hoi even een vraagje: hoe moet je spenen uitkoken? kan dit ook in de magnetronsterilisator? en koken jullie alle spenen al uit die je hebt? en hetzelfde voor de flesjes etc ben nu bijna 37 weken
Water koken in een pannetje. De harde delen moeten 3 minuten koken, de zachte delen zoals spenen 1 minuut. Daarna alles op een pan uit laten lekker en in de koelkast bewaren. Nu uitkoken heeft niet zoveel nut, omdat de kraamhulp het ook nog doet als je kindje geboren is. Alle spulletjes zijn tegen die tijd niet steriel meer.
De kraamhulp deed het uitkoken in de pan en ik gebruik nu de magnetronsterilisator. In de waterkoker zal ik het niet uitkoken. Een waterkoker is "vies" er zit namelijk veel kalk in. Maar je hoeft nu je dingen niet uit te koken hoor. Dat doet de kraamhulp straks wel.
Een beetje off-topic en misschien wel een heeeeele domme vraag , maar....waarom moet je dingen uitkoken? Wat kook je allemaal uit? En doe je dat alleen de eerste keer voor je het gaat gebruiken of ook later nog, als het dus al in gebruik is?
Uitkoken doodt bacterien waar een zuigeling ziek van zou kunnen worden. Dat doe je dus de eerste weken of maanden met flessen en spenen en, als je die gebruikt, tepelhoedjes, en alle kolfonderdelen. En dat dus elke keer, voor (of na) elk gebruik, danwel 1x per dag, afhankelijk van hoe gezond je kindje is.
hier gaat alles in de magnetron sterilisator... ook speelgoed wat ie veel in zn mondje stopt. ik steriliseer nu nog ongeveer 1 x in de 3 dagen in t begin elke dag.
Spenen zou ik niet 10 min. uitkoken. Eerste keer dat je alles uitkookt moet je de harde delen (dus flesjes e.d.) 10 min. uitkoken en spenen 5 min. Daarna flesjes e.d. 3 min. en spenen 1 min. Eerste weken elke dag. Daarna volstaat 2x per week.