Ow sorry ik had niet goed gelezen. Ja jeetje 4 maanden oud pffff. Die vrouw spoort niet. Het kindje moet het zelf aangeven en er rijp voor zijn. 4 mnd is net uit de buik. Nee is echt onzin om zo vroeg al erop te zetten.
Dit bestaat wel degelijk en heet in het Engels "elimination communication". Schadelijk? Lijkt me niet. Nuttig? Ligt eraan wat je doel is. Want echt zindelijk is natuurlijk iets anders dan dit. Volgens mij leidt deze methode vooral tot erg goed getrainde ouders
Haha moet hier wel een beetje om lachen hoor... wat een gedoe, zie mn dochter echt nog niet op een potje zitten, ze kan nog niet eens zelf op een stoeltje blijven zitten, laat zich gewoon vallen. Zie haar al omkukelen met potje en al! Ik ben maar wat blij met dr luiers hoor, moet er niet aan denken om haar (elk uur? ) uit de kleren te helpen en boven het potje vast te houden, krijg al een hernia als ik dr aan denk pfff
Dames, voor jullie hier met vreselijke verwijten gooien (mensen sporen niet...) en mensen voor leugenaars uitmaken... EC (elemination communitation) bestaat wel, en is zelfs veel natuurlijker dan pampers! Je kind wordt net als alle andere zoogdieren geboren met het instinct zijn eigen nest NIET te bevuilen. Wij leren ze aan in een pamper te ontlasten, niet andersom! Wij zijn er na lang beraadt niet aan begonnen, maar lees je eerst in voor jullie al dit soort dingen roepen. Het is niet zielig, niet onnatuurlijk en al helemaal niet gestoord. Zielig, onnatuurlijk (en een beetje gestoord) is kids van 4 maanden voor het slapen gaan volproppen met pyamapapjes en andere ongein in de hoop dat ze langer slapen...
Ik heb 'anders' gestemd. Ik moet zeggen dat ik schrik van de domme en veroordelende reacties die ik hier lees. Babyzindelijkheidscommunicatie of eliminatie communicatie bestaat gewoon. Moeders en baby's die dat doen zijn niet gek of verknipt. Het vraagt wel om een compleet andere relatie met je kind. En het werkt niet bij elk kind of bij elke moeder. Maar op zich is het een manier die over de hele wereld wordt toegepast. Kwestie van gewoon je kind in de gaten houden en daarop reageren. Veel kinderen laten van te voren zien dat ze gaan plassen of poepen, en als je dan de luier uitdoet kun je het opvangen in een potje of kom, en bespaar je een luier. Meer is het niet hoor! Ik had er toen mijn kids klein waren niet van gehoord, maar bij mijn kinderen had het gekund denk ik, ik heb ook wel dingen opgevangen en zo wegwerpluiers uitgespaard. Maar 't had toen geen naam. Mijn dochter begon met 17 maanden met zelf naar de WC gaan. Heel simpel, ze deed haar luier aan, liep naar de WC en zei 'die die'. Dat is het voordeel van een grote broer hebben en alles willen doen wat hij doet...
Mijn kids hebben alle3 borstvoeding gehad en heb nooit pyama papjes hoeven geven,ze groeiden op de borstvoeding al super en sliepen heerlijk op mijn slagroom. Mijn meisje is al vanaf 18 maanden zindelijk omdat ik haar vanaf 13 maanden veel op het potje liet,maar wel omdat ze al goed aangaf dat ze moest poepen en plassen. ze liep natuurlijk al met 8,5 maand en praat vanaf een jaar al ontzettend goed. Toen ze het eenmaal aangaf ben ik er mee begonnen en met resultaat dat ze al goed en snel zindelijk is Maar je kan me echt niet wijs maken dat deze baby al met zijn/haar 4 maanden zindelijk is. want doe je dat kind een luier om zal ze het echt wel volpoepen of plassen. en niet aangeven van mamma ik moet plassen haha.
Ik heb niet alle voorgaande reactie gelezen maar ikzelf ken ook een mama die haar kindje al vanaf een paar weken oud op het potje zette. Dit kindje werd niet zelf zindelijk maar ouders waren goed getraind om te zien wanneer hun kindje moet gaan plassen of poepen. Ikzelf heb de energie/tijd hiervoor (en vind het zelf ook niet nodig voor zo'n klein kindje) niet maar ik had wel bewondering voor deze ouders. Verder was hun kindje wel al vroeg zindelijk (volgens mij met 1 jaar overdag). Overigens gaat in veel 3e wereld landen dit ook zo, de meeste babies hebben geen luiers om (vooral omdat er geen geld voor is) en hierdoor zijn de kindjes al wel vroeg zindelijk.
Ik wist niet hoe het heette enz, maar weet wel dat mensen in afrika en andere ontwikkelingslanden dit ook veel vaker doen. Ze moeten ook wel, aangezien ze daar niet zulke luiers hebben als ons. Dus ja het kan en of het wel of niet goed is heb ik geen idee van. Mij persoonlijk lijkt het veel werk, en in combinatie met dat veel vrouwen gaan/moeten werken is het ook lastig "aanleren" denk ik. En hebben wij geluk met het gemak van de pampers.
Niet alle reacties gelezen, dus misschien dubbel, maar het kan wel. Dat is babyzindelijkheidscommunicatie ofzo, als je er op googled, kom je ook boeken daar over tegen. Ik heb 2 kennisjes die dat doen/deden met hun baby, die overigens wel ietsje ouder waren dan die van jouw kennisje van FB, maar dat ging prima en ik was een keer op visite en die baby plaste ook gewoon op de w.c., dan hield de moeder haar er boven, dus ja, het kan wel degelijk. Kinderen schijnen tegenwoordig gemiddeld 11 maanden later zindelijk te zijn dan zo'n 35 jaar geleden. Dat is ook een heel verschil al en als je het met sommige landen vergelijkt, zullen die waarschijnlijk net zo verbaasd reageren als het over kinderen van bijv. ruim drie jaar gaat die nog de hele dag in de luiers zitten. Overigens, hier was het meer een gulden middenweg, mijn zoontje ging ook al met 22 maanden op het potje, was net na zijn tweede overdag helemaal zindelijk, die gaf het gewoon aan. Zelf dus niet aan babyzindelijkheidscommunicatie gedaan, maar ik kan me er ook niet over verbazen dat een ander dat wel doet.