maxi cosi verplicht?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door ThunderAngel, 5 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Volgens een vriendin is de maxi cosi WETTELIJK VERPLICHT om je kindje in te vervoeren als je in het ziekenhuis bevallen bent en hem mee naar huis gaat nemen. Is dit echt waar? Kan hij niet gewoon in een reiswiegje? Ik heb toch geen auto dus ga met de bus of taxi naar huis...

2. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Wettelijk verplicht in de auto? = Ja
    In openbaar vervoer? = Goeie vraag, ben ik ook wel benieuwd naar. Kan het me niet voorstellen, aangezien je ook geen gordel hoeft/kan dragen in een bus of trein (want die zijn er niet).

3. Cellie

Cellie Fanatiek lid

23 apr 2006
    2.928
    0
    0
    Taxi = auto

Je gaat mij toch niet vertellen dat je na de bevalling met de bus naar huis wilt!?

4. Siem

Siem Actief lid

7 apr 2007
    399
    0
    0
    als je met de taxi gaat, moet je kindje inderdaad in de maxi cosi.
    en geloof me, met dus bus gaan is echt geen optie als je net bent bevallen ;)

Groetjes Siem

5. CreaLinda

CreaLinda Bekend lid

31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    of een ander autostoeltje.

In de bus heeft een maxicosi weinig zin omdat je 'm niet vast kan zetten.
    Volgens mij moet je dan je kindje op schoot nemen of in de kinderwagen laten liggen (dat laatste = in de stadsbus in Den Haag zo geloof ik).
    Maar met de bus na je bevalling dat lijkt me geen optie hoor.
    Je kan heel slecht lopen als je hechtingen hebt, tillen lukt ook niet goed.

Linda

6. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Taxi en bussen zijn uitgesloten van de plicht op een autostoeltje, zie o.a. http://www.autokinderzitjes.nl/meer_informatie

In theorie mag je je kind dus in een wiegje of zelfs op schoot meenemen. Echt veilig is dit niet, maar ik kan me voorstellen als je zelf geen autostoeljte hebt en geen auto, je geen autostoeltje gaat aanschaffen voor het geval je eventueel met de taxi van het ziekenhuis naar huis rijdt. Maar ken je niemand in je omgeving die een autostoeltje heeft die je voor die ene keer kunt lenen? En zou niemand je komen ophalen in het ziekenhuis om je thuis te brengen?

7. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    dat wilde ik net zeggen :confused:

8. Ylana

Ylana Actief lid

6 jun 2007
    174
    0
    0
    Huisvrouw
    Noord-Brabant
    Kan je inderdaad niet een stoeltje lenen voor de ene keer.
    Ik kan me voorstellen dat je voor die enekele keer niet een autostoeltje gaat kopen.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Rij je ook nooit met iemand mee in de auto? Het lijkt me wel fijn om dan in ieder geval een stoeltje te hebben, er zijn ook goedkopere dan maxicosi en dat lijkt me dan beter dan helemaal niets.

10. slingding

slingding VIP lid

9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    je hebt sommige merken autostoetjes die zijn al vanaf het begin to 4 jaar misschien is dit dan een optie zodat je niet na 9 maanden weer een stoel moet kopen.

11. augustus

augustus Niet meer actief

Ik zou er dan 1 op markplaats aanschaffen. Je zal zien dat je hem vaker gebruikt dan je denkt.
    Dat je toch met iemand mee rijd ofzo bedoel ik dan.

12. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    wij kregen een autostoeltje gratis bij de kinderwagen.
    Wij hebben ook geen auto maar ben wel blij dat we het autostoeltje hebben.
    We zijn al een aantal keren met de taxi geweest en soms ook met de auto van een forumvriendin.
    Ook konden we het autostoeltje vastklikken op de kinderwagen. En toen Erik niet meer in de wandelwagenbak wilde liggen maar te klein was voor de gewone kinderwagen zat ie in het autostoeltje en vond ie heel leuk!

Dus zo zie je maar dat zo'n autostoeltje toch best wel van pas komt ookal heb je geen auto ;)

Wij gingen trouwens met de taxi naar huis na de bevalling.

13. Patricia01

Patricia01 VIP lid

31 okt 2007
    6.577
    0
    0
    Office Manager/Freelance model
    Zuid Holland
    Ik snap niet echt het nut van een maxicosi aan de kinderwagen klikken met adapters, ik dacht dat een baby ook niet heel erg lang in een maxicosi mag liggen...of ben ik nu in de war met iets anders..!?!

Lijk mij in ieder geval wel handig als je er eentje heb, ik heb een vriend die taxichauffeur is en hij vervoer geen baby's zonder maxicosi. Hij haalt ook weleens kleuters op om naar huis te brengen (speciaal vervoer) en die gaan echt niet mee zonder stoeltje. Ik denk dat het ook per taxibedrijf verschilt.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het is soms wel handig als je snel boodschappen wil doen en je kind is in slaap gevallen in de auto, hoef je je baby niet over te hevelen naar de reiswieg. Het is inderdaad niet goed voor een baby om te lang in de maxicosi te zitten, maar soms wel even handig voor een korte tijd.

15. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Een maxi cosi is niet helemaal verplicht. Voor incidenteel vervoer ben je namelijk niet verplicht een autostoel te gebruiken. Dus als jij naar huis moet vanuit het ziekenhuis is dit incidenteel vervoer. Ook als je bijvoorbeeld een kinderfeestje hebt, dan mag je de kinderen zonder autostoeltje vervoeren.

16. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    http://www.postbus51.nl/index.cfm?vid=63D7AFB2-C295-519D-139AE8701F162CEA&containerid=517415FF-C09F-296A-61FF669427684C44&objectid=FCD492C7-EDC3-A018-055D616D35F2CB9E&displaymethod=displaydefaultintro

hier wordt complete uitleg gegeven.
    taxi en bus dus niet verplicht. incidenteel vervoer van andere kinderen dan eigen kinderen vanaf 3 jaar in de gordels over max. 50 km.

dus als je met je eigen kleintje met de taxi naar huis gaat hoeft het niet. zou je je kleintje zelf mee nemen in een auto dan wel. neemt iemand anders jouw kleintje mee in de auto, dan ook weer niet.

toch zou ik een zitje proberen te lenen of toch aanschaffen aangezien het wel om de veiligheid van je kleine gaat. of het nou wel of niet mag, ik stap geen taxi in met mijn kleine zonder een kinderzitje, juíst geen tgaxi, vind die gasten dood eng rijden ;)

Deel Deze Pagina