Ons mannetje krijgt normaal 07.00 de fles maar omdat ik denk dat hij eraan toe is om 1 fles eraf te halen heb ik hem laten liggen. Hij krijgt er nu 5. Hij was om 07.45 wakker en heb hem toen eten gegeven. Normaal krijgt hij om 11.00 de volgende maar hij ligt nog zo lekker te slapen! Wat moet ik nu doen? Laten liggen of wakker maken? Anders is hij z'n ritme misschien kwijt??
Maar als je 1 fles eraf haalt krijg je toch sowieso een ander ritme/schema? Mijn dochter krijgt 5 x 180/6 om de 3 a 3,5 uur, net hoe het uitkomt. De laatste krijgt ze rond half elf en de eerste weer rond half negen, negen uur. Ritme zit 'm volgens mij ook niet in strikt vast houden aan tijden, maar meer in de volgorde. Bv. wakker worden, wassen en aankleden, flesje, even in de box, weer slapen en dan weer opnieuw.
Ik wil vandaag nog wel gewoon de 5 aanhouden. Moet donderdag naar CB dan wil ik het even bespreken. Nu dus wakker maken of laten liggen?
Ik zit momenteel een beetje met hetzelfde, ik wilde eigenlijk gewoon de laatste fles laten vervallen zodra ze er echt aan toe is. Ze gaat na de 4e fles naar bed (rond 20:00) en ik maak haar voor de 5e fles wakker om 23:00 uur, waarna ze gewoon verder slaapt. Overdag kan je dan dus gewoon dezelfde tijden & ritme aanhouden. Als je zoontje meer gaat drinken komt hij misschien iets later dan nu en past hij zelf zijn schema wel weer aan. Succes!
Ik heb juist het idee dat 5 flessen gewoon teveel zijn. Hij drinkt ze niet meer leeg (180+6) en dat deed hij eerst wel. Om 23.00 altijd wakker maken en drinkt hij misschien 100 en slaapt hij weer verder. 's Morgens slaapt hij dus ook steeds langer.
Ik zou dan inderdaad die laatste fles laten vervallen en kijken wanneer hij komt. Onze dochter drinkt meestal ook net aan 100 cc bij die laatste fles, maar aangezien ze haar andere flessen nog niet altijd even goed leeg drinkt (180/6) geef ik hem nu dus nog wel. Als ze echt maar 40 of 50 cc gaat drinken heeft ze hem niet meer nodig en probeer ik over te stappen op 4 flessen. Ik ben benieuwd wat het CB gaat zeggen. Laat je het even weten?
Als je het idee hebt dat je kindje echt toe is aan 4 flessen, dan zou ik het ritme eens helemaal aan je kindje over laten. Laat hem maar eens bepalen hoe laat hij wilt eten. Dan merk je ook snel genoeg of hij inderdaad toe is aan maar 4 flessen.
Toen mijn zoontje van 5 naar 4 flessen rond 4 maanden heb ik het een aantal dagen helemaal aan hem zelf overgelaten. Hij kreeg met 5 flessen op redelijk vaste tijden zijn fles (07.00-11.00-15.00-19.00-22.30). Dat heb ik toen helemaal los gelaten en heb hem zelf laten komen, bij de eerste honger signalen (vuistje in de mond en jengelig worden) heb ik hem toen de fles gegeven. Dat werden dus ongeveer de volgende tijden 07.00-12.00-17.00-21.00. De fles van 21.00 uur heb ik vanaf 5 maanden iedere keer iets vervroegt en toen kreeg hij om 19.30 de laatste fles en de andere flessen dan ook iets eerder behalve de eerste fles die wil hij nog steeds rond 07.00 uur. Hij heeft een ingebouwd wekkertje en is dus altijd tussen 07.00 en 07.30 uur wakker.
