Kent iemand de babyslaapgids? ervaringen gezocht

Discussie in 'Verzorging' gestart door Sproettie, 21 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sproettie

Sproettie Bekend lid

5 jul 2010
    734
    275
    63
    Vrouw
    Fotograaf
    Noord-Brabant
    Ik ben op zoek naar ervaringen met de babyslaapgids.. via het internet.
    Ik heb een dochtertje van bijna 8 maanden die nog niet 1x heeft doorgeslapen. We zijn zo moe dat we echt naar een oplossing aan het zoeken zijn..

2. babyeindhoven

7 dec 2007
    38
    0
    0
    Eindhoven
    Sproettie,

Wij hebben geen ervaring met de gids, maar horen wel dat ouders en baby's wel baat hebben bij inbakeren.

Mogelijk geeft dat de oplossing die je mogelijk zoekt.

Jan Rooijackers
    Babyplezier

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Inbakeren met 8 maanden :( dat zou ik maar niet meer doen.

TS, de babyslaapgids is een hoop onzin bij elkaar, vind ik dan. Open eens een topic in het baby en dreumes gedeelte, er zijn veel mama's die hetzelfde meemaken of meegemaakt hebben, er zijn vast mensen bij die je verder kunnen helpen met tips of advies.

4. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    Wil niet zeggen dat de babyslaapgids een hoop onzin is maar waarschijnlijk staat er al in wat je allemaal al hebt geprobeerd. Niet oppakken, in haar bedje troosten, zachtjes liedjes zingen, niet de lampen aan doen zodat ze niet te wakker wordt enz. enz. Ben er ooit in begonnen maar had na een aantal pagina's zoiets van ja dit weet ik wel (het is voor ons de 2e en bij de eerste ook slaapproblemen gehad die gelukkig met inbakeren opgelost zijn, vanaf 8 weken sliep zij als een roosje)

Inbakeren met 8 maanden zou ik ook niet doen. Dat is meer voor onder de 3 maanden als ze nog niet rollen maar zich wel wakker houden met hun armpjes.

Tja en verder weet ik het ook niet. Die 2e van mij is bijna 10 maanden en heeft sporadisch een nacht doorgeslapen dus weet hoe je je voelt.
    Ben toevallig deze week bij een osteopaat geweest voor dit probleem. Die voelde niet echt veel spanning op zijn lichaam maar alleen iets bij een rib. Dat verwacht ze in 3 sessie op te lossen maar kan niet garanderen dat hij daarna wel doorslaapt.

Slaapt ze wel goed in? En wordt ze meerdere malen per nacht wakker? Is ze te troosten of moet je echt een voeding geven? Is het altijd om dezelfde tijd?

Sterkte

5. babyeindhoven

7 dec 2007
    38
    0
    0
    Eindhoven
    Inbakeren kan tot circa 10 kg, dus zou mogelijk moeten kunnen voor een baby van 8 maanden. Dus daar is niets mis mee, hoor. Bij inbakeren kunnen ze zichzelf niet wakker slaan.

Neem ook eens contact op met het consultatiebureau indien je dat nog niet gedaan hebt. Wellicht hebben zijn anders nog advies of kunnen zij een mogelijke oorzaak aanduiden.

Iets heel anders, maar soms helpt het. Zet het bedje eens op een andere plaats in de slaapkamer.

Jan Rooijackers
    Babyplezier

6. Amethist

Amethist Niet meer actief

Dit is echt je reinste onzin. Zodra een baby kan rollen moet je niet meer inbakeren, dat heeft niks met gewicht te maken. Het is hartstikke gevaarlijk als ze zich al ingebakerd omrollen en zich vervolgens dus niet meer terug kunnen rollen, of zich met de armpjes wat omhoog kunnen duwen.

Ik weet niet wat "Babyplezier" voor iets is, maar ik mag hopen dat je zulk advies niet vaker geeft!!!

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nou inderdaad, iedereen met een klein beetje verstand van baby's weet dat je absoluut niet meer mag inbakeren zodra een baby een poging doet om te gaan rollen....en dat is zeker met 8 maanden al lang het geval. Wat een slecht advies!

8. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    ik vind het niet alleen een slecht advies ik vind het ook een belachelijk en onverantwoordelijk advies! Want stel je nou voor dat je (ik kan het me niet voorstellen maar ok) echt niet weet dat je niet meer mag inbakeren als ze al rollen en je volgt dit advies gewoon op... brrr moet er niet aan denken!!

Hebben jullie een winkel of een organisatie ofsow? "Babyplezier" klinkt alsof jullei het goed voor hebben met de kleintjes maar door zo'n advies weet ik niet of ik bij jullie iets zou willen kopen ofsow.....

