Ik vraag me af welke norm er nou wordt aangehouden met overtijd lopen ? Mijn gyn zegt 42 , maar ik hoor nu veel 41 . Is en het ook zo dat als je gyn/vk 42 zegt en je met 41 al ingeleid wil worden zeg maar dat ze dat vaak toch doen ? Hoor soms dat 42 weken gevaarlijk is enzo , hoe denken jullie hier over ? En als je tot 42 mag lopen en je geeft op 41 al aan echt paniekerig te zijn en niet meer te slapen enzo , wordt je meestal toch wel eerder ingeleid ? Begrijp me niet verkeerd , bedoel het niet verwend . Ben al super gezegend met een gezond kindje in me buik . En ergens weet ik ook wel dat het zelfs met 42 weekjes gewoon goed zal gaan en dat er meer meiden met 42 weken bevallen . maar toch voor me eigen gevoel zeg maar en om paniek te voorkomen . Alvast bedankt voor de reacties
Tot voor enige jaren was het idd heel gebruikelijk dat je doorliep tot 42 weken... soms zelfs tegen 43 aan voordat je werd ingeleid. De tendens is nu toch meer dat ze het aanzien tot 41 weken, dan krijg je de keuze of je evt wilt inleiden of dat je wilt wachten. Met 42 weken wordt je dan sowieso ingeleid. Er zijn ook genoeg VK's die vanaf 40 weken idd proberen te strippen enzo. Hoe het verder gaat durf ik niet te zeggen.. met de eerste ben ik spontaan bevallen met 40+3 en bij de tweede ingeleid met 40+4 ivm zwangerschapsdiabetes. Had op zich al op 40 rond kunnen worden ingeleid hoor... maar het was op mn vaders verjaardag, kindje lag nog ergens ter hoogte van mn kin en ik had eigenlijk nog geen verweking/ontsluiting. Dus over het weekend heen getild voor de inleiding.
Ik had het 3 dg geleden erover met een gynaecoloog adhv een groeiecho. M'n beebje is namelijk ietwat groot. Ik wil dus niet tot wk 42 doorlopen. Toen zei ze dat je met wk 41 ingeleidt mag worden. Das dan je eigen keuze. Met week 42 is het de keuze van de gyn om in te leiden. Voor mij staat dus nu al vast dat ze met week 41 gaan inleiden. Met week 40 gaan ze strippen.
Ik weet dat ik bij mijn oudste met 40 weken wel al een afspraak kreeg voor met 41wk en 5dg om in te leiden en moest rond de 41 weken in het zh verschijnen voor ctg en echo. je krijgt rond de 41 weken de nodige controles om te zien of het verantwoordelijk is je tot 42 weken door te laten lopen. en met 42 wordt vaak wel echt voor inleiden gekozen. maar ik heb dat consult nooit gehaald. de volgende dag ben ik bevallen.
Ik kreeg net als Cherie na de 40 weken extra controles. Ook probeerde de VK me in de 40ste week me twee keer te strippen (lukte niet ivm geen verweking). Na de 41 weken kreeg ik een ctg en echo om te bepalen of alles goed ging met de baby (en met mij). Ik kan zo even niet op het woord komen voor die controles met 41 weken, maar die zijn standaard. Omdat alles goed ging met moeder en kind, kreeg ik een afspraak voor inleiding voor precies 42 weken. Uiteindelijk is mijn zoon toch nog helemaal zelf gekomen met 41 weken en 5 dagen. Ik heb ook vaker gehoord dat je eerder ingeleid kan worden als het of het niet goed met het kindje (dan natuurlijk sowieso) maar ook als het niet goed gaat met moeder id zin van algehele conditie, niet meer slapen etc etc.
Ik ben morgen precies 41 weken, maar a.s woensdag (41w2d) gaat de vk pas voor de eerste keer strippen. Afgelopen week wilde ze daar nog niet aan beginnen. Dat was bij m'n andere zoontje precies zo. Toen werd ik gestript met 41w4d, en op het moment dat ik de volgende ochtend weeen onder de douche zat op te vangen belde het ziekenhuis om een afspraak voor inleiden te maken. Inleiden doen ze hier pas met 42 weken in het ziekenhuis. Gelukkig was dat niet meer nodig.
Dit is inmiddels wel 31 tot 21 jaar geleden. Mijn schoonmoeder heeft met alle vier de kinderen minimaal 12 dagen overtijd gelopen. Mijn partner was de lichtste met ruim 8 pond en 56cm. Nou heeft ze het letterlijk zonder (kleer)scheuren doorstaan. Ook bevallingen van max. 8 uur vanaf de eerste wee. Wat is de reden dat ze je nu niet meer zo lang laten doorlopen? Er zal ongetwijfeld een stukje wetenschap aan ten grondslag liggen... Maar wat dan? Ben wel benieuwd of iemand dat weet.
Een aantal jaar geleden is er best wat ophef geweest over het hoge sterftecijfer van pasgeborenen in NL. Aan de hand daarvan zijn er een aantal dongen veranderd en zijn ze voorzichtiger geworden. Zo laten ze je korter lopen met gebroken vliezen en laten ze je niet meer lang overtijd lopen.
