Ik kan niet wachten tot ik lekker met mijn kleine man op de fiets kan stappen. Nu weet ik dat je daarmee moet wachten tot je kindje stevig kan zitten. Maar hoe stevig is stevig? Mijn zoontje kan al vrij goed zitten, zeker voor zijn leeftijd. Hij kan een minuut of 5 zonder steun zitten en in de kinderstoel gaat het ook prima. Maar hoe weet ik nou wanneer ik met 'm kan fietsen?
Stevig zitten is dat als je hem een klein zetje geeft hij zijn evenwicht kan bewaren. Volgens mij is het advies over het algemeen om tot 9 maanden te wachten. Je schut toch best wel veel heen en weer op de fiets, daar moet hij wel een bepaald evenwicht voor hebben. En hij moet de schokjes kunnen opvangen.
het is niet alleen stevig zitten maar ook de nek die met een maand of 6-7 echt nog niet stevig genoeg is om de 'klappen' van de hobbels op te vangen.
het advies van mijn fysio was: zelf gaan zitten en dan fietsen zolang als ze zonder steun kon blijven zitten. Het gaat namelijk ook om nek en rugspieren en die trainen ze vooral met kruipen/tijgeren en gaan zitten. Tegen de tijd dat ze dat kunnen, kun je ervan uitgaan dat je veilig kunt gaan fietsen. Ik zou zeggen: nog eventjes geduld dus!
hoi mijn zoontje zat ook al vrij vlot en ik ben lekker gaan fietsen toen hij 7,5 mnd was.paar minuutjes en sinds 8 maanden elke dag 15 heen en 15 min terug. Hij vind het heerlijk! maar ik doe wat mij het beste lijkt en hij was heel stevig zittend enzo. groetjes
Zover ik weet moet je kindje zeker een kwartiertje tot 20 minuten kunnen blijven zitten en als je hem/haar zachtje duwt, zelf terug kunnen veren als het waren en het op kunnen vangen. Algemene richtlijn is toch wel 9 maanden. Vooral -wat al gezegd is- vanwege het nekje, wat ongemerkt ontzettend veel klappen opvangt. Zelf ben je daar eigenlijk niet meer van bewust..
Een minuut of 5 los zitten vind ik niet echt stevig.. Niet voor op de fiets in ieder geval.. Dat regeltje van Athina ken ik ook: Zover ik weet moet je kindje zeker een kwartiertje tot 20 minuten kunnen blijven zitten en als je hem/haar zachtje duwt, zelf terug kunnen veren als het waren en het op kunnen vangen. Ons CB adviseerde het pas bij de 11 maanden afspraak, omdat het met de 9 maanden afspraak vaak nog te vroeg was. Wij zijn met 10 maanden even langs gegaan en hebben ze dat duwtestje gedaan. Toen kregen we wel de ok. Maar toen kon hij ook gewoon lang blijven zitten.. Als ze zelf gaan zitten hebben ze vaak die kracht in hun nekje ook wel. Dat is ook een ondergrens die wel genoemd wordt.