Nog 2 weekjes dan is ons mannetje 6mnd en gaan we starten met bijvoeding. Aan de ene kant heb ik er zin in. Het lijkt me zo leuk om te zien hoe hij gaat eten en alle smaken gaat ontdekken. Aan de andere kant zie ik er ook een beetje tegenop, weer en stap verder van het baby-zijn af! Wat worden ze toch groot. Maar goed, ik ben nu dus al een beetje aan het nadenken hoe het straks allemaal zou gaan maar ik heb nog totaal geen idee. Hij krijgt nu nog op verzoek bv, 5 voedingen waaronder nog 1 nachtvoeding. De laatste dagen is die rond 5 uur. Tussen de voedingen zit gemiddeld 4,5 uur. Wat ga ik doen? Tussen de borst in eten geven? Of er voor of er na? Welke tijd is het beste? Het lijkt me dat ik voor het "echte" eten straks ook wel een vaste tijd aan moet houden? Welke groente is het beste om mee te beginnen? Kook ik alles voor de kleine extra gaar? Ik heb nog geen kinderstoel, de eerste tijd op schoot zou dat ook gaan? Is het misschien het makkelijkst om vast voedsel te introduceren als ik een paar dgn achter elkaar vrij ben? Zodat de oma's er niet mee belast worden? (of sla ik nu door?) Ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen!
Stoel zou ik in de wipstoel doen, kun je tegenover hem gaan zitten op de grond en heb je je handen vrij. Zelf hield ik redelijk vaste tijden aan en tussen de flessen door. Ook omdat ze later (bij ons nu dus) op redelijk dezelfde tijden eten. Ik zou het nog best doorkoken. Ik gebruikte voor groente potjes en fruit vers. Hier was wortel en bruine bonen met appel een groot succes. Fruit was banaan en peer een succes. Over de oma's, ik zou gewoon met overleggen, waarschijnlijk vinden ze het juist leuk om het te geven. Of je moet dat zelf niet fijn vinden natuurlijk.
Op schoot gaat hier stukken beter als in de wipstoel. Geen tafelkleed is mijn tip, en je eigen bord ook uit de buurt houden. Gewoon lekker gaar koken, goed af laten koelen en aanbieden. Fototoestel in de buurt en genieten! Wij zijn trouwens wel in een weekend begonnen, maar ik ben dan ook thuis bij mn meisje. Qua tijd hebben wij het gewoon tijdens het avondeten gedaan, nadeel was wel dat de 2e dag, broccoli, we om 22.00 uur een huilend meisje hadden maar dat had evengoed kunnen gebeuren? We zijn begonnen met komkommer ( Pakte ze tijdens 't eten uit mn handen! ) de 2e dag broccoli, toen bloemkool. Vandaag tomaat. Rauwkost vind ze tot nu toe lekkerder als brocolli/bloemkool. Verder qua voedsel kan ik je dit schema aanraden: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden
Ja, dat is wel de bedoeling, dat je kindje mee eet met het gezin. Normaal eten we heel vaak maceroni of rijst, maar nu de begin periode maar wat vaker groenten/aardappels. Je kan ook als je een roerbak iets maakt, de groenten die je kindje mag, eruit halen voor je kruiden toevoegt. Vandaag aten we gebakken aardappels, kip en salade. J asmijn heeft genoten van een bakje met stukjes komkommer ( In repen ) en tomaat ( door de helft en dan in schijfjes ) de binnenkant van de tomaat was compleet weg en de komkommer bleef ze maar op kauwen, veel lekkerder als een rammelaar! De komkommer heeft ze niets van binnen, maar rauwkost is dus een prima oplossing voor als je zelf iets "ongezonds" eet.
Dus als we hem op een avond gewoon een aardappeltje en een wortel geven dan is dat prima? Stel wij eten om 6 uur en hij heeft om half 6 de borst gehad dan kan dat gewoon? Wortels kook ik altijd met een schepje suiker. Achterwege laten als hij daar ook van krijgt? Zoutloos sowieso maar suiker ook niet denk ik, toch?
Aardappel durf ik nog niet aan ( kruimelig als je erin bijt ) maar wortel is prima! Wel meer als 1 hoor het spelen hoort er ook bij. Ik zou er inderdaad even geen suiker doorheen doen nee, tenminste, als je ook tot ongeveer een jaar suiker wilt vermijden.