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Jan, ik heb meer reacties van je gelezen en meestal geef je wel redelijk zinnige antwoorden. Maar hier sla je de plank echt volledig mis. Verdiep je alsjeblieft even in inbakeren, voordat je dit soort adviezen vakaer gaat rondstrooien. Google bijvoorbeeld eens op "inbakenren, leeftijd". Je zult zien dat op alle sites nadrukkelijk wordt aangeraden om voor 6 maanden te gaan afbouwen vanwege omrollen en niet terug kunnen draaien.

Als mensen jouw advies vertrouwen en met 8 maanden nog gaan inbakeren, zijn ze echt gevaarlijk bezig. Geef dit advies dus niet!

10. Sproettie

Sproettie Bekend lid

5 jul 2010
    734
    275
    63
    Vrouw
    Fotograaf
    Noord-Brabant
    Hoi iedereen..

We zijn nog geen stap verder gekomen.. ik ga dat maar niet downloaden en ik heb me er maar weer bij neer gelegd.
    Ze is vanacht 2 uur wakker geweest.. methode van laten huilen en om de 10 minuten bij haar gaan kijken en over haar bolletje aaien en speentje helpt niet hier.. pff zo vermoeiend.. heb nog niets uitgevoerd vandaag.. ben zo moe!! Het enige wat ze wil is opgepakt worden en bij ons in bed.. Dan slaapt ze echt direct.. zo vreemd.. maar niet veilig en niet goed voor onze relatie.. want zo ligt ze er over een jaar nog tussen ;).

Over dat inbakeren wist ik gelukkig wel! Mijn dochter rolde al met 3 maanden dus dat was voor ons toen al geen optie meer.. ze ligt altijd in een slaapzakje met lakentje strak over haar middeltje. Daardoor draait ze nooit en slaapt altijd netjes op 1 plek op haar rugje.

Maar we zijn wel een beetje hopeloos geworden.. en zo moe.. ik schrik ook vaak wakker snachts om te kijken of alles goed met haar is naast me.. Weetje als je zo moe bent van al die nachten vind je het alleen maar heel fijn als ze slaapt, waar ook.. maar je blijft zo half slapen en alert omdat ze naast je ligt.. dus echt slapen doe je niet..
    En overdag ben je soms net een zombie door slaapgebrek.. Maar overdag is het wel ontzettend genieten met mijn meisje gelukkig!

We gaan nu kindival van VSM proberen.. mijn meisje heeft net een zetje nodig denken we..

11. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Naar Sproetie! Ik heb de gids ooit van iemand gekregen maar las echt niet nieuws.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Sproettie: Je verhaal is heel herkenbaar! Voor ons is het nog maar een maand of wat geleden dat we er ook middenin zaten. Ik vrees dat er sowieso geen gouden tip is, maar daar was je al achter denk ik. Er zijn zoveel ouders met een kindje met slaapproblemen... als DE oplossing zou bestaan, dan zou je die overal op internet vinden! Maar ieder kind is anders en we zijn allemaal op zoek naar datgene wat voor ons kind werkt.
    En om eerlijk te zijn: ik weet het nog steeds niet. Op dit moment slaapt onze zoon al weer een tijdje door. Zonder dat wij daar echt iets voor gedaan hebben. Ik weet uit ervaring dat een paar weken goed slapen ook niet alles hoeft te zeggen, het kan zomaar ineens weer veranderen. En dan zitten wij weer net zo goed met onze handen in het haar. Want wat de vorige keer wel hielp, helpt dan ineens niet. En wat eerst niet hielp, moet je weer opnieuw proberen want misschien werkt het nu wel?

Zou je misschien eens willen beschrijven wat jullie allemaal al geprobeerd hebben? En hoe lang je het steeds volgehouden hebt? Want ik ben er van overtuigd dat de ene nacht de ene 'tactiek' en de andere nacht een andere sowieso niet werkt.

Als jij ons een lijstje kunt geven met wat je al gedaan hebt, dan zijn er misschien nog wel andere dingen die wij kunnen opnoemen die je zou kunnen proberen. Wie weet zit er een aanpak bij die voor jullie wel werkt!

13. Sproettie

Sproettie Bekend lid

5 jul 2010
    734
    275
    63
    Vrouw
    Fotograaf
    Noord-Brabant
    Hoi hier even uitgebreider mijn verhaal.

Mijn dochtertje is volgende week 8 maanden.
    Ze heeft vanaf dag 1 borstvoeding gekregen, en sinds 2,5 week krijgt ze overdag flesvoeding en smorgens en savonds nog borstvoeding.
    Hellaas ook nog een voeding in de nacht die ze vanaf het begin al krijgt. Mijn dochtertje heeft alleen tijdens het slapen een speentje.