De reden dat ze nu minder lang laten doorlopen heeft te maken met het sterftecijfer. Er is gebleken dat er toen toch veel kinderen stierven in de buik omdat de placenta/ vruchtwater "op" was. Daarom krijg je nu tussen de 41 en 42 weken een afspraak bij de Gyn voor echo en CTG, ze checken hiermee de baby, hoeveelheeid vruchtwater en de placenta. ( zo is het mij verteld, ik mag morgen voor deze afspraak naar het ziekenhuis.... ALs het nog nodig is....) Liefs
Het is per ziekenhuis sowieso verschillend en et ligt ook eraan hoe de eerdere bevallingen zijn gegaan als je die gehad hebt en aan de beeb en de moeder. En al hetgene wat al genoemd is. Mij laten zeiig niet eens tot 41 w lopen. Xxx joyce
ik ben pas bevallen van mn 3e dochter. met 41 weken schatte ze haar al op 4300 gram. geen kleintje dus. met mn andere dochters liep ik niet over tijd dus dit viel onwijs tegen. maar ik wilde t wel afwachten tot 42 wkn. ik maakte me wel wat meer zorgen op t laatst hoor. dacht dat het er nooit uit zo komen en heel groot zou worden. met 41+4 ben ik spontaan bevallen na een vlotte bevalling van een dochter van 3500 gram. dus niks grote baby. ze had nog veel huidsmeer, en ik had mega veel vruchtwater. dus ze kwam gewoon op HAAR tijd! ik ben van mening dat het echt wel komt wanneer het kindje er aan toe is en er klaar voor is. er zijn natuurlijk uitzonderingen maar de natuur heeft het echt wel goed geregeld! het valt niet mee om ''over tijd'' te lopen maar ik vind dat tegenwoordig zo veel vrouwen lopen aan te dringen om een inleiding!
Verschilt nogal per regio/ziekenhuis. Mijn zusje woont in Zwolle en daar leiden ze met max 41 weken in. Ik woon in Den Bosch en hier zit je pas met 42 weken bij de gyn, als je overtijd loopt, en als het dan dus druk is en er geen reden is om snel in te gaan leiden, zou je gemakkelijk pas op 42,5 week ingeleid liggen te worden... Overtijd lopen is op zichzelf helemaal geen punt om je druk over te maken: een zwangerschap duurt nu eenmaal gemiddeld ergens tussen de 38 en 42 weken. Zolang je placenta goed doorbloed is en je voldoende vruchtwater hebt (en je kindje uiteraard gezond), is er geen enkele reden om voor de 42 weken al in te gaan leiden, eigenlijk. Hoe langer je zwanger bent, hoe groter echter wel de kans wordt dat je placenta of vruchtwater een beetje op raakt. Op sommige plekken gaan ze dan dus standaard bij 41 weken al inleiden, op andere plekken kijken ze gewoon goed naar baby, placenta en vruchtwater. Ik ben vorige week ingeleid bij 39 weken, vanwege klachten bij mijzelf, maar kan je vertellen -en dat hoor ik dus ook veel van andere vrouwen die ingeleid zijn- dat zo'n bevalling wel heftig is: je lijf wordt toch ergens toe gedwongen waar het uit zichzelf nog niet klaar voor was... Als je dus gaat lopen stressen omdat je overtijd gaat lopen, zou ik persoonlijk eerder aan je VK vragen om extra echo's waarmee de stand van zaken wat betreft placenta en vrchtwater gewoon goed beoordeeld kunnen worden. Dan weet je of inleiden echt nodig is, of dat nog even afwachten prima kan
Hè meiden , bedankt voor jullie reacties Sorry dat ik niet op alle berichten apart reageer maar dat gaat lastig op me telefoon . Zo te lezen , is het dus per ziekenhuis verschillend . Maar is 42 weken wel gewoon goed , indien gecontroleerd wordt of alles goed is ? Maar dan wordt je wel met 42 weken precies ingeleid ? Niet dat er dan nog een afspraak wordt gemaakt en je met 42.5 ofzo pas ingeleid wordt ? Voel me wel beter door jullie reacties , ook dat tot 42 ook normaal is en niet gevaarlijk
Meestal wordt je dan rond 42 weken ingeleid, ligt een beetje aan de dag, ik ben ingeleid met 41+5 omdat dat voor het weekend was, anders zou het 42+1 zijn, en ik mocht toen kiezen. Vroegtijdig inleiden is inderdaad vaak geen pretje. Zelfs bij mij was het een drama, en ik was al flink overtijd. Mijn baarmoeder lag nog ver naar achter, alles zat nog potdicht en mevrouw had er duidelijk nog geen zin in om te komen. Het heeft ook 2 dagen geduurd. Ik was ook altijd van mening dat het kindje komt als het zijn tijd is, en dat de natuur dat zo wel geregeld heeft. Maar, hoe goed ze het ook in de gaten houden, gewicht schatten kunnen ze gewoon vaak niet. Bij mij schatte ze een gemiddelde baby, rond de 6 á 7 pond max. Nou, toen mijn dochter geboren werd, was ze toch echt 8 pond. En ik ben maar erg klein dus het paste allemaal maar net. Ook had ze een vrij groot hoofd (is volledig bijgetrokken) waardoor mijn baarmoeder best een optater heeft gehad. Ik vraag me wel eens af, als ze, zoals ze een paar jaar geleden nog deden, mij door hadden laten lopen tot 43 weken, zou het dan wel goed zijn gegaan? Dan zou ze nog groter zijn geweest... Met andere woorden, overtijd lopen is inderdaad helemaal niet zo'n probleem en inleiden heeft echt zo zijn nadelen, maar doktoren hebben het ook niet altijd bij het juiste eind als het om groei en gewicht gaat, en de natuur, die doet het niet altijd goed... Aan de andere kant, in de meeste gevallen gaat het prima en is er inderdaad wel een reden waarom je kindje niet eerder komt. En ja, ze houden het tegenwoordig goed in de gaten wbt vruchtwater en placenta.