Hallo allemaal, Ik ben op zoek naar leerzaam speelgoed. M'n zoontje is nu bijna 15 maanden en pikt heel veel op wat ik hem leer. En ik merk dat hij ook in z'n speelgoed een nieuwe uitdaging zoekt. Iemand tips voor leerzaam speelgoed? we hebben duplo, blokken, muziekinstrumenten, vormenstoof,bouwtorens, het v-tech boomhuis, auto's, ballen, puzzels, kleurboek, babytelefoon, loopfiets,loopauto enz al.
Moeilijkere puzzels? Boekjes? Vergeet niet dat jonge kinderen nog heel veel leren van dingen te doen, met al dat speelgoed wat je opnoemt, plus buiten spelen, bewegen, dingen zien en ervaren. Ga naar de kinderboerderij, de bakker, de speeltuin, eendjes voeren. Laat hem spelen met een bal, wij hebben zo'n grote strandbal hier liggen en twee kleine ballen, leren ze heel veel natuurkunde van! Verder water, klei, bladeren, modder.... Voelen en ervaren, dat is pas leerzaam!
Helpen met huishouden. Handig en hij vindt t vast leuk. Mijn dochter hangt de was op, vult en legt de wasmachine. Poetst zelf kleine vlekjes weg en helpt boodschappen dragen. Vindt ze allemaal geweldig (nog wel)
Een keukentje? Onze jongens hebben er 1 van de Sint gekregen en zijn nu hele dagen aan het kokkerellen. Zelf wissel ik in het speelgoed, zet af en toe dingen weg. Teveel aanbod werkt soms alleen maar averechts. Het favouriete speelgoed van mijn zoontjes: tractoren en bijbehoren van Bruder, autootjes (liefst met speelkleed), houten treinbaan, duplo (hebben duplotafeltje gemaakt van een ikeatafeltje waaraan de kinderen echt aan kunnen zitten bouwen), keukentje. Daarnaast doen boekjes en knutselen het ook altijd goed. Puzzels zijn niet zo aan mijn zoontjes besteed. Wat hier ook echt een grote hit is, is de grote little tikes oplegger.
Het meest leerzaam dat ben jij samen dingen doen, daar kan speelgoed niet echt tegenop. Hier is ze gek op haar kook spulletjes. Verder ook op de auto's en dieren die ze heeft, maar mijn dochter is wel wat ouder. Geloof dat ze met 15 maanden alleen geconcentreerd bezig was met knutselen. De rest van het speelgoed keek ze nog niet heel erg naar om. En afwisselen inderdaad. Wij hebben in de berging ook een kast met speelgoedbakken. Zo kan ik eens in de zoveel tijd makkelijk wisselen. Ideaal vind ik dat.
Leerzaam speelgoed? lege flesjes in alle soorten en maten oude tijdschriften lege doosjes lege doosjes met iets erin wat geluid maakt (rijst, pasta) die rol behangpapier die je nog over hebt, lekker om te kleuren bakjes met water, bakjes met zand, helpen in het huishouden! keukentje is hier ook een hit duplo bouwsels maken op de grondplaat, en wieltjes onder de grondplaat
helemaal mee eens, meneer hier bijna 2 maanden gespeeld met zn schoendoosje. blokje erin, doosje dicht, ff rammelen, doosje weer open blokje eruit en weer opnieuw beginnen.... en ook een lees flesje is altijd leuk! bij oma speelt hij ook vaak met van die oven wantjes, van die siliconen dingen zeg maar... folders mag hij altijd "lezen" als wij ze gezien hebben, t word ff een zooitje maar plezier heeft ie ermee! en verstoppertje spelen onder de tafel, of door zn stoeltje ofzo kiekeboe doen koude spagetti is ook atlijd een hit, koken, goed laten afkoelen en dan lekker mee kliederen haha
ik heb ook de helft van de speelgoed in de kist zitten hoor je bedoelt die oplegger met die rode en gele auto erin?? die heeft hij voor sinterklaas gehad hihi. houten treinbaan hebben we ook (nog in de kast) daar gooit hij alleen maar mee hihi bijna 15 maanden dus dat doet hij nog niet echt.
buiten zijn eigen speelgoed 'speelt' hij ook met de kranten enzo hoor. het is meer dat ik op zoek ben naar speelgoed wat hem uitdaagt
Inderdaad moeilijkere puzzel, of twee door elkaar.. Deed onze zoon pas.. Verder heb ik het idee dat ze zelf ook steeds anders met speelgoed omgaan. Duplo was altijd al leuk om in en uit de bak te doen, nu begint hij ook langzaam te bouwen. Ook zo met boekjes, eerst veel kijken, toen benoemen wat hij kende, nu hele verhalen (in dreumes brabbel taal).. Dus ik denk dat je met afwisselen en nieuwe toepassingen laten zien al een heel eind komt!