Om 19:00 / 19:30 ligt ze op bed, hiervoor heeft ze groente op en nog pap of een borstvoeding.
    Om 22:00 / 22:30 wordt ze zelf wakker en krijgt ze nog een borstvoeding.
    En daarna volgen er vele malen dat ze wakker wordt om troost te krijgen en wil er alleen maar uit en een borstvoeding. Als ik daarop in ga slaapt ze met 1 minuut weer. Helaas wordt ze vaak daarna weer wakker.
    Toen ze kleiner was werd ze standaard 1 x wakker rond 3 uur of later. Sinds kort is het altijd rommelig en niet echt een patroon.

We hebben geprobeerd:
    - Papfles om 22:30 voor een gevulde maag.. werd ze alleen maar actief van en hielp niets
    - Laten slapen en niet de voeding om 22:30 geven hielp niet want ze wordt zelf wakker en accepteert geen speentje.
    - Zonder speentje, valt ze wel in slaap maar wordt ook gewoon wakker.
    - Laten huilen en om de 10 minuten kijken en alleen troosten en weg lopen, paar dagen achter elkaar gedaan maar hielp niet.
    - Alleen mijn man laten gaan
    - Geen lichten aan, geen geluid maken
    - Checken of ze heeft gepoept en weg gaan
    - Ze heeft vaak iedere nacht wel een poepbroek.. helaas

Eerlijk gezegd pakken we haar altijd wel uit haar bed uiteindelijk.. misschien heeft ze dat door ofzo..

14. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is een stukje jonger, maar wil je toch even een hart onder de riem steken... Wat tupp al zegt... er zijn zoveel kinderen die niet goed kunnen slapen. Met mijn zoontje hebben we vanaf het begin van zijn geboorte eigenlijk al 'problemen' met slapen in de nacht. Momenteel wordt hij ook steeds elke 2 uur wakker en kost het me echt moeite om hem weer in slaap te krijgen. Ik heb al jouw ideeen ook al geprobeerd, maar het helpt gewoon niet.
    Ik ben een beetje in de acceptatiefase gekomen. Dat komt misschien ook omdat ikzelf als kind ook erg slecht sliep, en uiteindelijk tot mijn 2de jaar bij mijn ouders in bed heb geslapen. Dan sliep ik namelijk als een roosje. Mijn zoontje leg ik als het erg slecht gaat ook bij ons in bed. Eigenlijk wilde ik dat niet, maar het is het enige wat helpt. Hij wil gewoon bij ons zijn en slaapt dan wel goed. Ik word er dan ook verdrietig van als ik eraan denk wat ik allemaal probeer om hem in zijn eigen bedje in slaap te krijgen, terwijl hij gewoon bij ons wil zijn. Hij schreeuwt het soms echt uit als ik hem weer in zijn eigen bedje leg. Dus misschien is het voor jullie een idee om te proberen als het echt niet meer gaat? Of als jijzelf eraan onderdoor gaat van slaapgebrek.... Hier zorgt het voor heel veel rust.

ps: mijn zoontje heeft ook iedere nacht een poepbroek. Zo irritant... helpt natuurlijk ook niet mee :)

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je schrijft dat jullie haar uiteindelijk toch uit bed pakken en dat ze dat waarschijnlijk door heeft. Dan denk ik ook. Maar het is zo moeilijk om het niet te doen hè, als ze zo huilen! Maar goed, je zou dan ook verwachten dat als het het een paar nachten niet doet, dan ze dat dan ook doorhebben en minder gaan huilen.

Eigenlijk hebben wij dezelfde dingen geprobeerd als jullie, met enkele varianten. Bij de 'kort troosten en weer weglopen' methode, die jij beschrijft, hielden wij op advies van het cb maar 3 minuten er tussen. (Tien minuten was volgens hun te lang op die leeftijd, dat overzien ze niet.) Daar hebben we wel een tijdje goede resultaten mee gehad. We merkten echt heel snel (na een paar nachten) dat hij beter ging slapen. Als hij dan toch wakker werd, hoefden we er na een week nog maar 1 of 2 keer naartoe. Daarna heeft hij zelfs een tijdje redelijk doorgeslapen.