Ik zou hem gewoon laten liggen en kijken wanneer hij zelf komt en max 4 uur of zo tussen de voedingen. Ik geef sinds vorige week ook 4 flessen, want de laatste fles om 22.30 uur daar dronk hij heel weinig van hiervoor moesten we hem ook wakker maken. In overleg ben ik toen naar 4 flessen gegaan. Nu vind ik het ook moeilijk, want er mag max 10 uur tussen de eerste en de laatste voeding zitten. Hij komt zelf al tussen 6.00 uur en 6.30 uur, dus nu krijgt hij om 20.00 uur de laatste fles en om 6.00 uur de eerste. De rest van de flessen moet ik rekken. De 2e krijgt hij om 11.00 uur dus 5 uur later, maar dat gaat vrij makkelijk. Hij slaapt ervoor vaak nog. De 3e om 15.30 uur gaat vaak ook wel goed, maar de laatste krijgt hij om 20.00 uur en vaak begint hij om 19.00 uur al te jengelen dat hij honger heeft. Als ik hem dan de fles al ga geven moet hij de volgende dag ook weer eerder, dus tot nu toe leid ik hem af en kunnen we het rekken tot 20.00 uur, maar ook ik vind het moeilijk. Met 5 flessen komt het 's avonds vaak weer niet uit.
Hier hetzelfde probleem. Sinds het weekend hebben we Nils z'n 5e fles laten vervallen. Hij was steeds nog diep in coma als we hem 's avonds wakker maakten en liet ook soms de halve fles staan. Nu die fles eraf is, bied ik wel meer melk aan (en drinkt hij ook ineens per fles veel meer) 210cc + 7 en vaak gaan deze bijna helemaal op. 's Ochtends laat ik er 4 uur tussen zitten (en soms een beetje rekken als hij vroeger wakker is), maar na z'n 3e fles jengelt hij vaak al na 2 uur. We zijn hem aan het laten wennen aan een fruithapje en geven nu 's ochtends een fruithapje en 's avonds (op het tijdstip dat hij straks groente gaat krijgen) nóg een beetje. Ook al is dat nog bijna niks, hij lijkt er wel nét even langer mee toe te komen. Dan nadat wij gegeten hebben lekker in bad en om 19.30 / 20.00 flesje met rijstebloem en lekker naar bed. Morgen naar het KDV... Benieuwd hoe het daar gaat met dit ritme! Zal ze maar op het hart drukken absoluut niet minder dan 4 uur tussen de flessen te laten zitten, anders heb ik 's avonds een groot probleem!!!
Omdat hij zondag heel de dag goed dronk (zelfs z'n eerste fles), hebben we besloten 's avonds de laatste te laten vervallen en hij sliep meteen door tot de volgende ochtend. Gewoon proberen dus!!
Ik zou ook best die laatste fles weg willen laten; ik moet Julie er voor wakker maken, zo zonde als ze lekker ligt te slapen. Ze is ook Not Amused als ik dat doe (rond 23:00). Maar ik vrees dat het hier nog niet gaat lukken. Ik zou die laatste fles dan moeten verdelen over de overige vier. Dat gaat ze nooit op krijgen... ze drinkt nu pas 150/5, en dat krijgt ze vaak nog met moeite op. Regelmatig laat ze van die 150/5 nog vrolijk 40-50 cc staan. Ik bied haar weleens een grotere fles aan (180/6), maar het gaat er niet in. Nog even wachten hier dus met naar 4 flessen gaan!
Dan zou ik ook zeker nog even wachten Nils zat al op 180/6 (maar liet vaak nog best wat staan) toen we de laatste fles schrapten, anders zou ik het ook nog niet gedaan hebben. Krijgen ze te weinig binnen anders. Nog effe geduld dus en de boze blikken van je meisje nog effe trotseren
@ Tamtam, als je 's avonds zo moet rekken, waarom probeer je dan niet gewoon eens andere tijden? Milan krijgt vaak zijn laatste fles rond 21 uur (kan wel eens half uur eerder of later zijn) en hij krijgt er gewoon 5. Zijn eerste is meestal tegen 7, vandaag zelfs pas om 8. Bij hem zit dan maar 3 of 3,5 uur tussen de flessen ipv 4 uur. Dit schemaatje heeft hij zelf zo bepaald toen hij 8 weken was en er aan toe was langer dan 7 uur te slapen.