Ik ben aan het overstappen van borstvoeding naar flesvoeding. Dit omdat mijn borstvoeding heel waterig is geworden en de kleine er niet meer genoeg aan heeft. Nu vind ik het moeilijk om te bepalen hoeveel en hoe vaak hij moet drinken. Hij is nu 2 maanden en bijna 6 kg. Op het pak staat dan dat hij 5 x 180 ml met 6 schepjes moet hebben. Soms drinkt hij de fles leeg, de andere keer laat hij de helft staan, maar meestal krijgt hij zo'n driekwart op. Ook heeft hij de ene keer honger na 5 uur en dan weer na 2 uur...... Moet ik hem langer laten huilen als hij na 2 uur weer honger heeft? Hij kreeg borstvoeding op verzoek (toen met goede melk meestal zo om de 3 / 4 uur). Ik hoop dat jullie tips voor me hebben! Misschien hebben jullie ook nog tips met het afbouwen van de borstvoeding. Ik probeer gewoon zo min mogelijk borstvoeding te geven, maar op gegeven moment zijn ze zo vol dat ze toch leeg gedronken moeten worden. Het wordt al minder, hij drinkt nu 2 x per dag aan de borst.
heb je op verzoek gevoed? dan kan dat nl de reden zijn waarom er de ene keer 2 uur tussen zit en de andere keer 5. je kindje moet even wennen aan andere voeding, smaak en het verteren gaat ook wat zwaarder met fv. ik zou me niet druk maken over of hij m wel of niet leeg drinkt, ik zit hier met hetzelfde nu (ben gestopt na afgebouwd te hebben) in principe met bv drinken ze elke keer wat ze nodig hebben, als hij nu vol is, laat ik m een boertje doen en bied ik het dan nog een keer aan (als er nog wat in zit) wil hij niet dan dring ik het niet op, hij bepaalt zelf wanneer hij vol is. ik heb zo'n twee dagen echt stuwing gehad, terwijl ik al zat op alleen smorgens en avonds, dacht dat mijn borsten leeg waren, niet dus, ze stellen zich in op vraag en aanbod. heb gister nog heel even aangelegd, alleen om de druk eraf te halen. wel wil ik nog even zeggen dat de kleur niks zegt over de voedzaamheid (heb ik nl ook gevraagd op het borstvoedingsforum) ik heb het nog een maandje kunnen rekken (het stoppen) door alleen smorgens en savonds te geven en vond dit veel beter vol te houden dan volledig. hij kreeg drie flessen van 165 cc overdag en als hij te kort kwam legde ik m ook nog wel eens aan) hij weegt 5,555 kg, je kunt uitrekenen hoeveel hij nodig heeft door zijn aantal kg gewicht maal 150ml te doen. dat deel je dan door het aantal voedingen wat je wil geven. ik kom bv uit op ong 835cc per dag, dat deel ik door 5 voedingen kom ik ong uit op 165 cc. op het pak staan richtlijnen. ik heb nu wel het nu wel verhoogd omdat hij inmiddels zwaarder is geworden, nu geef ik twee keer 200cc en drie keer 165. vergeet niet dat je er net als bij bv ook regeldagen tussen kunt hebben. succes (sorry voor mijn lange verhaal )
Wacht niet 5 uren met voeden maar geef elke 3,5 - 4 uur een voeding, zo kan hij misschien aan regelmaat wennen en heeft hij niet na 2 uur weer honger.
Wat ik begrepen heb kun je het beste elke week een voeding afbouwen, dit inverband met stuwing en borstontsteking. Dus bv de eerste week de late middagvoeding vervangen door flesvoeding, de tweede week de tweede ochtendvoeding erbij, en zo eerst om en om en dan tot je op volledige flesvoeding zit. Maar of dit ook goed werkt weet ik niet zeker, want ik geef zelf nog volledige borstvoeding. Maar misschien helpt dit om van die druk in je borsten af te komen.
Ik ben in 1 keer gestopt en volledig overgegaan naar de fles. En ik heb alleen de druk eraf gekolfd, met twee dagen had ik geen last meer.
dit zou ik niet zomaar doen, want een borstontsteking ligt dan wel op de loer. als het niet anders kan of het wil totaal niet of je kindje moet noodgedwongen op speciale voeding is het wat anders wat, maar langszaam aan laten wennen aan fv raden ze wel aan om het af te bouwen. op de friso site staat ook een schema hoe je dit kunt afbouwen. als je het niet kunt vinden pb ik je de link wel even.
ik bven ook aan het overstappen...heb eenvoeding per qweek vervangen door fv...heb nu alleen de ochtend en de avond nog bv. ik geef nu om de 4 uur voeding en dan 150 ml water met 5 schepjes voeding..
Bedankt voor alle antwoorden! Ik geef hem nu nog maar 1 borstvoeding s'ochtends en de rest van de dag geef ik om de 4 uur 150 ml + 5 schepjes. Behalve s'nachts dan laat ik 'm lkkr slapen totdat hij honger heeft. Gelukkig is nu de druk van mn borsten af en is die ene voeding meer voor de gezelligheid
Heb hier ook nog een vraagje over... Mijn Tedje heeft best last van krampjes. Als ik an bv naar fv wil overstappen , hoe kan ik hem dan het beste laten wennen? Hij krijgt gekolfde mm via de fles, dus daar is hij wel aan gewend, maar over 4 weken moet ik helaas weer werken.
hoi ook ik heb een vraagje... ik geef ook bv en ik wil ook overstappen op fv (geef nu de nacht al de fles) maar hoeveel moet hij drinken? bv uit de fles is ongeveer 80cc en de nacht fles ook (hij krijgt om 23.30 en om 04.00 ) hij is nu 6 weken en 4700gr dus op het pak fv staat dat hij meer mag drinken.. of is dit per kind anders? gr lidia
oke,, bedankt.. damian zit nu in zijn regeldagen denk ik want zo drinkt hij 150 cc weg en zo wil hij maar 60 cc en komt hij na een uurtje weer ook als hij aan de borst drinkt dan wil hij na een uur weer.. gr lidia
marjanne je kunt hem laten wennen aan fv door in eerste instantie sam sam te geven, dus helft bv helft fv en zo steeds meer fv erin en minder bv. je merkt zelf aan hem hoe hij het erop doet. enne mbt krampjes fv kiezen die daar speciaal voor is als het goed is is dit zowieso na de 3 mnd een heel stuk minder of over, ook mijn ervaring nml. ik geef alleen nog voll bv, met af en toe een fruit/groentehapje voor de leuk erbij gr saskia