Die 'kiekeboe-methode' (zoals ons cb het noemde) werkte trouwens in een volgende periode dat hij slecht sliep helemaal niet meer. Hij ging dan juist nog harder huilen als we weer weggingen en raakte steeds meer overstuur.
    Toen hebben we hem op een gegeven moment steeds 1x even kort gecheckt en daarna laten huilen. Ik ben er niet trots op, maar we wisten het op een gegeven moment echt niet meer. Dat hielp niet, dus toen zijn we hem toch maar weer gaan troosten door hem op te pakken. Dan gingen we in het donker op zijn kamer met hem op schoot zitten. Dan moest je hem in een halve houdgreep nemen, want ook daarvan raakte hij heel erg overstuur. Maar dan was het zo dat hij na een kwartier vreselijk brullen ineens rustig werd en in je armen in slaap viel. Dat vond ik echt de moeilijkste periode! Wat we ook deden; het was sowieso schreeuwen en krijsen. Maar ik had dan liever dat hij 'geborgen' in onze armen zo overstuur was, dan alleen in zijn bedje.

In een andere periode hielp het juist goed als we de eerste keer na 3 minuten gingen kijken, de volgende keer pas naar 6 minuten, dan na 9 enzovoorts.

We hebben ook een tijdje bij hem op zijn kamer geslapen (één van ons twee dan.) We hebben nu al weken een slaapmatje en slaapzak in zijn kamer liggen voor het geval dat toch weer nodig is. Op zich wel handig; ik deed er na een slapeloze nacht ook overdag wel een dutje op, terwijl hij op zijn kamer aan het spelen was.

Ik heb het idee dat het beter gaat nu we helemaal van de nachtvoedingen af zijn. Hij weet nu gewoon dat hij 's nachts geen melk krijgt. Hij hoeft er dus niet voor wakker te worden. En als hij toch wakker is, hoeft hij er niet om te 'zeuren'. In de periode dat ik de nachtvoedingen wel gaf, wilde hij gewoon altijd drinken als hij wakker werd. En vooral het afbouwen van die voedingen waren zwaar. Afhankelijk van de tijd besloot ik dan of hij wel of niet kreeg. Maar dat was voor hem natuurlijk hartstikke onduidelijk! Nu hij helemaal niet meer krijgt 's nachts, vraagt hij er ook niet meer om.

Maar ja: dat is nu zo hè. Het kan vannacht of volgende week zomaar weer anders zijn!

16. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Vervelend als je kindje zo slecht slaapt, kan me voorstellen dat je erg moe bent! Mijn zoontje sliep wel vrij snel door, maar heeft de 1e 3mnd heel veel gehuild, ook overdag sliep hij slecht. Dit hield op toen ik hem op z'n buik liet slapen, sliep sindsdien 20 uur per dag. Misschien iets om te proberen?
    Veel succes in ieder geval.

17. Mariaatje

Mariaatje Fanatiek lid

9 okt 2010
    1.219
    0
    0
    Airforce
    Noord Brabant
    Pfft, vreselijk vermoeiend. Ik kanme voorstellen meid dat je er helemaal doorheen zit. Ik heb de slaapgids in Pdf voor je, mocht je hem willen lezen. Maar vrees dat er inderdaad niks nieuws in staat. Pb me als je hem wil maar even je mailadres.

Wat wij met onze zoon gedaan hebben (ook 8 maanden) als het (nacht)slaaptijd is, een klein groen lampje aan doen op zijn kamer, hem daar goed naar laten kijken zodat hij beseft, dat wanneer het groene lampje brandt, het doorslaap-tijd is en hij dus niet wakker hoeft te worden. Bij ons helpt het heel erg goed, maar moet wel toegeven dat we dat vanaf 2 maanden hebben gedaan of zo.

18. prettymum

prettymum Niet meer actief

Een belachelijk vodje papier voor veel te veel geld. Alle info die erin staat is ook ruimschoots te vinden op internet en in bibliotheekboeken. De zogenaamde extra recepten en liedjes zijn ook rechtstreeks overgenomen uit andere boeken of internet. Mocht je het met de besproken theorie eens zijn dan zijn er in de bibliotheek veel boeken over te vinden die meer informatie geven dan die gids.

Als je het laten huilen niet prettig vindt, kijk dan even naar 'lekker slapen zonder huilen' van Elisabeth Pantley. Dat vond ik meer aansluiten bij onze situatie. Kern van dat boek was met name om tien dagen een dagboek bij te houden van hoe je kind slaapt, dan tien dagen iets te doen wat anders is (bv licht aan of juist uit, bij jou op de kamer of eigen kamer, voor mijn part de vijf minuten regel, gewoon iets dat bij jou past). Dit houd je tien dagen consequent vol en je houdt weer een dagboek bij. Zo krijg je inzicht en dat op zich hielp hier al.

Sterkte ermee!

19. baby1985

baby1985 Bekend lid

21 jan 2012
    780
    0
    16
    ik heb een baby slaapgids!! en bij osn heeft het wel geholpen:) mij zoontje had er wel baat bij!

Deel Deze Pagina