Borst en fles combineren?

Discussie in 'Voeding' gestart door Meis28, 2 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik ga binnenkort (over 4 weken) weer aan het werk en m'n zoontje is dan 3,5 maand. Ik ga 4 dagen werken. Eigenlijk wil ik borstvoeding blijven geven en dus afgekolfde melk meegeven aan de oppas. Ik weet alleen niet of ik (en hij) dat volhou, en vraag me af of het niet handiger is om thuis bv te geven en daar wanneer ik aan t werk ben fv? Zo weten zij ook precies hoeveel ze m geven moeten etc. Kan ik dan de dagen dat ik vrij ben nog wel de hele dag bv geven of kan ik dan ook beter fv geven op de tijden dat hij dat normaal bij de oppas krijgt? Wat is raadzaam? Ik heb geen idee wat makkelijker en/of beter is..!

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Gezien de leeftijd van je kindje gaat jouw productie dit hoogstwaarschijnlijk niet redden. Je productie zal waarschijnlijk heel snel teruglopen en dan is het gedaan met de bv.
    Ook met bv weten ze toch hoeveel ze moeten geven? Zorg dat er bij de oppas extra melk in kleine porties in de vriezer staat en er is niets aan de hand toch?

3. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Daar heb je gelijk in, beetje extra bij de hand houden voor t geval dat.. Gewoon de rekensom maken van hoeveel hij zou moeten drinken per keer en dat meegeven in flesjes plus wat extra? En dan maar hopen dat ie tevreden is hihi want zal wel anders zijn dan even lekker na sabbelen aan de borst..

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Nee joh, moedermelk geven is juist makkelijk!
    Immers, je hoeft verder niet bij hoeveelheden stil te staan.
    Borstvoeding is onbeperkt :)
    Van te voren een paar keer een flesje geven,kijken wat ie drinkt qua hoeveelhede+.
    En inderdaad kleine hoeveelheden meegeven, zodat er wat ontdooid kan worden als je zoontje nog hongerig is.
    Gebruik bij.voorkeur een newbornspeen, en zorg er voor dat de fles niet te snel leeg gaat.

Op deze termijn ga je het waarschijnlijk niet redden qua productie, overdag kunstvoeding als je werkt.
    Bovendien, als je thuis wel zelf voed, krijg je op je werk te maken met stuwing.
    Die verschillen (wel voeden,dan opeens een hele dag niet), daar is het nog te vroeg voor helaas.

5. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ok! Spannend ben benieuwd.. Ga idd oefenen van tevoren met hoeveelheden, heb al wel wat in de vriezer maar moet nog wel blijven kolven zodat ik echt een beetje een goede voorraad heb. Dat is toch prettiger. Gaat de productie niet achteruit als ik kolf op m'n werkdag van 8 uur? De drie vrije dagen kan ik natuurlijk de hele dag bv geven, of dan ook beter kolven en in fles geven smiddags ?

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Ja, ook voor de boobies kan het even wennen zijn,dat er gekolfd moet worden.
    Je hebt ook kans dat je kindje opeens wat vaker komt (ook s'nachts).
    Omdat het gewoon even wennen is,dat mama er niet is.
    En je zit ook rond de 4 maanden, soms een wat onrustige periode.

Maar echt,voor je het weet, zit je in je nieuwe ritme.
    Het is zo fijn om je kindje op te halen,en dan enthousiast begroet te worden!
    Thuis lekker live voeden, scheelt tijd en goed voor de productie :)

7. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik zou starten met kolven en kijken hoe dat gaat. Ik heb hier 1,5 maand kunnen kolven met voldoende opbrengst. Daarna kwam dl een keer extra per dag waardoor ik het niet redde (volgens berekening had ze 170 cc nodig terwijl ik 120 kolfde). Mijn oplossing was toen 1 fv per dag terwijl ik die voeding nog wel kolfde en dus genoeg had voor de overige voedingen.

Ik zou zeggen, kijk hoe het gaat en pas je daarop aan. 4 dagen niet voeden en dan 3 dagen wel zullen je borsten inderdaad niet gaan trekken. Mocht het kolven toch een te zware belasting zijn (lichamelijk en/of geestelijk) kan je altijd nog de voedingen overdag afbouwen en s ochtends, s avonds (en s nachts?) Blijven geven.

8. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Niet te druk maken hoor. Krijg je kolfstress van ;).
    Voor sommige mama's kan het kolven lastig zijn. Dat je bijv niet genoeg kolft op een dag. Dit kun je oplossen door op andere dagen extra te kolven( alle beetjes helpen!) of aan te vullen met kv. Net wat jij wil.
    Als je thuis bent zo veel enzo vaak mogelijk live voeden!
    Er is een hele mooie berekening ( zal kijken of ik die kan vinden) niet te verwarren met de kv berekening want die hoeveelheden zijn veeeeeel meer!

Dit is een globale berekening
    Maand 1: 150 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
    Maand 2: 140 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
    Maand 3: 130 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
    Maand 4: 120 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
    Maand 5: 110 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
    Maand 6: 100 ml x gewicht in kg / aantal voedingen - See more at: Hoeveel melk in een fles? | Borstvoedingorganisatie La Leche League

9. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik hoop idd dat ik tussendoor tijd vindt om te kolven, m'n man werkt in de zomer maanden erg veel dus t huishouden komt wel allemaal op mij neer en de zorg voor t kleintje ook hihi.. Hopen dat ik op m'n werk genoeg kolf voor de dag daarna en anders idd misschien 1 fles kunst voeding ofzo., Nouja proberen maar!
    Ok dus als ik het zo begrijp, ons zoontje is dan 3,5 maand dus zou 120 x gewicht gedeeld door aantal voedingen per dag zijn? En met kV is dat meer? Zal zo ook even de link bekijken Thanks!

10. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Bij kunstvoeding worden er vaker grotere flessen gegeven, zodat kindjes minder vaak drinken op een dag. Ik weet ook niet waarom?? Maar bv kindjes hebben vaak een ander drinkpatroon en grote flessen zijn meestal niet zo fijn voor de maag ( geldt natuurlijk voor alle babies maar ja..)

Ja hoe jij het berekent zou het kloppen. Natuurlijk drinkt het ene kind meer dan het andere en dat kan heel even zoeken zijn.

Al kolf je maar 20-30 cc per keer. Als je het opspaart heb je toch weer een voeding. Na koelen mag je dit bij elkaar doen in de vriezer.

11. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Super, ik ga het gewoon proberen. Nog even wegen voor ik begin bij de apotheek want dit mannetje groeit als kool en woog al 6,5 kilo met 8 weken. Heb al wat ingevroren maar wanneer ik tijd heb moet ik idd kleine beetjes erbij sparen dan kunnen we de eerste dagen iig vooruit straks. Het beste gewoon die rekensom maken en dat geven en dan net als thuis zo iedere 3-4 uur aanbieden? Hij geeft niet altijd z'n honger signalen even goed af. Maar kan t ook thuis eerst een middag proberen anders, met alleen flesje te geven en dan m'n borsten kolven voor de voorraad :)

Deel Deze Pagina