is gemaakt, en ze komt inderdaad aan huis. Ben benieuwd. Vind het zo zielig iedere keer. Vandaag bij het warm eten kokhalste ze weer ontzettend met het gevolg dat alles er weer uit kwam
Hier ook een meisje waarvan de kokhalsreflex nog lang vrijvoor in de mond is gebleven. Eten vindt ze heerlijk maar alles met stukjes vindt ze moeilijk. Alhoewel het sinds een weekje in een keer met sprongen vooruit gaat. Heb een maandje of anderhalf geleden pre-logo laten meekijken. Ik vond het niet zo'n succes, maar dat kan ook komen omdat ik totaal geen klik had met die persoon. Ik vond haar adviezen ook echt niet allemaal passend. Hebben dus besloten ons meisje nog een tijdje de kans te geven het zelf uit te vogelen en zijn af en toe stukjes blijven aanbieden. Daarnaast héle kleine kruimeltjes liga gaan geven (dat was dan wel weer vanuit pre logo) tussen de kaakjes stoppen. Als het niet was gaan vlotten dan had ik weer prelogopedist ingeschakeld maar dan een ander
Bedankt voor je reactie. Ik ben ook benieuwd of ze wat voor ons kan betekenen, maar niet geschoten is altijd mis. Fijn dat het met je dochter in ieder geval beter gaat nu! Krijgt ze nu ook meer binnen? Als ik soms lees dat sommige kindjes van 9 maanden al 2 a 3 boterhammen weg werken dan maak ik me soms een beetje zorgen. Ik krijg er met heel veel moeite een half a 3 kwart boterham in
Niet teveel druk maken om de hoeveelheden die ze eet! Als ze goed groeit en vrolijk en tevreden is, zal ze vast genoeg binnen krijgen. Mijn dochter heeft geen problemen met eten en die at met 9 maanden ook echt nog geen 2-3 boterhammen hoor! Dat eet ze nu met bijna 2
Heel heel herkenbaar hier hetzelfde probleem. Kokhalzen als ze stukjes krijgt ook al zijn het maar kleine stukjes. Hierdoor krijgt ze alles echt nog gepureerd zowel groente als fruit. Enige wat ze wel weg krijgt is een stukje ontbijtkoek maar dit smelt in haar mond. Een boterham gaat er ook nog niet van harte in, ook met moeite een halve en ondertussen verslikt ze zich ook heel vaak en kokhalzen ze tot overgeven aan toe. Ik maak me hier ook best zorgen om en denk er ook over na ee logopedist in te schakelen. Ik hoor graag je ervaringen mbt de logopedist TS. De kinderfysiotherapeut gaf wel als tip voor je stukjes geeft met een tandenborsteltje binnenkant van de wang te poetsen want dat schijnt een prikkeling te geven om te kauwen. Heb dit geprobeerd maar vond het geen verschil uitmaken. Drinken bijv water of thee is ook lastig met haar. Heb al verschillende soorten bekers geprobeerd maar letterlijk niks wilt ze. Eten doet ze wel heel goed verder maarja... die stukjes hè...