Ben ik weer (sorry) Maar ik vroeg me af of iemand een goed boek weet over opvoeden. Heb wat in de bieb geleend maar ik vind het allemaal standaard. Daar staan dingen in die ik wel weet (badje doen, luiertje, bedje opmaken enz). Ook opvoeden voor dummies vond ik niks. Ik zoek dus een boek waar niet de te standaard antwoorden instaan die iedereen wel weet. Ook zoek ik in iedergeval een boek waar alleen het eerste jaar in staat. Anders heb je een boek die wel tot 10 jaar of meer gaat. Heeft iemand een tip? Wie weet zoeken meer meiden een goed boek dan heb ik dit topic niet alleen voor mezlef geopend hahaha
Wat zoek je precies voor boek? Wil je echt iets over opvoeden en hoe je kindje zich ontwikkeld zeg maar? Verzorging heb je niet nodig zo te lezen Heb je het boek "oei ik groei" al? Hier echt een walhalla!! Er staat in beschreven welke sprongetjes je kind maakt in zn eerste jaar (misschien ietsje verder dan een jaar, dat weet ik niet precies). Hier klopt het echt als een bus, als ie dan weer hangerig is en veel huilt sla ik het boek er maar weer op na en dat is dan ook echt een megaopluchting, serieus! Je leest dan precies waarom je kind huilt op dat moment, wat hij ontwikkelt en er staat goed uitgelegd hoe je erop in kunt spelen en het kunt stimuleren, hoelang het ongeveer gaat duren, wanneer het begint, enz... Maar misschien heb je m al en zit ik het hele stuk voor jan met de korte achternaam te typen hahahaha Offtopic: Kom ik je trouwens weer tegen, moet ik meteen weer aan het poeptopic denken, ff kijken of daar nog iets bijgeschreven is
hahaha ja ik plaats veel. Ben nu op dit moment wat onzeker (kennen veel nieuwe moeders misschien wel) mijn man is nu sinds 2 dagen aan het werk en nu moet ik het zelf doen en dat vind ik best spannend. Vandaar dat ik het fijn vind dingen hier te vragen. Maar oei ik groei ken ik ja. Het is meer dat ik een boek zoek waar niet de standaard zinnetjes in staan. Meer wat moet ik doen als ze huilt? als ze niet wil slapen? wanneer lachen ze ongeveer voor het eerst? en grijpen ze naar een stuk speelgoed? dat soort dingen. In iedergeval over het eerste jaar. Meer ook de ontwikkeling dus en de emoties. en wat te doen.
Eerlijk gezegd, heb ik nog geen boek gevonden wat bij mijn kindjes paste.. Oei ik groei werkte hier ook niet. Die sprongen kon ik echt niet herkennen. Ik heb wat verschillende boeken uit de bieb geleend en gelezen voor de bevalling. En voor de rest antwoorden gezocht op de vragen die ik had (bij CB, op internet, in boeken).. Ik vond het heel onhandig dat er geen gebruiksaanwijzing bij mijn kindje werd geleverd
Hoi Ellen! Vandaag echt een fantastisch boek geleend bij de bieb! Ik was op zoek naar iets anders en wist niet eens dat het bestond, er is nog een deel van het oei-ik-groei boek. Het heet "oei ik groei! spreekuur op de bank" Het gaat eerst nog iets uitgebreider op de sprongetjes in die de baby maakt in de eerste 2 hoofdstukken en dan is het verder echt een heel uitgebreid boek, ik denk dat ik het ga kopen als ik het ergens kan vinden in ieder geval, je hebt er onwijs veel aan, wat ik er zo van zie! Het heeft de hoofdstukken: Mentale ontwikkeling Lichamelijke ontwikkeling Slapen Huilen Eten en drinken Emotionele ontwikkeling Stress Intelligentie Opvoeding Even als voorbeeld wat er dan allemaal beschreven word. Onder bevoorbeeld het onderwerp huilen vallen dan weer de volgende onderwerpen: Waarom huil een baby? Hoe weet je waarom een baby huilt? Wanneer is je baby een huilbaby? Wat is een huiluurtje? Is een baby verdrietig als ie een huiluurtje heeft? Wanneer komt een huiluurtje het meest voor? Hoe kun je het best je baby troosten? Kan een baby onrustig worden van mijn reactie op zijn huilen? Wanneer moet ik hulp zoeken als mijn baby huilt? Wat is een troostkoffer? Hoe komt het dat een baby van sommige muziek rustig word? Waarom is lichaamscontact zo belangrijk bij het troosten? Komt een pasgeboren baby meer tot rust als hij fysiek bij je is? Is het normaal dat mijn baby rustig word als hij mijn naakte lichaam voelt? Is babymassage een goed troostmiddel? Vanaf wanneer kan ik beginnen met babymassage? Op welke leeftijd krijgt een baby tranen als hij huilt? Zo worden alle onderwerpen uitgewerkt... Ik denk dat dit ook wel iets is wat jij zoekt
@ deepfreeze ja precies hahaha het is gewoon wat onzekerheid van me en ik wil het natuurlijk net als iedere moeder goed doen allemaal. @prissie ja dat boek ken ik geleend bij de bieb. Zoiets is het wel maar ik denk dat het boek dat ik zou willen niet bestaat. Ik denk dat ik dan wat te specifik zoek. Want dat boek vond ik ook erg goed hoor zeker. Ik heb hem gewoon bij onze boekhandel zien liggen dus ik denk dat hij bij de meeste boekhandels wel te koop is.
Boekjes van Aleta Solter zijn echt een aanrader en ook het boekje Opgroeien in Vertrouwen is geweldig. Kijk maar even bij Bol.
Die zocht ik dus bij de bieb en die hadden ze niet, vandaar deze. Die van aleta solter staat nu op mn verlanglijstje, "baby's weten wat ze willen". Heb je die ook gelezen en mag ik vragen wat je er van vond?
Ik heb het boekje gelezen en vond het echt super. Het heeft me zoveel geleerd over emoties van kleine kinderen en ik ben daardoor veel rustiger als Lana of een andere kleintje huilt of boos is (of elke andere emotie). Het heeft me echt geleerd om huilen te accepteren en te zien als iets positiefs. Tegen volwassenen zeggen we altijd: "huil maar even lekker uit" en een kind proberen we altijd te sussen. Absolute aanrader!! Ik heb m helaas uitgeleend en nog niet terug anders had je m van mij kunnen lenen.
ik ga zeker morgen even kijken bij bol voor dat boek. klinkt als iets waar ik zeker wat aan heb. zo'n boek bedoel ik eigenlijk ook een beetje. dankjewel voor je tip!